Paulina Popa – Portretul din poeme
Paulina Popa este o personalitate marcantă a literaturii de azi, mai ales
în zona județului Hunedoara unde a trăit și a muncit, membru al Uniunii
Scriitorilor din România, un nume care, de la debutul ei în literatură, din
anul 1970 cu poemul Jocul desenului meu,
a fost în permanență prezentă în presa literară a vremii, în reviste de
prestigiu din țară și din străinătate, la saloanele de carte, la evenimente
culturale, în emisiuni de televiziune. S-a bucurat de la bun început de
aprecierea criticii literare, de aprecierea confraților, de cea a cititorilor.
O trecere în revistă, pe scurt, ar arăta că poezia a fost/este o sărbătoare
pentru poetă.
Haiku este o
formă a micropoeziei destul de abordată în literatura română, poeții
considerând forma fixă, rigoarea, presiunea limbajului asupra mesajului și a
stărilor poate duce spre o poezie de maximă expresivitate. Legătura dintre om,
natură, limbaj, dinamica vieții se relevă în acestea.
Paulina
Popa, poetă pasionată de stările vibrante ale poeziei, ne propune, cu
generozitate, volumul Floare de cireș -
haiku –, realizat la Editura Emia, în anul 2020. Micropoemele sunt însoțite
de fotografii expresive, realizate chiar de autoare. Imaginea, cuvintele,
aranjamentul în carte, au menirea de a transmite fiorul, starea esențială:
poezia fără frontiere, depășind limitele limbajului, marcând timpurile prin
fulgerul mesajului bine fluidizat.
Stilul este
preluat din literatura niponă, dar este agreat în lumea literară de azi ca o
modalitate de a pune în operă cele mai adânci sentimente.
Transparența
anotimpului în raport cu eternitatea este bine armonizată: „Floare de cireș, /
Mii de ochi spre cerul tău -/ Acela din ochi” (p.20).
În altă
parte, materializarea primăverii și a întrupării ne arată legătura dintre cer
și pământ: „Ninge în grădini, / Cade cerul pe pământ,/ Iisus se naște” (p. 48).
Elementele sunt subtile: ninsoarea ca o prezență, grădina care ne reamintește
de Eden, inițiativa divină de a coborî la om, de a-l vizita prin toate,
întruparea divină, legătură dintre Dumnezeu și om, prin Omul Iisus.
Paulina Popa
ține să pună în evidență teritoriile poeziei sale: Primăverile, rana dragostei; Haiku, stâlp de lumină verde!...
Este definit
micropoemul, apelând la mijloacele interne ale liricii: „Haiku din vis,/
Fulgerul meu din sânge/ Ești o flacără!” (p. 45). Iată, micropoemul face parte
integrantă din ființa poetei.
În notele de
final ni se arată concluzia: „Aici putem străbate, cu nonșalanță, cerul
interior, liniștea zilei și a nopții, iarba, piatra și arborii ce sprijină
cerul” (p. 63).
Un volum în
care poeta a pus sufletul ca prioritate, capacitatea de concentrare în mijlocul
universului deschis precum o carte veche.
Paulina Popa
își consolidează opera cu Trilogia
oglinzii*, o antologie în trei volume dense, penetrante. De remarcat de la
început discursul liric consistent, pasiunea pentru poezia de suflet, temele
serioase, bazate pe valorile creștine general acceptate, predispoziția pentru
curăția gândului. Limbajul se pliază pe toate aceste, iar poemele trădează o
viziune unitară.
Trilogia se
desfășoară pe trei nivele:
- Urcarea undelor;
- Orașul din cer;
- Iarna îngerului.
Fiecare
volum poate exista independent, de remarcat faptul că există o legătură
structurală evidentă între acestea.
O rețea care
ne marchează viața este timpul, văzut aici ca sânul timpului. Poemul antropic, inspirat de prezența femeii, ne
face să înțelegem că toți avem acces la frumusețea și hrana eternă (mana din
pustie).
Poeta izbucnește:
„Urcarea undelor se petrece/ sub oglinda de sânge” (Netimpul vostru, p. 68 – în Urcarea undelor).
Destinul ne
este măcinat de noile tehnologii, încă neasimilate complet și la limita
neființei: „Facebook/ adică să stai
cu ochii lipiți de monitor,/ să lași baltă toate proiectele,/ să uiți de viața
reală,/ de viața cea vie,/ cea care pulsează, și pulsează…// Adică,/ să aștepți
un semn de la nimeni/ de la posibil,/ de la… poate că…// Să-ți faci țara ta, cu
oameni și natură,/ să stai așa lipit de o iluzie” (Facebook, p. 81 – în Urcarea undelor).
referințele
critice din periodicele literare, oglinda unei vieți în umbra poemului
nesfârșit.
Trilogia
merită o analiză mai complexă, cele trei volume exprimând mișcarea Creatorului
spre omul aflat sub ninsori, orașul în care s-a rătăcit privind spre orașul din
cer, sub privirile indulgente ale Îngerului trecând pe sub cupole de ger.
Mai reținem
despre oglinda din poeme: „Oglinda în care intrăm/ ca înăuntrul nostru/ și una
suntem cuprinși de val” (Oglinda, p. 8 –
în Urcarea undelor).
Într-un
limbaj deschis, curgător, Paulina Popa dezvăluie în cartea Matematica îngerului – fragmentarium
– parte din frumuseţea şi rigoarea vieţii, grija lui Dumnezeu pentru oamenii
săi, pentru ca miracolul vieţii să rămân miracol.
„Am găsit poeme din care s-au înălţat
biserici” – iată frumuseţea care aduce finalitate, calculele divine pentru
ca omul să devină perfecţiune se împlinesc şi putem accepta frumuseţea absolută a creaţiei.
Prin această
carte poeta pune în joc predestinarea omului, o acceptă şi poezia se dezvăluie
ca un mijloc prin care cele luminoase intră în inima omului. Este o viziune pe
care o acceptă şi intră în proiect cu toată libertatea, asimilând contradicţia.
„Umerii tăi mai păstrează urmele aripilor/ ce
te purtau prin norii ca nişte lei tineri/ prin ierburile înalte ale savanei”
(În veacul veacului, întotdeauna, p.
23). Iubirea este tema volumului de versuri scris cu migală şi pasiune,
publicat la Editura Emia în anul 2012, cu titlu simplu, Iubire. Toate erorile s-au destrămat, a rămas ea, iubirea.
Pentru poetă
sentimentul acesta profund înseamnă legătura cu divinitatea şi cu semenul
deopotrivă. Este un exerciţiu spiritual demn de reţinut. Ea depăşeşte tehnica
experimentelor specifice poeziei actuale, iubirea acoperă toate faţetele
vieţii. Tema este preluată din Scriptură, este modelată de poetă prin starea
proprie, experienţele pe care le-a trăit, le-a explicat, le-a scris, au
atins-o. Fiecare poem este expresia iubirii, poemele se leagă unele de altele
prin fire nevăzute, prin cuvintele alese şi care au marcat-o în timp. Volumul
s-a edificat din alte volume, Paulina Popa este una dintre poetele reprezentative
ale literaturii române, implicată în viaţa literară prin resursele pe care le
are: opera sa, editura, pasiunea pentru artă, zicerea poemului în public,
director şi redactor al revistei de cultură şi literatură „Semne”, Deva.
În volumul
de versuri CARTEA IORDANIA ( Editura
Emia, Deva – 2008 ) poeta Paulina Popa
îşi lasă fiinţa să călătorească în timp şi anotimp, în Iordania. Întâlnirea cu
istoria şi cu locurile pe care s-a
modelat credinţa omului şi credinţa creştină aşa cum o ştim astăzi, este
şocantă pentru femeia Paulina Popa şi pentru poetă, totodată, dar e vremea recuperărilor...
Impactul este puternic, limitele timpului prezent se îngustează şi tind spre un
prezent continuu, aparent posibil...
Titlul
volumului este unul simplu şi, poate, nerelevant, dar pare ales cu grijă de
autoare, e un fel de incrustare în marile cărţi ale lumii, un fel de cuprindere
a poeziei în tema majoră a credinţei care schimbă sufletele. În fond suntem
călători pe acest pământ, călătorim cu pământul în univers, cu gândul o iluzie,
iluzia deşertului fertil …
Volumul de
versuri are mai multe părţi: Cartea lui
Adam sau Grădina Raiului/ Cartea
lui Lot/ Cartea lui Moise, Cartea
Iordanului. Pământul sfânt face fiinţa să vibreze, locurile au ceva
magnetic care atinge inimile, locurile atrag alte locuri, alte fiinţe, sunt
teme fundamentale care intră în versurile poeziei lui Paulina Popa precum:
alegerea, prezenţa îngerilor, poemul ca fiinţă vie magmatică, Marea Moartă,
prezenţa divină, izvorul nesfârşit,
imaginea crudă a locurilor unde au trăit, au vorbit, au murit
personajele biblice, dreptatea invizibilă care frânge fiinţele, porţile
raiului, potirul, tăcerea, plânsul, ţinutul promis, versul ca un fir subţire de
aur ce leagă lumile…
Ajunsă la
maturitatea stării de graţie pe care doar poezia o poate revărsa peste om,
Paulina Popa aruncă în lume un ţipăt, este ţipătul celui care descoperă
singurătatea absolută, singurătate în care abia mai poţi respira, mai poţi
vieţui. Acest ţipăt s-a realizat în volumul de versuri SCRISORI CĂTRE ONIA SNAIDER SCRISE DE PAULINA POPA, lansat de
Editura Emia, în anul 2003, colecţia „Orfeu“. Merită remarcată această
colecţie, care stabilizează un stil publicistic solid, pornind de la semnul
actual al informaticii totale, modelul unei dischete pentru calculatorul
personal, high density sau haute
densite, îndrumându-ne spre densitatea maximă de trăire pe centimetru pătrat de
cuvânt.
Deşi scrisă
în anul 1997, cartea scriitoarei Paulina
Popa CUVINTE SĂRUTATE DE ÎNGERI, este actuală pentru că se bazează pe un gând venit din veşnicie, gândul acesta: toate
cuvintele poetului sunt sărutate de îngeri. Adică, au ceva coborât de Sus, cu
mult mai de sus decât apreciem uneori.
Cartea începe cu o RUGĂ şi se termină cu un PSALM,
citim cum se declanșează poezia: „Ascultă-mă,
Dumnezeule, ridică-mă în Lumină!” şi se termină cu „Apropie-mă, Doamne, de Câmpul de taină, şi sporeşte-mi aceste Păsări,
Pietre, Flori…”.
Să recapitulăm
datele făcute public de scriitoare, de Biblioteca Județeană „Ovid Densușianu”
Hunedoara-Deva, în cărțile pe care le-a publicat și-n care apar note
biobibliografice.
Critici
literari și scriitori precum Radu Ciobanu, Gheorghe Mocuța, Dan Cristea,
Ladislau Daradici, Dumitru Hurubă, Adrian Dinu Rachieru, Constantin Cubleşan,
Romul Munteanu, Octavian Soviany, Gheorghe Grigurcu, Florentin Popescu, Gabriel
Petric, Constantin Stancu, Elisabeta Bogăţan, ca să nu amintim decât o parte,
au avut întotdeauna cuvinte de apreciere la adresa creației literare purtând
marca Paulina Popa.
Trebuie
amintit faptul că Paulina Popa este fondatoarea revistei literare „Semne-Emia”,
care apare fără întrerupere din anul 1998 și, vreme de câțiva ani,
organizatoarea și sufletul Festivalului Internațional de Poezie „Emia”.
A colaborat la cele mai importante reviste
literare din România: „Convorbiri literare”, „Arca”, „România literară”,
„Conta”, „Luceafărul”, „Viaţa Românească”, „Poezia”, „Poesis”, „Steaua”, „Dacia
Literară”, „Cronica”, „Reflex”, „Viaţa Românească”, „Confluenţe”, „Unu”,
„Aurora”, „Cafeneaua literară”, „Familia”, „Hyperion”, precum şi la reviste din
afara ţării: „Mihai Eminescu”, Australia, „Europoesis”, Franţa, „Lumină Lină -
Revistă de spiritualitate și cultură românească / Gracious Light - Review of
Romanian Spirituality and Culture”, New York, USA etc.
Paulina Popa a
obținut prestigioase premii literare care sunt tot atâtea dovezi ale talentului
său remarcabil: Premiul Uniunii Scriitorilor din România, filiala Arad, pentru
volumul Rochia nesupunerii (2001); Premiul pentru poezie al Salonului Internaţional
de Carte de la Oradea, ediţia a VIII-a, pentru volumul Ghilotina sinelui,
Bucureşti, Ed. Vinea, 2000; Premiul revistei „Convorbiri literare” pentru
revista „Semne” (2001); Premiul Sensul iubirii, Drobeta Tr. Severin, pentru
volumul Ghilotina sinelui (2004); Distinsă cu Premiul revistei „Arca”, în
cadrul Premiilor Uniunii Scriitorilor din România, pentru volumul Cartea
Iordania (2008); Premiul pentru Poezie la ediţia a XVI-a a „Zilelor Convorbiri
literare”, pentru volumul Vâsla de Ametist, Cartea Grecia, Ed. Emia (aprilie
2012); Premiul „Opera Omnia”, al Uniunii Scriitorilor din România în anul 2013.
În
anul 2010 i se conferă Titlul de Cetăţean de Onoare al municipiului Deva; în
anul 2013 i se conferă Titlul de Cetăţean de Onoare al Judeţului Hunedoara; în
anul 2017 i se înmânează distincția Femei de afaceri, de succes din Județul
Hunedoara, în cadrul manifestării Gala Excelenței Feminine din Deva.
În
anul 2020 a primit Premiul pentru literatură, din partea Casei Majestății Sale,
Principesa Margareta, Custodele Coroanei României.
În anul
2022 a deținut Premiul de excelență al Galei Personalităților, acordat de
Trustul Accent Media.
Cu
cele peste 50 de volume de poezie și tot atâtea pentru copii, publicate în țară
și în străinătate, Paulina Popa și-a dovedit talentul și dedicarea totală
pentru literatura adevărată pe care o zămislește spre bucuria cititorilor.
Casa
de Editare Emia, pe care a creat-o, a scos pe piața de carte de-a lungul anilor
sute de volume din diverse domenii, de la literatură la științe exacte,
spiritualitate și cărți pentru copii, semnate de personalități marcante în
domeniile lor.
Paulina Popa
și-a făcut datoria, a susținut poezia prin cărțile scrise, mesajul ei a fost să
cânte şi să plângă, cu o mai mare putere, dorul ei după Frumos şi Lumină,
pentru că experienţele de fiecare zi au apropiat-o de Raiul pierdut dar regăsit
cu fiecare poem…
„Pe Golgotele din noi/ fiecare-avem o Cruce, / fiecare-o
catapeteasmă fulgerată / şi-un întuneric în amiaza mare”/
… Pe Golgotele din noi / fiecare-avem câte un Semn”…
Scurte note de Constantin Stancu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu