Sărbătorile esențiale din
calendarul lui Octavian Doclin
(Octavian Doclin, Sărbătorile, poeme,
Timișoara: Editura Gordian, 2016)
Octavian Doclin este o voce
inconfundabilă în literatura de astăzi. Poezia sa are acea scânteie care pune
lucrurile în mișcare. Sinceritate, trăire autentică, acceptarea cuvintelor în
vremea baletului de noapte, credință, o viziune matură despre lume și despre
sine. O viziune a poeziei care intră în sărbătoare la întâlnirea cu autorul ei.
Volumul de versuri Sărbătorile, poeme,
lansat la Timișoara: Editura Gordian, 2016, 96 de pagini, aduce pentru cititor
un suflu special: viața merită acceptată așa cum ni s-a dat, timpul ne oferă
diferențe care dor…
Prefața la carte este semnată de
Gheorghe Mocuța și creionează poziția operei lui Octavian Doclin în lumea
literară de astăzi, are un titlu serios, de istorie literară: Retrospectiva Doclin. Motivul cercului și
traversarea lui. Mocuța afirmă despre poet: „Octavian Doclin e capabil să
scrie o plachetă de versuri pe parcursului unui anotimp, după cum e capabil să
scrie patru poeme într-o singură zi. Sau să scrie un poem, să-l conceapă în
tren sau în timpul slujbei la biserică” (p. 9). Observația este pertinentă,
autorul este inspirat, este presat de inspirație, o primește cu toate ușile
deschise, nu mai poate refuza nimic. S-ar refuza pe sine.
Întâlnirea poetului cu poema sa reprezintă o sărbătoare în
pustiul vieții. Oaza care face timpul mai luminos și poate fi străbătut
printr-o călătorie a pelerinului.
Ființa poetului devine subiect al
volumului, timpurile cu gheare nu iartă, maturitatea vine brusc peste cuvintele
de pe buzele acestuia. Memoria de fiecare zi și memoria tezaur îl invadează,
ezitările care duc pe muntele unde sărbătorește poema sa, agonia lumii și
agonia oamenilor în acest peisaj, tristețea mascată de ritualuri, dramele care
aburesc oglinzile sufletului, toate fac parte din materia primă care vibrează
în versurile din volum. Tensiunea dintre moarte și viață, dintre clipele de
diamant și veșnicia întrezărită, dintre uitare și iubire, dintre copilărie și
boală, tensiunea această prinde în plasa de păianjen poetul și poezia. De
remarcat că Octavian Doclin preferă să-și denumească textele ca fiind poema
(feminin) pentru a accentua fuziune dintre autor și operă până la contopire.
Temele, aparent banale și normale
în vremuri dantelate, sunt diverse, unite de trăirea sinceră a poetului:
puterea și duhul vinului, Reșița de la Marginea, clopotul, noaptea, întâmplarea
reală și cea din imaginație, rostirea, vatra luminii, vocea, timpurile în
jocurile din timp, păgânul… De reținut punctele
fixe ale volumului, cele care fac armătura: portretul, sărbătorile, piatra
Eben-Ezer, poemul minim, poemul care nu rezistă în fața eternității și Domeniu…
Deși Octavian Doclin nu a fost inclus în lista poeților creștini, valorile pe
care se bazează creația sa sunt de natură creștină asumată la nivel intim,
ca-ntr-o baladă veche.
Recunoscător lui Dumnezeu pentru
poezia sa, pentru narațiunea din poezia sa, Octavian Doclin precizează mereu:
Există un semn sub care toate s-au petrecut sub regia divină, sub energii
nebănuite care scapă omului. Este o piatră de aducere aminte (Eben-Ezer),
fixată în stânca timpului.
Volumul este structurat spiritual
pe două nivele:
·
Sărbătorile.
Minimele. Maximele.
·
Primele.
Ultimele. Sărbătorile esențiale.
În anexa avem o listă a cărților
scrise de poet, o viață în haina poeziei, de la Neliniștea purpurei la Baletul
de noapte și Sărbătorile. Metafora
l-a subjugat, a urmat Ceasul de apă,
Poeme despre Viață, Dragoste și Moarte etc. Toate cărțile sale au un mesaj profund.
Limbajul simplu devoalează o lume complexă. Tăcerea, iarna, duminica, pereții,
eroarea, Esau (personaj biblic), apa, locomotiva și vrabia, urna cerului, sânge
de vișin, toate compun opera impresionistă sub stelele fixe ale scriitorului
aflat în călătorie prin Domeniu. Există o subtilă întâmplare în poeme,
narațiuni care dau consistență cărților, inclusiv moartea după Doclin… Poetul acceptă să fie personajul poemelor, suferă
pe piele proprie degradarea sau eroismul metaforelor sale.
Realist, poetul acceptă viața ca
un dar, fără prea multe pretenții, conform personajelor biblice: Gol a venit, gol se va duce artistul.
Primul poem, Autoportret, este o
introducere în stilul poeziei populare, umilința în fața vietății care trăiește
în pielea poeziei sale: „Doclina-m-aș și n-am cui/ doclina-m-aș vinului/ și
smerit copilului/ și-ncet asfințitului/ în veci liturgului…” (p.15). Este un
ritual de început, poetul imploră îngerul să-i aducă poema/ poemul. Este
dominat de poezie, de lumea care interferează cu divinul, cu luminile.
Sărbătorile îi dau prilejul să
intre-n zona specială a mirajului poetic, să încerce evadarea din realitate în
realitatea poeziei și mai sus, spre Domeniu.
Sunt idei, teme, stări care pun
în mișcare lumea lui Doclin: Vederea de departe, cuvintele care vin din vremi
și lumi diferite, imagini interzise, obsesia primelor cuvinte, cuvintele de
aur, frigul cuvintelor, Bogăția Casei Poemului, Scribul plângând, inspirația ca
o boală insuportabilă, poetul care moare puțin câte puțin, stenturi implantate
în arterele memoriei, Stăpânul al cărui nume nu va fi cunoscut…
Elementele vieții și temele
biblice se împletesc până ce poemul capătă consistența scrierilor inspirate.
Uneori se simte o abandonare a textului ca o lepădare de prea multă bucurie în
sărbătoare, o lejeritate a discursului și boema care intră-n versuri lent și
simbolic. Poemele obosesc precum omul care le scrie, se epuizează sub presiunea
morții care stă la pândă.
De un realism dus la extrem
pentru a provoca îngerii la ceartă cu visele, este poemul Reșița (din) de la Marginea.
Se simte cum lumea se degradează împreună cu orașul, cum se opresc toate în
fața indiferenței omului, cu se prăbușesc vechile turnuri care, altădată, ar fi
urmat să atingă cerul…
Cităm: „Trec dară și pe lângă
așa-zisul Bloc al Actorilor/ astăzi nici urmă de vreunul/ doar vocile lor le
aud ca pe vremuri/ umbrele lor nu mai joacă pe scena Teatrului reșițean/ într-o
piesă nescrisă încă/ Hei, hai Reșița mea de la Marginea” (p.30).
Tema poemului minim este una care alunecă între durere și speranță,
poemul nu moare: „Așa se face/ astfel se știe/ că în gura lui/ Cuvântul nu mai
are duh…” (Poemul minim, p. 85).
De reținut experiențele de limită
ale poetului, în copilărie urca în clopotnița bisericii împreună cu realul
clopotar al satului pentru a participa la legănarea clopotului, cu sunetele
care erau mereu altfel seara, la amiază, dimineața, sau cu sunetele care anunțau primejdia, apoi,
brusc, relevația: „dangătul acela doar îl aude/ și numai atunci când se naște
poemul/ semn că se va naște poema/ precum acum” (Clopotul, p. 37).
Singurătatea biruie timpul: „A
căutat mereu/ să găsească unul care să-i semene/ dar și să-i descrie făptura
poemei/ dacă a văzut-o cumva/el însuși avea halucinații/ în privința chipului
ei”…(Singur, p. 17).
Fiecare zi este o sărbătoare,
toate trec repede, în orice zi se poate naște acel text care prinde aripi, care
zboară prin inima poetului: „i-a fost hărăzit/ să culeagă de timpuriu/ din
pomul Cerului/ fructul lui Dumnezeu/ harul și darul/ de a-mirosi/ pe la
subsuori/ poezia și cuvântul din flori” (p.90).
Concluzia poetului: Viața unui om
încape într-un poem, omul este poemul lui Dumnezeu de la naștere până la moarte
și dincolo de aparențele suferinței…
Constantin Stancu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu