luni, 24 ianuarie 2022

Maria Nițu și poezia din sertarul umbrei. „Poezia din carte ne devoalează filmul vieții, suntem scriși, suntem o propoziție în mareea timpului. Poate fi un joc cu chibrituri, unul al inocenței, periculos prin necunoaștere. Scenele pot fi de-a v-ați ascunselea într-o istorie cu spărgători de ceață. Alteori Raiul vine la ofertă pentru că Dumnezeu are grijă de om. Perspectiva se întoarce spre mamă, ființa din care au înmugurit clipele”

 

Poezia din sertarul umbrei

 

 

Viața ne aduce în numeroase situații, unele mai dificile, altele mai plăcute. Poezia poate genera liniștea necesară prin mărturie, prin jocuri de cuvinte și idei, prin evadarea din realitate. Alteori, asumarea realității declanșează poezie și idei înalte sau perspective subtile. Maria Nițu, are curajul de-a plonja în viața proprie și în viața altora stimulată de o curiozitate aparte, de revoltă, de acceptarea jocului și a stăpânului jocului. Cu volumul de versuri În sertarul umbrei*, apărut la Editura Semne în anul 2020, și dedicat mamei, poeta ne propune o interpretare a filmului vieții. Sunt momente bune și momente înălțătoare de-a lungul anilor, ele rămân captive în memoria fiecăruia, în seiful cu ritualuri personale, secrete. Titlul volumului este profund, semnifică viața proiectată în abisul ființei, poetic și reprezentativ pentru stilul autoarei. În fața vampirilor spirituali (tâlhari, violatori, bandiți, prădătorii de vise, „bandele lui Moebius”) omul poate devenit vulnerabil. Dumnezeu i-a dat armele de apărare, umbra ființei, locul unde aceștia nu pot avea acces. Umbra, locul unde se află degetul lui Dumnezeu, cel care ne apără. Și omul poate deveni „stană de piatră, fără memorie, fără răni cu sânge de copil” (Sertarul umbrei ori De-a v-ați ascunselea – scrisoare către Alexandra Indrieș, p. 115).



Volumul are mai multe părți: I. CAFEAUA DE DIMINEAȚĂ A LUI DUMNEZEU; II. CERUL DE LA TEMELIA CASEI. Acestea ne proiectează o dimensiune supremă (prezența lui Dumnezeu) și una a vetrei, unice, temelia casei sub lumina divină.

Prezența lui Dumnezeu este una familiară, ritualul cafelei de dimineață înseamnă o apropiere plină de căldură, tonică, repetabil, un lirism vertical. Temelia casei înseamnă rădăcinile unice, stabilite de la Geneză, o altă prezență în planul de jos al existenței, atât timp cât suntem în trup, lirismul orizontal. Plus legătura cu apropiații, semenii care ne sunt martori.

Poezia din carte ne devoalează filmul vieții, suntem scriși, suntem o propoziție în mareea timpului. Poate fi un joc cu chibrituri, unul al inocenței, periculos prin necunoaștere. Scenele pot fi de-a v-ați ascunselea într-o istorie cu spărgători de ceață. Alteori Raiul vine la ofertă pentru că Dumnezeu are grijă de om. Perspectiva se întoarce spre mamă, ființa din care au înmugurit clipele.

În sfera de jos sunt arborele vieții, ochii albi ai statuilor, calculatorul ca partener de anotimpuri. Apare singurătatea, o prezență atroce, e frig în univers, poți să-ți strivești degetul la ușa dintre da și nu. Tema singurătății este bine conturată în mai multe poeme, este un joc în plină levitație, anticipând sertarul umbrei.

Având știința scrisului cu o vigoare și o revoltă aparte, Maria Nițu interpretează într-o notă ludică evenimentele, are o anumită detașare care-i permite să sublinieze duritatea din spatele aparențelor. Acolo este o lume mult mai profundă, oamenii nu pot evada. Luciditatea îi permite să coaguleze imagini și teme care edifică ființa, de la copilăria luminoasă la maturitatea în clar-obscur. În majoritatea poemelor, ea își asumă feminitatea, tragedia și bucuriile ce vin din această structură aparent fragilă, dar creatoare. Are curajul să privească lumea ca o femeie matură ce poate oferi totul și poate cere mult de la viață.

Titlurile poemelor continuă în pasta poemului, fac un corp comun cu trăirile din versuri. Iată curgerea, vremurile: „Mareea timpului/ s-o aștept,/ să mă apropii de lună,/ eu/ înfășurată în valuri/ ca vălurile de gheișă…/ și luna/ mă va trage spre ea/ într-o îmbrățișare/ în flux și reflux/ de neștiută memorie/ pierdută în adâncuri de ape” (Mareea timpului, p. 11). Femeia se identifică, până la disoluție, cu natura, cu mișcarea din univers, cu tainele care vin și pleacă, se suprapune peste dinamismul din jur, acceptă misterul (văluri de gheișă), intră în jocurile adânci care ne definesc individualitatea și specia.  

Ni se pune realitatea în față: suntem risipitori de timp, inconștienți și nababi: „Ne înstrăinăm clipele/ în cheltuieli inutile/ le risipim în vânt/ ca niște milionari de clipe,/ fără să știm/ cât de săraci/ și cât de flămânzi suntem,/ cum fiecare firimitură/ e talantul de aur/ pus de la început/ în buzunarul ascuns de la piept” (Ne înstrăinăm clipele, p. 16).

Ne scapă sensul vieții, „l-am pierdut/ la jocul de cărți,/ când am pariat/ cu treizeci și trei de arginți/ pe giulgiul de la Torino” (Arborele vieții, p. 61). Este un joc de cuvinte, arginții sunt anii durerii, anii trăiți de Iisus în trupul de carne, giulgiul este doar mitul inventat de noi, perpetuat din carte în carte cu știința absențelor. Dar ce este femeia sub un cer de cuvinte? Iată: „eu, liță arămie/ între cer și cuvânt,/ între cuvânt și pământ…” (Ies din noapte, p. 60). Așadar, legătura pe verticală, ea reface ordinea normală de energie între două puncte antagonice, între anod și catod…


Calculatorul face parte din peisajul vieții, un virus poate șterge totul, totul se poate pierde într-o clipă, rămâne singurătatea și sufletul omului, agățat într-un mare gol…

Sunt câteva poeme (Soledad, Fără umbră, Hieroglifă a hieroglifei, Ochii albi ai statuilor, Când suflu, La ceas de perfuzii etc.) în care singurătatea individului/ femeii reflectă singurătatea omului în univers, singurătatea lui între cuvinte de carne: Soledad la pătrat, omul cu trupul său, fără umbră, nu știi dacă suntem perfecți, un copil fără casă. Ochii albi ai statuilor sunt întorși înăuntru, privind până în abisul ființei, în „taigaua zilelor”, cu răsuflarea flori de gheață. În „pustiul albastru” (universul) nu există un copac de care să ne spânzurăm singurătatea.

Ieșirea din paradigma minții se face simplu, ca la Geneza: „îngropați-mă cu tălpile goale,/ să simt pe unde pășesc,/ pentru când vreau/ să mă reîntorc acasă” (Levitația, p.114).

Maria Nițu mărturisește: „Dumnezeu are grijă de mine” (p.42), este partener în jocul și tragedia Creației. Este atitudinea intelectualului care gândește despre Judecata de Apoi, se tutuiește cu El, îi vorbește familiar, cu ironie și detașare, între Rai și Iad, între naștere și moarte, deoarece: „nu-ți poți distruge creația,/ pentru că nu-ți place/ nici ție să fii singur;”…

Sunt multe poeme scrise cu tăria celei care se ridică din țărâna trupului și are luciditatea de a accepta misterul umbrei. Fiecare are un loc în univers, există un sertar unde sunt puse miracolele. Literatura  le oglindește cu frumusețea și semeția celei care scrie, de copil ea dezghioca alfabetul, făcea avioane de hârtie simbolizând zborul din visul copilăriei (Mai știi, p. 20)…

Poemele urmează logica poeziei moderne, grafia lor este continuă, poeta are capacitatea de a sintetiza în versuri stările, evenimentele, revoltele. Puțină ironie dinamizează textele, luciditatea le dă putere. Titlurile curg în corpul poemului, se contopesc în materia lirică. Versurile se continuă unele prin altele, curg firesc și continuă cu literă mică, există o cheie lirică pentru fiecare poem. Ea se rezolvă prin tensiunea dintre realitatea obiectivă și gândurile celei care scrie și se scrie. Unele poeme sunt mai lungi, mesajul se diluează, dar au amprenta femeii care vede în detaliu fiecare zi, fiecare clipă, vede prizonierii, „piloții nopții”, „norul jucăuș”…

La începutul cărții sunt titlurile câtorva cărți scrise de Maria Nițu: cioburi din filmul zilnic, lecturi și cărți, cronici de întâmpinare, eseuri, interviuri, prozopoeme etc.

O poetă dinamică, asumându-și subiectivitatea în mod obiectiv, până la ultima silabă…

 

 

Constantin Stancu


 

*Maria Nițu, ÎN SERTARUL UMBREI, poeme, 119 pagini, București: Editura Semne, 2020.

Text apărut în Revista „Actualitatea literară”, dec./2021

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu