Gheorghe Ardelean despre libertate și fericire la Nicolae
Steinhardt
Gheorghe Ardelean (George Ardelean, pseudonim literar) este
preocupat de teme esențiale. Țara Hațegului dă putere celui care așteaptă
activ, în tăcere, marile miracole. Este o personalitate de prim rang; la data
redactării prezentei note literare este profesor la Facultatea de Litere din
cadrul Universității București, Departamentul de Studii Literare. Doctor în
filologie (summa cum laude), preocupat de fenomenul Nicolae Steinhardt. S-a
născut la Silvașul de Jos în 19.02.1961, o localitate din Ţara Haţegului. În
anul 1980 a absolvit Liceul Pedagogic Deva, secția filologie-istorie. A fost
preocupat de tema suferinței în literatura română, mai ales de suferința în
secolele al XIX-lea și al XX-lea, intrând în ultimul secol pasionat de mișcarea
ideilor în sfera culturii, la intersecția marilor perioade ale lumii.
Profesor pasionat, parcurgând diferitele
etape și grade specifice, de la liceu la Universitate, discret și atent, a
lăsat literaturii române cartea N. Steinhardt și paradoxurile libertății. O
perspectivă monografică, apărută la București, Editura Humanitas, 2009. Cartea
a fost premiată imediat, este efectul a peste zece ani de studii, muncă,
cercetare. Baza cărții a constituit-o teza de doctorat N. Steinhardt. Studiu
monografic. Cine studiază viața, opera
și miracolele din activitatea lui Steinhardt este obligat să citeze din
Gheorghe Ardelean, să facă trimiteri la monografia din 2009. Cartea a fost
premiată, a beneficiat de recenzii, s-a bucurat de atenția intelectualilor
români de prim rang, a oamenilor pasionați de istoria creștinilor din România,
de modele și istorii. Gheorghe Ardelean
dă atenție în activitatea sa dedicată perioadei pașoptiste și postpașoptiste,
mai multor autori: scriitorii Gulagului, celor cu viața acoperită de misterul
din dosarele securității române, celor din arhivele fostului serviciu de
informații și represiune a sistemului politic comunist. Scriitorii din dosare
au constituit un domeniu special, cu vieți complicate, cu moarte, suferință și idei
mărețe. Personalitate complexă, Ardelean se preocupă de birotică, de
principiile editării corecte, de strategiile interpretative ale literaturii de
bună calitate, profunde. De remarcat
pasiunea sa pentru teme fundamentale, de istoria ideilor, de hermeneutica
literară, de coliziunea dintre literatură și ideologie, de istoria „subterană”
a literaturii române în contextul est-european în perioada postbelică. Personalitatea complexă, el lăsă amprente în
istoria literară și în gândirea intelectualilor. Născut în Transilvania, într-o
zonă specială, încărcată de istorie, de semne remarcabile, în Țara Hațegului,
Gheorghe Ardelean a participat la seminarii, manifestări și comunicări în
străinătate, prezentând onorabil cultura română. Este considerat un important
specialist în opera și viața lui N. Steinhardt, preocupat de valorile creștine
de bază în confluență cu cele ebraice și sub presiunea culturii adevărate. A
lansat și susținut martirajul creștinilor în secolul al XX-lea în comparație cu
cei din antichitate. Cu ironie și realism a observat teoriile literare și
filozofice din dosarele securității, bogăția de date tezaurizate indirect și cu
suferință în aceste colivii de aur pentru sufletele celor care au avut acces
direct la speranța libertății. Libertatea, un risc asumat prin luptă spirituală
decisă, cu suferința în carne. Cărți
arestate, autori încarcerați, teme cu efecte puternice în conștiința românilor,
Ardelean este mereu absorbit de fapte, dorește să promoveze identitatea spirituală
a românilor. Una reală și importantă în cultura universală. Pentru volumul N. Steinhardt şi paradoxurile
libertăţii, Editura Humanitas, Bucureşti, 2009, i s-au acordat mai multe
premii: - Premiul special al USR - 2009; - Premiul pentru critică
literară/istorie literară/teorie literară al revistei Observator cultural -
2010; - Premiul pentru critică literară „Garabet Ibrăileanu” al revistei Viaţa
Românească - 2009; - Premiul pentru studiu monografic al revistei Poesis -2009;
- Nominalizare la premiul „Cartea anului - 2009” acordată de revista România
literară şi de Fundaţia Anonimul. Cartea este rodul mai multor ani de muncă
serioasă, monografia reprezintă un reper în istoria literaturii și demonstrează
pasiunea, seriozitatea, dedicarea autorului. Este o carte bine realizată din
punct de vedere academic.
Etapele vieții lui Steinhardt au fost bine lipite
printr-o viziune unitară, Ardelean formând o imagine corectă, interesantă
despre marea personalitate a culturii române. Personajul a captivat autorul,
autorul s-a supus mișcării de ansamblu, cartea este una vie, adevărată, dosarul
s-a făcut mit. Nicolae Aurelian Steinhardt s-a născut la 29 iulie 1912, a
decedat la 30 martie 1989, a fost un mare intelectual, autor, critic literar,
eseist, jurist, publicist și scriitor român. A fost legat de localitatea
Pantelimon, județul Ilfov. De origine evreiască, s-a convertit la religia
creștină în închisoarea de la Jilava, ulterior și-a luat numele de fratele
Nicolae. A decis să se călugărească după punerea în libertate. Este autorul
unei opere de primă importanță, carte unică în literatura română, Jurnalul
fericirii. De menționat că a fost doctor în drept constituțional. Principiile
dreptului internațional i-au permis să înțeleagă marile teme ale lumii. Se
acceptă, în sens general, că juriștii sunt și buni teologi… Copleșitor, dosarele Steinhardt la CNSAS sunt
în număr de 11, dosarele procesului în stil comunist sunt în număr de 21. O
arhivă în care sunt captate destine în umbra unui destin, rezistența prin
credință și cultură în fața mașinăriei de stat. Omul gol în fața istoriei… Mai
multe personalități ale vremii, Şora, Paleologu, Marino, Doinaş, Caraion,
acționează pe fundalul vremii cu energie, dar epocile se limpezesc în aceste
icoane de viață. Arhivele CNSAS, dosarele care i sau făcut lui Steinhardt de
către organele de represiune au fost cercetate cu răbdare de Ardelean, efortul
a meritat, efectul este unul extraordinar, personajul istoric reînvie în
adevărata lumină, ultimii o sută de ani din cultură română sunt bine creionați
într-o prezentare dinamică, densă, curajoasă. Identitatea noastră ca români
iese la iveală cu multă claritate, valorile sunt puse în lumină. Relația dintre
intelectual și organele de represiune, sub lupa vremii, este bine redată,
ideile mărețe au biruit timpul. Steinhardt apare ca un om liber într-o țară
ocupată, mecanismele opresiunii funcționau exemplar, libertatea, în acest
context, are o valoare extraordinară, cu mireasmă de veșnicie. Generațiile de
intelectuali români pot învăța din această experiență, modelul este bine fixat
în rama culturii române. Libertatea este și tema cărții și studiilor lui
Gheorghe Ardelean, el o declară prin prezențele sale în sfera publică, în
interviuri, luări de poziție, conferințe, dezbateri, idei în mișcare. Autorul
are capacitatea de a face o paralelă între Steinhardt și Dostoievski, una care
trece dincolo de punctele de tensiune dintre cultura română și cea
universală. Chiar dacă personajul
Steinhardt a fost călugăr, a trăit ca monah la Rohia, el lansează în spațiul
public valorile moderne, depășind momentul clasic dintre cele două războaie, se
deschide spre tinerii poeți remarcați în anii optzeci precum Mușina, Ioan
Bogdan Lefter etc. Dialogul dintre generații a fost fertil și un exemplu de
urmat în cultura română. Personajul istoric a fost în atenția a sute de ofițeri
de securitate, în atenția conducătorilor sistemului. Un infern pliabil, în
mișcare prin viețile oamenilor. Cartea lui Steinhardt, Jurnalul fericirii, ne
este prezentată ca epopeea unei opere de excepție în labirintele istoriei,
Ardelean urmărind atent această aventură. Cartea reprezenta un pericol public
pentru sistemul din anii 7080, reacția personalităților de orice fel în fața
operei a fost bine conturată, libertatea făcea și face diferența dintre omul
autentic, cel istoric, și cel veleitar. Martirii secolului al XX-lea ne obligă
să rescriem istoria. N. Steinhardt a
fost în legătură cu intelectualii din străinătate într-o perioadă grea, românii
erau consemnați în țara lor, dar în exil s-au aflat personalități de prim rang:
Monica Lovinescu, Virgil Ierunca, Toma Pavel, Virgil Nemoianu, Mircea Eliade,
Emil Cioran, Eugen Ionescu. Aceste relații au permis formarea unui for cultural
în exil, alternativă la uniunile de creație din țară afectate de propaganda
comunistă și de stilul agresiv al oamenilor securității. Cărțile circulau din
țară în străinătate, în acest mod lumea comunica pe principiul vaselor
comunicante, organele de represiune fiind uneori depășite. Contribuția lui
Steinhardt a fost importantă, el și-a asumat riscuri, a gustat din libertatea
spirituală. Legăturile personajului istoric cu alți intelectuali sunt
evidențiate cu multă căldură, apar în jocul destinului: Constantin Noica,
Mihail Sebastian, Nae Ionescu, etc. Evoluția vieții din tinerețe la maturitate
este una interesantă, de la mișcările extremiste (legionarism, socialism,
specifice anilor 30) la un liberalism temperat, de centru, solid. Credința și
convertirea la creștinism au marcat fundamental personalitatea lui Steinhardt.
Istoria se află sub control divin și asta a reținut Gheorghe Ardelean în
monografia sa, punând în lumină ideile personajului principal, schimbat de
viziunea creștină asupra lumii. În închisoare, el s-a convertit la creștinism,
abandonând ideea iudaică, Steinhardt fiind evreu. Practicarea teologiei
iertării în viața de zi cu zi a fost activitatea cea mai intensă și necesară.
Iertarea celui de lângă tine, pentru a fi iertat de Dumnezeu. Două mii de ani
de luptă spirituală în sufletului scriitorului și monahului flămând de cer.
Greutatea finalizării monografiei a venit din modul de interpretare a
declarațiilor din dosarele securității referitor la monah. Aici a intervenit un
studiu profund, analize speciale, cu grile spirituale exemplare. Trebuia văzut
care erau limitele la care puteau ajunge personajele din jurul lui Steinhardt,
trebuiau colaționate informațiile din dosare, o tehnică serioasă, menită să
pună în lumină adevărul despre un om în fața istoriei. Monografia așază pe
tapet marea bătălie de idei, se face o imagine istorică veridică despre secolul
al XX-lea prin prisma vieții unui om integru, avid de adevăr sub puterea
credinței. Este jurnalul unei convertiri, este jurnalul despre libertate,
despre moarte și frică dusă la extrem. Corespondența purtată de Steinhardt cu
prietenii, cu intelectualii vremii, cu personalități care au marcat secolul
trecut dezvăluie dezbaterea de idei din lume, sensul spre care ne îndreptăm ca
specie. Gheorghe Ardelean a dat culturii
române o carte despre speranță, iertare, cultură și credință, despre oameni și
suferință. Peste toate, analizând pe Steinhardt, planează umbra lui Dumnezeu.
Cu siguranță, cel care a plecat din Țara Hațegului în căutarea libertății și
fericirii proprii a lăsat un semn important despre identitatea românilor în
istoria și cultura lumii. Este un exemplu de perseverență și iluminare sub
presiunea marilor idei.
C Stancu
În Arhivele de la Hațeg - Monografii, legende și vivisecții (2017).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu