Mai liberi sau nu...
Cu volumul de versuri Prosperia*, publicat în anul 2018 la
Editura Școala Ardeleană din Cluj, poetul Dumitru Tâlvescu reușește să
finalizeze o importantă etapă a creației sale. Maturitatea este evidentă,
temele sunt atinse de pasiunea pentru cunoașterea sufletului, stilul fixează o
linie clasică de expresie, iar cititorul se poate declara mulțumit că a parcurs
o experiență de viață bine exprimată de autor.
Poetul nu are intenția de a șoca
prin poemele sale, el vrea să pună în valoare frumusețea pierdută a empatiei.
Volumul este structurat pe mai
multe paliere:
1.
Fractalia;
2.
Universalia;
3.
Ancenstralia;
4.
Tictissima.
Se poate observa filonul filozofic actualizat, cel în care sunt puse în evidență rupturile dintre generații și din societate, focalizarea lumii la un nivel universal, rădăcinile esențiale ale istoriei, abundența de stări confuze într-o lume grăbită. Sunt teme abordate în general de poet și se simte influența unor poeți români și străini de valoare: Nichita Stănescu, Bacovia, Lucian Blaga, T.S. Eliot, Montale. Lecturile l-au ajutat să-și găsească un glas propriu și egal. De remarcat influența poeziei lui Eugen Evu, pe care l-a cunoscut, și temele care au dinamizat opera acestuia.
Poemul Gânduri la căpătâiul Poetomului creionează portretul poetului la
finalul vieții: omul înconjurat de cărți, boala care răpune trupul neputincios
devenit poem de carne, moartea în singurătate absolută, lumile care pier
împreună cu poetul bolnav de efemer. Momentul l-a afectat pe autor, principul
vaselor comunicante a funcționat și transferul de energie lirică s-a făcut prin
empatie: „Când o să mor, că asta se-ntâmplă acum/ De n-oi fi murit mai demult/
Se vor trezi din nou, prin jurnale/ <<Prietenii>> să mă plângă cu
tot ce am iubit/ Degeaba atunci vor scrie/ Când patul de aici deja mi-e dric,/
Adio vă spun, nu revedere/ Eu plec spre o lume, cred eu, mai de vis,/ Rămâneți
aici, ca robi ori stăpâni, mai liberi sau nu” (p. 38).
Tema poetului, ca prezență
spirituală evidentă în realitatea crudă a lumii, este reluată și în alte
poezii, reflectând criza de identitate a omului modern în căutarea punctului
fix din univers: „Poetul nu scrie cu pumnalul la gât/ El taie felii din viață,
flămând/ Sparge asfințituri cu pana/ Din cioburi reclădește amintiri/ Plânge în
sine, uitat de lume…” (Poetul, p. 15
și ultima copertă, ca semn pentru cititor).
Ideile care pun în mișcare versul
sunt profunde, se simte vântul mișcând lumea spre o stare mai bună, anotimpuri
care ar putea fi perfecte, zăpada ca amprentă divină, natura ca formă a
frumuseții, nopțile în care se petrec miracole, zeii străini care își caută loc
în lume, drumuri care se pierd și se regăsesc, timpul sub straturile memoriei. Vântul
este o temă care se reia în poezia acesta, se lansează energia care mișcă
blocurile de idei. E șoapta cerului care
adună secundele și dă sens vieții, prezentul se coagulează în secunde sub
zâmbetul femeii iubite.
Tâlvescu aduce în prim plan
sentimente care proiectează o lume difuză, asemenea vremurilor în care plutim.
Sentimentele glisează spre gânduri imponderabile, o stare specifică lumii în
căutarea sinelui. Frica, poarta umbrelor, visele, așteptarea, iluzii pe
arcadele zilei, timp aleatoriu, resemnarea, dorința, neliniștea, simplitatea ca
o pecete, toate compun universul în care locuiește poetul, cetățean al
cuvintelor tandre.
Făptuitorul versurilor reușește
să prindă clipa de grație, când îngerii dinamizează ziua: „În vecinătatea
îngerilor, gândurile tac/ respirația se oprește, privirile se odihnesc/ Lumina
din vechime se adună în grabă/ Învăluie timpul ca pe un cocon” (În vecinătatea îngerilor, p. 22).
Poetul are capacitatea de a
descrie faptele, stările, iubirile, visele. Din această câmpie cu tablouri în
marele anotimp liric, zvâcnesc versuri care au ceva din duritatea granitului: noaptea e pauza dintre sentimente, hoinar
într-un timp staționar, cerul plânge peste margini, zarea e plină de măști și
de visuri, adevărurile stau la pândă, taina cuvântului se ascunde în carnea
dorinței… Ele fixează poemul în rama de argint a timpului flămând de iubire.
De remarcat și starea de grație,
relația poetului cu Dumnezeu. În poemele metafizice, el captează energia care
umbrește viața și atrage o elegantă umilință care-l aduce cu picioarele pe
pământ:
„Copleșit sunt,
Doamne, copleșit
Răul mă
înconjoară, zilele sunt goale
Ia de lângă mine
frica și zbuciumul
Suferința mea e
amară și grea
Ție îți trimit
ruga că înțelegi
Iarna sufletului
meu o poți vindeca
Nopților le poți
da liniște și pace
Așa să faci,
Doamne, mie, robul tău!” (Psalm, p.
112).
În secțiunea Universalia poetul abordează un stil clasic, preferând tradiția
poeziei care se focalizează pe ritm și rimă, pe metafore și ziceri, uneori
filonul folcloric străbătând planurile sentimentale: „Timpul întrebărilor a
trecut/ Greul răspunsurilor e la început/ Nimeni nu dă semn c-a priceput/ De ce
e trist îngerul căzut”. (Incertitudini,
p. 72).
Putem spune că Dumitru Tâlvescu
este adeptul simplității și a esențelor verificate, curentele se împletesc în
volum, se reiau cântece mai vechi bine încastrate în poezia de azi, căutând
expresiile care să înnobileze versurile. El se simte bine pe un teren solid,
bine temperat de experiențe poeților de dinaintea sa. De remarcat, totuși,
diversitatea, o istoriei a istoriei literare care a fascinat ochiul și auzul
cititorilor.
Poate că poetul ar trebui să iasă
din descriptiv și să lase sentimentele să ilumineze mai puternic discursul
poetic, să dea mai multă energie poemelor și să țină cititorul captiv sub
fosforul zicerilor duse până la ultimul sens. De remarcat faptul că reușește să
depășească curentul „prezentului din prezent” și să adune plus valoarea
memoriei care valorifică pulsul din cuvinte.
În postfață Ion Popescu-Brădiceni
remarcă ontologiile de frontieră ale
lui Dumitru Tâlvescu și notează: „În câte un <<Psalm>>, evident
izbutit și autentic, se simte adierea unui aer homo transreligiosus (ca la
Ștefan Augustin Doinaș, Ion Horea și Paul Aretzu) ce-l scoate pe autor din
prizonieratul epocii sale și-l proiectează în viitorul model transmodernist”
(p. 117).
Poetul a definit starea poeziei
sale în versurile următoare:
„Timpul e o
ancoră ce se scufundă-n ocean
Lanțul e uzat și
cade înghițit de abisuri.
Lumina mai rar
apare pe acolo
Soarbe întrebări
cu duiumul
Răspunsurile stau
în adâncuri și tac” (Nedumeriri, p.
16).
Constantin Stancu
*Dumitru
Tâlvescu, Prosperia, poeme, 127
pagini, Colecția Școala ardeleană de poezie, Cluj-Napoca: Editura SCOALA
ARDELEANĂ, 2018
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu