Traian Dorz și eternitatea poeziei
Ca o
contrapondere la creaţia cultă şi la ultimele experienţe literare, poezia
religioasă autentică, bazată pe o credinţă sinceră, vine să aducă echilibru în
cultura română, să definească identitatea noastră.
După
moda care era stabilită înainte de 1989, există o anumită tăcere faţă de poeţii
care şi-au ars viaţa lăudând Lumina
cea adevărată, poate în cuvinte simple, poate fără marile metafore şi
subtilităţi, dar cu o sinceritate dezarmantă, accesibilă și elitelor și omului
de pe trecerea de pietoni.
Traian Dorz, născut în Transilvania, în zona Beiuşului, şi-a dedicat viaţa poeziei religioase, punându-şi inima pe tava vremurilor, devenind, treptat, un poet care nu era poet ţăran, dar nu era nici poetul care s-ar fi putut încadrat într-o anumită modă, după regulile literare practicate. El a răspuns iubirii de Dumnezeu cu poeziile sale, care au ajuns direct la omul simplu, smerit. Traian Dorz a trăit şi a muncit la sat, a fost unul dintre cei legaţi de pământ, a cunoscut asprimea vieţii de ţăran, dar şi bucuria de a fi aproape de Dumnezeu, acolo, în mijlocul naturii, departe de umbra Babilonului. Paradoxal, poeţii culţi nu sunt citiţi, aşa cum este citit Traian Dorz, oamenii îl iubesc pentru poeziile sale pline de Duh, de sinceritate, generozitate și căldură, pentru faptul că versul său zideşte sufleteşte, mângâie, dă putere, în mod direct, sincer, cu tărie.
Poezia lui are ca suport gândurile lui Dumnezeu despre om, aşa cum sunt ele revelate în Sfânta Scriptură, gânduri care ne oferă „un viitor şi o nădejde” (vezi Ieremia 29:11), de aici un suflu de optimism, de încredere pe care îl poate primi cititorul. Faţă de gândurile omului, gândurile lui Dumnezeu nu se pierd în abis, ci sunt eterne.
Poetul
atacă desfrâul, beţia, lenea, zgârcenia, goana după bogăţiile pământeşti,
răceala omului pentru semenul său, dar pune în lumină Dragostea lui Dumnezeu pentru om. Poetul a rămas un artizan al
limbii române sănătoase, nepoluate de mode, vremuri şi ifose intelectuale, o
limbă curată, parcă izvorând dintr-un munte. Natura are un loc de cinste în
creaţia literară a lui Dorz, natura face parte din creaţie, dă putere prin
curăţenie, prin tărie, prin infinit.
Înainte de
anul 1989, funcţionarii de la Cultură nu au auzit de Traian Dorz, s-au dacă au
auzit l-au interpretat greşit, nu l-au cunoscut aşa cum ar fi meritat, deşi
uneori poezia sa se apropie de Arghezi, prin tematică, de Vasile Voiculescu,
sau Radu Gyr. Remarcăm dragostea poetului Ioan Alexandru care a scris
cu bucurie despre Traian Dorz, ştiind ce înseamnă poezia sa, dar şi Preot prof. dr. Dumitru
Stăniloae, remarcabil om al credinţei, teolog însemnat, iar Nichita Stănescu a
scris emoţionat despre acest poet autentic,
sincer, modest cu o poezie care se adresează direct omului,
considerându-l un moş-strămoş, cu verbul stelar şi ceresc.
Este de
remarcat faptul că poeţii autentici au înţeles filonul adevărat de poezie din
scrierile şi opera lui Traian Dorz, au fost atinşi de puterea mesajului, mesaj
care venea de la Dumnezeu.
„De
ce-mi pleci, uneori, Isuse, / şi parcă-mi piere viaţa-n mine,/ - ori am nevoie
să-mi văd astfel/ ce gol şi mort sunt fără Tine?” (De ce-mi pierd uneori?); sau „Bisericuţă Transilvană,/ tu pari un
psalm sfios şi sfânt/ uitat de îngeri pe-o sprinceană/ mai mult de cer ca de
pământ. (...)
Bisericuţă Transilvană, / azi pari un grai tăcut şi frânt/ a înştiinţare şi-a
dojană/ că noi uităm un legământ...“ (Bisericuţă Transilvană).
Dincolo
de perseverența pentru adevăr în poezie, ca mod de rugă, de părtăşie, de
chemare a harului de atingere cu aripa, Traian Dorz a privit la nemurire, a
fost prins în planul acesta de a vedea cerul, pentru că s-a păstrat curat, aşa
cum este menirea unui poet, căutând experienţa eternităţii, dincolo de
experienţele proprii: „Nemurirea,/ de când ştim/ ne-am trezit că ne-o suim/ rost
cinstit să-nveşnicim. ( ....) Iar
deasupra/ tuturor,/ cerul nostru/ numai dor, / singurul îndurător/ singurul
îndurător ...” (Nemurirea).
Traian
Dorz s-a născut în 25 Decembrie 1914, aplecat în eternitatea cuvintelor de
pământ în data de 20 iunie 1989, dar poezia sa, dincolo de evidenţele istoriei
literare, nu poate dispare. Pentru
credinţa sa a suferit, având ca model pe Isus, a scris aşa cum i-a dictat inima, dincolo de formele
pământeşti ale credinţei umane, poetul a prins ceva din biruință, nemurindu-se
prin vers.
Constantin
Stancu ©
Foto: Pâine de Țara Hațegului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu