Suflete amestecate
Ladislau
Daradici este un romantic modern. În romanul Oraşul sufletelor amestecate, Bucureşti: Editura eLiteratura, 2015,
abordează cu mult curaj destinul unor oameni ai vremurilor pe care le trăim.
Atent la detalii, la mediul în care trăiesc personajele, la relaţiile dintre
ele, scriitorul pune accentul pe sufletele lor. Sufletele sunt cu adevărat
importante. Un roman în care acţiunea se împleteşte cu poezia, cu fiorul. În
vremurile acestea oamenii pot să-şi
piardă sufletele, sensul vieţii.
Personaje
principale sunt Maria şi József, un bărbat şi o femeie. Maturi, prinşi în plasa
întâmplărilor neprevăzute care blochează suflete. Maria, asistentă medicală,
el, şoferul de pe ambulanţa spitalului. O echipă apăsată de sarcinile de
serviciu, de boli personale, de singurătate. Singurătatea este elementul care
le modelează mintea, sufletele, timpul. Acţiunea se petrece la Hunedoara,
aproape de lacul Cinciş, un loc misterios şi afectat de mituri. Lacul este un
personaj în sine, o lume. Lacul este oglinda oamenilor şi a cetăţii. Hunedoara
este un oraş monoindustrial, cu legende. Lacul ademeneşte istoria şi destinul
oamenilor.
Viaţa ar fi
putut fi liniştită pentru personaje, dar nu a fost aşa. Maria îşi pierde fiul,
Alexandru, care se îneacă în lacul flămând. Acest eveniment marchează viaţa
femeii, efectele sunt fulgerate. Îşi pierde soţul, familia este afectată, îşi
pierde identitatea. Este lucrul cel mai cumplit pentru o femeie. Ea nu va şti
încotro va ajunge. Trauma o copleşeşte. Capabilă să se dedice meseriei şi celor
aflaţi în nevoie ca urmare a multor accidente care pot apărarea în viaţa oamenilor,
ea nu mai poate face lucruri normale pentru sine. Activitatea de pe salvarea
spitalului îi fură şi timpul. Nu mai poate iubi, se însingurează, are accese de
retragere din realitate, memoria se încarcă de plumbul durerii. Memoria este
singura comoară. Reface în mintea-i viaţa şi destinul fiului pierdut. Dialogul
ei cu lacul, personaj flămând de suflete, este tensionat. Îşi doreşte fiul
înapoi, dorinţa este un miraj neacoperit de puterea apelor. Doreşte să-i
recupereze trupul pentru a-l îngropa după datină.
Ladislau
Daradici redă legenda lacului Cinciş în episoade bine structurate, totul intră
în istorie şi în mit. Lacul a înghiţit multe suflete, biserica, sate, cimitire.
Sufletele din adânc strigă după cele din oraş. Lacul alimentează cu apa
necesară oraşul, întreprinderile. Vremurile se schimbă, activitatea industrială
scade, apa strigă spre oameni istorii zilnice. Este un permanent dialog între
lac şi oraş, un dialog special, limbajul este straniu, înţeles de cei care
suferă. Conductele poartă mesajul cu ţipete şi lamentaţii. Maria este prinsă în
capcana monstrului care i-a răpit fiul şi bărbatul, care i-a înnegrit sufletul.
Există vase comunicante secrete între oraş, lac, oameni, istorie.
Întâlnirea cu
József este una care-i schimbă planul vieţii. Bărbatul, cu răbdare, depăşindu-şi tarele singurătăţii, o readuce la
viaţă. Îi redă identitatea furată.
Refugiul în
natură, excursiile făcute împreună, visele, micile gesturi care au efecte mari,
toate o scot pe Maria din zona apocalipsei personale. Dragostea, mai ales
dragostea, declanşează un proces de schimbare profundă. Ea se reîntoarce la
viaţa pierdută.
Autorul prezintă
cu atenţie şi căldură dragostea unor oameni maturi care-şi regăsesc ritmul
pierdut în faţa destinului implacabil. Daradici cunoaşte bine zona, descrie
peisajele, oraşele pe unde călătoresc ea şi el în căutarea vieţii pierdute. Din
momentul în care ei îşi reintră în ritmul normal al vieţii prin relaţii
integre, lumea se reface din mii de elemente, se recompune întregul. Viaţa este
recâştigată cu toate continentele ei. Naraţiunea curge lin şi precis.
Biserici, sate,
cimitire aflate în adâncul apelor lacului Cinciş formează o lume care a fost,
prezentă prin oglindire, prin reflecţie în viaţa oamenilor care continuă să
trăiască. Sunt zone în care imaginarul depăşeşte limitele realului, textul
devine poem. Scriitorul nu se ascunde, lasă în plină lumină aceste paliere: realul, fantasticul, lacul, moartea,
dragostea. Mitul se împleteşte cu suferinţa. O suferinţă mută uneori. Când
femeia şi bărbatul se întâlnesc în propria lor legendă, lucrurile se simplifică
prin miracolul dragostei care acoperă toate. Sufletele se amestecă. În modul
acesta ele se apropie, dar îşi menţin şi identitatea, îşi păstrează intacte
energiile. Singurătatea este depăşită. Maria va căuta să-şi găsească fiul
pierdut în moarte, dragostea o duce pe drumul corect. La final, Daradici are
câteva precizări legate de roman.
„Cât timp am
lucrat la Oraşul…, am urcat de câteva
ori la lacul Cinciş din Munţii Poiana Ruscăi. Ultima oară, într-o sâmbătă, la
începutul lui decembrie; a fost atâta soare şi vreme atât de caldă, încât am
dus un scaun pliant pe mal şi am rămas acolo ore bune, observând lacul, cei
câţiva pescari dintr-un golf apropiat şi scriind pagină după pagină într-un caiet,
cu creionul. Povestea satelor, bisericilor şi cimitirelor de pe fundul lacului
este reală, o serie de alte aspecte ţinând de fantastic. Cu toate acestea, în
această fază, povestea mi se pare mai veridică decât realitatea care m-a
inspirat” (p. 226).
Lupta lacului
nemilos cu oraşul este redată cu atenţie. „Ţevile huruiră din nou; era ca un
blestem. Tot oraşul se plângea, se întâmplau atâtea, zilnic câte o conductă
înfundată sau spartă, apa inundând subsolurile, scurgându-se pe străzi, izvoare
limpezi răbufnind din asfalt şi beton peste noapte, transformându-se în pâraie.
Se spune că instalaţiile ar fi de vină, vechi de o jumătate de secol, fierul şi
fonta ruginind şi plesnind; dacă până şi metalul, te întrebai, ce pretenţii să
mai ai de la un om de carne, de la un fir de viaţă cât o rază de stea, cât o
aţă? (p. 17)”
Căutarea fiului
pierdut a captat-o pe Maria, viaţa ei era urzicată de întrebări fără răspuns în
viaţa reală.
„Deseori se
întreba ce fel de om ar fi fost Alexandru, ce fel de lucruri i-ar fi plăcut,
unde s-ar fi regăsit. De când era mic, ar fi vrut să stea doar afară şi dacă
ieşea din oraş, la lac, la munte sau chiar şi numai la marginea oraşului, până
la pădure, era în culmea fericirii” (p.p. 69-70).
Scriitorul
descrie cu răbdare, tandreţe, bucurie, farmec naşterea iubirii între cei doi.
Este o dragoste de oameni maturi, compusă din mii de istorii, de gesturi, de
cuvinte spuse sau subînţelese, din tăceri şi mărturii. Din momentul în care
femeia îşi mărturiseşte singurătatea şi slăbiciunile sufleteşte, sentimentele
se declanşează cu frumuseţe şi farmec. Daradici sesizează momentul de cotitură
în viaţa oamenilor. „Şi deschise uşa debaralei, arătându-i locul ei de refugiu
şi de spaimă în care, când simţea că îşi pierde minţile, suporta teroarea, asaltul
rece al limacşilor, într-un ultim gest disperat de neputinţă, sinucidere
spirituală şi autoflagelare… De autoexil…”( p.168). Mărturia se eliberează de
tensiuni, este o spovedanie târzie în faţa unui om care o întâmpină cu multă
căldură, simplitate şi bucurie.
Ca asistentă
medicală, alături de József, Maria a ajutat oameni în nevoie, accidentaţi,
oameni la limita fizică a existenţei. Însângeraţi, cu mintea rătăcită, cu
trupul acoperit de răni, cu viaţa pâlpâind în corp. A făcut-o cu dăruire, cu
pasiune. Nu se putea ajuta pe ea. Rănile spirituale sunt mai profunde, se
vindecă foarte greu, prin oameni care pot dărui iubire. Daradici prinde esenţa,
lasă textul să curgă, povesteşte simplu, cu o energie discretă şi cu mult
pasiune.
„Vara se scurgea
ca un poem şi Maria simţea cum devine tot mai dependentă de omul ei. Căci aşa-i
spunea József, omul ei, iar ea, femeia lui” (p. 210).
Femeia şi
bărbatul se întâlnesc, formează întregul, povestea capătă consistenţa, poemul
creşte şi cuvintele se schimbă în viaţă. Sufletele se amestecă...
Daradici
defineşte filmul acesta: „Este un roman al căutării, al recuperării sinelui de
către doi oameni însinguraţi, prinşi într-o încrâncenare aproape imposibilă de
a salva vieţi. Paradoxal, până la un anumit punct, ceea ce izbutesc ei să facă
atât de bine pentru alţii, nu reuşesc şi pentru ei înşişi” (p. 226).
La începutul
romanului aflăm date despre scriitor, Ladislau Daradici este prozator, poet,
critic literar, fin observator al fenomenului literar actual. Profesor dedicat,
el prezintă modelul de scriitor al cetăţii, implicat în multiple activităţi.
Cărţile sale, enumerate pe scurt, ne descoperă lumea unui scriitor profund
ataşat valorilor clasice, artei, culturii, fenomenului social complex în care
lumea s-a trezit la final de epocă. A fost inclus în antologia celor mai
frumoase proze ale anului (2014, Editura Adenium). La final, precizările
autorului au menirea de a contura tema romanului, atenţia acordată dramelor
speciale în care oamenii pot cădea fără voia lor. Precizările demonstrează
căldura autorului şi atenţia acordată cititorului: „...e o rostire sinceră în
simplitate şi care spune poate mai mult decât ar fi permis despre autorul ei”
(p.227).
Constantin
Stancu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu