vineri, 3 martie 2017

Dumitru Hurubă: Caragiale, o poveste furtunoasă (fragment, continuarea pe acest blog)



CARAGIALE ŞI MULTELE SALE MÂHNIRI

Contrar multor aşteptări, Caragiale – cel puţin în timpul vieţii – nu a fost un scriitor de continuu succes între contemporanii şi colegii săi de breaslă, ba chiar mai puţin agreat de o societate care, se recunoştea, deseori cu neplăcere, în multe dintre personajele create de marele autor. Scrierile sale au constituit evadări dintr-o lume literară dominată la sfârşitul de secol nouăsprezece, ca gen literar, de o dramaturgie aflată încă pe la începuturile sale, precum şi de câteva nume, mai mult sau mai puţin importante în structura social-culturală şi literară a epocii. Dovadă că, până la urmă, creaţiile acestora au rămas menţionate mai apoi doar de istoria literară. Amintindu-ne că principalele piese de teatru semnate de Caragiale au ieşit în lume între anii 1879-1890, respectiv: premiera comediei O noapte furtunoasă are loc în data de 18 ianuarie 1879, la Teatrul Naţional din Bucureşti. Spectacolul s-a bucurat de un succes deosebit şi totul părea în regulă, doar că, fapt oarecum bizar, ieşit pe scenă după primul act pentru a primi aplauze, Caragiale a fost fluierat şi huiduit consistent de câteva grupuri organizate în acest scop. Incidentul a fost mărturisit de însuşi Caragiale cu tristeţe şi cu o explicaţie perfect plauzibilă: „Se răspândise vestea că piesa lovea în instituţia Gărzii Cetăţeneşti. Iar la a doua reprezentaţie, din 21 februarie, am fost iar fluierat, huiduit şi ameninţat, de o droaie de patrioţi din Garda Civică, cu bătaia în piaţa Teatrului. Nişte tineri ofiţeri m-au scăpat de furia lor.” Până la urmă, conducerea Teatrului a fost determinată de proteste să scoată piesa din program, fiindcă lovea în mica burghezie şi care s-a simţit profund jignită şi umilită. Se înţelege că întâmplarea a fost trăită de autor la cea mai înaltă cotă tensională producându-i revoltă şi o mâhnire profundă, cu atât mai mult că el deja era conştient de valoarea creaţiei sale.
Istoria s-a repetat, cât de cât pe alte coordonate, dar la fel de neplăcut pentru Caragiale, când comedia D’ale Carnavalului a fost fluierată consistent (în 1885), cu toată „intervenţia” de a salva situaţia, a lui Titu Maiorescu care a publicat în revista „Convorbiri literareun studiu intitulat Comediile domnului Caragiale (1885), încheiat prin fraza:  Comediile d-lui Caragiale, după părerea noastră, sunt plante adevărate, fie tufiş, fie fire de iarbă, şi dacă au viaţa lor organică, vor avea şi puterea de a trăi.” Deci, cu acest studiu, Maiorescu a încercat şi reuşit într-o oarecare măsură reabilitarea dramaturgului, inclusiv sau mai ales sufleteşte, în faţa denigratorilor şi negativiştilor, „ajutat” fiind şi de C. D.-Gherea care a publicat câţiva ani mai târziu (în 1890), pentru prima dată, un studiu-exegeză analitică a dramaturgiei lui I. L. Caragiale, studii care. după cum avea să se vadă ceva mai târziu, respectivele răni deschise nu s-au vindecat niciodată…  

…Însă, necazurile marelui nostru dramaturg, nu se opresc, ci constituie doar începutul, fiindcă douăzeci de ani mai târziu, la 19 mai 1909, Pompiliu Eliade, pe atunci directorul Teatrului Naţional, îl înştiinţează pe Caragiale, fără menajamente, că „Piesele dumitale nu mai sunt aşa bine primite şi nu aduc câştig cât s-ar crede direcţiunii şi autorului. Să le retragem Teatrului. Trebuie să se mai odihnească un an-doi bietele capodopere(…)”. În consecinţă, revoltat şi jignit, Caragiale găseşte de cuviinţă să-şi retragă de la Teatrul Naţional bucureştean toate creaţiile sale de dramaturgie. Nu este deloc greu să ne imaginăm marea mâhnire şi dezamăgire care i-a invadat sufletul… De fapt, ce i se reproşa în mod constant şi cu vehemenţă şi perseverenţă lui Caragiale? Înainte de alte… păcate, că mai toate scrierile sale, indiferent de genul abordat, erau nu doar lipsite de patriotism, ci şi de-a dreptul antipatriotice, fără să se ţină seama că prin geniul său, realizase debutul în lumea literelor şi a artelor în literatura română a unui realism de tip nou. El a fost cel care „a fundat satira română modernă şi a pus un excepţional jalon naţional pe drumul marii comedii a lumii.” (V. Silvestru)
Dintre toate-acestea, noua situaţie apărută, precum şi deteriorarea completă a relaţiei cu Teatrul bucureştean, l-a afectat extrem de mult contribuind la ideea tot mai clar conturată privind exilarea la Berlin… Păstrându-ne în acelaşi cadru al discuţiei, obligatoriu trebuie subliniat amănuntul extrem de important că Omul Caragiale, după cum aflăm din spusele şi… scrisele contemporanilor săi, paradoxal, nu a fost un personaj „permanent” vesel… Deşi binecunoscut drept un cozeur desăvârşit, perfect întreţinător a unei conversaţii, nu de puţine ori dincolo de această aparenţă, cunoscută, agreată şi verva sa inimitabilă, se afla Omul Caragiale, nu o dată camuflându-şi amărăciunea şi deziluziile provocate de receptarea operei sale. „Voi, spunea el la un moment dat unor prieteni (Vlahuţă, de exemplu…), toţi, sunteţi totuna. Nimeni nu ţine la mine (…) Ţineţi la mine, fiindcă vă distrez cu glumele şi poveştile mele. Ia, sunt şi eu acolo ca un biet străin, pripăşit între voi, care vă face să râdeţi şi să vă înveseliţi. (Paul Bujor, în Amintiri de A. Vlahuţă şi I. L. Caragiale, Bucureşti, 1938). De remarcat aici şi constatarea lui Al. Vlahuţă, unul dintre prietenii lui apropiaţi: „Un om foarte trist. E multă durere sub glumele lui.
Adevărul este că, poate şi prea sau normal de conştient de valoarea lui, mai toată viaţa a trăit drame, şi sufleteşti şi materiale. Astfel, dorind să candideze pentru un post de deputat, i s-a replicat doleanţa printr-un refuz deloc… delicat, că lumea nu avea încredere în el. Acest refuz l-a îndurerat foarte mult pe Caragiale care, la Berlin, i s-a plâns lui Dimitrie Gusti „că în ţara lui  n-a putut să străbată nici măcar în parlament ca deputat, necum să ocupe un loc de conducere politică.” Tot D. Gusti, absolvent de studii la Berlin şi Paris şi propus pentru o catedră universitară la Iaşi, notează „părerea” lui Caragiale: „Nu te uita la mine că sunt aici, căci eu am plecat după ce mi-am făcut datoria şi numai după ce mi-am format convingerea că ţara nu mă vrea(…)” (Dimitrie Gusti, în Revista Fundaţiilor nr. 4/1945. Până şi din aceste câteva cuvinte înţelegem tristeţea din sufletul marelui dramaturg, în timp ce, ca o amărăciune în plus, el însuşi a constatat şi s-a destăinuit fiului său, Luca I. Caragiale: „Am muncit o viaţă întreagă, mi-am cheltuit averea ca să trăiesc şi să vă cresc, am dat, în mine, un om celebru pentru România, dar un om celebru care ar muri de foame dacă ar trebui să trăiască din munca lui.” (Text publicat în Ideea europeană, nr. 29-30/1920). În această ordine de idei, se încadrează perfect şi admonestarea câte unui începător într-ale scrisului: „Băiete, i se adresa, Caragiale, te deplâng… Şi te îndemn din toate puterile să te apuci de o treabă serioasă şi bărbătească… Lasă-te de scris!... E o manie ticăloasă, care nu-ţi aduce decât sărăcie, discredit şi remuşcări!...” Şi mai departe, scrie Gala Galaction: „N-a fost el prigonit, ani şi ani, pentru piesa  «Scrisoarea pierdută»? (Gala Galaction, Opere, Editura pentru Literatură, 1961). 

Sursa: Dumitru Hurubă