Arta de a trăi
(Voicu Lăzăruţ, Viaţa după dosar, Deva:Editura Gligor
Haşa, 2015)
Viaţa după dosar, o viaţă complicată, o viaţă irepetabilă. Voicu
Lăzăruţ, curajos şi frenetic, îşi prezintă viaţa prin prisma celui aflat sub
lupa fostelor organe ale securităţii. Una era varianta „oficială” pusă de
prieteni şi apropiaţi în fişierele organelor de informaţii, alta e varianta
trăită, durută şi lăcrimată. Revoltat pe sportul „dosariada”, la modă după anul
1989, revoltat pe caracterul unor oameni pe care i-a considerat prieteni,
scriitorul se aruncă în lanul de fapte. Faptele cetăţeanului în vremea vieţii
sale.
Plecând de la imaginea
liniştită din zonele publice ale oraşului, cu pensionari amabili şi
binevoitori, cu pensii babane şi trecut armonios după regula comunismului bine
asezonat cu duplicitari, autorul îşi prezintă viaţa cu simplitate, mânie şi,
chiar, furie.
Dosar? Vreţi dosarul,
iată, e aici, la dispoziţia dumneavoastră!
Viaţa: Arta de a trăi şi
a îmbătrâni! Cei sensibili înnebunesc, dragostea îi copleşeşte, vin regrete,
boli, neantul cu ritual şi reţete compensate. Neputinţele cele de toate zilele.
Toţi vom ajunge în acest punct, irepetabil şi brutal. Rămân amintirile,
singurătate, fuga în virtual, iubirile care te ajung din urmă, pasiunile care
au adus timpuri de foc. Fotbal, jocuri de societate, vremuri cu mituri şi
istorii care au făcut... istorie. România este a noastră, miturile ne aparţin,
boala poate fi ocolită prin fantezie.
Surprinzător, autorul ne
prezintă şi o bibliografie, cărţile care au modelat textele, cărţile care i-au
inundat viaţa, de la Inteligenţa materiei
la Candidaţi la fericire, de la Idiotul la celebrele legi ale lui Murphy, de la Ghidul birocratului la Regele
manelelor. Şocul „dosariadei”, şocul morţii şi al efemerului în pânza de
păianjen a eternităţii.
Argumentele autorului:
„De ce mai vreau Dosarul CNSAS? Pentru simplu fapt că vreau să văd cine şi ce a
scris în caracterizări şi turnătorii despre mine şi familia mea, noi trei,
membrii de nădejde şi de conducere ai P.C.R. Vreau să-mi elucidez propriul
trecut, pe etape. Vreau să se deconspire structurile şi acţiunile securităţii,
cu efecte asupra întregii mele generaţii. Vreau să-i ghicesc şi să-i recunosc
clar pe cei ce făceau această mizeră activitate” (p.6).
Arta de a trăi, este
arta dezamăgirii: Oameni în care cetăţeanul de rând şi-a pus nădejdea. Vin
minciuni, interesul care acoperă caractere, cultură, educaţie, agresivitatea
celor care fug după avere, avere, avere... O revoltă împotriva sistemului. „Societatea
noastră de acum miroase a lene, a minciună, superficialitate politică, făcută
de incapabili. Peste tot sunt judecăţi fără minte şi caracter, aproape toţi
mimează munca şi gândirea, deşi, peste tot miroase a creier ars sau mâinile
bătătorite” (p.24). Este o analiză între luciditate şi revoltă. Dacă există o
artă a vieţii, există şi o artă a superficialităţii şi a minciunii. Cu ironie,
Voicu Lăzăruţ reţine un citat din J.W. Lec: „Abia, când am ajuns în beznă, mi
s-a luminat capul!”.
Interesante sunt
pasajele în care autorul abordează fotbalul ca fenomen social complex, o lume a
bărbaţilor care apar eroi, vedete, rataţi, mizerie şi glorie. Memorialistul
reţine cu plăcere acest spectacol social oferit de fotbal, fără documentare,
fără analize pe statistici, doar bucurie plină. El reţine un citat din S.
Heginbotham: „Oricine a inventat fotbalul, ar trebui să fie venerat, ca un
Zeu!”. Apoi, plonjează în viaţa unor fotbalişti care au activat în provincie. O
face cu atenţie, redând dramele, erorile, greşeala. Oameni care s-au ratat.
Viciile i-au răpus, zeii de o zi au căzut în noroi. De ce? Voicu Lăzăruţ are
răbdarea de a nara, povestea este una tragică, povestea unor gladiatori care au
murit fără să ştie de ce. Vremuri şi oameni în iarbă...
Iarba acoperă toate...
Interesant este
capitolul dedicat cartoforilor, jucătorilor de jocuri de noroc, otrava
societăţii, microbul care distruge suflete. Analiza făcută este una
devastatoare, e analiza unei societăţi în cădere, redă în microcosmos marile
valuri din macrocosmos. „Este flagelul moral şi vital al contemporaneităţii!
Este speranţa, ce veşnic nu moare! Jocul în sine, jocul de cărţi este de fapt,
jocul de numere sau figuri. Este în prezent amplificat astăzi, dar în genetica
omenirii există de mii de ani” (p.197). Ne sunt prezentate destine şi fapte de
„gambler”.
Despre istoria care ne-a
afectat viaţa, memorialistul reţine o definiţie luată din emisiunile de
televiziune: Petru Groza = Don Quijote /
Romulus Zăroni = Sancho Panza. Politica a ridicat oameni pe piedestal, i-a
coborât pe unii, rămân miturile, bancurile, clipele pline de umor şi
zădărnicie. „Petru Groza nu a fost un filozof al istoriei, ci un iscusit al
vieţii, care a trăit mereu în contradicţie, când cu burghezia, când cu dictatura
proletariatului”. Acestui erou de film, personalitate controversată, un tânăr
istoric, Dorin Liviu Birfoi, i-a dedicat o carte importantă: Petru Groza, ultimul burghez. Voicu
Lăzăruţ remarcă faptul că istoricul s-a documentat asiduu, a creat un personaj
şi mai complex decât a fost în realitate. Analiza făcută în Viaţa după dosar este una ludică, fiecare om a avut şi va avea un dosar
undeva.
Despre iubirile cu tâlc,
putem reţine că există un tumult al hormonilor adormiţi, o veşnică alergare
spre plăceri care nu consolidează. Autorul povesteşte cu plăcere aventuri care
s-au sfârşit în „cutia cu amintiri”. Sunt evenimente care au făcut deliciul
bărbatului tânăr, amintiri care acum sapă la baza viselor.
„Erau minţi ale unor
femei mai tinere, la care n-am umblat deloc, le-am iubit în stare brută. Căci
îmi plăceau femeile, cu un corp şi o curăţenie perfectă şi să fie puţin curve.
Au existat pentru câteva ore sau zile, în viaţa mea şi femei „ghips” sau
marmoreene, care erau bune de soţii, poate, doar, după 60 de ani sau de
murături, poate într-o altă viaţă, femei amorfe, pe care le-am evitat, cât am
putut, în viaţa amoroasă” (p.250).
Tristeţe şi luciditate
în prejma morţii, pentru unii oameni care s-au dus în cimitirul necesar, a fost
o oportunitate orizontală. Autorul abordează fenomenul cu o energie specifică
bărbatului care priveşte în mai multe direcţii, convins că viitorul stă pe
stânca trecutului, iar prezentul merită puţină atenţie. „În cimitirul dragilor
noştri înaintaşi îngropăm vieţi, care au avut tot timpul frica de moarte. La
unii a fost mai mare frica de sărăcie, accidente, boli, singurătate, când erau
în viaţă, până au trecut în altă lume. Nu pentru că eu mă dau „Doctor în
Frică”, dar frica este boală universală” (p.95).
Pentru Voicu Lăzăruţ dosarul
este ocazia perfectă să retrăiască momente fierbinţi ale vieţii. Temele în
carte, aparent fără legătură, se leagă prin timpul
mărturisirii. Totul pare a fi venit foarte repede. Sociologia, psihologia,
sportul, literatura, iubirile, greşelile sunt prinse în filmul propriu, după un
scenariu care se doreşte veridic. Taina aparţine celui care scrie, celui care
uneşte părţile pentru a forma întregul.
Există în această carte
teme pentru mai multe cărţi. Cu timpul, scrisul lui Voicu Lăzăruţ va căpăta mai
multă consistenţă. Naraţiunea se va fixa pe teme majore bine coagulate în viaţa
reală. Interesul său pentru lumea în care a trăit, trăieşte şi speră să creadă,
este autentic. Revolta se transformă treptat în jurnal, foamea de adevăr îl
presează, sensurile scapă multelor personaje care se mişcă în planul poveştii. Remarcabil
faptul că fiecare dintre capitole are unul sau două citate din scriitori sau
personalităţi importante. El leagă viaţa după dosar de marile evenimente
culturale care au zguduit lumea. Conştiinţele au fost marcate de vorbe celebre.
Generaţiilor care vin după cele petrecute, nu vor înţelege misterul care a
ţinut în priză alte generaţii, în ciuda tensiunilor sociale. Cu alte cuvinte,
este o artă modul în care trăim acest dar.
Povestea începe banal:
„...viaţa de pensionar îţi oferă o pensie mică, dar o libertate mare de
acţiune, o independenţă şi o libertate de invidiat, m-am hotărât într-o
frumoasă zi de iarnă, să fac o cerere de acces la dosar...”(p.5).
Finalul este
încrâncenat: „Categorisim oamenii, cântărim creiere şi caractere, de pe poziţia
noastră, de pe un piedestal temporal. Ne erijăm în legiuitori, judecători,
profeţi şi, în general, schimbăm destine umane, cu un aer dictatorial şi de
intoleranţă” (p. 308).
Constantin
Stancu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu