sâmbătă, 7 martie 2020

Valeriu Bârgău și lumea în mișcare. Pământul tuturor faptelor... „Ca prozator, Valeriu Bârgău a intrat în esența vieții, s-a străduit să prezinte lumea așa cum este, preferând să lase la suprafața lucrurilor misterul și poezia care justifică fiecare destin. A redat și poezia locului, lirismul care răzbate din evenimentele zilnice, faptele care fac un om important și semnificativ…”


Când vulturii dispar în cer


Pe ultima copertă a romanului Pământul tuturor faptelor* ne este prezentată o fotografie cu scriitorul Valeriu Bârgău redactând la mașina de scris un text, poate o pagină din acest roman. Înainte de 1989 cine avea o mașină de scris trebuia s-o declare la poliție (miliție) pentru a o putea deține. Era o regulă scrisă, bine păzită de instituții. Scrisul era un pericol mortal pentru lumea de atunci, scriitorul era cu cenzura la el, gândea la cenzura oficială, dar era responsabil pentru cenzura în fața timpului. Mariana Pândaru, soția fostului scriitor, decedat prematur, după o suferință grea, cu o hărnicie și o pasiune de excepție, a finisat manuscrisul romanului și l-a predat spre lecturi  publicul cititor în anul 2019, la Deva, Editura Călăuza v.b., editura care a fost fondată de Valeriu.
Autorul romanului ne-a lăsat o mărturie despre vremurile în care oamenii erau chemați să construiască mari obiective, în cazul de față o hidrocentrală. De fapt scriitorul a fost implicat în faptele vremii, s-a remarcat și ulterior prin cărțile scrise, prin jurnalismul de calitate practicat, prin poezia la care s-a întors cu fidelitate. Titlurile cărților sale sunt semnificative și trădează un suflet atent și implicat în faptele oamenilor, în viața cetății: Sfârșitul lumii (1992); Apocalipsa după Valeriu (1996); Semne particulare (1988); Incursiuni în fantastica realitate (1982, colaborare); Obosit de umblet (2016) etc.
Ca prozator, Valeriu Bârgău a intrat în esența vieții, s-a străduit să prezinte lumea așa cum este, preferând să lase la suprafața lucrurilor misterul și poezia care justifică fiecare destin. A redat și poezia locului, lirismul care răzbate din evenimentele zilnice, faptele care fac un om important și semnificativ….
În romanul de față, Valeriu Bârgău ne relatează, la limita dintre jurnal și narațiune, într-un stil modern, chiar surprinzător de modern pentru vremea în care a scris și despre care a scris, viața într-un șantier aflat în vârful muntelui, aproape de cer, deasupra orașului magnetic. Personajele se desfășoară cu autenticitate, caută să răzbească prin viața dură, să se realizeze într-o lume izolată cumva, captivă unui scop străin și, totuși, explicabil pornind de la o logică amară…
Autorul este și el personaj în această poveste, se implică indirect în firul narațiunii, comentează, își recunoaște limitele, participă la viața creată sub forța inspirației și sub puterea realității imediate. Spre finalul romanului citim: „Așa cred eu că își petrec viața câteva din personajele din șantier și din orașul de jos. Am venit aici pentru a scrie un roman, o carte despre oamenii de pe Stâncă și n-am putut să fac numai asta, s-o limitez. Am descoperit pe parcurs că ei sunt legați prin mii și mii de fire de ceilalți oameni, de cei din orașul de jos, de cei care scriu ziarele pentru a fi citite de noi, aicea sus, de cei care au scris și scriu cărțile pe care apucăm să le citim…” (p.268).
La Stâncă oamenii trăiesc intens, se îndrăgostesc, se zbat între realitatea de sus și realitatea de jos, între viața abandonată în munca de fiecare zi și viața potențială oferită de natură, plimbări, lecturi, amintiri, eșecuri, iubiri pierdute…
Ștefan Stâncă, unul dintre personaje, iubește două femei: Tița Roșcata și Ica. În orașul de la poalele muntelui funcționează o întreprindere de tricotaje, acolo femeile își etalează talentul, forțele, năzuințele. Lumile de sus se leagă cu cele de jos. În șantier sunt mai multe personaje: inginerul Cap de Nurcă, apoi angajații Tibor, Grecul Stavrinos. La atelierul de tricotaje apar alte personaje precum Zarifoaia, o femeie săritoare, cam ponderală, dar sufletistă, capabilă să accepte destinul așa cum este el servit de sistem, de împrejurări, de starea celor de lângă ea. Mai apare și contabilul șef care se îndrăgostește și el de o tânără, face o pasiune pentru o subordonată.
Viața este descrisă cu atenție, minuțios, cu detalii, atent, Valeriu Bârgău a avut acest talent de a surprinde esența. Marile fapte sunt echilibrate de faptele mărunte, compensatorii. Oamenii citesc o carte, schimbă reviste de modă, se întâlnesc la cofetărie, comentează cu năduf evenimentele din zonă. Cineva crește un motan, Mefisto, altul un cățel de companie, discuțiile se poartă la o sticlă cu vin, sala de mese din șantier este un univers complex, o beție sub cerul liber este un țipăt în stilul impresionist, lansat de marii pictori. Alte personaje reușesc să facă o excursie în Bulgaria prin fosta întreprindere ONT, altele să viziteze locurile de baștină. Sunt prezentate scene obișnuite într-o colectivitate aflată sub stele, de la frânghia pentru rufe, încărcată de hainele oamenilor, descrisă amănunțit, definind vieți de muncitori, la prepararea hranei pe reșou, din resurse puține, obișnuite. La fel și ritualul îmbăierii la cadă, la ore fixe, la întâmplare, când era furnizată apa caldă și când oamenii aveau timp. O lume pusă sub presiune. Migrația forței de muncă se făcea dintr-o zonă a țării în altă zonă. În șantier se constituia o lume aparte, din inși veniți din puncte cardinale diferite, din specialiști care trăiau din șantier în șantier. Majoritatea iubea natura, ajuta pe cel de lângă el, se descurca în acest univers cu mijloace puține, la limită, persoanele se egalizau prin empatie. Au făcut o lume, una forțată de situația socială. N-au avut timp să comenteze, să manifesteze, să se revolte, să comunice prin telefon, calculator, să circule. Trăiau la limită, au părăsit localități importante sau insignifiante, au evadat dintr-un cerc în alt cerc. O tânără, Ortansa, acceptase o căsătorie improprie cu un bărbat mai în vârstă, contabil șef, pentru a-și asigura o viață comodă, dar tânjind după o iubire imposibilă.
Un pământ al tuturor faptelor, unul răscolit de intervenția omului și de forțele naturii. Un pământ răbdător…
Valeriu Bârgău a reușit să construiască scene importante, simbolice, cu reflexii lirice evidente, cu impact. În urma unei explozii controlate în munte, inginerii și muncitorii constată că un vultur imens este atins de suflul impus de aceasta, cade în munte, prin zona șantierului. Deși este căutat insistent, vulturul a dispărut, probabil s-a ridicat din nou la cer, imbatabil… O scenă simbol, vulturul reprezintă puterea oamenilor simpli, a celor singuri, de a răzbi. Marile crize ale istoriei nu-i afectează, ei se eliberează de energiile neprevăzute, de erori. Vulturii reușesc să zboare…
Într-o altă scenă, personajele se folosesc de un binoclu. Unii privesc prin el cerul, infinitul și semnele destinului, stelele și plasa de întuneric de deasupra. Altele folosesc binoclul pentru a privi spre lumea de jos, spre oameni, pentru a-i vedea imenși și reali, până la durerea de a vedea realitatea cu asprime.   
În roman sunt multe scene bine elaborate, simbolice, trainice. Iubirea învinge împinsă de sentimente, de conveniență, de cutume sociale. Scriitorul are multă empatie pentru personaje, le oferă o ieșire din istorie spre o altă istorie, mai accesibilă, nivelului lor.
Iată viața din șantier: „Șantierul putea înghiți orice zvon. Punctele de lucru nu prea depărtate puteau fi alimentate cu apă, mâncare și zvonuri; puteau păstra pentru un ceas-două, orice. După aceea se eliberau, odată cu transpirația, de apa pătrunsă în corp și de zvonurile care putrezeau undeva în depozitul memoriei lor” (p.183).
Viața la bloc, în orașul de jos, o viață cu elemente puține, redată cu ironie: „Robinetul de apă caldă de la vană este deschis, de undeva de pe țevile ascunse în pereții blocului se aude un gâlgâit înfundat. Probabil că abia acum au dat drumul la apă caldă, cei de la centrala termică au simțit că cineva dintr-un anume bloc vrea să facă o baie nici prea caldă și nici prea rece” (p. 144).
Romanul este punctat de citate din opere importante, se fac trimiteri spre texte din cultura română sau universală. Literatura era o modalitate de evadare, lecturile reechilibrau universul.
Romanul are un moto: „…Prima situație în care poate fi aflată ființa este, așadar, cea de ființă neîmplinită…” (Constantin Noica – „Sentimentul românesc al ființei”).  Ele punctează tema romanului, tendința spre împlinire într-o lume captivă. Citatele sunt din Urmuz, Mihai Bulgakov, dintr-un Dicționar de mitologie generală, Rasputin, Hortensia Papadat-Bengescu, Shakespeare etc. Introducerea în firul poveștii a numeroase citate permitea scriitorului să transmită idei, teme, să sugereze cititorului că există o lume superioară, lumea spiritului, acolo se clădeau/ clădesc marile idei și teme. Valeriu Bârgău a prezentat șantierul dintre munți și orașul de jos, lumea faptelor obișnuite, finite și lumea înaltă a spiritului… Paralele care se susțin în economia romanului cu toată energia. Locurile descrise se pot recunoaște de cei care trăiesc în județul Hunedoara. Muntele Teșit poate fi Retezatul… În orașele din jur au fost ateliere de tricotaje, complementar cu marile întreprinderi din județ, din zonele monoindustriale.
Pentru generațiile mai tinere romanul poate explica modul cum s-au construit lumile într-un sistem social, suferințele generate de presiunea existenței, destine frânte și blocate în cutume. O istorie care a fost, autorul având meritul de a prezenta realitatea fără a avea pretenția ca personajele să fie eroii acestei istorii.
Limbajul folosit de scriitor este unul obișnuit, frazele curg normal, ele explică cititorului într-un mod simplu cum se coagulează viața în jurul unui spațiu delimitat de contradicții acceptate. Pe unele locuri apar expresii rapide, folosite de jurnalistul de teren, aparent neglijente, o neglijență studiată pentru a reda viața zilnică în mod dinamic.
Finalul romanului, având ca personaj scriitorul, definește lupta individului cu istoria, el este mereu sub vremuri: „Sătul de personajele din jurul său, de cele care și-au arătat chipul și sufletele de prin carnețele, Aurelian Albu iese să întâmpine zorii. Crede că el o face primul de pe toată întinderea aceasta a șantierului. Același gest omenesc: se întinde până i se aud trosnind încheieturile oaselor (…), apoi alte câteva mișcări cum văzuse la televizor că fac boxerii pentru a se încălzi înaintea ieșirii în ring sau chiar în ring, în clipa de dinaintea ciocnirii cu adversarul” (p. 272).   
O ieșire simbolică pentru autor, personaje, cititorul pasionat de literatură, un cititor care are capacitatea de a ierta, ca soluție pentru realizarea destinului.  


Constantin Stancu

Octombrie 2019

*Valeriu Bârgău, Pământul tuturor faptelor, roman, 275 pagini, Deva. Editura Călăuza v.b., 2019. Redactor de carte: Mariana Pândaru Bârgău; coperta Daniel Bârgău; Coperta I: „Sub clar de lună” – pictură de Garabet Salgian; 

În revista „Ardealul literar”, nr. 3-4/2019


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu