ÎNTÂLNIRILE LUI EUGEN EVU CU SINE
Eugen Evu îşi continuă povestea operei sale şi a vieţii
sale în A DOUA CARTE A ÎNTÂLNIRILOR, pe care a pus-o în
circulaţie în seria CORVINA – 2008,
o serie familiară autorului, pe care a promovat-o şi a susţinut-o ca element de
valoare în Hunedoara şi în această zonă de ţară numită Transilvania.
Cartea continuă experienţele anterioare cu prima carte a întâlnirilor, o saga despre scriitor, despre scriitori, despre operele lor care fecundează epoca, despre viaţa de artist sau de poet într-o vreme în care consumismul a luat locul terapiei împotriva stresului şi a insuccesului spiritual personal al individului.
Cartea este una masivă, aproximativ 900 de pagini şi
condensează un fragment de istorie literară românească într-o vreme când indivizii
par preocupaţi de fenomenul politic, de
aportul a firmă sau de şmecherie de Carpaţi. Eugen Evu, însă, insistă şi
demonstrează că există o viaţă profundă în zone uitate de autorităţi, de
ziarişti, de politicieni, o viaţă care are o valoare importantă pentru sufletul
românesc de pretutindeni şi care rămâne. Deci existăm prin poemele noastre,
prin eseurile cu ieşire la marea literatură, prin obsesiile care ne împing spre
Europa cea cu adevărat civilizată, prin ezitările noastre, prin drama tranziţiei
eterne, prin drama spirituală care a marcat generaţia din anii 70-80, prin bucuria
de a scrie şi de a citi, de a sculpta sau de a picta …
Cu răbdare şi multă atenţie, dar cu un simţ deosebit al
valorii autorul surprinde viaţa de zi cu zi a multor scriitori români sau
străini, dar şi viaţa sa, laboratorul sau otrăvit de existenţă şi purificat
prin poem. Probabil că în acest ciclu de
scrieri Eugen Evu depăşeşte bariera proprie, renunţă de cenzura individului
care îşi propune să scrie o operă de excepţie şi realizează antologia poemului
românesc contemporan, aşa cum îl vede pe fundalul consumismului de ocazie, sub
ţipătul lumii, trădându-şi credinţa.
Aceste întâlniri l-au marcat pe scriitor şi pe prietenii
săi, pe poetul Eugen Evu şi pe duşmanii săi şi ai literaturii, e cronica riscului la poet, riscul să
rămână anonim într-o vreme când lumea este în mişcare, punând în lumină
acceptul omului de cultură pentru întâlnirea de seară din paradis …
Autorul defineşte întâlnirile ca o
antologie jucăuşă cu invitaţii săi empatici la o cină de cuvinte, sub
presiunea Mâinii lui Dumnezeu care stă pe capul poetului neascultător, sub
influenţa lecturilor navetiste, din lipsă de timp, sub culorile făgăduinţei la
artist, sub ironia hărţuirilor textuale, sub insistenţa misionarilor de tot
felul, sub iluminări sau căderi, sub speranţa că există prieteni pretutindeni.
Rămâne amintirea întâlnirii ca o pată de sânge pe coala albă de scris, cronica evului pentru această generaţie de
oameni care au atins alte planete şi moartea instantanee ….
Mai mult de cât în celelalte cărţi autorul pune accentul
pe lumea nevăzută, pe lumea spiritului ca aură a universului prin care fiinţa
umană poate comunica nestingherit cu semenii, cu piatra, cu iarba, cu multele
cuvinte pierdute în cosmos, ca planete ce dau echilibru …
Redescoperă mintea umană ca producătoare de minuni
spirituale capabile să zguduie materia inertă, acele lucruri care ţin fiinţa
umană legată de păcat.
Redescoperă memoria ca vehicul spre infinit, sau creierul
ca o cupă din care fiinţa bea dulceaţa revelaţiei, sau amarul uitării
definitive …
Şi ca să concluzionăm cu unul din citatele folosite de
scriitor: „ „Omul este mai mult decât ceea
ce are impresia că este” – Esoteria.
Întâlnirea începe cu o invitaţie la castel, o metaforă
pentru Cetatea lui Dumnezeu în
versiune modernă şi concretă totodată pentru autor, un loc în care se petrec
marile ceremonii ale scribului.
Autorul îşi provoacă invitaţii la dialog, le aşteaptă
revelaţiile, ori versul, ticăloşia sau revelaţia, pune întrebări ca aceasta: „Ce anume distruge în om şi ce anume înalţă
prin sentimentul puterii ?” Întrebare se adresează politicianului Iuliu Winkler din judeţul Hunedoara, dar
merge şi la preşedintele SUA, ori Rusia …
Eugen Evu le propune invitaţilor săi poeme inedite scrise
sub presiunea timpului şi a informaţiei zilnice, poemul ca ştire de serviciu în
contradictoriu cu televiziunile de orice fel care ne oferă gumă de mestecat
pentru ochi, iar poemele propuse de autor au tăria lor de a marca fiinţa: „O mie de nume, cu jale / şi mari bucurii,
laolaltă, / Suport amintirii vieţii tale / - Aceeaşi, şi totuşi o altă …/ Rămâi
din lumina înaltă / Subţire să dăinui ! / … De nuntă auzul îmi saltă / Spre
gloria numelor tale / O mie de nume” -
Pierderea numelui.
Dar Eugen Evu are bucuria de a se întâlni cu poeţii
tineri, cu cei care îşi caută destinul ascuns în poemele nescrise încă, le dă
şansa să vorbească în cetate, să aducă idei, să propună legea versului care aduce
revigorarea sufletului, le este prieten: Elena
Raluca Weber, Ada Ionescu, Ioana Cosmina Bolba …începe cu cei care vor
veni, e întâlnirea cu viitorul, într-un fel …
Apoi, autorul, ca Scrib
la Castel, atrage atenţia asupra
operelor unor oameni importanţi pentru Transilvania: Liuca Bolchiş – Tătaru, Elena Daniela Zgonea, Rodica Chireţu, Gellu
Dorian, Eugen Dorcescu, Olga Ştefan, Arian Botez, Lucian Hetco, Mariana
Pândaru, Dumitru Hurubă, Radu Igna, Raul Constantinescu, Ioan Evu, nu uită
pe cei care au lăsat amintiri: Valeriu
Bârgău sau Iv Martinovici, pictori ca Radu
Roşianu, şi mulţi alţii… ori oameni de cultură din străinătate care au
fost disponibili la scrierile românilor: Maria
Tereza Liuzzo, Linda Bastide, Santiago Montobbio, Maria Rosa Gelli, etc.
Cu fiecare pagină descoperim noi scriitori care au ceva
de propus lumii, care au o poveste importantă ca fenomen al memoriei ce zguduie
nepăsarea, Eugen Evu are ureche pentru cuvintele care aduc har cititorului: învingem ploaia norocului, la margine
ochiului vine îngerul auriu, somnul ca stare de veghe, îmblânzirea fiarei din
om, amintirea paradisului, mister ce ni se-ascunde când se-arată, simboluri şi
mesaje pe stâncă, arta ecologică,
microcipul de serviciu, romanticul hunedorean, paradoxismul ca mod de
viaţă, valea proscrişilor, ora care nu există,
frumosul care trăieşte în noi, poemul tradus de computer, clona,
răbdarea substanţei care naşte o nouă dimensiune …
Cartea întâlnirilor pare a continua, e lăsat loc de
întâlnirea de după, din departele aproape …
Aceste scrieri personale şi ale altora au trecut pe la
redacţia revistei Provincia Corvina, sau
Nova Provincia Corvina, adică prin apartamentul poetului la Hunedoara şi,
mai dramatic, prin mintea sa de cronicar
al evului, care este atent când
lacrimile cad în sus…
Orice întâmplare din cartea aceasta are, evident şi
esenţial, legătură cu realitatea mai
mult decât cu manipularea practicată în aceste vremuri, manipularea individului
prin scrisul altuia, e o carte eveniment
şi istorie pentru cei care vor veni,
o carte deschisă, care trece de hotarele României la modul spiritual şi care ne
demonstrează că existăm prin spirit, că memoria noastră bate şmecheria, ura,
neiertarea şi ne cheamă la comunicare, pentru a ne cunoaşte mai bine şi pentru
a-l cunoaşte pe cel cu o mie de nume, că nu există ziduri între scriitor,
pictor, zugrav, copist, fotograf, om de ştiinţă, teolog, filozof sau corector, între
viaţa de artist şi viaţa de familie, că zidurile cad cu fiecare poem scris …
Scriind această carte, adunând scrierile altora, Eugen
Evu recunoaşte sincer că opera sa a fost una deschisă pe orizontală şi pe verticală şi că datorează celor care
scriu adevărat multe lucruri, le datorează timpul furat cu fiecare cuvânt pe
care l-a primit în memoria sa ca pe un dar …şi ca să-l parafrazăm pe Florentin
Smarandache prezent în carte : „ aştept
ceva contradictoriu, cu multe antiteze pentru antologia paradoxistă următoare”…
Constantin Stancu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu