Poemul de noapte – tăcerea din zi
Nicolae
Băciuț este un poet preocupat de problemele esențiale ale vieții, călătoria sa
în caleașca poemului i-a permis să treacă prin multe ținuturi și anotimpuri. Unul
din acestea este patria iubirii, dar nu acea iubire de conveniență, banală,
mundană. A trecut prin patria iubirii fără de preț, care înnobilează ființa,
venită de Sus, ca o ploaie binecuvântată în primăvara vieții. Generoasă,
abisală, departe-aproape. Tainică, evidentă, prezentă… În volumul de versuri Radical din doi, apărut la editura Vatra
veche în anul 2022, el a ales un motto profund, lansat de Albert Einstein,
dintr-o scrisoare către fiica sa, Lieserl. Cuvintele exprimă esența temei
abordate de poet, dovadă că între știință și artă limitele sunt apropiate, arta
este o știință a sufletului, știința este o artă pentru suflet. Toate converg
spre infinit.
Tema principală a poemelor este dragostea lui Dumnezeu pentru Creație, din ea facem și noi parte cu toate armatele de îndrăgostiți și copleșiți de aceasta. Cum motto-ul exprimă clar dimensiunea spirituală a volumului, reținem: „Există o forță, extrem de puternică, pentru care, cel puțin până în prezent, știința nu a găsit o explicație formală. Este forța care include și guvernează totul, este chiar în spatele oricărui fenomen care are loc în univers și încă nu a fost identificată de noi. Această forță universală este iubirea”.
La început,
Nicolae Băciuț are un argument pentru textele publicate: Radical din poezie. El explică geneza acestei cărți, una declanșată
de puntea creată între scriitor și tinerii iubitori de poezie, cei care și-au
permis libertatea de a „critica” opera unui poet, totul având avantajul
ochiului proaspăt, îndrăgostit de cuvinte.
Pentru autor
experiența este una singulară, benefică pentru toate părțile implicate.
Principalele
idei și sensuri ale iubirii, ca forță în univers, sunt cele care ne lasă să
înțelegem ce important este timpul.
Este un har inexplicabil, la fel și succesiunea anotimpurilor, fiecare are o
cheie, la fel cum sunt anotimpurile vieții. Locul unde ne-am născut și de unde
izvorăște fluviu sau apa vieții. Iubirea dintre ea și el sunt implicite, alăturarea dintre două ființe
complementare duce la taine nebănuite. Sărbătorile prin care trecem punctează
eternitatea noastră de fiecare zi, legătura cu divinul. Omul învață să iubească
de la Creator, se dizolvă-n cele create, în natură, în firul de iarbă, în
zăpada care năvălește peste lume ca o purificare de erori. Omul face parte din
Creație, este compatibil cu aceasta până la ultima frunză…
Clipa are greutatea ei, poți întreba la ce sunt bune toate
acestea, bine rânduite, la ce-i bun malul fără mare? „La ce bun e Fiul,/ dacă nu e și Tatăl,/ la ce
bun mai sunt eu,/ la ce bun mai sunt toate,/ dacă-n toate nu e,/ o clipă măcar,
Dumnezeu?” (Clipa, p. 20). Accesul la
timp este mereu reluat, sunt și alte poeme în care dreptul omului este reglat
de secunda din ora albastră: „Hai să
rupem în două/ cadranul, să rupem și ora albastră/ din ape,/ să nu mai rămână
nici unda/ în care-ar putea să se-ntoarcă/ viața ta, viața mea,/ viața
noastră,/ secunda!” (Secunda, p. 26).
Poemele au
un dinamism al lor, sunt împinse de forța care le asigură înaintarea prin timp,
mereu apare acest motiv al anilor care curg, există o margine de zi, o pasăre
fără cer, o noapte în felinare, uși deschise, ferestre deschise, nordul din
sud, un colind în fiecare anotimp, o ușă la cer… Ființa este atinsă de mirajul
anotimpurilor necesare, posibilitatea învierii se deschide mereu, se poate ieși
din trup, o spovedanie, o despărțire, un lemn al crucii. Se simt influențele
veștii bune, omul moare, învie, descoperă o ușă în cer sau un cer de pământ, un
anotimp de zăpadă, un „acasă”…Omul arde, zăpezile ard, cuvintele sunt
fierbinți, magmă venind din abisurile universului.
Relația cu
Dumnezeu este necesară, ea aduce timp, cuvinte care să curgă prin vene,
miracolul naturii curate: „Dă-mi zi, cât mai rămâne din noapte,/ dă-mi minute,
scăpate din oră,/ secunde ce nu mi-au fost frate,/ secunde ce nu mi-au fost
soră,/ Pe mine, Doamne, mie să mă dai,/ să fiu o țâțână la poarta spre rai” (Țâțână la poartă, p. 97).
Iarna este
un anotimp ce aduce purificare, limpezire, rodul ei este albul, este spiritual,
fructe de zăpadă și noi abisuri: „Zăpada de-o ating/ sunt și eu iarnă,/ pe
funii de zăpadă urc la tine -/ dacă-aș fi fulg/ sau măcar nor,/ eu orbului i-aș
fi retine” (Încep să ning, p. 47).
Poetul declară că a venit cu iarna, va pleca tot cu iarna, va lua frigul cu
sine într-un gest de generozitate, anotimpul își va arăta tainele: „Eu am venit
în țipăt,/ dar la plecare o să tac,/ cuvintele le las să zboare/ ca într-un
leagăn de hamac” (Despărțire, p. 51).
Exemplele pot continua.
Tainele se
ascund în cărți, toate formează Biblioteca,
e marea bibliotecă a lumii în care sunt prinse toate speranțele, credințele,
iubirile, iertările, tăcerile: „Cărțile. Un stol de păsări care învață să
zboare./ În fiecare zi își caută un cuib./ Doar unele, însetate de înalt,/
Se-ndreaptă către soare/ și caută o ușă,/ netemătoare,/ Până devin cenușă” (Bibliotecă, p. 103).
Colindul
este muzica ființei, armonia dintre cuvânt și sunet melodios, popas în suflet,
naștere posibilă: „Colindele albe se aud,/ de parcă-i lumea la-nceput,/ zăpada
e de acum lumină, / și gerul e de acum sărut.” (Născut în colind, p. 73).
În poemul Radical din doi, se păstrează miracolul
dintre ființele care se iubesc, radical din doi fiind operațiunea de ființare
prin dragoste, lipirea și dezlipirea lor aduce mesajul despre Creație. Ce ar
putea rămâne din ochiul care nu plânge, din noaptea împărțită din tine și vis, când răsăritu-i asfințit? Sunt întrebări
care dau viață și asigură răspunsuri: „când totul, la puterea doi,/ nu-i măcar
radical din noi?” (p. 22). Este o matematică a dragostei, vieții și
morții.
Pentru poet
călătoria spirituală are o destinație, cuvântul, cuvintele. Diseminarea în
Creație îl poate ajuta să înțeleagă, esența rămâne cuvântul, cel care a fost la
început - începuturi pentru fiecare. „N-ai să fii niciodată fereastră,/ nici
aer străveziu n-ai să fii -/ de-ai fi măcar vânt/ pe care înveți să scrii./
De-ai fi, măcar de-ai fi/ cuvântul în care se poate muri” (N-ai să ajungi niciodată, p.61).
Anotimpurile din calendar devin anotimpurile vieții, timpul se materializează în trup cu toate elementele. Vine și toamna, după călătoria prin celelalte anotimpuri, vine ca o coagulare deplină a existenței în ființă. „Și vine toamna, iar și iar,/ și focul se retrage-n jar,/ și viața se retrage-n viață,/ mimând schimbările la față,/ (…) și vine toamna iar și iar,/ imparul redevine par -/ o toamnă tu, o toamnă eu,/ când anotimp e Dumnezeu” (Ultima toamnă, p. 67).
Umil, omul
își asumă responsabilitățile, Nicolae Băciuț acceptă poziția de paznic la
cărți, el atrage, prin ele, o lume, păstrează o lume, se înalță pe existența
normală ce i-a fost dată. Găsește bucuria unei relații și a unei evadări din
singurătate, din sinele hain, egoist. „M-am trezit paznic la cărți/ De parcă aș
păzi o lume,/ De parcă aș fi paznic la hărți,/ Paznic la propriul meu nume!/
M-am trezit paznic acolo și-aici/ Mușuroi la furnici!” (Paznic, 112). Este sensul în viață, scopul de sus, un destin asumat
prin iubirea necesară, forța care i-a mișcat ființa. „M-am trezit că mă păzesc
de mine,/ Să nu vină cineva din nou să mă nască,/ Să nu mă pună de veghe la
foc,/ Să nu mă întoarcă în iască” (p.112).
În postfața
cărții, prof. Geta Truică concluzionează: Dăruind,
vei dobândi. O poetică a jertfei creatoare. Poemul este lumina unui fulger,
tunetul ajunge la poet ca un mesaj. Ea notează: „Radical din doi e volumul îndemn la trăirea plenară a vieții, a
clipelor ei ofrandă divinității mai des și mai mult decât o face răsufletul
inspirației întru nașterea poeziei. Căci fiecare poem pare a fi preaplin din
iubirea dăruită de Creator-Cuvântul, atunci când inima poetului se deschide
spre cer în tonuri delicate, mesaje ale sufletului stânjenit, îndurerat,
stingher, căutându-și întrebător locul, patria intimă, adâncimea căderii,
mângâierea…” (p. 115).
Poetul
preferă adesea versul cu rimă și ritm, nu renunță nici la ritmul ideilor, le
împletește în cuvinte obișnuite chemate să exprime esențe. Există o
muzicalitate interioară, se păstrează rețeta veche a poeziei, metaforele,
temele, analogiile, mirările, aduc o notă specifică. Nu se intră cu tancul în
mintea cititorului, nu se caută rețete șoc, noutatea limbajului, toate practicate
în ultima perioadă în literatura de azi. Există o tandrețe și o delicatețe a
poetului, unele expresii sunt folosite în limbajul spiritual, dar se păstrează
armonia. El afirmă: „Din cuvântul meu/ te mai poți încă hrăni,/ în poemul de
noapte,/ în tăcerea de zi” (Cuvânt de
primăvară, p.114).
Un volum de
poezie, când poezia rămâne la locul ei, sunt extrase esențele, poetul se lasă
mânat de forța universală, neidentificată, dar efectele ei pot fi transferate
în cuvinte, muzică, semne, formule ale științei, mirări ale ființei…Un volum
legănat în brațele iubirii, ritual de zi, ritual de noapte…
Constantin
Stancu
Noiembrie
2023
*Nicolae
Băciuț, Radical din doi, poeme, 120
pagini, Târgu Mureș: Editura Vatra veche, 2022. Argument de început: Nicolae
Băciuț; postfața prof. Geta Truică; coperta aparține autorului.
Text apărut în „Vatra veche”, nr. 11/2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu