luni, 26 februarie 2018

Vatra veche, nr. 2/2018. Sumar, semnal, lecturi de iarnă. Poeții și muzica...




Lecturi libere:
https://constantinstancuscrib.wordpress.com/reviste/vatra-veche/

Nicolae Băciuț (N:B:) și Tudor Gheorghe (T.G.) în dialog 
(fragment, p. 3).



N.B.: -Nici alţi poeţi n-au scăpat de riscurile punerii pe muzică a versurilor lor. De pildă, romanţele pe versurile lui Eminescu au dus la recaptarea doar epidermică a versurilor acestuia, banalizându-se texte de mare vibraţie metafizică. S-a limitat receptarea la sonoritate, la muzicalitatea versurilor. 

T.G.: -Trebuie să vezi un spectacol de-al meu care se cheamă ,,Petrecerea”, unde am spre final secvenţe muzicale, cu muzica populară a anilor treizeci, deci ce se cânta la ţară, nu zaivadocisme, ci la ţară, la mama ei. Acest spectacol de agreabil cântec popular e întrerupt, din când în când, cu versuri din poeme de Marin Sorescu, din La lilieci. E aceeaşi lume, din aceeaşi zonă şi din acea perioadă. Ei, spre final, spun la un moment dat o chestie extraordinară, istoria unui cântec, ,,Cucuruz cu frunza-n sus”. De când l-am auzit (culmea, în Israel, e imnul lor!) mi s-a părut că sună foarte românesc. Zic: ce-i asta, domnule? (Şi Tudor Gheorghe fredonează melodia!) De unde vine chestia asta? M-am dus la hotel, am făcut un duş, m-am pus în pat, am scormonit în mine însumi şi am ajuns la concluzia că linia melodică e de-a noastră, românească. Şi-apoi am aflat un lucru pe care-l spun şi în spectacol. Imnul Israelului e scris de tatăl distinsului profesor Raoul Şorban, care a compus şi muzica romanţelor Mai am un singur dor şi Pe lângă plopii fără soţ. Nu mulţi ştiu astea. Noi ascultăm şi cântăm, cum spuneai tu, iar dacă cineva întreabă  cine a scris muzica romanţelor, răspunsul e: Eminescu. -

1999