sâmbătă, 4 august 2018

Poezia religioasă, un pas spre eternitate. Eugen Dorcescu și psalmii sau simplitatea măreției. „De reţinut la scriitor, profesionistul devine un simplu scrib, Eugen Dorcescu reia ritualul iniţial al scribului care stă aplecat peste pergament şi scrie cuvintele care trebuie, nimic în plus, nimic în minus, cu simplitatea măreţiei. Rescriind textul biblic cu migală, opera devine ştiinţa adevărului, formulă matematică de fixarea eternităţii în cuvintele ce ni s-au dat în limba română”


P r o l o g

N-a fost cu neputinţă. N-a fost greu.
Aseară am vorbit cu Dumnezeu.
La fel de clar, de simplu, de senin,
Cum ai tăifăsui cu un vecin...

E drept că El tăcea. Sau, mai curând,
Iradia în fiecare gând,
În fiecare şoaptă şi impuls,
În fiecare zbatere de puls.

Doar eu grăiam. Şi iată că, treptat,
Discursul în tăcere s-a mutat,
Tăcerea s-a umplut de sens şi ţel,
Tăcerea era drumul către El.

Aşa-I vorbeam. Spunându-I tot, deschis,
Aşa-I vorbeam : Abis lângă abis.



E p i l o g

De-atâta timp, în lumea de himere,
În lumea iluzorie, şi eu
Am rătăcit. Asemeni lui Orfeu,
Crezând în a cuvântului putere.

Crezând şi totuşi nu. Căci, mai presus
De vorba noastră vană şi firavă,
Resimt Cuvântul răstignit în slavă
Şi-mpurpurat pe crucea lui Iisus.

Încât, sătul de idoli şi eroi
( Eroi când în prim-plan, când în eclipsă ),
Pun jos condeiul laic. Scrieţi voi !
Ne revedem după Apocalipsă.


23
1. Acum, că Domnul e păstorul meu,
Oare de ce voi duce lipsă eu ?

2. Odihnă-mi dă, păşunile sunt verzi,
Cu ape liniştite şi livezi.

3. Îmi întremează sufletul. De rău
M-absolvă, căci ador Numele Său.

4. O, Doamne, chiar când calc a morţii vale,
N-am teamă, că-s sub paza mâinii Tale.
Pasul mi-l laşi să treacă şi să meargă,
Strunindu-mi-l cu înţeleapta-Ţi vargă.

5. Atunci când toţi vrăjmaşii sunt de faţă,
O masă-mi pui Tu, dis-de-dimineaţă.
Capul mi-l ungi cu mir din cel mai fin,
Paharu-mi se revarsă de prea plin.

6. Aceste negrăite bucurii
Întreaga viaţă mă vor însoţi.
Voi locui în Casa Domnului
La nesfârșit, prin îndurarea Lui!


Eugen Dorcescu

Fragment din Biblice, Ed. Marineasa, Timișoara, 2003



DESPRE EREMIT



Pe Eugen Dorcescu l-am cunoscut în anul 1987, în biroul său de redactor şef la Editura „Facla” din Timişoara. Lucra la cartea Argonauţii, o colecţie de volume în miniatură a celor care doreau să scrie, să fie poeţi, debutanţii, în căutarea lânii de aur. A reţinut din scrierile mele placheta de debut Fructul din fruct, antologia debutanţilor apărând în anul 1988.
Discuţia a fost una directă, solidă şi corectă. Scriitorul a dorit să-mi transmită implicit un mesaj: eşti responsabil de fiecare cuvânt pe care îl scrii. Poate nu le-am înţeles eu pe toate atunci, dar ulterior am înţeles că editorul nu a intervenit într-un fel asupra textului scris de mine, ceea ce trebuie să apreciez şi acum, este un compliment făcut unuia care urma să pornească la drum, un compliment care valida textul şi omul, mai ales.
Ulterior am descoperit prin librării volumele de versuri din ciclul ce se va numi Biblice, un ciclu necesar pentru Eugen Dorcescu şi pentru literatura română. Era deja după anul 1989, totuşi un an reper în ce priveşte manifestarea poeziei la poeţii români.
Am citit cu o anumită curiozitate acele cărţi, texte biblice versificate de Eugen Dorcescu, mi s-a părut straniu şi cumva degradant pentru un poet adevărat să apeleze la versificările unor cărţi vechi, care oricum intraseră în dogmă.
Din  nefericire pentru mine, la acea dată nu am citit şi nu am studiat Scriptura. Deci, nu aveam cum să înţeleg.
Ulterior am corespondat cu Eugen Dorcescu, Internetul a deschis posibilităţi reale de comunicare şi am beneficiat de principiul vaselor comunicante, adică nivelul de comunicare s-a echilibrat şi descoperirile au venit treptat. După ce am început să citesc şi să studiez Scriptura, am înţeles demersul scriitorului Eugen Dorcescu şi poate titlul unui volum de versuri scris de mine a fost Pomul cu scribi, pornind de la realitatea scrisului trăit în mod profund, văzând şi în poet unul dintre scribii care se ţin cu ambele mâni de ramurile pomului cunoaşterii binelui şi a răului .
Eugen Dorcescu mi-a transmis în format electronic volumele sale, poate prin anii 2007 - 2008. Am fost puţin nedumerit, dar am înţeles că opera trebuie încredinţată direct oamenilor, aceasta fiind poruncă divină, textul scris se încredinţează omului şi cartea nu este un obiect de decor, de pus pe raft, în biblioteca amenajată modern sau clasic. Era, poate, cea mai profundă apreciere pe care o putea face o persoană despre mine. Eram de încredere, adică. Înţelegeam. Sau începusem să înţeleg.
Eugen Dorcescu mi-a dat o scurtă recomandarea pentru a putea deveni membru U.S.R., adică puteam să acced în breasla scriitorilor, eram scrib cu legitimaţie şi misiune.
Recomandarea sa a fost una exactă şi utilă, dar dincolo de cuvinte am înţeles că harul ce ţi-a fost încredinţat trebuie să aducă şi mai mult rod. Păstrez recomandarea sa ca un act de descoperire mai curând decât ca un demers administrativ. Am apelat la dânsul pornind de la Fructul din fruct, ceea ce a început a avut un fel de ieşire prin cer, era o destinaţie posibilă.
Când scriu despre Eugen Dorcescu gândesc la cele profunde, la călătoria iniţiatului, o călătorie necesară şi pregătitoare.  
Din păcate, literatura modernă nu pune accentul pe cunoaşterea iluminată şi pe necesitatea iniţierii prin scrierea operei, ca un mod de salvare prin cunoaştere şi revelaţie.
De reţinut la scriitor, profesionistul devine un simplu scrib, Eugen Dorcescu reia ritualul iniţial al scribului care stă aplecat peste pergament şi scrie cuvintele care trebuie, nimic în plus, nimic în minus, cu simplitatea măreţiei.
Rescriind textul biblic cu migală, opera devine ştiinţa adevărului, formulă matematică de fixarea eternităţii în cuvintele ce ni s-au dat în limba română.
Dincolo de textul scris de Eugen Dorcescu există abisul aşa cum omul limitat percepe nelimitarea lui Dumnezeu, dar totul devine posibil când ai o relaţie cu Dumnezeu în modul acesta.
Eugen Dorcescu, prin opera sa, lansează o provocare pentru scriitori, opera scrisă ca mod de purificare prin cuvinte pentru a descoperi Cuvântul. Iar Cuvântul are atâtea posibilităţi de a vedea cu ochii inimii încât abisul poate fi chiar pe o stradă la Tenerife, numărul 7.
Cine doreşte să citească o poezie care să-l înveţe cum să călătorească spre alte zări, va citi Eugen Dorcescu, va accepta provocarea şi va putea vedea destinaţia reală.    

C Stancu