joi, 15 noiembrie 2018

Dumitru Hurubă: A.E. Baconsky, panorama poeziei... „Şi, în sfârşit, la Editura el publică masivul volum „Panorama poeziei universale contemporane” (1973), pentru care este distins cu Premiul Uniunii Scriitorilor… Pentru activitatea sa prodigioasă, în anul 1974, Baconsky este invitat în Germania la sesiune de comunicări organizată de Academia germană şi dedicată întregii sale opere, fenomen petrecut în Berlinul de Vest, în luna decembrie, 1974…”


(continuare) 



DUMITRU HURUBĂ

Să ne mai (re)amintim de…
A.E.BACONSKY

Moto:
„…Lăsaţi nebunii
să umble singuri căutând o lume
mai albă pentru moartea lor, lăsaţ-i
nepedepsiţi şi liberi: fiecare
cu masca lui întâmpinând la ţărmuri
Apusul Magic, fiecare-n iarnă
strigându-şi falsul nume
                în timp ce rugineşte
pe vechi blazoane, cel adevărat.”
(În golul dintre făpturi, din vol. Fluxul memoriei, 1987. pp. 1990-1991)

 



Înregimentaţi sub egida unui conservatorism acut-proletcultist, mulţi autori ai vremii – ne aflăm la începutul deceniului 60-70 – au  privit suspicioşi spre drumul literar deschis de Baconsky, de fapt o primă deschidere… periculoasă chiar spre un postmodernism greu spre imposibil de convieţuit împreună cu realismul socialist aşezat în fruntea tuturor bucatelor literare.
Aşadar, alarmă!
În această ordine de idei, simt nevoia, normală şi explicabilă, să apelez din nou la Acad. E. Simion pentru a-mi argumenta afirmaţiile, căci scrie Domnia sa: „…un poet (Baconsky, n. D.H.) despre care se vorbeşte azi foarte puţin. Ca să nu spun aproape deloc. „Optzeciştii“ nu l-au revendicat printre modelele lor, ei renunţă programatic la formele de seducţie ale lirismului înalt, iar „fracturiştii“ („douămiiştii“) şi, în genere, postmoderniştii îl ignoră cu desăvârşire.” (id.). Afirmaţia implică o realitate deosebit de gravă şi cu… bătaie peste graniţa Revoluţiei din Decembrie 1989 când furia cârcotaşilor denigratori se dezlănţuie, însă fără a conştientiza o veridicitate de care doar forţând prosteşte lucrurile se putea face abstracţie.

  Teoretic, acest duel între taberele pro şi contra creaţiei baconskyene, declanşat ca urmare a marii schimbări de macaz în lirica poetului clujean, prefigurată odată cu apariţia volumului Fluxul memoriei (1957), se va manifesta oarecum… nehotărât, fiindcă Baconsky îşi va menţine statutul de autor controversat agreat tot mai mult de noile generaţii de scriitori, în timp ce unii critici literari, cu spatele asigurat de ideologia comunistă vor continua să-l denigreze… Demonstrând o putere de muncă impresionantă, el îşi continua activitatea literară, fie prin scrieri de inspiraţie proprie, fie prin traduceri. Astfel, întorcându-mă la… cronologia faptelor: în anul 1962, traduce şi publică romanul Marea călătorie, de Jorje Semprun; tot în 1962 va începe să publice timp de trei ani în revista Contemporanul, eseuri despre mişcarea literară universală în secolul XX, ciclu purtând titlul semnificativ Meridiane, Faptul că în luna octombrie a aceluiaşi an, într-o dezbatere organizată de Uniunea Scriitorilor, Baconsky prezintă referatul intitulat: Situaţia poeziei universale contemporane, constituie o dovadă în plus a preocupărilor poetului, concretizată în volumul de traduceri Meridiane, publicat în 1965. În anul următor – 1963 – el publică volumul Poeţi şi poezie, cu un Cuvânt înainte propriu, în care spune, ca un fel de… profesiune de credinţă: „E o pledoarie (Cartea, n. D.H.) împotriva singurătăţii şi a palorii crepusculare drapată în rafinament, împotriva artificiului care tinde să disimuleze inconsistenţa printr-o supralicitare a tuturor iluziilor de superioritate, împotriva epigonismului deghizat, obişnuit să ignoreze marea şi glorioasa tradiţie a poeziei, nesocotind marmura statuilor şi preferând să maimuţărească profilul înaintaşilor, după formele labile  şi nearticulate ale umbrelor proiectate pe caldarâm.” (A.E.Baconsky, Cuvânt înainte, la vol. Poeţi şi poezie, Editura Pentru Literatură, Buc., 1063, p. 9). E greu să-l recunoaştem pe autorul multpomenitului volum de veersuri Fluxul memoriei, de ex.? Absolut deloc! Ideea se consolidează înaintând spre altă carte de referinţă, Cadavre în vid (1968). Însă, până atunci, să mai notăm că, în 1964, Baconsky publică o traducere din Mahābhārata, una dintre cele mai importante epopei ale Indiei anticeUn an mai târziu, în 1965, Baconsky forţează parcă lucrurile printr-o activitate deosebit de intensă pe toate planurile, astfel: publică volumul Fiul risipitor, în februarie este ales membru în Comitetul de conducere al Uniunii Scriitorilor; februarie-aprilie: călătoreşte în Austria, Paris, Italia, Belgrad…; începe colaborări cu versuri şi eseuri în publicaţi străine, precum: Neues-Forum (Austria), Les Cahiers de’Herne (Franţa), Die Presse (Austria),  Aksente (fosta R.F.G.), care, pe genuri de creaţie, continuă şi în 1966, după unii comentatori ar fi vorba despre pregătirea unei antologii din creaţia proprie care va fi şi publicată în 1967 sub titlul Fluxul memoriei, în care sunt incluse şi multe inedite. Tot în anul respectiv, după volumul de poezii menţionat, Banconsky publică volumul de povestiri Echinoxul nebunilor, în care predomină atmosfera unei alegorii cu străvezie trimitere spre societatea unde trăiesc şi activează persoane şi personaje reprezentative, chiar dacă ele reprezintă categorii sociale ilustrând o lume cu viaţă lipsită de demnitate, dar integrate perfect în atmosfera generală a cărţii… În aceeaşi notă de  bogată activitate, în 1968 A.E.Baconsky publică două volume de însemnări de călătorie sub titlul comun Remember, o parte dintre acestea fiind republicate nouă ani mai târziu sub titlul Remember, fals jurnal de călătorie (Editura Cartea Românească, Buc., 1977) „DE CE FALS JURNAL?”, întreabă retoric Baconsky într-un scurt preambul, „Pentru că, răspunde el, autorul nu se mai simte în stare să caligrafieze un jurnal de călătorie – şi paginile de faţă o ilustrează, lipsite cum sunt de echilibrul şi seninătatea, dacă nu şi de sănătatea prezumată a gestului.” (p. 5). Din cuprinsul acestui an, trebuie să mai reţinem o informaţie extrem-extrem de interesantă/importantă, şi anume că Baconsky începe un serial de emisiuni radiofonice sub un generic semnificativ „Meridiane lirice”, cu prezentare de mari poeţi ai lumii, în traducerea sa şi cu recitaluri aparţinând unor importanţi actori români. Această… producţie de traduceri (de fapt, imagini-eseu) va intra în alcătuirea celebrului volum „Panorama poeziei universale contemporane” (1973), conţinând aproape 1000 de pagini…
Ca an important în activitatea literară a lui Baconsky, trebuie să subliniez ca fiind vorba despre 1969 când îi apare volumul de versuri intitulat deloc pe placul autorităţilor şi cenzurii, şi de care aminteam ceva mai înainte, Cadavre în vid, pentru care, în anul 1970, i se acordă, totuşi, premiul Uniunii Scriitorilor… Aşa cum se poate constata, din cronologia ultimilor aproximativ 10 ani, el dovedeşte o putere muncă extraordinară, aceasta dacă ne gândim şi la faptul că, în 1971, cunoscuta şi apreciata revistă Magazin, îi acordă spaţiu în paginile sale – la interval de două săptămâni – pentru o rubrică de însemnări de călătorie, pe care o va susţine până în 1974. În această ordine de idei, ar fi nedrept să nu remarcăm că Baconsky făcuse o reală pasiune pentru literatura despre călătorii, dacă avem în vedere o scurtă retrospectivă… Această părere este întărită şi de faptul, un argument în plus, că, stabilit în Germania pentru un an, la invitaţia Academiei ţării respective (februarie, 1972), el întreprinde numeroase călătorii în Germania, Suedia, Austria, Belgia şi Olanda… Şi, în sfârşit, la Editura      el publică masivul volum „Panorama poeziei universale contemporane” (1973), pentru care este distins cu Premiul Uniunii Scriitorilor… Pentru activitatea sa prodigioasă, în anul 1974, Baconsky este invitat în Germania la sesiune de comunicări organizată de Academia germană şi dedicată întregii sale opere, fenomen petrecut în Berlinul de Vest, în luna decembrie, 1974… Un an mai târziu, el publică un album bilingv (româno-englez) de reproduceri din picturile lui Botticelli, în cunoscuta şi prestigioasa colecţie „Clasicii picturii universale”. 

Dumitru Hurubă
(va continua) 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu