Continuare
Erich Fromm şi-a
început propria practică clinică în 1927, trei ani mai târziu (1930) el alăturându-se
Institutului de Cercetări Sociale din Frankfurt unde şi-a finalizat pregătirea
psihanalitică. Părăsind Germania nazistă (1933), el s-a mutat la Geneva
(Elveţia), apoi la Universitatea Columbia
din New York unde, împreună cu Karen Horney (1885-1952)
și Harry Stack Sullivan (1892-1949) au format şcoala de gândire
psihanalitică neo-freudiană. Ca
detaliu interesant în formarea ştiinţifică a lui Fromm, atât Karen Horney
cât şi Fromm au avut fiecare o influenţă reciprocă accentuată unul asupra gândirii
celuilalt, ea iluminând unele aspecte ale psihanalizei pentru Fromm, iar acesta
din urmă elucidând sociologia pentru ea. Este
de subliniat că Fromm a contribuit substanţial la formarea filialei din
New York a Şcolii de Psihiatrie din
Washington, fiind mai apoi şi co-fondatorul Institutului Alb de Psihiatrie, Psihanaliză și Psihologie „William Alanson”
(1946). În calitate de profesor
universitar, Fromm a predat la facultatea Bennington College din 1941 până în 1949, apoi cursuri la New School for Social Research din New York din 1941 până în 1959. În
acelaşi context, la mutarea sa în Mexico City (1949), Erich Fromm a devenit
profesor la Universitatea Națională Autonomă din Mexic (UNAM) înfiinţând o secție psihanalitică la școala medicală de acolo. Între timp, a predat ca profesor de
psihologie la Michigan State University (1957-1961) şi predat la UNAM până la
pensionare, în 1965… Apropo: în anul 1965, lucrând pentru
a stimula cooperarea occidentală și
estică între umaniştii marxişti, Fromm a publicat o serie de articole
intitulate Umanismul socialist: un simpozion internaţional, un an mai târziu, în 1966, Asociaţia
Umanistă Americană l-a numit Umanistul Anului, ceea ce, e de
recunoscut, nu era puţin lucru…
Cea mai cunoscută lucrare a lui Fromm, Escape from Freedom
(Evadare din libertate), se concentrează pe dorinţa umană de a căuta o
sursă de autoritate şi control la atingerea unei libertăţi despre care se
credea că este adevărata dorinţă a unui individ. Critica lui Fromm asupra ordinii
politice moderne şi a sistemului capitalist l-a
determinat să caute informaţii despre feudalismul medieval. În Escape from Free dom (Evadare
din libertate), el a găsit valoare în lipsa libertăţii individuale,
a structurii rigide şi a obligaţiilor impuse membrilor societăţii medievale. Ceea ce caracterizează medievalul în contrast cu societatea
modernă este lipsa ei de libertate individuală... Dar, în ansamblu, o persoană
nu era liberă în sensul modern, nici nu era singură şi izolată. Având un loc distinct, neschimbabil şi
de necontestat în lumea socială din momentul naşterii, omul era înrădăcinat
într-un tot structurat şi, prin urmare, viaţa avea un sens care nu lăsa niciun
loc și nu avea nevoie de îndoială... A existat o concurenţă
relativ mică. Unul s-a născut într-o anumită poziţie economică care a garantat existenţa
determinată de tradiţie, la fel cum au dus obligaţiile economice către cei mai înalţi
din ierarhia socială.
Culmea filozofiei sociale şi politice a lui Fromm a fost
cartea sa The Sane Society (Societatea
sănătoasă), publicată în 1956, care s-a constituit într-un argument
accentuat în favoarea unui socialism umanist şi democratic. Bazându-se în primul
rând pe lucrările timpurii ale lui Karl Marx, Fromm a căutat să re-sublinieze idealul libertăţii,
lipsit de marxismul sovietic şi găsit mai frecvent în scrierile socialiştilor
şi ai teoreticienilor liberali. Marca de socialism frommian a respins în ordine aleatorie atât capitalismul occidental supraevaluat de unii teoreticieni, cât şi comunismul sovietic de tip bolşevic, pe care le-a considerat
dezumanizante şi care au dus, mai greu
de admis şi cu atât mai puţin de suportat, la fenomenul practic universal al alienării. El a
devenit unul dintre fondatorii umanismului socialist, promovând scrierile timpurii ale lui
Marx şi mesajele sale umaniste către publicul SUA şi vest-european. Nu e chiar
şocant, dar sigur mirabil faptul că, dincolo de o aparentă şi subtilă
atitudine, Fromm are grijă să facă aluzii la fenomenul universal al alienării… Iar, parcă reduce sau a diminua părerile
generale în sensul de mai sus, la începutul anilor 1960, el a publicat două cărţi
care se ocupă de gândirea marxistă (Conceptul lui Marx despre om şi dincolo de lanţurile iluziei:
întâlnirea mea cu Marx şi Freud) (Beyond the Chains of Illusion: my encounter with Marx and Freud (1962). În 1965, lucrând pentru a stimula
cooperarea occidentală și estică între umaniştii marxişti, Fromm a publicat o
serie de articole intitulate Umanismul socialist: un simpozion internaţional. În această ordine de idei, dar şi ţinând
seama de atitudinea şi cărţile de specialitate publicate de Erich Fromm, nu e
de mirare că, în anul 1966, Asociaţia Umanistă Americană l-a numit
Umanistul Anului, însă nu trebuie ignorate nici faptul că, măcar pentru o anumită
perioadă, Fromm a fost activ în politica SUA şi s-a alăturat Partidului Socialist al Americii la mijlocul anilor 1950 şi a făcut tot
posibilul pentru a-i ajuta să ofere un punct de vedere alternativ tendinţelor mccarthyiste în
unele devieri politice americane. Acest
punct de vedere alternativ a fost cel mai bine exprimat în lucrarea sa din
1961, Man Man
Prevail? O anchetă asupra faptelor şi ficţiunilor politicii externe. Cu toate acestea, în calitate de co-fondator
al SANE, cel mai puternic activism politic al lui Fromm a fost în mişcarea internaţională de pace, luptând împotriva
cursei înarmărilor nucleare
şi a implicării SUA în războiul din Vietnam. După ce
a susţinut oferta pierdută a senatorului Eugene McCarthy pentru
nominalizarea la preşedinţia democratică,
Fromm s-a retras mai mult sau mai puţin de pe scena politică americană, deşi a
scris o lucrare în 1974 intitulată Remarks on the Policy of Détente pentru o audiere susţinută de Comitetul Senatului SUA. privind relaţiile
externe. Fromm a
primit premiul Nelly Sachs în
1979.
Dumitru Hurubă
(va continua)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu