Radu Igna și vâltoarea vieții de
zi cu zi
În anul 2024, scriitorul Radu Igna împlinește nouăzeci de ani, o vârstă cu impact pentru sine, pentru familie, pentru comunitate. După ce a ieşit la pensie şi-a publicat scrierile, romane sau schiţe, când a dezvăluit în cărţile sale o lume interesantă, profundă, dar dureros de reală. Ele au stat în manuscris cu mult înainte, de fapt scriitorul a pus pe hârtie, metodic, cu program, multe din textele sale. A avut un calendar literar propriu, l-a urmat, indiferent de conjuncturi.
Radu Igna |
Înţeleg că trebuie să te baţi
pentru condiţia umană, așa cum ți s-a dat.
A abordat viața dascălilor. S-a
străduit să prezinte miracolul cultural din țara Hațegului. A recuperat
numeroase valori locale. A prezentat viața în mișcare, călătoriile prin lume:
Suedia, Turcia, Anglia. A scris despre prietenii cărților și despre scriitori
cu personalitate.
Câteva date despre scriitor:
Numele folosit în
activitatea literară : Radu Igna (în acte Rudi
Igna). Data şi locul naşterii: 6
noiembrie 1934, Glodghileşti, Hunedoara. Părinţii: Pavel, Lucreţia, ţărani. Studii: Universitatea Bucureşti,
Facultatea de Filologie. Profesor de limba română în judeţul Hunedoara, Zam,
Haţeg, Sântămaria-Orlea. În prezent pensionar.
Anul primirii in Uniunea
Scriitorilor din România: 2003, Filiala Sibiu. Cetăţean de onoare al oraşului
Haţeg din anul 2004. Călătorii în străinătate: Anglia, Suedia, Turcia.
Debut: în revista “Orizont”, Timişoara,
cu proză scurtă, 1986, prezentare de Ion
Arieşanu.
Premii literare: Premiul Uniunii Scriitorilor din România, Filiala
Sibiu, 2004. Premiul Omnia al U.S.R., Filiala Alba-Hunedoara, 2009.
Diploma de onoare a Consiliului Județean Hunedoara, 2011. Trăiește în Hațeg și
este mândrul de familia sa, de nepoți, mai ales.
Cărţile: Armonia
snack-bar, proză scurtă, (prezentare
pe coperta a IV-a de Ion Arieşanu), Editura Corvin, 2000, Deva; Vâltoarea, roman, (prezentare pe coperta
a IV-a de D. Hurubă), Editura Corvin, 2001, Deva; Cultură si civilizaţie
suedeză, note de călătorie, postfaţă de Eugen Evu, Editura Signata,
Timişoara, 2002; Nimic deosebit in timpul
serviciului meu, miniroman, (prezentare pe coperta a IV-a de Ada Cruceanu),
Editura Modus P.H., Reşiţa, 2003; Valea
proscrişilor, roman, (prezentare pe coperta a IV-a de Valeriu Bârgău), Editura
Călăuza v.b., Deva 2004, premiul Uniunii Scriitorilor din România, Filiala
Sibiu, anul 2004; Lazăr nu mai vine, proză scurtă, (prefaţă de Adrian Dinu Rachieru),
Editura Călăuza v.b., Deva, 2005; Condamnat,
roman, Editura de vest, Timişoara, 2007 (prefaţa Gligor Haşa); Vocaţia
culturală a Haţegului, Editura Gligor Haşa,
Deva 2009; Istanbul, un oraş de
două continente. Note de călătorie, Editura David Press-Print, Timişoara,
2011 (Premiul USR Filiala Alba-Hunedoara, 2012); Gligor Haşa. Omul şi opera, Editura Gligor Haşa, Deva, 2012; Haţeg. Vremuri şi oameni, fapte şi mărturii,
Editura CronoLogia, Sibiu, 2014 (prefaţa Gligor Haşa, postfaţa Maria-Daniela
Pănăzan) etc.
Și-a reeditat unele cărți, mai ales romanele și proza
scurtă, cu variante și-n limba engleză.
Ține un jurnal despre viața de scriitor, probabil îl va lăsa ca
moștenire tinerilor scriitori, cei care vor descoperi mirajul literaturii.
Radu Igna a publicat la Editura Tipo Moldova, Iaşi-2013,
o antologie cuprinzând trei romane pe care le consideră reprezentative pentru
opera sa: Vâltoarea, Valea proscrişilor,
Nimic deosebit în timpul serviciului meu… O antologie care reflectă omul,
scriitorul, dascălul…
Este printre puţinii scriitori
din România care a avut curajul să abordeze viaţa dascălilor în secolul al-XX-lea, în suprafaţa dură a epocilor
contradictorii. Romanele lui despre profesori sunt romane ale conştiinţei care
pătrunde dincolo de aparenţe, sparge barierele dintre a şti şi a nu şti. Poate
acesta este dilema la care scriitorul s-a străduit să dea răspuns: poţi să
cunoști, poţi să nu ai habar. Dar vei plăti preţul dacă nu ştii…
A avut dragostea pentru oameni şi
locuri, a fost mereu atent cu cei din jur şi le-a dat un sfat, o idee, un gând
bun. Uneori i-a oprit pe stradă și i-a salutat, le-a spus o vorbă bună.
Romanul său Vâltoarea e poate unul
dintre cele mai interesante din literatura română contemporană. Un roman dens,
pânza lui de cuvinte se întinde pe mai mulţi ani. Memoria este provocată la un exerciţiu de rezistenţă prin tema romanului,
prin subiect, prin idei.
Discret, a adunat povestiri
despre oameni din Ţara Haţegului şi
a scris o carte mărturie despre poezia
pământului. Erau ani în care culegea în tăcere, discret, mărturii despre
miracolul din acest loc de lume. Părea că nu se întâmplă nimic deosebit în
timpul vieţii sale, dar erau zile pline în care scria, lăsa ideile să devină
romane, cronici, jurnale de călătorie.
A avut și momente mai grele, dar
a lăsat un mesaj pentru cei din jur: există soluţii până la urmă. În camera sa
de scriitor din Haţeg a pus la cale apariția la o parte din romanele sale, cu
mult înainte ca acestea să vadă lumina tiparului. Avea şi are un sentiment al
sfinţeniei scrisului. Credea/ crede în puterea culturii de a schimba oamenii,
alături de credințele lor. Dorea să prindă esenţa, viaţa la modul sublim. A
reuşit.
Cartea sa despre lumea din
ţinutul acesta, Vocaţia culturală a
Haţegului e un document important
despre oamenii locului şi despre amprenta spirituală a locului în geografia
complicată a Europei. Deşi adoră clasicismul e mereu interesat de mişcarea
modernă a omului în epocă. Are un simţ deosebit al valorii, vede eroii, oamenii
care au de spus ceva lumii, chiar dacă aceştia rămân în umbra anonimatului.
Rudi îi vede şi scrie despre ei. Îi vede aşa cum sunt. Creionează personaje, le
dă viaţă prin cuvinte pline de viaţă. Are prețuire pentru valorilor creştine, vede
sensul într-o lume care părea că nu mai există valori, o lume a tranziţiei în
anii nouăzeci, apoi în anii două mii. A ştiut să mobilizeze viziunea
cititorilor și iubitorilor de literatură.
A scris câteva cărţi despre
călătoriile pe care le-a făcut, a lăsat un mesaj românilor: dacă acolo se
poate, se poate şi în România. Călătorii în Anglia, Suedia, Turcia, călătorii
de inițiat.
Rudi, cum îi spun prietenii, s-a
impus în mod discret dar consistent în peisajul literar al Ardealului. Peste
vremuri, haţeganii vor redescoperi Ţara Haţegului şi datorită lui Radu Igna,
scriitor şi cronicar, iar cultura europeană va accepta că există o literatură de
nişă care aduce echilibru în mintea oamenilor, o literatură reprezentată demn
de Radu Igna.
A scris cu multă căldură despre
romancieri, despre Cornel Nistea, opera căruia a urmărit-o cu interes, apoi
despre Dumitru Hurubă, pe care l-a apreciat ca un bun umorist, penetrant şi
creator al rezervaţiei cu zăpăciţi, una de tranziţie... eternă... A avut
cuvinte de laudă despre proza scurtă (Oraşul
scufundat) scrisă de Ioan Barb, i-a dat câteva sfaturi, l-a lăudat, apoi a
scris cu aplomb despre romanul meu Pe masa
de operaţie, sau romanul Vadul ars,
am schimbat mereu păreri despre literatură, despre viaţă, despre scriitori.
Mi-a mărturisit că Eugen Evu a depus un efort considerabil la Hunedoara pentru
a scoate literatura zonei în paginile revistelor de cultură, deşi nu l-a
înţeles întotdeauna, dar rămâne o personalitate puternică, în viziunea sa...
Autorul are un fel de epistolă pentru cititor şi pentru
locuitorul Haţegului, în cartea sa despre Țara Hațegului, în care pune degetul
pe rana istoriei şi spune lucrurilor pe nume: „Eu cred că viaţa noastră are sens atunci când luptăm împotriva
uitării”, apelând la un citat din Emilian
Ezechil. Dar cuvintele autorului spun cumva mai mult: „Uitarea, ceaţa ce se
lasă cu fiecare zi peste ziua ce a trecut”.
Radu Igna ne prezintă o ţară
frumoasă şi spiritul locului ce vine de undeva de departe, străjuită de râuri
de munte, de păduri care te învăluie, de muntele care te înalţă doar privind la
el. Haţegul are un fel de vocaţie, de cetate de ţară.
Scriitorul a căutat să fie
obiectiv, a strâns cât mai multe însemnări, cât mai multe cărţi despre acest
loc şi a descoperit că multe personalităţi au pus ceva din viaţa lor, ceva din
timpul şi necuvintele lor în cărţi care au reflectat spiritul Ţării Haţegului. Oamenii
au fost credincioşi şi, până la urmă, acea zvârcolire de credinţă a făcut să
convieţuiască la un loc ortodocşi, catolici, greco-catolici sau reformaţi şi să
lase semne că se poate şi altfel, un fel de zonă liberă a credinţei, poate
unică pe harta creştină a lumii.
Cartea începe cu acele cărţi care au strâns în cuvinte taina
ţinutului, apoi sunt note despre cărţile unor importante personalităţi care au
descoperit zona cu interes şi bucurie: Condica
Haţegului, după Nicolae Iorga, Haţegul
aşa cum apare în Cronica Banatului scrisă de Nicolae Stoica de Haţeg, continuă
cu plângerea călugărului Efrem pentru
mânăstirea Prislop.
Preocuparea lui Radu Igna pentru
zonă a mers mult mai adânc, a prezentat obsesia colonelului Constantin Zagoriţ pentru Ţara Haţegului, locul unde a fost Sarmizegetusa lui
Decebal, sau pe strădaniile unui arheolog, aproape necunoscut, care a trăit în
vatra Haţegului, Hristache Tatu. El
a căutat mărturii despre istoria dacilor aici, la intersecţia marilor bulevarde
ale istoriei, sugerând: Hațegului, adevărata Sarmizegetusa. Ideea a fost preluată, ulterior, Gligor
Hașa și dezvoltată în cartea cu același titlu.
Eroismul românilor a fost
reflectat în istoria unui batalion de
vânători de munte, o istorie a militarului român care biruie timpul,
vremurile, tradiţia şi moartea într-un mod special.
Epoca din anii 1950 – 1960 este
pusă în evidenţă şi în contrast cu marile perioade ale istoriei prin registrele simple ale unui inspector
şcolar, spiritul contorsionat al vremurilor apare din procesele verbale ale
unor funcţionari care erau presaţi politic să genereze lucruri contrare
istoriei. E un mod de abordare simplu şi relevant, viaţa a lăsat urme în marea
arhivă a lumii.
Această panoramă a zonei a fost
atent studiată de Radu Igna şi ne prezintă esenţa, uneori descoperă lucruri
contradictorii şi refuzate de vremuri, prin cărţi aruncate la deşeuri, la
topit, le recuperează cu dragoste pentru că era ceva mirific, fascinant:
pântecul istoriei unde s-a format poporul român. A prins portretul unui anonim ca Mihai Baiu, ce a lăsat
manuscrise în urma sa, mult mai interesante decât scrierile de rutină de
astăzi.
Autorul pune
în evidenţă şi operele unor importanţi scriitori care au scris despre zona
aceasta, de la Jokai Mor cu povestea
mitul lui Faţă Neagră, sau Gligor Haşa
care a scris despre tainele istoriei poporului dac, punând, apoi, în evidenţă
amintirile silvăşene ale Ceciliei
Terezia Bolchiş - Tătaru, ori prezentând mişcarea literară a poeţilor de
Haţeg ca Romulus Constantinescu, Ionel
Amăriuţei sau Ionel Drăgănescu, Constantin Stancu.
Nu sunt uitate ziarele care au
apărut la Haţeg, ca „Arena”, „Columna” sau „Cuvântul adevărului”. Vremuri de profundă căutare a istoriei
pierdute.
Chiar şi fotografii sunt amintiţi, cei care au prins clipa de aur a ţării
în fotografii memorabile: Aurel Anca sau
Horvath Josef, ori pictorii care au adus un strop de viaţă în culoarea
anotimpului de Haţeg precum Gulie
Gheorghe sau Vasiloni Drăgălin.
Ca un mit al omului de Haţeg, se evidenţiază
Ioan Munteanu, memorandist din
zonă, judecat de puterile vremii pentru
că a difuzat Memorandumul Românilor
în zonă, într-o vreme grea pentru români, în anii 1892, sub guvernare străină.
Eroul, aproape anonim, are doar o cruce
în cimitirul din Haţeg, semn că a trăit aici şi a murit demn, că a rezistat
procesului politic de la Cluj din anul 1894.Meritoriu pentru Radu Igna sunt
acele pasaje extrase din procesul care a avut loc la Cluj, un moment de
demnitate şi iluminare a intelectualului român la vreme de cumpănă pentru
istoria neamului. Autorul a stăruit mult până să poată ajunge la acele dosare
de la Cluj, descoperind, în stilul justiţiei vremurilor, viaţa oamenilor, a
memorandiştilor.
Autorul cărţii scrie: „Până când a trăit Ioan Munteanu? Am apelat
la arhivele oraşului. Nu există date din acea vreme. A trăit oare pe vremea
Marii Uniri din 1918? Posibil. Ar fi împlinit 73 de ani, judecând că s-a născut
în 1845. Şi ce s-a întâmplat în viaţa lui de la întoarcerea de la Cluj? Cu
siguranţă, nu a fost primit cu urale…”.
Dar cartea aceasta, de aducere
aminte şi învăţătură a profesorului pentru elevul necunoscut din România,
începe cu un pasaj scris de Ovid Densuşianu: „Drumul ce duce de pe valea
Streiului spre Haţeg <<pă su vini>> cum se zice în graiul locului,
ori de pe coastele ce ascund Silvaşul se vede desfăşurându-se una din cele mai
frumoase privelişti de poezie a pământului românesc”.
Proza scurtă are în scriitor un bun reprezentant. Scriitorul Radu Igna, de exemplu, în
volumul de schiţe şi nuvele Armonia
Snack-Bar (Editura Agerpress- 2008, într-o nouă ediţie), ne redă
viaţa de veşnică tranziţie de la superficialitatea de fiecare zi la viaţa fără
orizont, a individului clasic, aflat pe holul istoriei. Atmosfera din spatele
scrierilor este cea a României de astăzi în căutarea unei identităţi pierdute,
a oamenilor în cătarea timpului pierdut şi a viitorului mișcat. Cartea este una
de umor în felul de a scrie a autorului, dar apare și o undă de tristeţe, ea
lasă loc optimismului, adică astăzi e bine, mâine va fi altfel…
Cartea reia scrierile mai vechi
ale prozatorului pe care le prelucrează prin filtrul lucidităţii şi a
necesităţilor structurale ale unei opere bine scrise, o reevaluare a temelor,
ideilor, a personajelor care îşi caută locul într-o lume tot mai abruptă . De
fapt volumul are trei părţi: I. Paznic la
nuntă ; II. Armonia Snack Bar; III. Lazăr nu mai vine. Aceste părţi pun în
lumină universul scriitorului, temele sale principale, curgerea cuvintele din
frază în dialog, apoi în luciditatea celui care stă în spatele personajelor şi
care ştie că viaţa lor nu are ieşire la mare…
Opera scriitorului merită citită
pentru că poezia locului, umorul, memoria
ca moștenire, ne fac mai buni, iar un răsărit de soare în aerul rece de
munte din Ţara Haţegului developează o lumină ireală peste cei ca au fost, ce
sunt, ce vor fi… Un text scurt, percutant, ne aduce în realitatea necesară
eroului de tranziție.
Aceasta a fost/ este pasiunea
scriitorului pentru Țara Hațegului, pentru oameni, cultură, istoria ca forță a
vieții, literatura ca un mare context care ajută la descoperirea
oportunităților.
Constantin Stancu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu