luni, 24 ianuarie 2022

Lörinczi Francisc-Mihai, Reologice, poeme, antologie, 169 pagini. – Sibiu: Editura CronoLogia, 2021... „Poetul se simte liber în poemele sale, el regăsește o lume pierdută, acceptă o altfel de cunoaștere. O muzicalitate discretă dă vibrații cuvintelor, ele se armonizează cu memoria poetului, care pendulează între trecut și viitor, descifrând speranțele din roadele de fiecare zi”

 

Matematica zborului la Lörinczi Francisc-Mihai

 

 

 

Vine o vreme a echilibrului. Pentru poet antologia reprezintă modul prin care își tezaurizează creația și își exprimă punctele ei forte, credințele lirice. Pentru Lörinczi Francisc-Mihai, cartea  Reologice*, apărută la Editura CronoLogia din Sibiu, în anul 2021, înseamnă o reevaluare a traseului parcurs de poet și o nouă perspectivă, exprimată indirect. Poemele sunt adunate într-o antologie semnificativă și profundă, la acestea se adaugă unele inedite, capabile să exprime trăirile actualizate. Apropiindu-se de o vârstă a maturității împlinite, el își reevaluează drumul parcurs până acum, deschide o perspectivă nouă asupra poeziei sale și se bucură de efectele produse de poemele care au punctat momentele esențiale ale vieții și modul cum au rezistat în lumea literară de azi.

Cartea are mai multe planuri, reluând în haină nouă, selecția aparținând chiar autorului, poeme din volumele anterioare, alături de câteva inedite: Inedite; Colmatare; Fizionomiile pietrei; Haiku. Poeme (Bilingv ro-en); Zarvă pe chaise-longue; În fagure de rodii. Sonete; Pe vremea secerișului; Cu metafore în rai. Poeme fără margini; Anotimpurile dragostei; Michelangelice… Cartea se completează cu referințe critice și o scurtă fișă biografică, din acestea aflăm câteva date despre viața și creația poetului, despre lumea spirituală în care s-a așezat confortabil și decis.

Avem sub ochi rodul produs de trăirile sincere și autentice ale poetului, față în față cu viața, ca un dar și ca un dat. Avem o antologie care se remarcă prin calitatea poemelor, dar și una bogată. Drumul este parcurs simultan pe verticală și pe orizontală, cu inerentele căutări, exersări și timidități. Titlul este împrumutat din științele exacte, el sugerează rezistența poemului la forțele exterioare produse de timp, context, curente literare la modă, întâmplări sociale neprevăzute, uitare…


Temele importante ale acestei poezii sunt mirarea în fața realităților de fiecare zi, legătura cu natura, valoarea lucrurilor mărunte, aparent banale, dar care potențează viziunea, dragostea care dă lumină. Se simte o cultură bine asimilată, fără a fi ostentativă, ci, din contră, integrată în fluxul creației. Regulile științelor exacte modelează aceste principii culturale, poetul sugerând că nimic nu este întâmplător, în creație se manifestă rigoarea, există un proiect divin care se realizează discret, generos, sigur. Este țesătura pe care se brodează poemele, totul bazat pe valorile eterne ale credințelor care modelează mintea spre lucrurile spirituale, spre cele de pe creste… Pe unele locuri apare impactul produs de stilul de viață actual, care zguduie liniștea unui suflet conectat la freamătul și vibrațiile unei creații dinamice. Cu siguranță, poetul pune preț pe o existență legată de lumină, mirosul pâinii coapte exprimă adevărul trăit la maxim, plenar, acceptabil în carnea cea de toate zilele. Prezența valorilor cristice coagulează atmosfera de ansamblu și dau consistență narațiunii lirice, bazată și pe faptele omului prins în capcanele zilei. Peisajul se schimbă lent, de la natură la oraș, de la sat pe vârful muntelui, aproape de ochii lui Dumnezeu - lacurile montane, cu puritatea vizibilă pe pielea apei pure, circulată prin timp și geografii ale suferinței… 

Lörinczi Francisc-Mihai are capacitatea de a pune în evidență, prin povestea lirică, o lume spirituală, mai puțin vizibilă cititorului obișnuit cu o modernitate grăbită. În spatele peisajelor lirice se află o lume a tainelor, ele susțin existența, discursul poetic. Există și rigoarea care fixează rezistența sufletului în timpuri complicate. Poetul se simte liber în poemele sale, el regăsește o lume pierdută, acceptă o altfel de cunoaștere. O muzicalitate discretă dă vibrații cuvintelor, ele se armonizează cu memoria poetului, care pendulează între trecut și viitor, descifrând speranțele din roadele de fiecare zi. Aparent, avem o poezie modernă, dar în profunzime, scriitorul duce mai departe firul roșu al trăirilor esențiale, unele ancestrale, după cum scrie. Unele poeme tind spre rugăciunea autentică, spre lumile pierdute ale începuturilor. Temele se exprimă prin mișcările și arderile interioare ale pământului, izbucnind în peisajul de munte, vale, sat, anotimpuri luminoase.

Primul poem aduce în atenție un personaj uitat, coșarul. El pășește pe „cărămizile cerului”, ca atare: „de funingine se spală poemul”… (coșarul).

Capitolul Inedite reia acele teme care l-au pasionat pe poet, dar la modul acut, deschizând noi perspective lirice, mai dense, mai adânci. O presiune se simte asupra versurilor, sunt timpurile care mișcă planurile.

Un virus necunoscut îi face pe oameni să vadă „valoarea lucrurilor mărunte”, care aduc fericirea.

În poemul Oglinda, descoperim mecanismele care împing esențele la lumină: „în grădinile tale/ s-au întâlnit mierarii/ la festivalul cireșilor înfloriți/ nepătați/ în cămăși albe/ rosteau discursuri despre neîncârjire/ despre a fi un bun/ oculist al stră-vederii/ nici un pricepător n-a rămas la lansarea miresmelor/ deasupra fântânii/ când fractalii din oglinda adâncă/ vor reconstrui/ un poem ancestral” (p.9).

Fiecare poem fixează un simbol care marchează realitatea, un principiu care face lumea mai accesibilă. Iată începutul paradigmei: „miracolul începe cu o zi obișnuită”… Poetul își amintește de „un loc din viitor”! (p.11).

Elementele componente ale realității lirice sunt diverse, aparent obișnuite: streașina, fântâna, umbra, nunta, cina, matematica zborului, casa cu trei lebede, cuibul de pe grindă, lebăda de cristal, îngeri de apă, piatra, corabia de aur, clopotarul, mere coapte, lan de grâu, secerișul, stupul albinelor, mierea vremurilor… Sentimentele și prezențele sunt profunde, atinse de miracol: Sunt în barcă cu Dumnezeu

Prezența naturii se face simțită prin aromele de gutui, mirosul pâinii coapte, a merelor coapte, a pietrei sparte, lucrate de presiunile și temperaturile adâncului…

Cititorul este pătruns de versurile care dinamizează mintea și inima: iarba fragedă ca pielea de copil, macii sunt roșii ca sărutul, spicele cântau și miroseau a pâine, poemul răvășit de ultimele ploi de septembrie…

Când definește poemul, poetul scrie: „din inima pietrei/ ieșeau stoluri de lebede de cristal/ dar dacă priveai atent/ puteai vedea/ cum/ se așeza/ grijuliu în cuib/ poemul” (poemul, p. 65). Materia dinamică naște realități dure, asupra lor planează misterul care unește lumile.

Pentru omul modern fericirea înseamnă o serie de ritualuri, bine propuse la promoție, la prețuri mari. Pentru Lörinczi Francisc-Mihai, fericirea înseamnă altceva: „sunt colecționar de lucruri mărunte/ ți-ar lua/ o veșnicie să le strângi pe toate/ laolaltă/ ca să afli fericirea/ colmatare” (fericirea, p. 57). Drama generației de astăzi este pusă pe taraba actualității, lumea s-a frânt, copiii au pierdut legătura cu miresmele eterne, cu fiorul dat de Raiul de acasă. Ei au locuințe, dar nu au vatră (acasă!): „Drama copilului uitat în fața televizorului,/ tragedia,/ nașterea în virtual/ copilul se joacă singur în camera de bloc/ ca într-o cavernă/ educație în secolul XXI” (caverna, p.86). Prin cuvinte minime, poetul definește „fractalia”, ruptura. Împreună cu acest fenomen apare uitarea, ștergerea memoriei ancestrale, picurată în carnea omului încă de la naștere…

Generații de oameni trăiesc tragedia declanșată de-a lungul timpului, războiul, lupta continuă, lipsa păcii, a înțelegerii. Descoperim efectele acestor catastrofe sociale: „în poartă oameni cu părul de zăpadă/ își așteaptă copiii acasă/ din ultimul război mondial” (ruine, p. 87).

Tentația poetului de a aborda poemul minim, poemul care să exprime, nu lucruri multe în cuvinte puține, poemul care să exprim esențele în cuvinte minime. Sugestia declanșează miracole pentru cel care este inițiat, care știe cum apar „lebedele de cristal”. Metafora acestora reprezintă o matrice spirituală pentru poet, el focalizează în acestea efectele unei vieți în care revelația pulsează în calea omului pe Pământ… Poemul minim: „cu piciorul gol/ în iezerul de munte – fără cuvinte” (p. 106); „univers al tăcerii – stup de albine” (miniatură, p. 105).

Prezența iubitei înseamnă unirea cu energiile divine: „Am urcat o clipă/ în liniștea munților/ să ascult glasul cerului/ și să cinez/ pe malul lacului glaciar./ Mi-ar fi plăcut să șezi și tu/ pe mal./ Am fi mers pe apă!” (Sang real, p. 141). Iată puterea dragostei, spusă simplu, direct, penetrant…

Poemele au grafia modernă, poetul suspendă regulile gramaticale, își asumă, la fel ca poeți de azi, libertatea absolută, se scaldă în cuvinte curgătoare, versurile au o muzicalitatea aparte, iar unele teme cad brusc, avem o ghilotină de metafore și simboluri care taie narațiunea lirică. Așa sunt potențate gândurile celui care stă pe chaise-longue și privește lumea. Alteori stă în pridvorul casei părintești și vede dincolo de orizonturile presupuse. Se urcă pe munte, de la înălțimi se văd lucrurile mărunte, cele care au importanță pentru fericirea noastră. Din când în când, poetul apelează la numele unor locuri exacte, familiare, mai ales din zona naturii sau a satului în care se ivește veșnicia. El ne sugerează faptul că fericirea are o geografie concretă, exactă.

Ladislau Daradici scria despre poezia lui Lörinczi Francisc-Mihai: „Consider că ineditul poeziei se află în frumusețea imaginației și a definițiilor poetice. Pretutindeni întâlnim echivalențe metaforice, dincolo de trăire, de sentiment, rod al unui raționament poetetic singular și exemplar” (p. 150).

Asupra poeziei sale s-au mai exprimat Monica Grosu, Ion Brad, Mihai Posada, pr. Iosif Zoica, Nicolae Suciu, Ioan Popa, Valentina Marica, Maria-Daniela Pănăzan, Aurel Podaru, Ion Mărgineanu, Ovidiu Vasilescu…  

Desigur, prezenta antologie aduce argumente pentru un poet sensibil, original, capabil să trăiască poezia ca pe un eveniment important, apelând la valorile de bază ale culturii, pasionat de lucrurile esențiale. Discursul lui este tot mai puternic, el crește pe malul poemului, se potențează în lumea literară.

Lörinczi Francisc-Mihai mărturisește: „Stau la masă/ cu Dumnezeu/ și privim ploaia. / Tăcem./ Ascultăm/ glasul clopotului/ răspund./ Eu cer,/ El cer.” (La masa tăcerii, p. 145). Poemele îl leagă pe poet de cele importante, de lumile posibile prietenoase…

 

Constantin Stancu


 

* Lörinczi Francisc-Mihai, Reologice, poeme, antologie, 169 pagini. – Sibiu: Editura CronoLogia, 2021.

Text apărut în „Revista română pentru cultură și artă”, nr. 2/2021

 

 

 

  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu