marți, 13 martie 2018

Eugen Dorcescu: Nirvana... „Volumul este dens, declanşat de amărăciune, înţelepciune, durere, lacrimă nespusă. Mesajul se iveşte natural, pe două planuri, relaţia bărbat – femeie, relaţia om – Dumnezeu (El Shaddai/ Dumnezeul Cel Atotputernic). Cele două planuri se întretaie, se completează, se luminează reciproc”



Jocul de-a infinitul infinit


Nirvana este o stare specială, călătoria omului ajunge la limita fără de limite, nu se poate explica prezentul eternităţii acolo, nu sunt cuvinte. Cuvinte sunt neputincioase, o palidă amintire a locului numit pământ, a locului numit trup. În budism noţiunea defineşte o stare profundă, eliberarea de durere şi suferinţă, dobândită prin contemplare şi asceză. Sufletul se armonizează cu divinitatea, dobândeşte forma de repaos în lumină. În scrierile sale Apostolul Pavel descrie călătoria sa până la al treilea cer, fără să poată preciza dacă a fost în trup, sau fără trup, a auzit în rai cuvinte care nu se pot spune, cuvinte care nu este bine să le rosteşti (2 Corinteni 12: 2-5). Deşi Eugen Dorcescu apelează la o noţiune din filozofia indiană, poate şi pentru că noţiunea este bine asimilată de scriitori, de artişti în general, în titlul dat cărţii sale publicată în anul 2014, Nirvana (Eugen Dorcescu, Nirvana, Timişoara: Editura Mirton, 2014), valorile pe care îşi construieşte viaţa şi opera sunt creştine.
Poetul stabileşte de la început naraţiunea în câmpul literar, este o postbiografie şi a fost declanşată de un eveniment trist, decesul soţiei, Olimpia Berca în 30 octombrie 2014, importantă personalitate a literaturii contemporane.  

Volumul este dens, declanşat de amărăciune, înţelepciune, durere, lacrimă nespusă. Mesajul se iveşte natural, pe două planuri, relaţia bărbat – femeie, relaţia om – Dumnezeu (El Shaddai/ Dumnezeul Cel Atotputernic). Cele două planuri se întretaie, se completează, se luminează reciproc. Eugen Dorcescu este dedicat poeziei creştine, a definit esenţa unei astfel de opere bazată pe valorile creştine, a scris o profundă poezie creştină, a colaborat la traducerea Bibliei în ultima variantă acceptată oficial de Biserica Creştină Ortodoxă Română, o capodoperă în coordonarea lui Bartolomeu Valeriu Anania. Este unul dintre cei mai documentaţi scriitori contemporani  şi în ceea ce priveşte teologia serioasă bazată pe cărţile Bibliei. Cunoaşte fenomenul în esenţele lui. De remarcat limbajul simplu abordat de poet, dar profund în mesaj, poemele nu au titlu, este un singur psalm compus din mai multe părţi legate între ele. Unele sunt datate, exactitatea fixează planul prezent pentru abordarea eternităţii care se deschide pentru cel iniţiat.
Poemele scrise de Eugen Dorcescu sunt psalmi, o prelungire a stilului abordat de autorii umani ai Scripturii, o literatură specială, inspirată de Duhul Sfânt.
Câţiva stâlpi de aducerea aminte sunt în aceste poeme: unitatea omului în accepţia credinţei,       bărbat-femeie (iş/işa, în ebraica veche), prezenţa fiinţei în aparentă absenţă cauzată de moartea necesară, Dumnezeu ca păstor al oamenilor, adevăratul conducător al istoriei şi a universului... Poetul apelează la termenii biblici în exprimarea literară, nu este loc de adaptări, e lecţia pe care a învăţat-o de la scribii care au transcris textul divin în curăţia inimii.
Dispariţia soţiei, jumătatea fiinţei, produce durere, mister, deschide o fereastră spre eternitate, este o lecţie dură pe care omul o primeşte de la Dumnezeu. Dar Dumnezeu are soluţii pentru a compensa dispariţia celeilalte jumătăţi, poetul apelează la psalm, la poezie. Volumul are un poem drept prolog, este datat decembrie 2011, un poem delicat, visul  celor doi, bărbatul şi femeia, visul care le dă semnul destinului omenesc. Împletirea visului în fiinţele celor doi se face misterios, este repetat de trei ori, Dumnezeu a vorbit, nu face nimic fără să-şi anunţe aleşii...

Pierduţi fiind, ca-ntr-un abis,
În ziua sumbră şi vulgară,
Să nu te-ndurerezi, mi-ai zis,
Cu glas timid şi indecis,
Ce-ţi spun acum să nu te doară.
Dar am visat acelaşi vis
Azi-noapte, pentru-a treia oară (p.5).

Semnul este definitoriu, declanşează căutarea celor două jumătăţi, o călătoriei misterioasă, interesantă, irezistibilă. „Te căutam. Şi-mi petreceam/ Eternitatea căutând” (p.6).
Călătoria nu este una obişnuită, este un dar dat omului, cuvintele sunt insuficiente şi limitate: „Zburam, cu aripi străvezii,/ Precum lumina în lumină” (p.5).
Evenimentul, zguduitor pentru om, afectează şi planul pământesc al bărbatului rămas să-şi ducă pe umeri crucea până la capăt. Evenimentele ulterioare, locurile, gesturile care apar, toate amintesc de femeia care a plecat. Legătura se consolidează în absenţă, sub presiunea absenţei, în lumina lui Dumnezeu. Aici este taina poemelor lui Eugen Dorcescu, pledoaria pentru smerenia omului în faţa lecţiilor date de Dumnezeu. Poetul nu se postează pe poziţia intelectualului obişnuit cu textele de înţelepciune, poziţie ades abordată în literatura română, pentru mulţi scriitori Dumnezeu este unul manipulabil, unul care se pliază pe ideile artistului, care acceptă jocul omului afectat de păcat. Eugen Dorcescu îşi asimilează poziţia sa de om de pământ, e darul lui Dumnezeu Creatorul..., abia începutul...
„De ce m-a zămislit/ aşa/ Cel Sfânt?/ Un strop de duh şi-un/ munte de/ pământ…” (p.23).
Căutarea poetului pare sortită eşecului: „Iubita mea, de ce m-ai părăsit?/ Te caut peste tot, nu te-am găsit./ Te joci de-a infinitul infinit?” (p.26). Jocul acesta este doar iniţierea în starea ce  urmează, relaţia continuă cu deschidere spre infinit... Bărbatul se simte vinovat de starea prezentă, de faptul că el mai este viu, că suferinţa îi atinge mintea, sufletul, poemele... Noua situaţie îl împinge pe bărbat în faţa Adevărului, este unul absolut, este întâlnirea cu Dumnezeu prin aparenta absenţă, este pipăirea eternităţii într-un spaţiotimp ascuns omului... Inima inimii exprimă partea cea mai profundă a fiinţei, sămânţa de lumină pusă de Cel Atotputernic / El Shaddai în muntele de pământ. „Adevărul cumplit/ până-n inima inimii mă/ săgetează:/ Cum mai pot să/ trăiesc,/ dacă tot ce-am iubit/ a murit?” (p.37).
Semnele relaţiei în noua situaţie vin dintr-o dimensiune divină, sub imperiul spiritului etern, tristeţea copleşeşte pe cel viu, ziua nu are dimensiunile bucuriei, totul pare fără valoare, dar există semnul prezenţei femeii în cealaltă dimensiune apropiată: „Începe-o zi sinistră, ca un hău./ Sunt dincolo de bine şi de rău./ Un porumbel la geam: E duhul tău?” (p.44). Răspunsul este plenar, cuvinte şi-au epuizat energia, porumbelul este semnul divin al autorităţii lui Dumnezeu pentru om, fie în viaţă, fie în cealaltă dimensiune, care sunt despărţite printr-o prăpastie, deocamdată...
Iubirea este cea care dă valoare omului, iubirea leagă cele două planuri, ea este semnul că eternitatea este o realitate mult mai profundă decât este în primul plan al vederii cu inima: „Te-am iubit când/ erai trup şi sânge/ şi duh./ Te iubesc şi cenuşă” (p.46).

Ultimul poem dezvăluie tragedia omului de pământ, care şi-a pierdut Raiul din cauza păcatului, a erorilor, a greşelilor. Revelaţia este dovada că există o stare viitoare pentru cei doi, bărbat-femeie, dincolo de aparenţe, dar revelaţia produce durere pentru cel rămas singur în muntele său de pământ...

Absenţa e-o prezenţă negativă,
E-un gol, o aşteptare, o latenţă.
E moarte şi viaţă, deopotrivă –
Chiar Domnul, pentru simţuri, e-o absenţă.
De neatins fiind, şi nevăzută,
Asociind realităţi contrare,
Absenţa naşte jale şi frustrare
Şi-un gând de neputinţă absolută.
Ne-existând, nu poate să se-ascundă.
Ne-existând, nu-şi neagă evidenţa.
Egale-i sunt teroarea şi clemenţa…

Absenţa e-o prezenţă mult mai cruntă,
Mai greu de îndurat decât prezenţa (p. 51, coperta ultimă).

Această lecţie pregăteşte omul pentru o relaţie mult mai profundă, relaţia cu Dumnezeu. El se întoarce acasă, în alt cort, cum scrie Apostolul Pavel în epistolele sale...

Constantin Stancu