miercuri, 17 iulie 2024

Umor, duel, haz de necaz... David Valentin și prietenii săi... „Nimeni nu are milă de celălalt, partenerii sunt diverși: Teodora Pascale, Daniel Bratu, Petru Ioan Gârda, Mihai Lungescu, Alexandra Dogaru, Camelia Ardelean, Mirela Grigore, Valeria Moroșan, Sorin Flinchelstein, George Eftimie. David Valentin pozează în generos, acceptă provocările, răspunsurile și ofertele sunt spumoase, fiecare trage umorul spre colțul lui”

 

 

                 Umor cu David Valentin: E plin de optimiști în cimitir…

 

Viața presupune și momente de relaxare, de privire cu umor a contextului în care trăim. David Valentin se alătură umoriștilor care pot da cu tifla celor mai complicate stări. Când face haz de necaz el se detașează de căderea pe care societatea o oferă celor care rămân romantici, ei cred că viața este frumoasă, dar dincolo de aparențe sunt multe lucruri alambicate.

Cu volumul de poezie umoristică DUEL CU MINE… ȘI RESTUL LUMII, apărut la Editura Pim din Iași, în anul 2024, el mai adaugă o pată de culoare în lumea care alunecă spre un gri tot mai stresant. Autorul a publicat peste 16 cărți de umor, sunt rondeluri, fabule, epigrame, ronsete în care a pus ceva din șampania necesară pentru cel stresat.


Nu este singur printre umoriști, din contră, în acest duel se alătură confrații, femeilor cu zâmbetul pe buze, toți celor care acceptă umorul ca pe un stil de viață. Evenimente neînsemnate devin motive de a face istoria suportabilă. Umoristul acceptă că eroarea, căderea, suferința, durerea, abandonul fac parte din schema mai largă a vieții. Transformă eșecul în victorie cu zâmbetul de rigoare.

Tabloul principal este dominat de acest duel între firea pământească a omului și conștiința sa, marcată de capacitata de a decela binele și răul. Este un duel clasic, asumat, fără multe pretenții filozofice, dar bazat pe abilitatea de a ne descurca în viață. Aceste poezii de umor se pretează mai ales la prezentarea orală, sună bine, au ritmul săltăreț și dres cu sare și piper. Temele se repetă, la lectura volumului, cititorul trebuie să-și tragă sufletul și să accepte regulile umoristului.

Temele, ideile se mulează pe trădările zilnice, primul trădător fiind eu-ul marcat de greutățile vieții. Există totdeauna victima, îngerul. Demonul din om va învinge, el se simte confortabil într-o lume în care dansează după mode, stiluri agreate, lașitate. Intențiile bune devin greutăți, onoarea bărbatului pendulează între capacitatea de a cuceri și capacitatea de a suporta eșecul. Temele sunt populare: trebuie să ai succes la femei, chiar de mic, să reziști la chefuri, bătură și trădări, să vorbești despre sex ca un maestru, femeile să cadă la picioare, să te descurci în viață prin orice mijloace, iar demonul de serviciu te ajută. Este un fel de vremea adolescenților care descoperă America sub orice fustiță. Până la urmă, societatea îți face biografia, ceea ce este mult mai complicat, decât calea grea a muncii și speranței. La facultate se poate reuși și prin plagiat, în căsătorie și prin trădare.

În a doua parte, duelul se transformă, devine duelul cu alți umoriști, lumea este deschisă, arena mult mai largă, motivele mult mai la modă.  

Există și o doză de inteligență în aceste poezii, autorul trebuie mereu să se adapteze propriilor capcane, să valseze printre regulile impuse de rondel, epigramă, ronset. Aceste reguli pun o presiune asupra textului, autorul trebuie să țină seama de stil, dar și de doza de umor, o rețetă care nu este la îndemâna fiecăruia.

Volumul începe cu un prolog, cititorul este avertizat că duelul este unul real, bazat pe „săbii de hârtie”:  „În timp ce tacticos eu sorb din bere,/ Văd ca un joc de umbre, pe perete,/ cum muza ta atacă muza mea” (p. 7). Iată că duelul este mult mai complex, există partea văzută și partea nevăzută a lucrurilor.

Combatanții, doi în unu, la modă, au armuri de carton, mănuși de azbest, săbii abia scoase din forjă, gropi pregătite pentru cel învins etc.

Există și idei care balansează între umor și filozofie mundană: „E plin de optimiști în cimitir” (p. 11). „Spui adevărul numai pe jumătate” (p.23). „Mintea ei tăia ca un cuțit/ Ce luneca într-o slănină groasă” (p.24). „Nu-i important de pierzi sau de câștigi,/ Esențial e în ceva ce crezi” (p.278).

Lupta începe imediat după naștere: „Nu te suport din fragedă pruncie,/ Chiar și sugar, tu mă făceai să plâng,/ Înfulecai avid din sânul stâng,/ Exact acela ce-mi plăcea și mie” (p. 12).

De mic, femeile generau intenții vinovate pentru individul în creștere: ele trebuiau să aibă piept bombat și-un metru de picioare…

Studenți pe plajă fiind, eroul, doi în unu, se desfășoară la nudiști, dar constată că și acolo mărimile contează… Dar lumea se teme și când dimensiunea e prea mică…

Duelul Eu, îngerul – Eu, Lucifer continuă, curriculum vitae bine temperat.

Umoristul iese în arenă, acceptă provocările celorlalți muschetari, săbiile de hârtie se agită. Nimeni nu are milă de celălalt, partenerii sunt diverși: Teodora Pascale, Daniel Bratu, Petru Ioan Gârda, Mihai Lungescu, Alexandra Dogaru, Camelia Ardelean, Mirela Grigore, Valeria Moroșan, Sorin Flinchelstein, George Eftimie. David Valentin pozează în generos, acceptă provocările, răspunsurile și ofertele sunt spumoase, fiecare trage umorul spre colțul lui. Se respectă regulile literare, mai puțin cele diplomatice. Cineva este demonul, cineva este îngerul. Hâtru, David Valentin joacă energic, acceptă duelul, replica, piperul, umorul cu rindea…

Disputele se tranșează între cereri de angajare, zvonuri, lanțul slăbiciunilor, capitularea muzei etc. Alteori, umoriștii găsesc teme surprinzătoare: De la Râm la râmă, sânge în instalație, lumea inversată, povara succesului, greșeala este omenească, patriotismul trece prin stomac, plopul care face pere etc.

David Valentin: „Ai creier, dar și forme generoase,/ Ba te pricepi grozav la socotit./ Ai apetență mare la iubit,/ Pe blănuri de jivine fioroase” (p.168).

Camelia Ardelean: „Nu fac din măiestria mea paradă,/ Dar nu am mintea-n dungă sau opacă,/ Ori creierul pe moațe, cât o bacă;/ Abia așteaptă mulți să se repeadă” (p.169).

Valeria Moroșan: „Azi m-am îndrăgostit de-a ta chelie,/ Să fac economie la curent:/ O las să strălucească permanent,/ Așa că n-am să-ți cumpăr pălărie” (p. 204).

David Valentin: „Cu capul gol, extrem de indecent,/ Montat pe-un tors masiv de uriaș/ Am provocat senzație-n oraș,/ La doamnele dotate cu talent” (p. 205).

La vestea că salariile vor suporta presiuni din partea demnitarilor, George Eftimie afirmă: „Eu încă umblu naibii de nebun,/ Mă enervează tare demnitarii,/ Și ban cu ban am strâns și mai adun,/ De-o frânghie să am, motive-s varii” (p. 265).  

Umorul este o soluție la problemele zilnice. Vorbele cu tâlc, întorsăturile de fraze, regulile rondelului sau ale ronsetului aduc farmec vieții, istoria se pare că se coagulează din aceste mici războaie personale, din dueluri moi, cu zâmbetul pe buze. În prefață Ada D. Cruceru remarcă: O biografie „cu săbii de hârtie” - „Cu nu mau puțin de 16 cărți publicate – epigrame, rondeluri, fabule, ronsete sau, simplu, poezii satirice (câteva din ele <<în duel>> …confratern!), David Valentin, inginer chimist de profesie, face parte din elita umoriștilor, o categorie de scriitori (și nu numai) privilegiată chiar atunci când doar <<un ochi râde>>”…

Din cărțile publicate de David Valentin reținem că există un tonomat de epigrame, un cod roșu de umor, rondeluri cu flori, sare și piper, aventurile lui Don Quijote în țara epigramelor… Un umorist harnic, dinamic, păstrând aparența unui adolescent care știe mai multe decât maestrul „săbiilor de hârtie”: „Mulți au cercat ca focul să mi-l stingă,/ Acum le cresc urzici la căpătâi,/ Credeau că sunt poeți de mâna-ntâi,/ Și optimiști, sperau să mă învingă” (p. 10)…

 

 

Constantin Stancu

Text apărut în revista „Sintagme literare”, nr. 3/2024

     

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu