Potret
IOAN EVU – născut la 19 Februarie, 1953 în
comuna Peştişul Mare, jud. Hunedoara. Poet, prozator, cronicar literar,
tălmăcitor din lirica germană, cantautor, solist vocal, chitarist şi lider al
grupului muzical Canon din
Hunedoara. Redactor al revistei literare „Provincia Corvina” şi „Ardealul
literar”. A publicat poezie, proză şi cronică literară în majoritatea
revistelor de cultură din ţară şi în câteva reviste din străinătate.
Membru al Uniunii Scriitorilor din
România, Filiala Sibiu.
Deţinător al mai multor premii literare,
dintre care: Premiul I al Concursul naţional de Poezie – Tabăra literară Păuşa
(1970), Premiul revistei Luceafărul –
Festivalul naţional de poezie „Nicolae Labiş”(1976), Premiul revistei Tribuna –
Festivalul naţional de poezie „Nicolae Labiş”(1977), Premiul revistei Transilvania –
Festivalul naţional de poezie „Lucian Blaga”(1981), Premiul Festivalului
naţional de poezie „Lucian Blaga”(1982), Premiul revistei Familia –
Festivalul naţional de proză scurtă „Marin Preda”(1982), Premiul Uniunii
Scriitorilor (Filiala Sibiu) pentru volumul „Însoţitorul umbrei” (2004)
Cărţi
publicate:
Fereastră de apă, editura Facla, 1982
Fereastră de apă, editura Facla, 1982
Fără
armură, editura Albatros, 1984
Somnul în munte, editura Facla, 1986
Poet de bunăvoie, editura Eminescu, 1996
Cetatea moartă, editura Helicon, 1998
Somnul în munte, editura Facla, 1986
Poet de bunăvoie, editura Eminescu, 1996
Cetatea moartă, editura Helicon, 1998
Însoţitorul
umbrei, editura Axa, 2003
Cenuşă vorbitoare, editura Călăuza, 2006
Amintirile unui pitic din vremea când era mai mic, editura Călăuza, 2007
Drei Dichter aus Rumänien / Trei poeţi din România (Ioan Evu, Gheorghe Mocuţa, Sorin Roşca), editura Radu Bărbulescu, München, 1999
Cenuşă vorbitoare, editura Călăuza, 2006
Amintirile unui pitic din vremea când era mai mic, editura Călăuza, 2007
Drei Dichter aus Rumänien / Trei poeţi din România (Ioan Evu, Gheorghe Mocuţa, Sorin Roşca), editura Radu Bărbulescu, München, 1999
Biografia
durerii – poeme de Thomas Bernhard tălmăcite de Ioan Evu şi
Theresia Haas, editura Călăuza, 2009; etc.
Despre
creaţia sa şi-au exprimat opiniile: Ioan Adam, Paul Aretzu, Ion Arieşanu,
Marian Barbu, Radu Bărbulescu, Valeriu Bârgău, Carmen Blaga, Miron Blaga,
Adrian Botez, Constanţa Buzea, Marin Chelu, Neculai Chirica, Mircea Ciobanu,
Radu Ciobanu, Alexandru Condeescu, Ştefan Augustin Doinaş, Horia Gârbea, Ion
Gheorghe, Silviu Guga, Dumitru Hurubă, Ion Itu, Iv Martinovici, Ion Mircea,
Florea Miu, Gheorghe Mocuţa, Mircea Moţ, Romul Munteanu, Gabriela Negreanu,
Tudor Opriş, Edgar Papu, Adrian Păunescu, Mariana Pândaru, Petru Poantă, Maria
Diana Popescu, George Puşcariu, Ion Roşioru, Atila Socaciu, Constantin Sorescu,
Constantin Stancu, Mircea Stepan, Ion Stratan, Constantin Ştefuriuc, Laurenţiu
Ulici, Dumitru Velea ş.a.
Foto: Ioan Evu, Hunedoara, lansare antologie Elogiul furtunii
(În planul secund: Ioan Barb, Constantin Stancu, Liviu Ofileanu)
Ioan Evu: Rentabilă e totuşi
poezia…
(Ioan Evu, Înger de rezervă, Piteşti: Editura Paralela 45, 2016.
Colecţia Biblioteca românească -
poezie)
Ioan Evu realizează în volumul de
versuri Înger de rezervă, apărut în
anul 2016 la Editura Paralela 45, o scurtă panoramă a creației sale la sfârşit
de epocă. Poet ancorat în zona poeziei cu mesaj, cu ritm interior şi rimă, cu
muzicalitate şi ţipăt, ajuns la maturitate, are concluzii finale despre viaţă
şi artă.
Atmosfera dominantă este de aceea
a epuizării resurselor personale şi a resurselor lumii. E nevoie de încă un
înger pentru a ne apărat de neant. Îngerul păzitor e depăşit, a căzut în
genunchi împreună cu poemul. Temele poeziei sale rămân aceleaşi: Iubirea,
natura, singurătatea, paradoxul lumii moderne, stranietatea. Dumnezeu este
invocat cu pasiune, este invitat la un cântec discret şi melancolic.
Volumul este alcătuit din două
părţi, aparent cu teme distincte, dar unitar prin compoziţie.
1.
Înger de rezervă;
2.
Calendar fără duminici (Exerciţii
de uitare).
Materia volumului devoalează un
poet care îşi caută un loc în marele joc secret: Poemul în care voi muri! Despre ce tace poemul…
Idei şi teme profunde se
desfăşoară în faţa cititorului: Văzduh şi cuvinte, lacrima verticală, poezie şi
pâine, gongul spart, decor părăsit, poem căzut în genunchi, calendar fără
duminici, poem frânt, spre ţara nevermore… Este o realitatea crudă acceptată de
poet, o realitate care-l erodează. Fără iubire timpul a ieşit din sărbătoare,
Dumnezeu a părăsit lumea, un pustiu fără de ieşire, o lume fără duminici.
Sinceritatea poetului este evidentă, poezia suferă, întreg universul poetic se
arcuieşte, energiile s-au topit…
Despre toate acestea poemul tău
ar fi putut să tacă dar uite
cum te ia târfa de viaţă la întrebări
într-o dimineaţă oarecare
când descoperi în oglindă
un chip ostenit
amintind vag de tine (Neutrino, p.
7).
Din poeme descoperim o tablă a
fericirii care se dizolvă, o fericire scurtă şi paradoxală, greu de prins în
cadru, o fericire spartă la poalele muntelui. Chiar şi credinţa şi-a epuizat
dimensiunile, individul s-a topit în lungul şir al celor care merg pe jos prin
istorie.
erai în tine în acelaşi timp şi înafara
ta
un ce indefinibil prăbuşit
în hăul dintre larvă şi nimfă
întemniţat în carcasa oaselor tale
cărunte
şi liber totdeodată ca un nenăscut
levitând deasupra imensului
ocean amniotic
în aşteptarea
celuilalt mileniu (Neutrino, p. 10).
Speranţa se iveşte din miracolul
poeziei care face lumea frumoasă, fericirea devine posibilă doar prin valenţele
artei care armonizează omul cu universul. Un ritual secret, înţeles de poet şi
redat ca un imn, o religie a suferinței:
Şi-n viforul acest neiertător
mai lasă-mi totuşi dreapta care scrie
iar de va fi într-un poem să mor
fă-mi Doamne
învierea poezie! (Poemul în care voi muri,
p. 12).
Pasiunea poetului izbucneşte
dincolo de peisajul imediat, el cunoaşte drumul spre aspre lumini.
Un poem paradigmă pentru cititor,
un Dumnezeu care îşi arată luminile eterne, care a trasat regula simplă, de
bază, o temă dominantă a volumului:
În ziua a şaptea ostenit fiind
Tatăl Ceresc a aţipit
preţ de-o secundă cât o mie de ani.
S-a deşteptat din somn
şi a semnat cel mai frumos poem
care s-a scris vreodată.
Acel poem avea un singur vers:
Lumină.
Şi s-a făcut deodată
deşi soarele era de mult pe cer
exact acolo unde
El îl aşezase (A şaptea zi, p 13).
În spatele tristeţii, a angoasei
există un optimism bine temperat. Sunt metafore, viziuni, dorinţe, cântec, puls
în venele timpului. Duminica de început se întâlnește cu sărbătoarea de final
în plină lumină!
Sufletul este un curcubeu
troienit, un ochi lucid deschis în zare, fericire abstractă, cuvinte de oţel
care pot răzbuna poetul, fructul tainei neîncepute, o lume în care își duc veacul traficanții de
îngeri, oglinzi mincinoase, amurg împresurat de zei, o clipă care ar putea
dăinui o veşnicie, niciodată adio…
Poetul face un salt peste timp,
poezia este singura posibilitate rentabilă într-o lume fardată cu monezi:
Rentabilă e totuşi poezia.
Cum ai dormi cu tâmpla
pe-o lamă de cuţit
ca un bătrân canar
îndrăgostit de colivia
în care de un secol
văzduhul a murit.
Rentabilă e
totuşi poezia (Poezie şi pâine, p.
29).
Poetul precum gladiatorul, cu
tâmpla pe o lamă de cuțit!
Sentimentul părtăşiei cu cei apropiaţi
este copleşitor, un cântec profund şi eliberator se iveşte în zicerile lui Ioan
Evu, o puritate nădăjduită, o salvare care se coboară din cuvinte, astfel ele
au puterea care schimbă timpurile, schimbă fiinţa.
Femeie ia copilul meu
curat ca roua pe morminte
să-l auzim pe Dumnezeu
cum se pogoară în
cuvinte (Bocet, p. 37).
Sunt poeme atinse de aripa
îngerului, poetul prinde muzica universului, ritmul acela unic din care se nasc
miracole. El rămâne fidel acelei poezii care vine de departe, din marile
tragedii, din marile epopei, din mituri neepuizate, din istorii care au marcat
oameni şi anotimpuri. Lecturile din marile cărţi ale istoriei, tumultul care a
schimbat colectivităţi, tensiuni care au purificat fiinţa, toate pulsează în
acest volum, Ioan Evu se depărtează de experimentele facile, de focurile de
artificii. Îşi asumă, pe lângă sinceritate, responsabilitatea de a spune
adevărul acela care doare. A scris despre cărţile multor poeţi, a făcut-o cu
empatie, cu bucurie, convins că este un slujitor umil al poeziei române.
Lecturile i-au marcat viziunea.
A doua parte a volumului, aşa cum o
mărturiseşte, este un exerciţiu de uitare, o depărtare de iubirea reală şi
iluzorie simultan și sinergic, de motorul care a pus în mişcare întreaga scenă
pe care se desfăşoară poezia cu toate miracolele ei. Sunt iubiri care se devoră
reciproc, o femeie străină plânge în oglindă, o mişcare între real şi iluzoriu,
femeia care iubeşte - rana care vindecă
bărbatul de eternitate, un veac de singurătate în aşteptarea ei, prinsă în
cântecul bărbatului rănit de singurătate, bolnav de moarte sub ploaia ostilă. Timpul fără iubire trebuie
ucis… Un poem fără sfârşit, un poem pentru un regat, strigă poetul îndrăgostit,
ieşit afară din anotimp şi din cântec. „Dar vine iar dimineaţa de luni/ şi
viaţa trece rânjind mai departe/ cu sau fără sentimente cu sau fără noi (Totuşi viaţa, p. 54).
Bărbatul se joacă în plină singurătate
cu imagini vechi, cu iubiri topite, cu doruri care nu vor mai veni. Este un joc
asumat, o perioadă brutal dispărută, o eternitate fără de ieşire.
Numai poetul a şoptit pentru sine:
aceea nu era o femeie
ci însăşi tandreţea.
Şi chiar în clipa următoare
s-a prefăcut într-un mesteacăn.
Însă nimeni n-a observat
schimbarea nici măcar el poetul
mesteacăn (Poetul mesteacăn, p. 60).
O nouă călătorie se arată, spre o ţară
unică, nicicând visată, nicicând închipuită, un drum fără întoarcere, ieşirea
prin locul de scăpare a istoriei:
În noaptea asta voi pleca
spre nicăieri spre undeva
nu mai fi tristă doamna mea
ai grijă să nu uit ceva (Spre ţara nevermore, p. 67).
Dincolo de stările inevitabile care
macină fiinţa, Ioan Evu rămâne acelaşi poet pasionat, adept al poeziei care
cântă în ninsoare, a poemului care poate deschide uşi, un poet special,
remarcat de critica literară ca un scriitor original, preocupat de valoarea
poeziei sale, iubitor de poeţi singuri şi speciali şi care ştie să pună mesajul
în gura poemului, depășindu-și limitele și dezamăgirea.
Constantin Stancu