vineri, 4 februarie 2022

O istorie a zonelor monoindustriale: VADUL ARS, MIGRANȚI FĂRĂ BAGAJE, JUDECĂTORUL ȘI JURNALUL ARS... O analiză de Lőrinczi Francisc-Mihai

 

 

Constantin Stancu

                                   Trilogia romanescă a tranziției postdecembriste

 

Vadu Ars, roman,Editura Rafet, Râmnicu Sărat, 2016

Migranți fără bagaje, roman, Editura Limes, Florești-Cluj, 2019.

Judecătorul și jurnalul ars, roman, Editura Universitară, București, 2021.

 

Cu acest nou roman, Judecătorul și jurnalul ars, scriitorul Constantin Stancu întregește panorama tranziției românești, alcătuind astfel împreună cu romanele Vadu Ars și Migranți fără bagaje o trilogie esențială, o adevărată epopee literară a României postrevoluționare. Este un excurs romanesc amplu al perioadei de după 1989, radiografiind prefacerile societății, tranziția spre economia de piață, într-o rețea narativă densă și dinamică în care se creionează arhitectura și metamorfozele mentalului colectiv, alcătuind rizomic orchestrația meandrată a ultimelor decenii. Evoluția acestei perioade este țesută de autor în jurul unei localități monoindustriale din România, construind acțiunea în jurul unui fost mare combinat, mastodontul, care macină vieți și speranțe în vremea unei tranziții prelungite pe care se grefează vieți, situații, conflicte, de care se leagă speranțe, iubiri, destine dintr-o zonă de provincie; un roman al tranziției, având în centru o localitate monoindustrială, denumită în primul roman Vadu Ars, modelată de industrializarea forțată și rigidă practicată în anii 1947-1989 în România. Oameni dependenți de o singură întreprindere, de resursele ei.



Romanul  Judecătorul și jurnalul ars cuprinde un panopticum larg asupra social-politicului, asupra economiei de piață, a lumii afacerilor privite din prisma experienței juridice, care trimit spre țesături autobiografice. Experiența profesională a scriitorului în domeniul dreptului oferă credit de realism unor situații pe care le creează, imaginează, ori le derulează din experiența trăită, așa cum o explică la începutul romanului Vadu Ars: narațiunea se bazează pe fapte trăite de unii, citite din ziare, aflate și intuite de alții, povestite, răstălmăcite, devenite legende. Mituri. Acei oameni au devenit oamenii tranziției.

Firul romanului, Judecătorul și jurnalul ars, urmărește viața judecătorului Teofil Ciocan după pensionare, când acesta se retrage în provincie pentru a duce un trai liniștit, notațiile de tip jurnal ale acestuia constituind discontinuități eseistice și experiențiale, de asemenea, în roman un rol direct îl are viața omului de afaceri Moise Buzatu, un fel de baron local, care controlează întreg orașul, un întreprinzător îndrăzneț care cochetase și cu vechiul regim și care își extinde afacerile până în Capitală, deoarece în provincie lucrurile sunt mai șterse.

În holarhia tentaculară a societății tranziției, scriitorul surprinde, printr-o analiză fină, lucidă, de profunzime, fenomenologia schimbărilor societale, mentale, psihologice, cognitive, demografice, confesionale cu toate cutumele, șariajele și fizionomiile acestor metamorfoze, urmărite de la nivelul cotidianului și până în absida interioară a persoanei. Este un roman amplu, etajat despre metamorfozele și multifațetele ultimului deceniu, cu toate meandrele și vicisitudinile societății în schimbare accelerată, cu furia spațiului virtual, cu tentația puterii, cu tehnicile de manipulare și supunere a maselor, o societate sleită de patima confortului și furată de iluzia puterii, aruncată undeva la periferia realității, un creuzet complex și original prin care scriitorul obține judecăți de valoare.

Constantin Stancu urmărește megatendințele din lume, marile schimbări din sfera evoluției tehnologice, noul care înnebunește și controlează într-un fel nemaiîntâlnit oamenii, neofilia, oamenii au devenit marii absenți ai oceanului de știri. Ideile filon care dinamizează narațiunea sunt despre mediul de afaceri, putere și influență politică, manipulare, abuz, tehnologie nouă, domeniu virtual, injustiție, apoi religie, libertate, singurătate, bătrânețe, timp, suferință, drame, nostalgie, toate prinse în pasta narațiunii unui roman viu, abil construit, care polarizează un spațiu vast, dinspre o localitate de provincie, Vadu Ars și până în Capitală, un gulag în care oamenii fug în toate direcțiile deodată; lumea este fascinată de putere, asta schimbă perspectiva.

Pe mai multe planuri narative scriitorul așează personaje din pături sociale diverse, legate într-un fel de fosta localitate Vadu Ars, care le modelează destinul, lichidarea combinatului a pulverizat totul. Urmărim astfel viața fostului judecător Teofil Ciocan, pensionat, văduv, retras în provincie, unde o cunoaște pe Dorina, femeie divorțată care lucrează pentru Ioan Jude, practicant în insolvență, economist și specialist la modă, care deține o firmă, un birou de consultanță. Teo și Dorina se redescoperă într-o nouă relație de prietenie pe care încearcă să o construiască și prin aceasta redescoperă viața cu fericirile ei simple care dau frumusețe și consistență vieții: marea poveste a omului este înlocuită de micile narațiuni ale fiecăruia. Moise Buzatu, om de afaceri care monopolizează Vadu Ars, își extinde afacerile în zona capitalei, unde oameni de încredere, angajații săi, îl susțin și îl ajută să îl integreze și să îl lanseze pe fiul acestuia, Eduard Buzatu în domeniul fotbalului. Moise Buzatu s-a înfipt în oraș, domină lumea. Are depozite, o fabrică de prelucrare a lemnului, una de turnare a plasticului pentru articole de mașini. Primarul îl protejează. Economicul domină viața.  Soția lui Moise Buzatu este Suzy, o femeie supusă și care își susține soțul. Edi o cunoaște în Capitală pe Estera, de care se îndrăgostește. Estera este fiica lui Miron Man, care mai are trei frați. Unchiul lor, fratele tatei, Gheorghe Man, numit în roman Profesorul, este perosnajul care le modelează caracterul și îi îndrumă în lumea agitată a Capitalei, pentru a face față junglei urbane. Ioan Jude și și soția Angela dețin firma care se ocupă de insolvență, care le asigură traiul și constituie o familie sudată. Ea este cadru medical, el se ocupă de falimentele vremii și aflăm despre ei că uneori li se părea că aveau prea puțin timp pentru ei și timpul devenise o noțiune prea abstractă. Ioan Jude pare a fi un alter ego al scriitorului. Elemente autobiografice se regăsesc și în persoana lui Teofil Ciocan.

Poveștile de dragoste și de viață, dramele și bucuriile deopotrivă, socializarea dintre oameni, frământările și nemulțumirile, toate acestea dinamizează romanul, îl aromatizează și îi dau un senzorium aparte. Omul trece prin vâltorile vieții, prin metamorfozele timpului, prin șocul noului, tehnologic sau spiritual, dar, în final, reușește să se reechilibreze, chiar dacă  la un nivel diferit, găsind o nișă de supraviețuire după restructurările economice și remodelarea societății de flămânzii de putere, de control total, ai acestui deceniu.


Mesajul este că memoria păstrează incrustată drama acelei lumi, a fostului combinat siderurgic, mastodontul, care polariza viața în regiunea monoindustrială din Vadu Ars și ea este în măsură să transmită tinerilor o realitate, mărturii care nu trebuie lăsate să se piardă prin acea tehnică perfidă, uitarea ca formă de ștergere a memoriei: lumea s-a tribalizat. Ne întoarcem la pictograme; parafrazând pe Maria Stepanova, „trecutul devine sălbatic, năpădit de uitare ca o pădure”.

În primul volum al trilogiei, Vadu Ars,  o poveste de dragoste dintre Ilie Talan și Ana Nor, este liantul întregului angrenaj al vieții dintr-o localitate monoindustrială de după aglomerația din decembrie, cum o numeau unii, acea revoluție repede pierdută, iar  directorul combinatului, Ion Ardelean a fost ales liderul care să remodeleze această unitate industrială: la partid îl apreciau pentru viziunea sa, pentru ideile sale moderne, dar lumea era în schimbare, o simțea pe pielea sa. Părea că țara nu fusese pregătită pentru capitalism. Ilie Talan și Ana Nor sunt personajele care polarizează acțiunea romanului. În jurul acestei familii autorul orânduiește viața unei comunități dintr-o localitate monoindustrială, cum este definită de scriitor, cu un loc special spre care gravitează acțiunea din carte, Macarena, un centru de alimentație publică, denumire care revine și în celelalte două părți ale trilogiei, unde se leagă afaceri și loc de întâlnire pentru oameni pentru a-și spune păsurile.

Migranți fără bagaje, al doilea roman al Trilogiei,  continuă acțiunea din romanul Vadu Ars, destinul unei localități monoindustriale după faliment și viața locuitorilor din zonă, prinși în vuietul tranziției românești din ultimul deceniu. Contextul în care sunt urmărite viața populației și activitățile ei social-politice și culturale este unul foarte larg, încadrat în fluxul lumii globalizate, puternic modificată de migrațiile moderne, de metamorfozele determinate de evoluția tehnologiei și de ritmul accelerat al unei lumi în care omul se preocupă predominant de nevoile materiale, răspunzând unei societăți flămânde după consum.

În pasta romanului sunt prinse personaje din diferite pături sociale, de la intelectuali și până la oameni simpli, care își duc viața de zi cu zi în Vadu Ars, unde profilul economic s-a schimbat, comunitatea a prins vigoare, oamenii s-au adaptat unei societăți globalizate, în continuă metamorfozare.

Personajul principal al cărții, Ana Nor, avocat de profesie, este unul din personajele liant ale romanelor, în ultima parte fiind un personaj absent, reconstituit din relatările altora. Dintre personajele care dinamizează viața comunității, din Migranți fără bagaje, al doilea volum al trilogiei romanești se numără Ion Ardelean, fost director al combinatului din localitate, implicat activ în agricultură; Moise Buzatu, om de afaceri, care devine sclavul banilor; Ioan Jude, economist, fost jurnalist, implicat activ în viața economică, juridică, dar și culturală a orașului; Toma Bucur, profesor și autor de romane de aventuri bine vândute în străinătate, care întreține legături cu Ana Nor pe tărâm afectiv; Gigi Zugravu, parlamentar, care îl lansează în afaceri și pe fiul său, Bill Zugravu, artist. Putem observa această tradiție de a transmite urmașilor puterea financiară și afacerile. Aceeași schemă se petrece și în ultimul roman, când fiul Edi al lui Buzatu este propulsat de tatăl Moise Buzatu în Capitală pentru a fi lansat în domeniul fotbalului. Un personaj cu totul deosebit este Radu Costin, pensionar, fost profesor, un bun cunoscător al culturii și al istoriei locale, păstrător al secretelor din Vadu Ars, care o alege pe Ana Nor să poarte taina aurului dacic, al cosonilor de aur,  peste generații.

Este o lume a schimbării, scriitorul pune accent mereu pe această nuanță dinamică, a pulsiunilor și a afacerilor ilicite, a neașezării. Tihna și candoarea au dispărut din viața omului de azi. O lume modelată de internet: tehnica îi apropie pe oameni, dar îi și îndepărtează. Sclavie modernă. Omul aruncat în hățișul neastâmpărului, mânat de dorința de a câștiga bani și de a avea putere asupra celuilalt. Fenomenul manipulării este bine surprins și dezbătut în paginile trilogiei romanești. Noua dictatură se numește birocrație, scrie autorul, după loviluția din '89, făcând un salt în cotidian, lumea liberă se lipește de imagini, de iluzii.

Scriitorul surprinde, în perioada dintre anii 1991-2021, fenomenul manipulării prin mass-media, prin tehnologie, prin scheme politice și economice, forme de sclavie modernă, o dinamită a secolului XXI utilizată în scopul, tot mai evident, dea obține un control total asupra populației. Autorul face o trecere panoramică peste ani, peste evenimentele, schimbările care s-au petrecut în societate și efectele pe care le au astăzi, consecințe ale acțiunii omului în anii încețoșați ai tranziției: din fostul combinat mai persista doar un praf de zgură fină. Era semnul lăsat de mulți ani de activitate industrială. Percepu că o prăpastie îl despărțea de generația care venea după el. Era ceva fizic, ca o boală.

Scriitor cu crez creștin așază pe acest fundament un peisaj industrial derulând imagini ale tranziției pe mai bine de trei decenii, surprinzând fizionomii, caractere umane, decupând momente ale schimbărilor care s-au petrecut, reevaluând sub stare de conștiință și conștiență un parcurs al memoriei care încearcă să recupereze un peisaj industrial în mișcare temporală, să creeze un fel de film al regiunii, prin trăirile oamenilor conferind autenticitate evenimentelor. În derularea cinematografică a perioadei fiecare întoarceri în sertarele memoriei sunt tot atâtea popasuri introspective și meditație. Scriitorul se confundă uneori cu personajele, când cu unul, când cu altul. Totul este în mișcare. Autorul pune accent pe trecerea implacabilă a timpului: lumea era în mișcare, lumea se schimba, timpul trecea repede, lumea se reinventa. Și schimbarea îmbracă forme uneori ciudate: geeks, worhoolic, hackeri, criptomonede, filter bubble, neofilia, libertinaj sexual, noua carne de tun, „biserica iubirii” sunt câteva sintagme asupra cărora insistă scriitorul, tinerii, un nou experiment social, cobaii de serviciu. Se încearcă diferite stratageme pentru a controla oamenii.

Un loc aparte în Trilogie, locul-sursă, este fântâna din curtea uzinei, laitmotiv care translatează cele trei romane, ca idee liant, de închidere în cerc, aceea că apa îi satură deopotrivă pe bogați și pe săraci. Este apa vindecătoare,tămăduitoare: fântâna săturase de sete multă lume, oameni bogați, miliardari, generali, oameni simpli, scrie autorul în primul volum, iar în romanul de față, ultimul al Trilogiei, Judecătorul și jurnalul ars, revine la natura miraculoasă a fântânii: există un izvor în zona fostului combinat, curge apa acolo de vreo trei sute de ani, e apă bună, cine bea din ea nu mai pleacă din Vadu Ars. Are ceva special apa asta. Și pentru a avea o privire parabolică și sintetică asupra lumii, scriitorul Constantin Stancu, un om sensibil și discret, lucid și profund, ne conduce la izvor, de la puțul cu apă limpede până spre sursa de apă vie christică, într-o inefabilă migrație spre divinitate: e greu să renunți la o așa bunătate, au băut din apa asta români, evrei, nemți, țigani, unguri, polonezi, ce să zic, toate națiile aproape. Poate au băut și romanii pe vremuri! Uite așa, creștini de toate felurile, apoi musulmani, toți au găsit apa bună, lăsată de Dumnezeu pentru locul acesta.

Toate personajele Trilogiei simbolizează oamenii tranziției, cu o viață nestatornică, timpul trăit mereu în grabă, cu puține momente de bucurie. O atmosferă cenușie ca aceea a ochilor tranziției în care toate par că se scufundă. Iluzie și realitate deopotrivă: așa suntem oamenii, alergăm necontenit după o iluzie, sintetizează scriitorul în finalul romanului. Realitatea și iluzia diluate într-un singur corpus, care magnetizează lumea și o prind în vâltoarea unor schimbări nemaiîntâlnite până astăzi.

Constantin Stancu face o radiografie a societății actuale, cu șariajele și derapajele ei, cu manevrele politice și șarlatania mediatică, juridică, toată devălmășia unei tranziții prelungite este amestecată în pasta unei narațiuni care are în centrul său localitatea Vadu Ars. Scriitorul observă o societate în derivă, dezorientată, ruinată de frumos și de morală, golită de religios, cu hazardele ei social-politice, economice, ființiale. Până și mierea e falsificată, citim în volumul doi, iar aceeași idee se continuă în ultimul volum al Trilogiei, când scriitorul constată că fără albine ne-am dus pe pustii.

Autorul observă, în fluiditatea scriiturii, modificările la nivelul mentalului colectiv, oameni afectați de criza lumii moderne, de ritmul alert de evoluție materială, care descătușează în om pulsiuni și agresivități și supune acest decupaj al istoriei recente, perioada tranziției postdecembriste, unei analize complexe, filtrate la nivel psiho-emoțional, reflectată în contextualitatea istorică, trecută prin lucarne spirituale, neliniști metafizice, reflecții filosofice, într-un fluviu narativ spectaculos, alcătuind un roman al autenticității și al experienței, polarizat de fluxul subiectiv al memoriei.

 

 

 

Lőrinczi Francisc-Mihai

 

 

Text apărut în revista „Banchetul”, nr. 70-71-72 (oct.-nov.-dec.)/ 2021 

Foto: Lőrinczi Francisc-Mihai

 

 

 

 

 

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu