Pe culoarele istoriei cu Sonia Elvireanu
Timpul are o nouă dimensiune în romanul Ceața*, semnat de Sonia Elvireanu, o
dimensiune spirituală, limitele sunt în mișcare, lumea își caută sensul
pierdut. Lansat de Editura Ars Longa, în anul 2019, cartea iese din tiparul
obișnuit și ne incită la o realitate fantastică. Jocul de-a timpul, pe culoare
speciale, ne demonstrează că foamea de eternitate la om este mereu constantă,
indiferent de epocă. Romanul se consolidează pe mai multe paliere: istoric, psihologic,
fantastic, liric, teosofic. Scriitoarea a făcut un adevărat maraton pentru a
ajunge la punctul culminant al existenței: frângerea timpului. Tablourile se
schimbă dinamic din Polonia în Valahia (Țara Românească), din evul mediu în
actualitate. Personajele parcurg destine paralele și intră pe culoare diferite,
trăiesc iubirea în trecut și în prezent. Povestea este captivantă, inedită,
atrage cititorul prin rigoarea fanteziei. Aceasta nu pendulează la
întâmplare, din contră, regulile se păstrează. Personajele principale sunt doi
tineri: Ralf și Fabiana. Ele se mișcă în istorie alături de Vlad Țepeș, de
soția acestuia Anastasia sau Katharina, iubita domnitorului român, dar și în
contemporaneitate. Alături de aceștia apare și Vlad Călugărul, fratele domnitorului.
Toți desenează legenda, potențează gravitația timpului la personajele
principale, se mișcă după tensiunea impusă de tradiții, ranguri, credințe.
Personajele principale trăiesc intens povestea, Ralf
și Fabiana se caută prin meandrele timpului. Există o trecere din Polonia în
Valahia, un tunel al timpului care permite oamenilor să migreze în destine
diferite, să trăiască viața cu pasiune și frică. O frică specială, cu tente
lirice, menită să le potențeze predestinarea. Spațiul liric este personal și legendar,
este istoric și prezent, un prezent continuu.
Studenți, Ralf și Fabiana, caută să afle mai multe
despre rădăcinile lor, despre arborele genealogic și despre trecutul în care
s-au pierdut și s-au regăsit. Istoria devine o afacere personală, ei sunt
absorbiți la maxim, uită de prezent pentru a intra într-un prezent etern. Caută
manuscrise, calendare stabile pe mai mulți ani, locuri prin care au trecut
cândva, redescoperă taina din viața lor. De la castelul Wawel din Polonia, la
fortăreața Brașovului și la Poenari, cetatea edificată de boierii trădători din
timpul domnitorului valah, sub amenințarea cu moartea.
Putem descoperi câteva linii de forță ale acțiunii:
-
Oamenii sunt
datori să-și cunoască rădăcinile.
-
Istoria are mai
multe dimensiuni în spațiu și timp, între ele există vase comunicante care
permit decompensarea tragediilor.
-
Trecerea dintr-o
dimensiune în alta se face după reguli bine stabilite, legate de natura pură,
picurată din Raiul pierdut cândva: ceața, lacul, muntele, peștera, personajele
care execută ritualul (preotul și păstorul), culoarele înguste ale istoriei,
izolarea etc. Ceața este semnul întâlnirii dintre cele două dimensiuni, fenomen
certificat de regulile științifice sau sugerat de simbolurile biblice. Muntele
simbolizează revelația primită de om pe canale speciale, subtile. Bătrânul din
munte reprezintă păstorul/ călăuzitorul/ vizionarul/ văzătorul/ pastorul. În
peștera sa, pe pereți este redată o frescă reprezentând pe Iisus cu apostolii
săi, într-o unitate care sparge barierele vremurilor, domină istoria etc.
-
Popoarele rezistă
în istorie prin diferite strategii. Violența lui Vlad Țepeș are menirea de a
păstra integritatea acestora, conform canonului din evul mediu. Trădările sunt
posibile, dar domnitorul are mijloacele pentru a le bloca. Nimic nu s-a
schimbat de atunci, violența persistă, interesul unor oameni blochează
culoarele istoriei corecte. Criza umanității persistă de-a lungul epocilor cu
insistență, omul fiind limitat, captiv unui trup de pământ.
-
Personajele sunt
dominate de iubire, domnitorul are o adevărată pasiune pentru Katharina, femeia
care întruchipează frumusețea, soluție pentru echilibrarea oamenilor într-o
lume violentă, nesigură.
-
Personajele
principale, Ralf și Fabiana, comunică intens prin scrisori, artă, semne,
culoare comune, deși ele glisează, uneori, pe dimensiuni separate. Se caută,
doresc să rupă vraja care îi marchează. Gravitația dintre oameni se manifestă
pe plan mistic și spiritual mai intens.
-
Lumea are
suficiente dovezi prin care trecutul poate fi reconstituit pentru a vedea
perspectiva viitorului. Reperele arheologice, manuscrise vechi, prezența unor
inițiați (profesorul Kazimir Jablonski, Georgia din România, colega Fabianei,
păstorul / Vladislav), chemarea pe care o suportă personajele pentru anumite
stări etc.
-
Trecerea dintr-o
dimensiune în alta este posibilă pentru cei inițiați care își asumă riscuri,
sau acceptă inițierea ca un fel de credință în spațio-timp . În teosofie este
acceptată bilocația etc.
-
Tinerii se
maturizează prin acceptarea provocărilor generate de viața concretă și de
planul superior al destinului.
În mod evident, Sonia Elvireanu are capacitatea de a
observa detaliile, de a descrie stările personajelor, de a repovesti vechi
întâmplări de parcă au fost trăite sau pot fi trăite. Frumusețea intrigă mereu,
indiferent de timp, soțiile boierilor pedepsiți de Vlad Țepeș se răzbună pe
tânăra femeie, iubita voievodului valah, cu violență. Este punctul sensibil al
domnitorului. Autoarea descrie cu finețe tabloul în care apare frumoasa femeie,
în contrast cu năvalnicul domnitor: „Încă de dimineață, Katharina își
despletise părul ei minunat, ce scânteia sub razele dimineții, unduindu-se în
valuri aurii peste șoldurile fine. Îl pieptănase cu mare grijă, mângâindu-l cu
dragoste, ca pe un odor de preț. Era marea slăbiciune a voievodului ”(p. 43).
Brusc, tabloul fascinant de ev mediu, cu domnițe iubite de eroii vremii, se
schimbă. Femeile boierilor uciși se
reped buluc în odaie, o prind de păr cu
violență, o leagă la mâini și picioare, o lovesc cu ură de parcă ea ar fi fost
vinovată de moartea bărbaților trădători. Cozile aurii ale tinerei femei sunt
retezate, frumusețea se prăbușește pe podeaua veche, pătată de ură, imprecații
și frică.
Cabana, reper în existența personajelor, se dărâmă,
simbolic, sub presiunea timpului: „Împinse scândura uscată care trosni și
începu să se prăbușească. Bârnele se desfăceau și cădeau una după alta, ca și
cum un duh nevăzut le desprindea și le arunca în iarbă. (…) Se îndreptă spre el
și rămase uluit. Era peretele pe care scrijelise chiar ziua aceea, adăugând-o
celorlalte, nu le socotise încă. Nu se poate, atâta vreme a trecut de când am
ajuns aici? Parcă a fost ieri, de n-aș fi însemnat timpul, aș putea crede că
abia am sosit” (pp. 176-177).
Colegii lui Ralf o admiră pe Fabiana. Ei o văd mereu
preocupată de lipsa tânărului, retras într-o cabană în munți, căutând soluții
la probleme spirituale. „Imaginea Fabianei îi apăru o clipă în fața ochilor.
Șatenă, cu părul numai bucle, cu ochii negri și strălucitori, cu fața ovală și
măslinie, purta o fustă scurtă din piele neagră, o bluză de mătase albă, în
picioare sandale cu tocuri înalte, închise în față. Avea un mers elegant, o
remarcase de cum intrase în cafenea” (p. 47). Este portretul unei tinere de
astăzi, purtând în sufletul ei taina trecutului și speranța realizării prin
iubire în viitor.
Narațiunea este potențată de prezența lui Vlad Țepeș.
Ralf descoperă portretul domnitorului prezentat de Nicolae Modrussa, un legat
al papei pe lângă Matei Corvin. Un bărbat înalt de statură, puternic, cu o
înfățișare crudă și înfiorătoare, cu nasul acvilin, masiv, fața subțire, puțin
roșiatică, ochi verzi încadrați de gene lungi, cu sprâncene negre, stufoase.
Purta plete, negre, bogate, ca o ramă naturală a unui portret vechi. O imagine
amenințătoare, dominantă. Acest bărbat s-a luptat cu Imperiul Otoman, a folosit
tactica celui care își cunoaște poziția, țara, oamenii. A pustiit țara, a mutat
în munți oamenii și ataca prin surprindere oștile dușmanului. Hărțuia, știa să ducă
o luptă de uzură cu resurse puține, era violent cu dușmanul, trăgând în țeapă
pe cei care îi amenințau. Ralf a fost emoționat de datele găsite despre acest
domnitor care a lăsat semne în istoria Europei, măcinată de violență, boli,
sărăcie, trădări și lăcomii (paginile 64-68).
În prefața cărții, Cristian Tămaș notează: „…Sonia
Elvireanu țese o intrigă captivantă, completând cu fantezie scriitoricească
lacunele istorice și clarificând cu subtilitate echivocurile lăsate de
izvoarele documentare în biografiile unor personaje care au lăsat o urmă în
trecutul Țării Românești, și activează galeria de-a lungul căreia se
<<putea trecere din Polonia în Valahia>>, o galerie
spațio-temporală, o gaură de vierme prin care personajele contemporane ale romanului
se teleportează într-un univers deopotrivă mitic și personal în încercarea de a
se regăsi într-o existență anterioară” (p. 6).
Sonia Elvireanu a mai scris un roman, Metamorfoză (Ed. Ars Longa, 2015),
experiența anterioară i-a permis ca în prezenta carte să găsească punctele de
contact pe bulevardele timpului și să-și
clarifice simbolurile, motivațiile, perspectivele.
Romanul are puncte comune cu experiența de viața a
scriitoarei, cu viziunea sa despre istorie. Căutarea frumosului și liniile
lirice fac din această poveste o lectură plăcută, în care cititorul devine și
el captiv unui timp presupus. Sunt locuri în roman unde situațiile sunt
stranii, ies din tiparul clasic, lucrurile se echilibrează sub semnul
frumosului și al speranțelor. Pentru unii cititori, textul pare neclar,
fantasticul fiind dus la limită, personajele trăind experiențe mai puțin
credibile. Absența lui Ralf din mediul universitar mai mult timp, peste doi
ani, pare exagerată, colegii putând declara dispariția sa la instituțiile
statului. Această absență ne arată că timpul în literatură are o altă
dimensiune. Chemarea pe care o suportă personajele este una mai puternică decât
un prezent real: „Steaua spre care privise încrezător îi scosese în cale
adăpostul acela de lemn. Părea o colibă părăsită, numai bună pentru un bărbat
hotărât să înfrunte pustietatea. Era încăpătoare, îi oferea un loc nesperat pe
platoul de unde se vedeau spinările abrupte ale munților până hăt departe. Îl
cuprinse un sentiment de fericire. Descoperise un refugiu, casa lui de acum
înainte” (p.16).
Legătura narațiunii cu natura este structurală, fraza
curge lin, controlată de un spirit atent la evenimente, scriitoarea fiind
implicată în faptele personajelor, în trăirile lor, de parcă ar fi suportat,
cândva, aceste evenimente. Are empatie pentru eroii care înving epocile și
limitele presupuse.
La finalul romanului avem câteva date biografice despre Sonia Elvireanu, o viață în umbra
cuvintelor, marcată de itinerarii literare de calitate. Singurătatea, exilul,
schimbările de planuri, contactul cu viața literară și cu operele unor
scriitori importanți, toate fac parte din universul unei scriitoare pasionate
și originale, pe alocuri delicată și marcată de o viziune livrescă asupra
literaturii.
Constantin Stancu
*Sonia Elvireanu, Ceața,
roman, 213 pagini, Iași: Editura Ars Longa, 2019; prefața: Cristian Tămaș.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu