Cartea vieții… și poezia magică…
Un titlu curajos pentru un volum de poezie: Cartea vieții. Supremația eului, volum apărut la Editura Limes în anul 2022, semnat de Ion Popescu-Brădiceni. Se pune astfel poezia la un nivel înalt, al cărților care luminează calea spre eternitatea omului. Evident, a face referire la viață ca impact asupra timpului, face parte, mai repede, din logica unor cărți de religie, filozofie, sociologie etc. Viața este o valoare supremă și poetul înoată în apele cuvintelor pure, ajutat de curenții veniți din trecut. Autorul ține să menționeze că avem de a face, în primul rând, cu supremația eului, ca reflectare a supraumanului în uman, venind din partea nevăzută a universului. Cartea are un eseuostudiu poetic introductiv și postfață de Ieronim Contemporanul, autorul oferindu-ne argumentele pentru care volumul este esențial, din punctul de vedere al viziunii literare și nu numai. Din acest punct de vedere, poetul face saltul peste poezia de azi afectată de experimentele lirice la modă, riscând. El pare să nu vadă moda/ modele, nu-i pasă, se detașează, are un stil al său pe care-l exercită cu fervoare. Îi face plăcere să „inventeze”, înaintând spre post-poezie, ca reflex al curentului post-adevăr.
Poezia are filonul ei, poetul o modelează prin viziunea asupra vieții și,
implicit, a literaturii, căutând magia ce radiază din limbă și limbaj, o face
pătrunzătoare, cu energii nebănuite, unele invizibile. Limbajul este forjat cu
talent, la fel imaginația, semnele pe care le avem, palpabile, scrierile
adunate în arhivele timpului, tiparele de existență posibile, vocile din umbră
și din partea nevăzută a lumii. Sunt frânturi de folclor literar, rădăcinile
sunt acolo, alături de marile teme.
Chiar de la început, ni se transmite în prefață: „Comunicarea magică e
totuna cu poezia” (p.9). Feliile de timp, trecut, prezent, viitor se împletesc,
se ordonează după regulile poetului. Istoriile personale și istoriile colective
au rolul lor de a intra în magma lirică și a-i da forme noi. Uneori, împingând lucrurile
la limită, poetul generează elementele de autodistrugere a poeziei, generând o
poezia a zgurilor care conțin substanțe rare, ciudate. Iubirea este
integratoare, el și ea dau seama de cunoașterea magiei dintre două părți care
se unesc miraculos, atrase una de alta sub clar de lună și-n lumina cuvintelor.
Elementele de filozofie, teologie, mitologie se împletesc cu elemente de real
crud, dând senzația unei narațiuni veridice, chiar dacă este prelucrată de poet
cu atenție. Empiricul se împletește cu poezia cizelată, de strat profund. Este
un domeniu aparte, preferat de unii. Joaca jocului este practicată de alții,
cântarea de unii poeți, imnul de cei chemați etc. Cititorul este atras și el în
acest tsunami de cuvinte, partea lui
de contribuție pare să fie esențială. Fără participarea distinsului receptor,
lumea ar fi mai săracă. Faptul că autorul apelează la evenimente trecute, arată
predilecția sa pentru credințele lirice, asemenea credințelor religioase care
mereu apelează la semne, noduri, povestea din poveste, supra-narațiunea, mitul
consolidat prin repetare și accent…
Volumul are numeroase elemente de semiotică, de antropologie, necesare
pentru a putea exprima invizibilul, magicul. Se pendulează între realitate și
vis, între zicere și tăcerea din cuvinte, efortul de comunicare poetică este
evident. Psihologia comunicării este implicată, partea spirituală a limbajului,
cea care oferă urzeala, este prezentă, comunicarea este artă și știință,
religie și mitologie. Structura limbajului se clatină pentru a se reașeza pe
noi armonii sau sub aripa distopiilor. Poetul își asumă riscurile, la fel cum
Ieronim altădată și-a asumat riscul de ne oferi o nouă variantă a Scripturilor,
sub aripa viitorului, modelul fiind deci asigurat. Cartea se adresează și
cititorului care este inițiat, care înțelege sistemul de valori implicate în
comunicarea magică, care apelează la efortul intelectual.
Sunt mai multe paliere pe care se desfășoară volumul: Arta Comunicării Magice (prefața, parte integrantă); Frescă
transrenascentistă; Studii transmoderniste; Ideile lui Audiart; De Luni până
Vineri; Serile de la Brădiceni; Structurile vechi; Supremația eului; Postfață.
Redobândirea nemuririi. Este o structură complexă care redă intențiile
poetului și realizările sale, titlurile și subtitlurile exprimă viziunea de
ansamblu.
Poezia este prezentă în interstițiile narațiunii sale, pornind de la dansul
în oglindă, trecând prin vechile mituri, ajungând la transmodernism. Epistolele
(scrisorile) vin din energiile comunicării, cu posibilitatea căderii „întrucuvinte”
pentru omul de pământ. Poetul își asumă mereu cămașa de mire, o fereastră în
flăcări, secretele limbajului, bamele anotimpului, o grădină de argint. Istoria
personală, începând cu inefabilul copilăriei, este prezentă: „mi-închipuiam că
steaua/ e un fantastic templu/ iluminat de bouri/ cu coarne de uraniu/ și de
arcade-aprinse/ de un foc al morții straniu,/ de un joc secund sub rouri” (Cutia copilăriei, p. 29, fragment).
Magia de la Brădiceni, locul unde poetul și-a asumat flacăra poeziei și a
comunicărilor, istoria prinsă într-un loc anume din România, sub curcubeul de
cuvinte, apare mereu în versurile asumate: „Peste, stă să crească/ din sămânță
dulce o pădure-n cer;/ aflu cu tristețe că ai miei tot pier” (Dansul în oglindă, p. 33,
fragment).
Pentru poet, moartea este metaviața, relația dintre ea și el iese din
prelungirea miturilor fundamentale. Poetul putea împlânta în univers al său
vers, iar ea, femeia, în timp ce „focul îi celtuia întâi mijlocul”, întrezărea
viața din cer: „iar pe pământ – de câtă moarte./ Sorbind dintr-un urcior cu
toarte/ vinul zeesc, bărbatul fu/ cel ce iubirea începu,/ iar Axios născu-n
curând/ pe rugul întețit de vânt/ înalta lui filozofie:/ că moartea-n sine este vie” (p. 37).
O invitație aparte este adresată celor care văd cu ochii inimii în Insulă,
un loc perfect, proiecție a formelor din cer, eterne. Se întâlnesc motivele
biblice cu temele filozofiei antice, se relevă un loc unde omul ar putea fi
fericit. Creația își află poziția în brațele frumosului. Iată un fragment:
„Dați voie cailor să pasă/ întreaga iarbă dintre temple,/ iar voi găsiți-vă
culcuș,/ în scorburi, peșteri, mici colibe, / în Arca cea rămas cu ăst-scop,/
în urma Marelui Potop./ Veniți copii ai Firii, toți,/ căci Insula-i de-acum
eternă,/ și vă îmbie să-i fiți sclavi,/ dar și stăpâni, frumoși și bravi;/ aer,
pământ, apă și foc,/ strângându-le-n același loc,/ spre a reclădi mai vechiul
vis:/ al Locuirii-n Paradis” (Venirea în
insulă, p.42).
Se poate aprecia starea perfectă: omul sclav și stăpân, iarba dintre
temple, Arca, un semn al providenței divine, elementele esențiale ale vieții,
împlinirea Visului etern al omului, un loc desăvârșit, ieșit din matricea
divină.
Iubirea dintre el și ea este una fără de trup, abandonarea părților de
carne duce la sărutul profund: „Calcă ușor pe covoare,/ ce dacă n-am picioare!/
lasă-mă apoi să te pup -/ nu te uita că n-am trup!/ Bine iubește-le, bine -/
oasele acestea din mine!/ …/ Teamă? Văd teamă pe față!/ E-o altă formă de
viață./ Crede-mă! Mult mai măreață…” (Strigoiul
hyperionic, p.85). Folosirea limbajului familiar apropie ființele, cheamă
la imaginație, poetul scrie „pup” în loc de sărut, odaia-i de grâu, chemarea
este intimă, stilul folcloric denotă democrația iubirii dincolo de limite.
Sunt invocate motivele și temele care au stat la baza poeziilor scrise de
Eminescu, Blaga, Arghezi, ideile lui Brâncuși sau Iorga, ori Solomon Marcus. Toate
preluate dintr-o mitologie română menită să stea alături de cea universală, așa
cum apare în operele unor creatori de marcă: Umberto Eco, Roland Barthes, Henri
Bergson, T.S. Eliot, Miguel de Unamuno, Stephen W. Hawking, Socrate, Aristotel
etc. Autorul recunoaște influențele, le asumă cu riscurile de rigoare, afirmă
poezia pe baza unor cunoștințe care nu-s proprii, dar asimilate și luate în
leasing pentru a-și finaliza sistemul mistic. Trimiterile la iubirea pentru
femeia potrivită revin mereu, este o armonizare a ființei cu eternitatea. Se
pare că nu carnea sau hormonii fac apropierea, apropierea se face prin mit,
limbaj, „mintea comună” până la contopire și transfigurare.
Experimente de acest gen s-au mai făcut de-a lungul timpului, chiar
Apostolul Pavel face distincție între înțelepciunea divină și cea umană,
promovarea Evangheliei nu se face prin înțelepciunea limbajului/ vorbirii, ci
prin promovarea tainelor divine (vezi 1 Corinteni: 1-2, dar și alte epistole,
prin sincretismul dintre filozofia greacă și înțelepciunea iudaică, aparent
contradictorii). Cuvântul fiind, într-o traducere abruptă, „dinamita” care rupe
zăgazurile înțelepciunii umane. Modelele au fost fixate în istoria lumii, prin
textele care au răzbit prin vremuri.
Poemul de final semnalizează coordonatele infinitului: „Să știi că-ți mai
acord o șansă./ Hai să intrăm acum în transă/ hipnotică, în astă zi,/ când
orice vis se va-mplini./ Să ne imaginăm, de pildă,/ Un Sigfrid eu, tu o
Crimhildă,/ că ni-e regatul, sus în cer,/ în basme noi tot mai prosper./ În el
orice călătoriei/ ne ia întâi în custodie/ orice idee și simbol…/ Se face-n jurul
nostru gol,/ că s-au înscris cu toate-n cod/ spre-al înțelege și-un nerod/
ce-ar vrea să-atragă în năvod/ și alte jocuri inventate/ ori ficțiuni în nouă
state…” (Text infinit, pp. 118-119). Texul devine transindividual…
Prin punerea accentului pe eul
final, pe libertatea individului, pe inexplicabil sau mit, pe subiectivismul
liric și pe foamea după partea necesară, pierdută-n infinitul Creației, poetul
se pliază pe o viziune existențială,
asumându-și limitările de dragul mirajului. Este specific poeților, artiștilor
în general, ei se plasează în centrul Universului și își lansează foamea după
cuvinte de carne. Cum volumul, prin prefață și postfață, explică mecanismele
acestei poezii, urmează ca timpul de sticlă să certifice această alergare spre transpoezie, negând poezia, dar
punându-o în armonie cu restul artelor sau filozofiei.
Prin volumul de față, Ion Popescu-Brădiceni și-a afirmat stilul interesant,
rămânând în cercul strâmt al poeziei, deși pare un rebel, dar unul de bun instinct.
Volumul ne dă câteva date despre poet, despre viața sa implicată în fenomenele
culturale, mai ales despre evenimentele de la Brădiceni, legate de literatură
și cultură, oază într-o zonă aridă, când arta, în general, pare a-și căuta
direcția înspre arta urâtului și non-culturii, acceptând elemente din industria
spectacolului „live” și „online”…
Constantin Stancu
Text publicat în Actualitatea literară, nr. 7-8/2023
*Ion Popescu-Brădiceni, Cartea
vieții. Supremația eului, poezie, 127 pagini; cu un eseu-studiu poetic
introductiv și o postfață de Ieronim Contemporanul, Florești, Cluj: Editura
Limes, 2022; colecția MAGISTER; coperta: Silviu-Doinaș Popescu; tehnoredactare:
Bogdan Chirimbu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu