Colecţionarul de facturi şi
fericire
Liviu Ofileanu îşi intitulează
volumul de versuri, antologie a creaţiei sale, cu un titlu interesant şi
percutant: Moor-Ditch, o carte
apărută la Editura Tipo Moldova – Iaşi, 2013 în colecţia OPERA OMNIA, poezie
contemporană. O carte care reflectă viziunea autorului despre poezie şi despre viaţă,
o carte în care se revăd traseele lirice ale unui poet îndrăgostit de poemă,
atent la detaliile vieţii.
El prezintă în fascicolul cu
acelaşi titlu motivul poeziei sale, acele băi de nămol, respectiv canalul Moor din Londra, locul unde curg
deşeurile lumii, resturile care fac lumea mai neagră, lumea îşi pregăteşte
otrava, atentă şi cu sârguinţă.
Ar părea că autorul este un
pesimist, că adoptă tehnica artei urâtului, dar el priveşte realul ca pe un
spectacol, din resturile lumii Dumnezeu va prelua substanţele necesare pentru a
reclădi un alt pământ, unul mai nou, mai potrivit pentru căutătorii de fericire.
În canalul cu otravă Ofileanu vede elementele care vor sta la baza unui alt
univers.
Oricum, el scrie, nu poate fi
oprit, versul curge, se face poem, nu locurile, nu faptele, nu oamenii, nu
timpul nostru sunt toate otrava necesară, relaţiile par a fi rupte, iar, ele,
rup fiinţele. Antologia este una complexă, are mai multe etaje, e poezia
continuă multietajată, canalul care se înalţă pe verticală, sfidând gravitaţia
imediată:
·
Corigent
la fericire
·
Instincte
canibalice
·
Atlantic
·
Cinderella
& alte marşuri funebre
·
Moor-Ditch.
Poetul este dispus să scrie
despre orice, îl interesează relaţia dintre cuvinte, relaţia dintre oameni,
străbate istoria pe jos, inventează povestiri şi se bazează pe reale povestiri,
istoria e un joc în care ne atrage, el narează, pare a nu se opri, a detectat
poezia în lucruri banale, în marile tragedii ale lumii. Are modestia să lase
note despre temele poemelor, îl preocupă fericirea, violenţa din lume, mişcare
planetei pe orbită, istoriile care au marcat destine, portretul artistului la
patruzeci de ani. El se explică, e conştient că vorbele sale se pot pierde, că
otrava se poate infiltra în poeme.
Volumul are referinţe critice,
sunt punctate pe rând temele, stilul, disperarea poetului în căutarea unui nou
continent: fericirea.
Au scris despre poet: Al.
Cistelecan, Angela Nache-Mamier, Cristina Ciprian, Felix Nicolau, Gellu Dorian,
George Paşca, Gheorghe A Stroia, Horea Gârbea, Ioan Radu Văcărescu, Liviu
Apetroaie, Lucian Vasiliu, Silviu Guga, Ştefan Doru Dăncuş, etc.
„În Atlantic, cu talentul
narativ incontestabil, poetul dovedeşte că ştie să-şi regizeze textul liric în
care substanţa poetică şi inspiraţia livrescă dau expresivitate nedeghizată
unei cărţi de poezie demnă de a fi luată în seamă” (Silviu Guga).
Cu alte cuvinte Ofileanu
decantează cinismul, dă energie concretului, e atent la lipsa energiilor din
substanţele vieţii, vede altfel universul, lumea, e în căutarea unui înţeles
ultim, imposibil de detectat în canalul colector, e atent la serbările nebune
ale oraşului în care trăieşte, el trăieşte în mod suprarealist viaţa,
accelerând spre postmodernism, doreşte să armonizeze contrariile în fiinţa sa,
e un generos, dar demersul pare imposibil, e ceva pierdut, corigenţa sa îl marchează, pentru că poetul e mereu corigent
la fericire.
Când priveşte spre alte lumi, el
îşi acordă şansa unui cuceritor capabil să o ia de la început, pentrucă
fericirea este un alt continent posibil de descoperit.
Există argumente pentru poezia
lui Liviu Ofileanu: un caiet pierdut, un personaj anonim care deţine secrete,
mizeria lumii care ne intră sub unghii, balada celui întemniţat se aude în
poem, fereastra care atrage memoria tiparelor, martorul care e prezent,
invizibil, dar vizibil prin mărturie, jurnalul care nu se termină, scris cu
sânge, un autoportret pierdut şi regăsit, sclavii care nu pot ieşi din ţesătura
istoriei, omul fără-de-pământ, mereu alte personaje, visul american îngheţat în
cuvinte, băile de nămol plus ale cântece triste şi vesele, iar în final
strigătul: „maestre, să cânte musica!”
Poemele sunt lungi, Ofileanu îşi
asumă diluarea mesajului, dar vrea să spună, să nareze, să explice, să găsească
argumente pentru mizeria asta de viaţă, sensuri pentru o altă lume. Nu poate fi
oprit, el evadează în vers…
Din când în când poezia sa se
crispează, are nevoie urgentă de valori autentice, suprarealismul şi
postmodernismul bagatelizează noul continent, el strigă indirect după Dumnezeu,
e copilul care se joacă şi, brusc, constantă că jucăria nu are viaţă.
„1001 de nopţi e poveste aiurea/
care minte că putem scăpa de moarte prin narativitate”(calitatea de martor).
În căutarea esenţelor: „dacă nu
spui ceva de neuitat/ care să ţină loc de mamă, de tată,/ să acopere spărtura
din zid – să însoţească bătăile de tobă,/ taci şi ascultă!” (calitatea de
martor).
Speranţa care dăinuie în
fiecare: „ Cei care strigă noutăţile din ziare speră că vor mânca/ o pâine mai
bună; chiar dacă nu se aruncă de pe poduri,/ certitudinea că sunt nemuritori o
au mereu după moarte” (Lisboa – groapa natală).
Legăturile spirituale sunt
cheia: „atunci bucuria vinului şi nostalgia morţii/ împletesc asemenea cozilor
de fete/ o funie până în cortul lui Dumnezeu -/ pentru schimbul de prizonieri”
(V. omul hristic a murit în versetul în care va fi trăit).
Relaţiile dintre oameni par
importante, ele nu se văd, dar creează timp şi materie în univers: „oameni,
animale,/ îngeri şi pietre, trecem unul prin celălalt şlefuindu-ne tot/ mai fin
până la firul de păr, cel de care atârnă pământul în spaţiu” ( XI. Tristeţea
omului fără-de-pământ).
Scăparea sensului într-o lume
pierdută: „poate cineva ţine locul tău chiar în clipa de faţă/ poate Hristos a
murit pentru tine/ şi n-ai curajul să te minţi/ că vorbele tale înseamnă
altceva decât vreme pierdută” (nuda veritas).
Liviu Ofileanu are talentul de a
pune titluri eclatante la poeme, nu le caută, vin din spaima sa în faţa
informaţiei care pare ciudată: istoria înseamnă trecut, viitor, prezent,
amestecat în otrava canalului din marginea oraşului, timp lichid la marginea
oraşului.
El visează la oameni care
visează o americă personală, ceva
irealizabil, dar perfect în ochiul adolescentului care şi-a pierdut trecutul
rătăcit în părinţi. Foloseşte o grafie imperfectă de dragul poeziei ca haină de
schimb pe vreme de furtună, îşi reîntâlneşte personajele rătăcite în operele
marilor scriitori, le ademeneşte cu un cântec de vagabond pierdut în noile
colonii.
Antologia începe emblematic: „nu
are cu ce începe. de aceea visează că este” (elegii – din caietul angelei).
Numele oamenilor sunt scrise cu
literă mică, Ofileanu ţipă lumii care a uitat de lume, lumea trăieşte visul pe
care şi l-a dorit!
Antologia se termină cu versuri
care leagă etajele canalului pus pe verticala imaginaţiei: „Noi am plecat de
mult şi am rămas aici” (casa nomadă).
E poetul un loc în care se
drenează mizeriile lumii? Iată întrebarea pe care o lasă scribul de serviciu.
Cu siguranţă, e ceva lax în poemele sale, dar el depune efortul să focalizeze
temele în versuri cu explozie întârziată, demersul este imposibil, fiinţa celui
care scrie e locul unde se întâlnesc paralele care ţâşnesc de unde nu te
aştepţi:
„când eram foarte tânăr/
aveam doar un pat şi o masă/
stăteam pe marginea patului şi
mâncam la masă/
hainele mi le atârnasem în cuie/
şi pereţii erau garderobă de
teatru./
aş fi vrut să am sănătate şi
urmaşi,/
pe cineva lângă mine./
stau singur, lângă nevasta-mea/
şi copii din bloc îmi zic săru` mâna/
ca să am de ce plânge.”
(portretul artistului la 40).
Poezia lui Ofileanu surprinde
viaţa în mişcare, totul e relativ, poezia vieţii, însă, e fixă: intră prin
inimă şi iese prin cuvinte – ca să se vorbească de poet ca despre un altul!
Cu alte cuvinte: „Musica,
maestre!”
Constantin Stancu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu