sâmbătă, 1 noiembrie 2025

Lőrinczi Francisc-Mihai despre „Traficantul de cărți”... Faptele cărții în vremuri imponderabile

 

 

 Lőrinczi Francisc-Mihai

 

 

 

MISTERUL JURNALULUI ZĂVORÂT

 

Cartea va mântui lumea, reafirm prin distorsionare volitivă sentința dostoievskiană, în consonanță cu prefațatorul cărții. Oare ce altceva poate înlocui frumusețea decât cartea? Mesajul christic s-a transmis inițial pe cale rostită, apoi prin cuvântul scris, inițial prin foc divin, mai târziu prin semne și litere. A apărut cartea și forța acesteia de a metamorfoza societățile, dar nu mult după aceasta i-a urmat manipularea. Totdeauna invențiile au avut două tăișuri. Și cartea a fost o spadă: de o parte binecuvântarea, de cealaltă blestemul, după cum concluzionează autorul acestui roman. De la argila și cuiele sumeriene și până la tiparul lui Guttenberg a fost o cale lungă, timp în care cartea a adus fericire, dar a și (în)sângerat, cu toate că afirmația scrisă în Scriptură a fost clară, fără tăgadă: „Căci cuvântul lui Dumnezeu e viu și lucrător și mai ascuțit decât orice sabie cu două tăișuri, și pătrunde până la despărțitura sufletului și duhului, dintre încheieturi și măduvă, și destoinic este să judece simțirile și cugetările inimii.” (Evrei 4:12). 



Am alcătuit această introductio spre a face trimitere spre romanul recent al scriitorului Constantin Stancu din Hațeg, Traficantul de cărți*, în care autorul își țese universul ficțional peste păienjenișul unui realități care acoperă temporal ultima jumătate de deceniu a secolului nostru, perioada pandemică și cea apropiată care i-a urmat. Biblioteca a fost salvatoare pentru mulți oameni care au fost forțați să treacă prin malaxorul lumii contaminate de Corona-virus. Oare de la scrisul sumerian, după vremea cărții, să intrăm în haloul sistemului semiotic al Inteligenței Artificiale? Unde va rămâne cartea și emoția pe care aceasta este în stare să o producă? Cum rămâne cu enunțul lui J.L. Borges: „mereu mi-am imaginat că paradisul va fi un fel de bibliotecă”?

Constantin Stancu scrie despre un astfel de sanctuar, o bibliotecă personală în care omul s-a refugiat în vremea pandemiei pentru a se salva dintr-o lume cuprinsă de o nebunie modernă, un fel de spațiu sorescian al omului nemaipomenit de singur, dar înconjurat totuși de cărți, „prieteni reci, dar siguri”, cum le numește V. Hugo. Este un exercițiu de supraviețuire practicat de mai mulți scriitori în perioada de recluziune forțată. Aș aminti două creații literare reprezentative din spațiul românesc: romanul „Lockdown” al scriitoarei Letiția Vladislav și romanul „Festinul” al lui Nicolae Suciu.

Autorul romanului Traficantul de cărți continuă aventura ficțională denumită în acest roman Valea Albă, o așezare monoindustrială a țării, cu prefacerile din acest loc în perioada recentă a tinerei democrații românești pandemice și post-pandemice. Personajul principal este condamnat la domiciliu, în perioada stării de urgență și încearcă să iasă din captivitate dăruindu-se unei lumi fabuloase, cartea. Acesta se salvează din captivitatea instituită la nivel global prin intermediul unor simple, dar binecuvântate, întâlniri clandestine, energizante, când cartea putea oferi o gură de aer oamenilor care înțelegeau să respire prin ficțiune, prin clepsidra fanteziei. Vizionari de frumusețe. Erau colecționari de cuvinte sau traficanți de carte, cum ne propune autorul. Iubitorii de carte erau o categorie îngăduită printre marii afaceriști din Valea Albă, la nevoie servind drept paravane vii în atragerea unor investitori străini, în a fi martori, sigilii identitare.

Întrebarea retorică a personajului principal al romanului, Pavel Bucur, un alter ego al scriitorului, suspendată în aerul camerei ticsite de cărți, este o reverberație subtilă în clepsidra omului de azi: Cine mai cumpără cărți? Cui îi mai pasă de cărți? Autorul ne propune să urmăm mega-tendințele, singurul cuvânt care apare bold-uit în carte. Oare vrea scriitorul să se asigure că suntem cu ochii ațintiți pe acest luminător actual, să ne așeze în stare de veghe? Pentru ca dinamica schimbărilor abrupte, cum le numește, să nu ne ia prin surprindere? Prefacerile majore din economie, din lumea cărților și a revistelor sunt așezate sub lentila observatorului fidel în persoana lui Pavel, tânăr pensionar, fost contabil, economist, consultant financiar, un personaj de altfel bine cunoscut în urbe. Acestuia i se cere de către reprezentanții conducerii locale, primar și directorul Casei de Cultură și din partea reprezentanților mediului de afaceri să organizeze o expoziție care să ajute la atragerea în zonă a unui investitor străin, Arthur Snow. Viața economică a urbei, după căderea combinatului, a fost preluată de puternicii locului, care au investit în zonă: omul de afaceri Moise Moț, mare bașcan din zonă, Ioan Albu, economist, specialist în insolvență, Lucian Borz, agentul său de vânzări, afaceristul Chinezu, Mirel Vânătoru, agent de vânzări, Daniel Leu, vânzător de cărți în regim anticariat din Capitală. Proprietarii de revistă sunt dintre cei care remodelează economia urbană locală, în relații și combinații cu politicul, o rețea dubioasă care are putere de decizie. Comunitatea are și oamenii ei de seamă, cu rol de coeziune și transmitere a valorilor imateriale, de suflet. Romanul este animat de preotul Nicolae Popa, de pastorul Nicu Manole, autorul cărții Biblia și viitorul, viața profesorului universitar Florin Dragu emigrat în America, redată și decodată prin paginile unui jurnal, în care acțiunea alternează între evenimentele din America și nostalgiile despre România; Ioan Drăgan, profesor de filosofie, Rudolf Marcu, în persoana căruia inițiații îl pot recunoaște pe venerabilul profesor de literatură al localității.

Firul narativ al romanului, într-o prezentare succintă, ar fi acesta: fostul contabil Pavel Bucur, retras la pensie, este solicitat de afaceriștii locali să își aducă o modestă contribuție la implementarea unui proiect de interes pentru urbe, rolul său fiind de a organiza o expoziție de carte despre Valea Albă. Acesta este un pasionat de literatură, de viața cărților și a revistelor, chiar dacă profilul meseriei sale era unul pragmatic. Pavel Bucur încearcă să se salveze în perioada pandemiei prin literatură, prin puterea ei taumaturgică, de asemenea socializând, cât era permis, cu prieteni și cunoscuți, care îl vizitau uneori sau el însuși era invitat personal la anumite evenimente restrânse. Pe această urzeală narativă se țese o poveste de dragoste dintre Pavel și Laura, o vecină de bloc, cu soțul plecat demult în străinătate, cu care își împarte micile bucurii ale vieții, șarmul femeii cucerindu-l: trupul, se pare, e un bun conducător de eternitate. Un jurnal secret găsit de cei doi în podul unei case părăsite, ticsite de cărți vechi, un spațiu parcă rupt din cotidianul afundat tot mai mult în virtual, le deschide un nou orizont, de viață și de lume, un câmp de perspectivă pentru un timp nou, incert, dar aproape de o dragoste veche: biblioteca, librăria, cartea. Traficantul de cărți nu poate trăi decât în acest labirint, care îi este binecuvântare și blestem. Nu vreau să divulg mai mult din sertarele cărții, pentru ca cititorul să deguste din plin savoarea romanului prin filtrele fanteziei personale.

Romanul abordează dileme existențiale, problema condiției umane, explorează aspecte de psihologie a individului și a maselor, iar prin incursiunile biblice oferă un aspect parabolic cărții. Autorul realizează un excurs profund în prefacerile din peisajul monoindustrial al zonei, prin prisma schimbărilor din lumea de azi, a libertinajului și a decăderii morale, din sfera tehnologiilor noi și cum influențează acestea oamenii activi, tinerii, cum le modelează viața, care este rostul educației în lumea tehnologizată, în care se produce un declin de sistem. Autorul insistă asupra decalajelor și derapajelor acestor timpuri noi, care aduc modificări rapide, grave la nivel social și economic, abordează tema educației și a culturii și arată cum șariajele de la nivel mental sunt abrazive și invazive pentru ființa umană. De aceea, scriitorul Constantin Stancu oferă un refugiu sacru, compensatoriu: cartea, biblioteca, o agoră în miniatură, definită ca un tărâm al inefabilului, tămăduitor „în vremuri de restriște”, ca răspuns la meditația și retorica lui Fr. Hölderlin. Scriitorul este un fin observator al prefacerilor din lumea de azi, iar condeiul său atinge subtil, marile probleme cu care se confruntă umanitatea: Oamenii se grăbeau. Nu aveau timp de cărți. [...] Succesul e la modă, șocul. Este un fin detector al marilor dileme și drame sociale, economice și culturale: migrația, violența, destrămarea familiei, lipsa educației, fenomenul cancel culture, activiștii de mediu extremiști, dependența de jocurile de noroc și de lumea virtuală, corupția: oamenii nu mai sunt duși în exil, migrează; pandemia a dat alt sens vieții; lumea, cum o cunoaștem, se prăbușește în jurul nostru. Apoi lupa este așezată asupra abuzului, a manipulării și a inechității: Puterea economică domină viața partidelor și a oamenilor. În timp ce marile companii, la fel ca în socialism, beneficiază de subvenții de la guvern, omul simplu este lăsat să se descurce, la fel și în capitalismul consolidat. Prin oximoronul extins: televizoare mari cât peretele, știri mici autorul are o atitudine critică asupra mass-mediei și a lumii, despre care scrie că e în viteză, lacomă și egoistă, orientată spre profit obținut rapid, fără scrupule. Orizontul de salvare este arta, literatura: rămânea pasiunea pentru cărți ca un ecou din alt univers. Socializarea din vremea pandemiei a frânt relațiile interumane, fiind dublată de ruptura dintre generații, fractalia, iar astăzi lumea divertismentului a luat locul artei.

Un filon religios discret și profund, ca un filigran, traversează romanul într-un exercițiu de semiotică numerologică de finețe: 70 de ani este o unitate de măsură, viața unui om este măsura, semnificațiile cifrei 40, apoi simbolistica cifrei 7 la evrei, anii după care era nevoie ca pământul să se odihnească, datoriile iertate, robii eliberați. Prin personajul Nicu Manole apar interpretări de suplețe din cartea profetului Ieremia, de asemenea dezlegări din pilda Tatălui milostiv, într-un mesaj subversiv, de finețe intelectuală pe care o exprimă autorul reflectând la precaritatea relațiilor sociale din lumea dominației inteligenței artificiale: rar se mai ajutau oamenii din solidaritate, totul era interes, [...] control de frate mai mare. Iar cercul semiotic se închide cu tema zădărniciei vieții, afirmată de Qohelet, în formularea adaptată a scriitorului: Toate se vor uita, se vor amesteca în pasta grea a vremii.

Scriitorul face apel la formula lui Marin Preda, timpul nu mai avea răbdare, spre a defini avalanșa schimbărilor și a prefacerilor accelerate cu care se derulează evenimentele din cotidianul divers al unei societăți care pariază totul pe ultra-competențele inteligenței artificiale, dar uită de emoție, de spiritual, de empatie și discreție mizând mai mult pe valorile materiale, care toacă timpul, macină sufletele și dezumanizează. Acestea ar fi concluziile care se desprind din infratextul narațiunii. Se pare că un nou vad se deschide spre confortul și bunăstarea materială, dar intervine uitarea ca formă de ștergere a memoriei, uitarea celuilalt.

La nivel textual, vocea dominantă este cea a naratorului, observator lucid, dar și meditativ, care conturează comportamente și atitudini dintr-o perioadă ambiguă, pandemia recentă. Acesta observă mutațiile dintr-o localitate de provincie care se redesenează economic după căderea colosului industrial, aflată într-o tranziție prelungită, mereu în căutarea unui nou vad.

Autorul observă derapajele dintr-o lume a pecuniarului, în malaxorul căruia se regăsesc convulsiile, pulsiunile și agresivitatea vremurilor. Timpul povestirii este independent de cel real. Este unul elastic, al naratorului, cu o putere magică de a forma sau a deforma elemente din realitate, de a condensa sau de a dilua evenimentele relatate, într-o aventură retrospectivă, dublată de fluidul textual al notațiilor cotidiene și al decantărilor estetice, condimentate cu autenticitatea și sinceritatea celui care cunoaște bine harta zonei.

Narațiunea este densă, în pasta acesteia se întrețes elemente autobiografice, ancorate într-un imaginar al spațialității, într-o condensare real-ficțională, reologică, care atrage cititorul spre clepsidra versatilului de azi. Sunt idei-filon pe care le regăsim în scrierile lui Constantin Stancu, despre mediul de afaceri, putere și influență politică, lumea cărții, migrație, manipulare, abuz, corupție, tehnologie nouă, mega-tendințe, inteligență artificială, lumea virtuală, inechitate, religie, libertate, singurătate, senectute, timp, suferință, nostalgie, toate prinse în pasta narațiunii unui roman viu, abil construit, un complex narativ ficțional polarizat de localitatea Valea Albă.

 

*Constantin Stancu, Traficantul de cărți, Editura Vatra veche, Târgu-Mureș, 2025.

*Text apărut în revista  „Rapsodia”, sept., 2025 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu