ISTORII DE
SALON
Salonul Hunedorean al Cărții a fost un eveniment cultural de importanță pentru viața județului Hunedoara și eveniment reper la nivel național. Anul 2025 marchează cea de a XXIV-a ediție. Evenimentul s-a desfășurat între 21–24 octombrie, în incinta Deva Mall și a fost organizat de Biblioteca Județeană „Ovid Densușianu” Hunedoara –Deva cu sprijinul Consiliului Județean Hunedoara. Au participat peste 100 de edituri din toată țara, scriitori, iubitori de literatură, artă, cultură, personalități ale vieții culturale și sociale.
Moderator al Salonului a fost Tiberiu
Vințan, om de cultură, editor, scriitor, organizator de evenimente culturale.
Salonul a fost deschis de domnul Ioan
Sebastian Bara, directorul bibliotecii județene. Un cuvânt de salut a fost
adresat de domnul Costel Avram, Administrator public la Consiliului Județean Hunedoara.
Dânsul a transmis urări de bun venit și a felicitat participanții pentru
curajul de a rezista prin cultură.
Au fost câteva evenimente culturale
importante, cu impact asupra vieții culturale și a participanților.
În data de 22 octombrie a avut loc întâlnirea cu
cunoscutul și apreciatul scriitor Varujan
Vosganian, președintele Uniunii Scriitorilor din România, prilejuită de
lansarea volumului ,,Dublu autoportret. Memoria unei zile", apărut la
Editura Polirom..
A
urmat un discurs serios și edificator al domnului Varujan Vosganian, care a
vorbit despre rolul cărții și locul ei în viața socială, despre felul în care
cultura rămâne uneori singurul sprijin atunci când toate celelalte par să se
prăbușească. A lăsat câteva mesaje:
„Gândiți-vă
la carte ca la un prieten care vă va răspunde întotdeauna cu iubire atunci când
o îndrăgiți.”
„Cartea
a rămas întotdeauna.”
„Când toți ceilalți ne trădează, rămâne
cartea, care nu ne va trăda niciodată.”
„Mi-e
milă de cărțile pe care nu le deschide nimeni.”
„Cartea
este sfioasă, cartea nu te atinge, ea așteaptă să fie atinsă.”
„Cartea
este ultimul nostru apărător.”
Au
fost atinse și alte teme importante: iluziile spulberate de viață, memoria
mișcată privind istoria recentă, locul iluzoriu al oamenilor de cultură în
viața socială de astăzi, absența lor din viața publică, rănile nevindecate ale
istoriei și frumusețea viselor împlinite.
Un
moment aparte al Salonului Hunedorean al Cărții a fost dedicat Editurii Emia, care a sărbătorit 30 de ani de
activitate, de bucurii, greutăți și reușite. Editura a fost fondată și condusă
de poeta și editoarea Paulina Popa, care a promovat literatura, a publicat
numeroși autori și a rămas un reper cultural important pentru județul Hunedoara
și țară.
De
asemenea, a fost evidențiată revista „Semne” a editurii Emia, fondată în anul
1998, și a marcat apariția celui de-al 100-lea număr, dar și peste 25 de ani de
existență neîntreruptă. Un proiect cultural de suflet, care a adunat în jurul
său scriitori, critici literari și oameni care iubesc cuvântul scris,
evenimente culturale, prezentarea cărților din literatura română.
Doamna
Paulina Popa a oferit, din partea Editurii Emia, diplome de recunoaștere a
valorii pentru unii scriitori și pentru personalitățile culturale. Printre cei
premiați a fost și domnul Sebastian Bara, managerul bibliotecii județene, căruia
i-a fost acordat ,,Premiul pentru mecenat pentru dragostea față de carte și
susținerea constantă a culturii”. De asemenea scriitorul Ioan Dan Bălan a fost
premiat pentru proză (post-mortem), premiul fiind preluat de scriitoarea
Elisabeta Bogățan, cea care i-a fost parteneră de viață și.
Au fost sărbătorite și revistele
culturale. Revista „Vox Libri”,
aparținând de bibliotecă, pentru că s-au împlinit 20 de ani de la publicarea
primului număr! Revista a apărut datorită pasiunii autorilor, editorilor și corectorilor, care,
prin munca lor atentă și valoarea textelor, au făcut din revistă un reper
pentru cultura județului și pentru frumusețea cărților. De asemenea,
Consiliului Județean Hunedoara a sprijinit biblioteca în mod constant de la
primul număr. Numeroși scriitori din județ au colaborat la apariția ei, unii au
plecat spre alte zări. Amintim: Dumitru Hurubă, Ladislau Daradici, Radu Igna,
Eugen Evu, Paulina Popa, Ioan Vasiu, Constantin Stancu, Camelia Ardelean etc.
Un rol important de-a lungul timpului l-a avut directorul bibliotecii, domnul
Ioan Sebastian Bara, care a colaborat, a organizat și a promovat revista în
mediul cultural. A făcut portretele a numeroși scriitori, prezentându-i cu
multă căldură și respect pentru operele lor. Revista a prezentat și istoria
cărții la nivel universal și județean.
În
ziua a treia, moderatorul Salonului, domnul Tiberiu Vințan, în dubla sa
calitate de editor și om de presă, a prezentat și cele mai recente volume
apărute la Casa de Editură Exclusiv,
dar și revista „Amfiteatru literar”, din Valea Jiului, director poeta Mirela
Cocheci. Alături de Editura Exclusiv au fost și oameni de cultură și artă din
județ și din țară: Elisabeta Bogățan, Mirela
Cocheci, Dorel Neamțu, Maria Sângerean-Sibioara, Anca Ciolca, Dumitru
Dumitrescu, Mariana Alexandru. Dumitru Gălățan-Jieț, Francisc Nemeth, Sergiu
Vințan, Avram Iancu, Aurel Muntoiu, Carmen Pinte, Dumitru Tâlvescu, Camelia
Ardelean, Ion Machidon, Mihai Istudor, David Valentin, Gelu Dobrescu, precum și
Dumitru Buțoi (președintele UZPR Timișoara) etc.
Tot în ziua a treia,
Editura Vatra veche, prin scriitorul
Nicolae Băciuț, a prezentat cărțile editurii, revista „Vatra veche”, a
prezentat scriitori colaboratori ai revistei. Iată cum a prezentat, în esență,
Nicolae Băciuț revista.
„Apariția revistei „Vatra veche” în 2009 a fost judecată
în fel și chip. A stârnit reacții favorabile, dar a declanșat și adversități pe
termen scurt și lung.
Fondarea revistei Vatra veche era reacția firească la
ieșirea revistei Vatra de pe traseul care a consacrat-o și la care am lucrat…
două decenii (1983 – 2003). A fost un timp al angajării și al atașarii cu toate
visele și speranțele, un timp al adaptării la noul mers al lumii.
Dacă am fost adus în redacția revistei Vatra de Romulus
Guga, în 1983, în ciuda a numeroase reacții ostile interesate (Dan Culcer vroia
să-și aducă iubita/soția – pe Maria Mailat; Vasile Dan a încercat să se
întoarcă la „vatră”, fiind mureșean de origine), înseamnă că era nevoie de
mine, după ce Romulus Guga îmi urmărise traseul meu echinoxist și, în plus,
colaborarea cu revista târgu-mureșeană a trecut prin vămile unor încercări,
între care interviurile cu Mihai Beniuc, Adrian Păunescu, Ioan Alexandru, plus
interviurile circumscrise „Cununii de Aur”, de la Struga, unde poezia română a
triumfat prin Nichita Stănescu.
Totodată, experiența mea de „secretar general de
redacție” la „Echinox” putea umple un gol redacțional vetrist, o suferință care
se acutiza, răsfrângând asupra lui Romulus Guga o încărcătură de timp, care îl
deturna de la scris, după ce a trecut prin poezie și proză, ca să ajungă la
teatru, un gen care a început să-l acapareze, mai ales că aducea rezultate
rapide și spectaculoase - și la propriu și la figurat.
Vatra devenise spațiul în care am început să mă simt în
largul meu, să performez și în contul revistei, al vieții literare mureșene,
dar și al meu personal.
Când nu m-am mai regăsit în formula redacțională care
trecuse prin mai multe modificări – de la componența redacției și până la
formatul revistei, după mai multe amânări, la câțiva ani după plecarea din
redacție – forțat de împrejurări (eram și redactor la Televiziunea Română și
director la Direcția Județeană pentru Cultură și trebuia să aleg o singură
instituție de stat la care să lucrez), am decis să înființez revista Vatra
veche, existând precedente, dintre care de notorietate era „Dilema/Dilema
veche”, fără alt gând decât acela de a continua în linii mari Vatra lui Romulus
Guga, de crea un spațiu publicistic deschis, neînregimentat, neangajat în
cumetriile devenite modă în viața noastră literară.
Dorința mea era să refac legătura între Vatra din 1894 și
Vatra din 1971 prin Vatra veche, plecând de la programul celor trei grei ai
literaturii vremii: Coșbuc, Slavici și Caragiale.
Am dorit ca publicația „mea” să nu fie împotriva revistei
de care rămăsesem legat prin fire t(r)ainice, ci să ocupe zonele abandonate sau
confiscate de noii redactori. N-am solicitat finanțări nici din bani publici,
nici din surse private, am luat totul pe umerii mei - și redacțional și
bugetar. Îmi asumasem condiția de „one man show”, exploatându-mi experiența
acumulată în presă (între timp, am fost și cadru didactic asociat, la
Universitatea de Artă Teatrală din Târgu-Mureș, unde am predate, între altele,
și Teoria și practica presei) .
Știam, firește, începând să-mi consum din propriul timp,
că realiza-rea unei publicații lunare, de unul singur, însemna un demers cu
multe sacrificii.
Am rămas fidel variantei tipărite, dar mi-am adunat și o
bază de date cu peste 16.000 de adrese de email, ca să pot distribui revista și
în format electronic, pentru că începuseră să se ivească bine zorii presei on
line.
Dacă inițial m-am bazat pe un grup restrâns de
colaboratori, pe măsură ce înaintam în timp și revista luând avânt, numărul
colaboratorilor s-a extins, în țară și în largul lumii. Presiunea colaborărilor
era din ce în ce mai mare, deja mulți se solidarizaseră până la fidelizare.
Mi-am impus să nu trec însă de 88 de pagini de fiecare
ediție, atât cât am considerat că îmi va permite sumare diverse și cât mai
mulți colaboratori.
Avalanșa de texte a început să devină sufocantă, nu aveam
de ales decât să fac atractiv fiecare număr pentru cât mai mulți cititori și
din cât mai multe categorii de vârstă.
Devenisem eu însumi o instituție, care trebuia să acopere
toate problemele redacționale.
Reacțiile erau însă atât mai mult încurajatoare cu cât
proveneau de la autorități în materie de presă culturală. Fiecare ridicare de
ștachetă mă obliga mai mult și nu mai aveam cale de întoarcere.
Nu mai puteam decât să continui, oricât de greu îmi era
la fiecare număr, dar fiecare nouă apariție a revistei îmi aducea atât de multe
satisfacții încât simțeam de fiecare dată cum se reîncarcă brusc bateriile,
pentru a mă apuca de un nou număr.
După 200 de numere, la care se adaugă încă alte peste 20
de apariții – suplimente dedicate unor personalități de care mă simțeam legat –
de la Nichita Stănescu la Ana Blandiana, de la N. Steinhardt la Romulus Guga
ș.a.m.d. – pot privi înapoi cu bucuria că inițiativa mea din 2009 a dat roade,
că și-a câștigat audiență și prestigiu, că am reușit să contribui cu Vatra mea
veche la consolidarea raftului de presă culturală, că am dat posibilitatea unor
scriitori să se manifeste fără niciun fel de constrângeri – n-am cenzurat
opinii, n-am exclus nicio colaborare care îndeplinea exigențele redacționale.
Oricât aș fi trudit singur, fără solidaritatea celor care
au crezut în proiectul meu, n-aveam nicio șansă de izbândă. De ce n-aș spune,
de aceea, că Vatra veche nu e doar a mea, ci și a lor, precum și a celor care
vor veni după noi și vor dori să privească spre trecut, pentru a-l înțelege în
dimensiunea lui culturală, într-o geografie mai degrabă rece, ca să fiu blând,
decât susținătoare și promotoare de presă culturală.
Toată gratitudinea mea celor care au crezut în visul meu
până când acesta a devenit și propriul lor vis.
Nu voi înceta să visez atâta vreme cât nu voi fi singur”
(mesajul se află postat și pe contul de Facebook Nicolae Băciuț.
Au fost prezentate mai
multe cărți ale editurii:
Nicolae Băciuț, Sacru și profan în Țara Sfântă;
Nicolae Băciuț, Muntele Athos din Muntele Athos. Meteora via
Bizanț;
Nicolae Băciuț, Evadarea din vis, poeme;
Lidia Pop, Dincolo de cicatrici;
Doina Pologea Berceanu, Virgil Mailat. Povestea regelui berii din
România;
Ilie Șandru, Patriarhul Miron Cristea;
Simona Mihuțiu, Speranța nu urcă niciodată cu liftul,
teatru etc.
De asemenea, a propus
asistenței romanul Traficantul de cărți, de
Constantin Stancu, prezent la această lansare. Despre carte au vorbit Radu
Igna, scriitor, autor a mai multor romane reprezentative, promotor cultural.
A vorbit și poetul și
cronicarul Daniel Marian despre roman, prezentând un text de suflet.
Scriitorul Constantin
Stancu a vorbit despre romanul său; în esență:
„Romanul Traficantul
de cărți reprezintă un mesaj legat de lumea în care trăim și-n care oamenii
au început să-și schimbe modul de a privi literatura, cultura, abandonând
cartea pe suport de hârtie, cultura migrând spre o lume virtuală în care
mesajul este consolidat în format electronic, ceea ce sociologii numesc
„demența virtuală”.
Un iubitor de cărți, după o viață de om, se trezește cu o
bibliotecă imensă, cărțile invadând apartamentul său. Ajuns la vârsta
pensionării, dorește să transmită cărțile spre alte persoane, pentru ca fiorul
proaspăt al cunoașterii să atingă inimi și minți libere. Încearcă să vândă
cărțile pe preț minim sau să le doneze în piața de legume și flori, la
presupuși iubitori de cultură și cunoaștere (intelectuali, preoți, pastori,
profesori, primari, anticariat etc.).
În fundal există o poveste de iubire între el și o femeie
iubitoare de lecturi, de cărți, de frumos, abandonată de soțul ei plecat la
muncă în străinătate. Întâlnirea dintre ei provocată o aventură cu accente
lirice, dramatism, întoarcere în trecut, salt în viitor.
Finalul povestirii este unul specific vremurilor prin
care trăim, afectate de violență, căderea culturii („cancel culture”), dar
cărțile pe suport de hârtie au o viață a lor, greu de ucis, fenomenul migrează
în zone neprevăzute, cu accente de marketing cultural și management al
prezentului.
O carte simbol pentru timpuri înclinate, vânzătorul de
cărți este martorul trecerii de la o epocă la alta, de la un fel de a face
cultură și a păstra mesajul dintre generații, la o altă epocă modelată de
Megatendințele care ne afectează, care nu țin cont de dorințele și iluziile
noastre.
Dar iubirea stă în spatele oricărei povestiri. Căsătoria
devine improbabilă, noua epocă este prea agitată, dar oamenii se întâlnesc în
situații neprevăzute care le schimbă perspectiva. Se caută dincolo de reguli și
conveniențe.
În fundal: cartea, povestea, destinul, biblioteca
personală și publică, cultura migrând spre propagandă și facil.
Cei inițiați nu abandonează terenul cultural, mențin
traseul povestirii, fiecare poveste adăugând viață la viața cititorului,
secretul unei cărți bune”.
Cu generozitatea cunoscută, Nicolae Băciuț a prezentat pe
Dumitru Tuhuț, poet discret și sensibil. Despre poezia lui Dumitru Tuhuț a
vorbit și Daniel Marian.
După aceste prezentări, s-au acordat autografe pentru
cărțile prezentate.
De asemenea în a treia zi a Salonului Hunedorean al
Cărţii a avut loc un eveniment special, acordarea de premii unor „scriitori de mâine” prin Editura Zorio
din Bucureşti, reprezentată de Petre Crăciun, preşedintele Filialei pentru
copii a Uniunii Scriitorilor, a premiat câteva eleve din Deva, care s-au
remarcat prin talentul literar.
În
ultima zi a Salonului, de la ora 16:00 a avut loc o după-amiază de poezie cu actorul
și scriitorul Dorel Vișan. De la ora18:00 a fost prezent pe părintele
Constantin Necula, care își lansat noua carte la Deva.
Volumul „Izvoare privind Evul Mediu românesc. Țara
Hațegului în secolul al XV-lea, vol. II (1475–1500)” a fost prezentat de
domnul George Vasile Dâncu, managerul Editurii Şcoala Ardeleană, în lipsa
academicianului Ioan-Aurel Pop, Președintele Academiei Române, care a
evidențiat forța mesajului istoriei, prin
aducerea laolaltă a unui număr mare de dovezi din secolul al XV-lea
referitoare la Ţara Haţegului – o contribuţie puternică pentru lumina istoriei
locale.
Salonul
Hunedorean al Cărții, ziua a început și s-a terminat într-o atmosferă plină de
lumină și bucurie. De-a lungul orelor, standurile au fost vizitate atât de
copii – curioși, zâmbitori, atenți la povești și ilustrații –, cât și de adulți
care au răsfoit noutățile editoriale și au redescoperit plăcerea întâlnirii cu
miracolul din cartea tipărită.
A
consemnat Constantin Stancu ©

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu