Doamna din poem
Simplitatea iubirii, aici pe
pămînt, între oameni şi la timpul potrivit al luminii, e o propunere care vine
de la scriitorul Miron Ţic prin volumul
de versuri ÎMBRĂŢIŞAŢI PE IARBĂ,
lansat de Editura AMURG SENTIMENTAL, Bucureşti, 2005.
Deschiderea poetului spre iubire
este dorul său după eternitate şi după puritate. Poetul se abandonează acestui
sentiment pentru a putea urca în locurile înalte alte zilei. Rezistenţa la
rugina timpului o dă doar iubirea necenzurată, atotcuprinzătoare pe care nu o
putem refuza.
Într-o lume în care se
experimentează aproape totul şi-n care nu mai este loc de normal, într-o lume
în care iubirea pare un lux pentru că nu dorim una aşa cum am primit-o de la
Dumnezeu, poetul trăieşte sentimentul şi-l pune în cuvinte, dornic pentru o
călătorie împreună cu femeia iubită în viaţa cea de toate zilele. Aproape că
această iubire îmbracă fiinţele celor doi, seara capătă o altă dimensiune –
dimensiunea dorurilor aprinse, intensitatea vieţii în doi, ca la început de
lume. Asta dă mister pentru că zilele cresc ca nişte ierburi în cei doi, iar
iubirea are altă dimensiune chiar iubind. Racordarea la sentiment este unul
aproape total care acaparează orice timp, noaptea cu lună, răsăritul soarelui,
ziua ca un dar.
Deja acest joc şi deja această
lumină măresc viaţa, o dilată spre limitele ei nelimitate: Simt că trăim într-un spaţiu enorm, / Doamna
mea din poem şi din fiecare gând”. (Doamna mea din poem).
Normalul într-o lume anormală
este trăit de cele două personaje – el şi ea – în mod direct, semnul
îmbrăţisării pe iarbă este unul care leagă fiinţele de pământ, la modul
concret, carnal şi ideal totodată, cei doi nu mai îmbătrânesc, ei iubesc, nu
mai este timp pentru aceasta, nu mai este loc pentru a îmbătrâni într-o ţară a
dragostei, pe o planetă făcut pentru a iubi.
Gesturile capată sens la vremea
maturităţii depline, pentru poetul ne transmite un mesaj despre iubire la
vârsta în care nu mai este întoarcere, ziua nu se poate sfârşi fără un sărut
sau o îmbrăţişare, clipele se aprind în cuvinte, iar în pustia vieţii iubirea
este oaza în care ne-am putea pierde, pentru a ne regăsi mai tineri.
Cei doi atrag în jocul lor
natura, atrag cititorul, ne atrag pe prima cărare începută într-o dimineaţă de
cei doi. Cuvintele poemelor capată o melodie discreată: „atingere-n nestingere”
– Cutia
sonoră, sau „Târziu, culegem cuvinte, ca nişte cireşe necoapte” - La vremea caldelor noastre şoapte.
Lucrurile simple au altă
semnificaţie pentru cei care se iubesc, lumea se schimbă, elemente noi apar în
realitatea inimii şi a gândului, menite să purifice căderile de peste zi:
parfumul crinului, apa râului, rezerva speranţei, cerul verii, floarea de
pământ, luna mai, floarea inimii, cărările care duc undeva, răsăritul în care
ne ascundem, amurgul, teama ca o prezenţă, sunt elemente care recompun o lume
pe care am pierdut-o, vecină cu raiul.
Cei doi se redescoperă, iar
această redescoperire cheamă la o luciditate stranie, sclipind printre versuri:
mâinile iubitei ca nişte petale, dorinţa de a număra stelele, la vremea când
iarba doarme, contemplarea ţipătului vântului în iarnă, respiraţia caldă pe
floarea gurii, chipul şi tandrul zâbet, umbra care atinge cuvinte nerostite,
iarba şi roua care aparţin celor îndrăgostiţi, posesiunea lucrurilor curate şi
gândurile care se limpezesc, pierzând parcă un stres nevăzut care macină lumea.
Miron Ţic îşi construieşte
poemele cu atingeri uşoare şi blânde, pare într-un fel nostalgic după o
dragoste care a fost, potrivită la vârsta marilor înţelegeri, după un model
care păstrează limitele respectului pentru valoarea iubirii în viaţă şi a
respectului pertenerilor unul pentru altul, acolo fiind sensul. Uneori
cuvintele par a se dilua, dar versul capătă consistenţă prin sens şi prin
formulări poetice, pentru scriitorul trăieşte senzaţia pe valul interior, este
refuzată aventura în iubire şi în poem.
„Ultimul poem, / Mi-a fost răpit, / Înainte de a fi scris,/ Dacă aflu unde-i închis / Şi mai multe te voi
iubi” (Ultimul poem).
Iubirea e o dulce călătorie care
ne face pe toţi să trecem din somn în nesomn, să traversăm mari anotimpuri, să
zâmbim, există speranţa – mai este un loc – Undeva
: „Între noi, / Lumea/ Şi iarba
ce creşte / Şi tremură apăsată de ceţuri. / Seara aceasta, / Pare un început
nemaivăzut, / Luceafărul, / Şi zmeura luminează cărarea, / paşilor noştri neobosiţi…. Undeva, / Stele
suspină şi cad”. Iubirea ne aduce aminte că este speranţa şi lucrurile se
luminează de la zmeura care atinge lumea. Viaţa pare fără sens dacă nu este
iubire, iar cei doi, după mărturia poetului intră-n apa acesteia şi rămân
acolo: „Înveliţi în lumina caldă a dragostei” (Acolo rămânem).
Poetul a intrat în poemul de
dragoste cu seriozitate, este un bun martor care ne mărturiseşte importanţa
iubirii, pentru că el este acolo, ea lângă umărul lui, legaţi de natură, de
lumina anotimpului şi de Dumnezeu.
Da, iubirea este importantă
pentru a putea redescoperi iarba altfel, dacă relaţia dintre parteneri duce la
desăvârşirea lor prin contopire şi prin poezie, prin cântec şi prin cuvântul
şoptit: „murim câte puţin dacă nu avem timp de-o sărutare” (În dulcea lună mai)
Constantin Stancu,
*Foto: Miron Țic
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu