Constantin Stancu, Judecătorul
și jurnalul ars
Scriitorul Constantin Stancu, poet și prozator deopotrivă, explorează în ficțiune o lume cunoscută, în contrastele sale frapante, invitându-și cititorii să reflecteze la derapajele societății actuale, la machiavelismul afacerilor, la brutalizarea lumii sub autoritatea banului.
În noul său roman Judecătorul și jurnalul ars (Editura
universitară, 2021), al treilea dintr-o trilogie alături de Vadu Ars (2016),
Migranți fără bagaje (2019), prozatorul
revine asupra unui topos ficțional obsesiv, Vadu Ars, o zonă monoindustrială ce
dispare după 1990, preschimbată în mediu de afaceri capitalist pentru
afaceriști de tot soiul, parveniții din lumea nouă, decăzută moral sub tentația
banului, privatizării, concurenței pieții libere.
Romancierul își păstrează viziunea realistă asupra lumii din romanele anterioare, încercând să-i surprindă mecanismul economico-social într-un alt cronotop istoric. La nivel narativ, regăsim același tip de narațiune extradiegetică, cu un narator exterior universului ficțional, și același personaje reprezentative pentru noua societate mercantilă, înfiripată la finele secolului XX. Unele trec din romanul Migranți fără bagaje în Judecătorul și jurnalul ars: Moise Buzatu, afaceristul, Ioan Jude, lichidatorul de firme, devenit consultant; Ana Nour, avocată, unul din migranții care rămân în străinătate. Sub masca lui Pompiliu Topor, fost tehnician agricol, îl regăsim pe Ioan Ardelean.
Judecătorul pensionar Teofil Ciocan devine personajul principal,
alături de altele noi, urmașii celor
vechi, precum Edi, fiul lui Moise Buzatu. Nu poate lipsi din mediul
afaceriștilor agentul economic, sub măști diferite: Lucian Tătaru, omul de
încredere al patronului, și Ovidiu, trădătorul.
Acțiunea e focalizată pe viața judecătorului pensionar,
retras în provincie, la Vadu Ars, și a lui Moise Tătaru, afaceristul prosper. Astfel
sunt puse față-n față regimuri și mecanisme economico-sociale diferite. Judecătorul
se intersectează cu fostul lichidator de firme, consultantul Ioan Jude și
secretara acestuia, Dorina. Își umple singurătatea reflectând la propria viață,
la trecut și prezent, notându-și reflecțiile într-un jurnal secret.
Scrisul devine terapie contra solitudinii, cu consecințe
nebănuite inițial: personajul devine captiv al lumii ficționale create, uitând
să trăiască în cotidian. Îl scot uneori din lumea sa imaginară prietenul său
Pompiliu, pomicultorul și cioplitorul în lemn, și Dorina, văduva ce uitase și
ea să trăiască pentru sine, prinsă în mecanismul de supraviețuire socială de
după lichidarea monolitului metalurgic din Vadu Ars.
Viața lui Teofil Ciocan e prinsă în două moduri narative:
povestea, secvențe de viață
cotidiană cu prietenul său Pompiliu (discuții la un pahar de tărie autentică și o
masă bună) ori cu Dorina, prin care redescoperă farmecul vieții în doi; jurnalul secret, redat fragmentar, în italice, demarcându-l astfel de firul narativ
al romanului. Cele două forme sunt oglinzile complementare în care se reflectă
personajul și lumea prin întâmplările cotidiene, acțiunea completându-se cu
reflecțiile personajului asupra trecutului/ prezentului, diferitelor sisteme
economice, socialist/ capitalist, și consecințelor realității virtuale la nivel
individual și colectiv.
Doi adolescenți nevinovați, Edi și Estera, într-o relație
autentică de iubire, sunt prinși în capcana necruțătoare a lumii în tranziție, devin
victime, separați cinic de interesele afaceristului Moise Buzatu. Povestea lor
de iubire e distrusă de lumea necruțătoare a afacerilor unde maturizarea e
impusă de violență și suferință. E partea cea mai frumoasă a romanului: două
firi sensibile, însingurate, dornice de independență, ies de sub tutela
familiei, fiecare în alt fel, încercând să-și găsească calea în viață;
intuiesc, la întâlnirea lor întâmplătoare, că ceva ar putea să-i lege, dar nu
se caută inițial, lasă destinul să-și urmeze calea. Și când se reîntâlnesc și
nu se mai despart, crezând în viitorul poveștii lor, intervine familia, tatăl
lui Edi, robul afacerilor, pentru a-și readuce fiul în sfera lui de acțiune,
separându-i josnic, pentru totdeauna, fără a bănui că astfel își va pierde
fiul, împingându-l pe o cale nedorită, distrugând sufletul lui frumos.
Romancierul urmărește constant în romanele sale
societatea românească în tranziția dinspre socialism spre capitalism,
prefacerile din mediul natural și
economic într-un orășel fictiv din Ardeal, sub care se ascunde unul
real, contrastul frapant dintre vechi/nou, mentalitățile opuse, parvenitismul, degradarea morală din
postcomunism.
Reflecțiile judecătorului din jurnalul său secret, un
amalgam de gânduri cu origine diferită, experiența personală ori lecturile
sale, duc la concluzia că oamenii sunt captivi ai unor sisteme
economico-sociale într-o competiție acerbă de supraviețuire ori ai propriilor
iluzii, precum universul ficțional, creat prin scris, ori conectarea la lumea
virtuală a rețelelor de socializare, două forme de conservare a memoriei
personale și colective. Ambele au repercusiuni
asupra vieții intime, îndepărtează individul de realitate, favorizând evadarea lui dintr-un mecanism social impus într-un
univers paralel, creat de el însuși, unde e captiv al iluziei sale.
Reflectând la trecutul său, la cariera sa de judecător
onest, Teofil Ciocan înțelege că judecata omului, reglată de legi imperfecte, e
o iluzie a dreptății, diferită de judecata divină. Omul trăiește în iluzii: a cuplului, familiei, carierei, iubirii, scrisului.
Sonia Elvireanu
29 ianuarie 2022
Text apărut în revista „Zenit 22”, nr. 5/2023, pp. 30 - 31
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu