La Hanul Poeziei cu Lőrinczi Francisc-Mihai
Pentru
Lőrinczi Francisc-Mihai poezia este o sărbătoare, un exod într-o țară promisă.
Își construiește fiecare poem cu migală, delicatețe, rigoare, sensibilitate,
lipind ideea de sentiment, de liniștea necesară pentru a putea vedea dincolo de
lumea imediată.
Cu volumul de versuri SILICVE DE LUNARIA*, apărut la Editura Agnos din Sibiu în anul 2024, poetul ne prezintă prețul plătit pentru frumusețea posibilă a lumii, fructul fragil și transparent prin care se vede luna, lumina, Raiul pierdut. Poemul definește titlul volumului, o face cu sensibilitate și pe baza amintirii aducând trecutul în poziția viitorului, semințele reprezintă chiar acel viitor păstrat cu grijă. „Într-o cutie/ din lemn de nuc/ am ascuns semințe de lunaria annua/ ca să nu uităm să ne aducem aminte/ de cei care și-au ascuns sufletul în noi/ când pleci într-o țară îndepărtată/ e bine să duci cu tine/ în buzunarul/ cămășii/ sub cerul inimii/ silicve” (într-o cutie, p. 57).
Poetul are
curajul de a aborda poezia într-o formă modernă, limpede, dar cu teme clasice,
perene. Sunt lucruri bine coagulate în societate și nu te poți juca de-a
versul, există viață, un loc aparte, unul care asigură bucuria de fiecare zi.
Preferă o comunitate în care fiecare își are rostul, viața are o bază sigură în
mirosul pâini coapte în cuptor, se aude sunetul barosului pe nicovală modelând
dispozitivele destinului, o femeie coase la o mașină de cusut cele necesare
familiei, un clopot de țară învăluie peisajul cu sunetul lui de argint, există
o casă la țară, modestă dar primitoare, cu pivniță și gospodărie, alături de o
grădină în care primăvara își face de cap. Acestea sunt elementele care atrag
ființa, evadarea din agitația zilei se poate face cu modestie și lumină.
Există și o
perspectivă spirituală în acest peisaj, gutuile pun aurul în aerul dimineților,
se simte mirosul merelor coapte pe sobă, sunt și lebede de cristal, undeva poți
afla un cuib de rândunică certificând misterul naturii. Ca o concluzie, diamantele sunt în inima omului, el
poartă valorile cu sine, în sine, cu sine. O întoarcere la rigoare armonioasă a
naturii ca-ntr-o placentă eternă.
O revoltă
tăcută împotriva depărtării de anotimpurile copilăriei, într-un sat din
Transilvania, marchează versurile poemelor, pe de altă parte, nimic nu poate fi
distrus, matricea există în eternitatea personală a fiecăruia: „mâinele mă
privește ca un cal costeliv/ și eu nu mai cred în puterile lui magice” (p. 6);
„sisif s-a îmbolnăvit de alzheimer / și a uitat să urce piatra în vârful
muntelui” (p. 8); „și chiar dacă timpul dă să ațipească/ într-un ultim
sărut” (p. 13); „cad diamante din pomul
copilăriei” (p. 27); „merii înfloresc în ochii tăi” (p. 28); „sunt
colecționarul de lucruri mărunte/ ți-ar lua o veșnicie/ ca să cuprinzi laolaltă”
(p. 51); „într-o casă de la țară/ locuiesc suflete nemuritoare” (p.61); „în
rest erau lupii AI/ care vânau ochii ultimilor poeți” (p. 73) etc. Exemplele
pot continua, regretul după o lume posibil frumoasă răzbate din fiecare poem.
Iubirea, timpul melodios, sărbătorile care aduc pace, ritualul existenței cu
sens și rost în lume, anotimpuri bine clădite în cuvinte și-n ochii ultimilor
țărani, lumea se leagănă în brațele lunii… Un fior romantic răzbate prin temele
poeziei, el dă culoare și simetrie poemelor.
Textele
oferă și concluzii scurte, pertinente, ele aduc stabilitate într-o lume în
mișcare: evidențele cerului; e nevoie de
un sanatoriu pentru nemurire; un bănuț transparent de lunaria; pâinea cea de
toate zilele; putem vedea în depărtare o mie de îngeri de aur; tăcerea are
palme mici de copil în care dorm îngerii; un tablou neterminat dorul de casă etc.
Raiul este
posibil, întoarcerea la matcă e un semn bazat pe alte semne presărate prin
credința fiecăruia: „și chiar când timpul dă să ațipească/ într-un ultim sărut/
ajungi în țara fazanilor curcubeu/ acolo unde găsești pâine și pește prăjit din
abundență/ și poezie/ unde oamenii iubesc vinul și macii de câmp” (argățani scuturându-se, p. 13).
Lőrinczi
Francisc-Mihai simte prezența poeziei ca o undă ce-l străbate, descifrează
semnele, alătură cuvinte care se legă prin simbol: „după ce am văzut că / ai
tăiat gutuia în două jumătăți/ aproape simetrice/ ți se pare că luna e mare la
orizont/ dar e o iluzie/ ca sărutul tău răpus de uitare/ ce gutuie pârguită/
inima” (poezia, p. 39).
Motivul
fântânii este unul al adâncimilor: „în fântână poți atinge/ stele cu mâna/ e
nevoie de cădere pentru înălțare/ o mămăligă poate uni/ o familie/ singurătatea
e/ ca soarele îmbătrânit/ din a cărui casă s-a retras/ lumina” (în fântână poți atinge, p. 47).
Într-o lume
în care singurătatea devine tot mai copleșitoare și în care liberul arbitru nu
mai există, poetul pledează pentru un sanatoriu
pentru nemurire, lupii AI sunt la ușă, pândesc poezia din oameni. Tabloul
este creionat cu luciditate și tristețe, un abandon se profilează peste lume:
„să te așezi/ în singurătate ca într-un chiase longue/ pe malul unei rugăciuni
să te abați într-o tăcere sublimă/ ceasul de perete de acasă măsura timpul
inimilor/ erau mai multe bătăi dar pendulul era încremenit/ tăcea de prea multă
dragoste” (să te așezi, p.73).
Realitatea alternează cu partea spirituală, subtilă a lumii, versurile se
încheagă într-o viziune amplă, partea văzută și partea nevăzută se îmbină,
formează marele tot în care timpul este condensat până la eternitatea sperată.
Din această perspectivă se pot observa semnele: oamenii deveneau orbi;
cetățenii ameca nu se mai priveau în
ochi; o turmă se aruncă în hău; sclavi fericiți; cerul de nămol; oameni mici,
fără vise etc. Pe de altă parte, liniile de forță ale vieții se profilează ca
oportunitate: malul unei rugăciuni; timpul inimilor; o pajiște alpină de
bunătate în inima femeii iubite; amintirea ca o posibilitate viitoare, prin
amintirolog; roșiile din grădină coapte în mâna ta etc. Între aceste planuri,
cititorul poate alege, se poate așeza în timpul său…
O nostalgie
după lumea posibilă, pierdută, străbate poezia lui Lőrinczi Francisc-Mihai,
satul, locul nașterii și locul curat, neatins de zgura lumii, descrierea vine
din amintire, dintr-o realitate care se mai păstrează (până când?), este o
întoarcere în satul natal după ce a fugit într-o țară îndepărtată, sub mitul
fiului risipitor. Lumea se recompune din căpița de fân, din buchetul de fragi,
barza care și-a făcut cuib pe stâlpul de electricitate, la brutăria din vis
răzbate mirosul de pâine coaptă în cuptor, teiul bătrân din care se culegeau
florile pentru ceaiul de iarnă: „brațele mamei s-au retras în fotografiile
albumului/ iar tatăl te așteaptă/ să cazi în genunchi în ochiul cerului de
acasă/ fiul risipitor și nebun de dragoste/ să îți clătești ochii cu roua de pe
iarba/ proaspăt cosită” (nostalgia, p. 74).
Poemele se
încheagă sub o grafie modernă, semnele de punctuație sunt dizolvate într-un
timp al poeziei posibile, versurile curg libere, sunt eliberate de presiunea
unei rigori a formelor, conform cu libertatea poeților din ultimele zile. De
remarcat titlurile care fac parte integrantă din poem, apoi concluzia finală
marcată de o viziune a deschiderii spre un timp modelat de disciplina
eternității dorite. Sunt, apoi, teme și idei preluate din semnele unei Evanghelii
trăite, acea veste bună în orice epocă, semne actualizate, care leagă poezia de
un cer de proximitate. Poetul nu ascunde semnele, le lasă să se așeze la locul
lor, într-o logică lirică ce-i aparține și care se integrează în speranță.
Sunt multe
teme și idei care dau formă fiecărui poem din volum, autorul este generos cu
sine, cu lumea, cu cititorul de eternitate. Fantezia respiră, există o memorie
a pietrei, gutuia ca un simbol al întregului format din aurul risipit,
paradisul casei natale, diminețile ca început de lume, un cuib de stele,
lunaria, păsări de topaz și îngeri, cuvinte de mătase în poem, toate se
încheagă în izvorul liric, definind stilul său. Pentru unii, această poezie ar
însemna întoarcerea la un curent apus, dar ea reprezintă curajul de a vedea
dincolo de granițele impuse de teoria literară.
Lőrinczi
Francisc-Mihai s-a născut sub zodia visului, iubește literatura deși este
profesor de geografie, el vede zonele de interes, acceptă rigoarea științei
pentru o poezie existențială. Publică intens note de lectură fiind conectat la
literatura momentului, participă la evenimentele editoriale, iubește muntele și
asta îi dă posibilitatea să vadă țara de sus, într-o geografie reală. Familist
convins, se avântă în călătorii reale și imaginare, dând sens vieții.
Ion Marcoș
scrie despre autor: „Neomodern în formă, convertește realul în spiritual cu o
evidentă dexteritate. Poetul are o smerenie în intuițiile lui poetice,
substanța inspirației sale fiind retro-activă, conducând spre arhaic,
elementar. Elegiac în chintesență, fără a ceda însă ispitei sentimentale,
lirismul său este orientat pe forța de concentrare a imaginii. Atestă un simț
poetic superior, o specială inspirație ce-i îngăduie să preschimbe tot ce
atinge în poezie” (Utima copertă).
Poetul,
iată, își afirmă deplină libertate: „și să nu mai oprim până la/ hanul poeziei/
la o palincă de mere pădurețe/ până când vom scrie cu oasele noastre/ libertatea” (lăsați-mi, p. 83). Esențele tari necreate ale naturii susțin
libertatea visată, dorită, posibilă…
Constantin
Stancu
Octombrie,
2024
* Lőrinczi
Francisc-Mihai, Silicve de lunaria,
poeme, 111 pagini, cu o scurtă notă biografică, Editura Agnos, 2024. Coperta
Lőrinczi Francesca-Anamaria, clasa a IX-a, Colegiul Național „Gheorghe Lazăr”
Sibiu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu