vineri, 8 septembrie 2017

Constantin Stancu: Călătoria lui Raul Constantinescu în spațiotimp (Fragment din cartea Arhivele de la Hațeg. Monografii, legende și vivisecții)



Călătorie în spaţiotimp



Raul Constantinescu rămâne constant crezului său: poezia poate fi un loc unde sufletul evadează în etern. Volumul de versuri Periplu prin neant (Bucureşti: Editura Tracus Arte, 2014) este o antologie de poeme mai vechi şi mai noi, poeme inedite, în regia autorului care s-a străduit să actualizeze mesajul şi să ridice versul la nivelul special al inspiraţiei autentice.

Raul Constantinescu fixează în acest volum o viziune solidă despre viaţă, despre artă, despre suferinţă. Viaţa a fost pentru poet locul în „spaţiotimp” (după cum defineşte dimensiunea spirituală a existenţei), un loc al încercărilor, al descoperirilor, al desăvârşirii, al suferinţei tainice. El este în legătură directă cu poezia modernă, are mijloacele necesare de exprimare, este atent la ceea ce se mişcă în lumea artei şi ştiinţei, în celula poemului. Cultura marchează versul, metafora are o culoare aparte, pulsează în fiecare poezie o energie veche şi nouă, marile teme ale omului în faţa universului sunt recuperate şi puse în forme dinamice, pasionale. Viziunea poetului este una profundă, mesajul nu este comod, livrescul este depăşit deşi acoperit de nelinişte şi deschidere spre infinit. O lumină de începuturi pulsează în poeme, ritmul este unul vechi, autentic, imn, colind, psalm, cântec şoptit, imprecaţie, o viaţă tumultoasă, colind. Poetul este pasionat de folclor, de vechi ziceri şi cântece. Între faptele la zi ale omului şi mit pendulează opera lui Raul Constantinescu. El zice poemele, vulcanul de cuvinte revarsă lava de idei, forma este uneori aridă, aspră, fondul este adânc, fulgere străbat cuvintele, lumini ciudate, vorbele se leagă unele de altele într-un ritual riguros, solicitând disciplina spirituală a cititorului. Labirintul pare o aventură necesară, nu ieşirea este importantă, căutarea şi sensurile, reperele revelate, ţintele bănuite, tărâmul de dincolo de cuvinte, lumina din labirint...
Raul Constantinescu caută, deci, cu înfrigurare divinitatea, cu pasiune, caută acea prezentă copleşitoare descoperită şi ascunsă în acelaşi timp, miez şi coajă, vis şi viaţă, moarte şi stihii: „Te caut mereu în mine şi-n afară/ Cel ce Te-arăţi în vis ţi-n rug aprins/ în mare şi în mic Cel veşnic necuprins/ printre bosoni prin mantia stelară...” (Psalmul 4).
Volumul este structurat pe trei paliere fundamentale ale vieţii:
I.                Sublim femininul
II.              După ultimul Babel
III.            Netihnule divinule/ O biserică pe stâncă
Toate probează preocuparea pentru esenţe, se întrepătrund concepţii teologice, artistice, ştiinţifice, estetice. Toate focalizează într-un discurs original, uneori incomod, alteori strident, alteori şoptit. Femininul se dezvăluie ca frumuseţe desăvârşită, femeia perfectă nu are corp, există un cântec ce generează iubire din iubire, toate duc la relaţiile primare, de la început de lume, există o foame în fiinţa omului greu explicabilă, ceva cheamă, pendulează între neant şi zbor interior, iubirea nu are limite, femeia şi bărbatul fac parte din monadele universului, până la urmă iubirea este sublimă, rămâne: miere, lumină, pelin, un cântec de început de lume, o privighetoare cheamă, cheamă... Concluzia: „miresei fără corp primultimul mire” (Cântec).
Alipirea dintre bărbat şi femeie se petrece într-o zonă specială: „Iubito, neant devenim în spaţiotimp... golul din clepsidre vom fi răsări/ ceea ce fost-am înainte de naştere; deasupra nisipului amintirea umbrelor noastre/ precum n-ai fi fost se vor risipi...” (Neant devenim). Arderea celor doi este perfectă, se petrece anihilarea văzutului, doar umbre venind dintr-o lume divină...
Foto: Raul Constantinescu și Aurel Pantea
Partea a doua a cărţii se deschide spre menirea artistului în lume, ultimul Babel o impune, în ochii scribului sunt istorii, hazardul face posibilă viziunea, viaţa se materializează într-o poezie eliberatoare, în Mâna lui Dumnezeu stă poetul, hazardul este învins de poezie, se trece în cuvânt, este o altă regăsire: abis şi munte, iluminare-n extaz, mirajul cuvintelor...
„Dumnezeul cuvintelor de ultimă oră/ doar de puţinii aleşi zărit uneori prin jungla cuvintelor.../ spre Tine singuri prin neguri printre stânci şerpării îşi taie cărarea/ continuă rugă în luptă cu ei înşişi cu lumea e întreaga lor viaţă/ umile şoptite cuvinte cu smerenie în taină rostesc în surdină/ de Tine doar auzite/” (Dumnezeul poeziei).
Relaţia poetului cu Dumnezeu este una necesară şi specială, poetul caută, Dumnezeu controlează, lumea nu ştie demersul, ruga, lacrima, suferinţa... „Dumnezeul poeziei de ultimă oră îi urmează spre golgota/ abruptul propriu în lumină urcuş” – preţul, un drum spre Golgota! Aici poetul este lucid, acceptă sacrificiul salvator, însă arată şi preţul care trebuie plătit, unul greu de achitat în jungla cuvintelor...
Pe ultimul palier al cărţii, intitulat Netihnule Divinule, Raul Constantinescu cântă relaţia artistului cu divinitatea fixând câteva repere în sublimul refuz oferit de materia în mişcare asimetrică prin ochiul poetului. Sunt câţiva psalmi, o stare de smerenie, acceptarea rigorii divine şi limitelor puse omului. Deşi acceptă că Dumnezeu nu poate fi cunoscut direct, scribul ne prezintă câteva semne care dau dovada prezenţei divine. E rolul artistului, este neliniştea lui, e dreptul la extaz!
În furtună sunt câteva repere sigure, biserica pare a spune poetul deşi nu se concentrează pe acest aspect. Ekklesia în sensul ei teologic este o colectivitate, adunarea unor oameni care doresc să trăiască pentru un ideal, fără să pună accentul pe ritual. Dumnezeu este totul şi cu mult mai mult, el ţine în degetul mic universul, nu are nimic, având totul, el face lumină în bezna sufletului omenesc în raport cu omul aprins de foamea oarbă de a fi în expansiune cu orice preţ.
„Din alfabetul rănii de moarte cu cele trei miliarde/ de hieroglife de veghe/ în miezul genomului...” – iată starea din care priveşte artistul şi spre care priveşte ca unic dar din clipa eternă. În această relaţie Dumnezeu şi artistul, timpul şi spaţiul se suprimă, totul se focalizează pe o prezenţă copleşitoare, dinamică, iubirea inundând delte de galaxii (Din alfabetul rănii de moarte).
Omul artist este învins de această prezenţă, ceva puternic acoperă stările: „Doamne, al meu nu mai sunt.../ doar tu eşti tot ce mai sunt/ rău bun gând pământ/ vis al tău peste noi iubiri sângerând...”.
Raul Constantinescu este tumultuos în discursul său, nemilos cu cititorul şi cu sine, fraza curge cu accente filozofice şi definiţii exacte cu nuanţe teologice, metafora, forma poeziei se topeşte din mesaj, cumva nu are răbdare cu revelaţia personală şi revelaţia generală pe care o primeşte, este nerăbdător, de aici şi marele refuz simţit pe piele proprie. În procesul de creaţie el inventează termeni specifici sau utilizează cuvinte mai puţin uzuale în poem ca:  spaţiotimp, lumile albnegre, holografice goluri, alb-albastru-indigo cerescu și catharsis, neantia fără limite, boson... Alteori este ironic cu omul pierdut în materie, fără aplecare spre poezie, a renunţat intenţionat la unele reguli de scriere pentru a potenţa efectul devastator al luminii în cuvinte, este distant şi preocupat totodată de aproapele său poetcititorul, se adresează unor iniţiaţi, cunoscători şi are o infinită compasiune pentru poeţii plecaţi pe care îi consideră ca fiind în Mâna Domnului pentru sacrificiul lor făcut pe altarul artei (Iorga, Gyr, Crainic, Maniu, Blaga, Barbu, Labiş) în oglindă cu cicisbeii ce râvnesc nurii orbitori ai Euvantinei... Raul Constantinescu este un poet original, nu datorează nimic cuiva, datorează totul poeziei, găsind o cale de comunicare din valea plângerii...
Periplu? Da, o lungă şi neprevăzută călătorie pe mări şi oceane, circumnavigaţie spirituală, realul topindu-se în virtual şi mult mai mult, cu suferinţa umăr la umăr (citind notele biografice, te poţi convinge, citind poezia, ai certitudinea).
Neantul? Inexistenţa, nimicul, adică neantia cum îi place să scrie poetului... Plonjând în abis, în neantia, el descoperă lumi nebănuite, se redescoperă...
O carte sinteză, o carte pe care poetul şi-a dorit-o ca mărturie, la final el se prezintă ca stare civilă în labirint, cu note bibliografice lămuritoare şi aprecieri critice corecte. Deşi nu este membru al Uniunii Scriitorilor din România, el o merită din plin, este un scriitor în timpul vieţii sale şi nimeni nu-i poate lua această stare de scrib cu manuscrise edificate în carnea sa, din toate am simţit o detaşare, nu mai contează evenimentele trecătoare ale vieţii, el confirmă şi mărturiseşte: „În mine Te-am simţit dintotdeauna,/ de-am rătăcit, din hău mă-ntorc la Tine;/ în rugă zilnic, Doamne, suntem una/ – în psalmul Tău cu litere latine” (Psalmul iubirii 6).

August, 2014