marți, 14 mai 2019

Despre poezia lui Eugen Dorcescu. Câteva gânduri și antologia metaforei, despre salvare într-o lume mișcată



DRUMUL SPRE CASĂ LA EUGEN DORCESCU


Poezia lui Eugen Dorcescu este una care ne atrage prin acel ceva care face diferenţa dintre poezia-poezie şi poezia ca manea. Virgil Nemoianu scria despre Eugen Dorcescu, folosindu-se de o pană de înger, următoarele: „ Dorcescu trebuie socotit drept unul dintre cel mai însemnaţi şi m ai valoroşi poeţi actuali ai literaturii române, de fapt unul dintre relativ puţinii poeţi adevăraţi care funcţionează în ultimele două decenii la Dunăre şi Carpaţi.”
Despre poezia sa, poetul zice: „ …poezia mea explorează spaţiul, mai puţin frecventat, dintre subconştient şi conştiinţă”. 
Sorina Iovanovici- Jecza şi Olimpia Berca au scris o carte de crestomaţie critică despre „Poezia lui Eugen Dorcescu” , Editor Fundaţia Interart Triade, Timişoara – 2009. De la început se observă că cele două autoare preferă un titlu simplu, adevărat şi corect despre poezia unui importat poet contemporan. Sunt evitate titlurile venite din zona publicitară pentru a atrage atenţia, deoarece seriozitatea şi profunzimea poeziei, viaţa scriitorului în sine, ca scrib inspirat, au impus o luare de distanţă faţă de tratarea facilă specifică criticii actuale care încearcă să impună nume. La Eugen Dorcescu impune opera, ca efect al experienţei de cunoaştere prin poezie, ca incursiune în abis, iar numele apare încrustat în vers şi acea parte nevăzută a poeziei, care impune.
Chiar dacă, la început, poetul a avut un vers strict literar, cu vagi trimiteri spre sensurile lumii, în prezent el a reuşit o operă de o adâncime a zicerii de excepţie, mai ales datorită smereniei în faţa adevărurilor fundamentale pe care le-a receptat şi transmis mai departe ca dar de viaţă.
Privind la prietenii care au scris despre Eugen Dorcescu, în afara celor care au semnat crestomaţia, putem cita pe Valeriu Anania, Constantin Stana, Alexandru Ruja, Virgil Nemoianu, Iulian Boldea, Graţiela Benga, Maria-Diana Popescu, Olga Alexandra Diaconu, Mircea Lăzărescu, Ilinca Ilian, Constantin Stancu. Toţi aceştia sunt din zona respectului pentru poezie ca ritual de natură spirituală profundă, nu fac parte din lotul Dâmboviţa neapărat, dar citesc, iubesc poezie, se bucură de poezie şi acesta este lucrul cel mai important cu putinţă. Poezia este pentru ei un mod de ieşire în larg …
Cartea conţine câteva opinii zise de Cornel Ungureanu, Gheorghe I. Tohăneanu, Laurenţiu Ulici, Adrian Popescu, Adriana Iliescu, Ion Pachia Tatomirescu, Virgil Nemoianu. Opiniile sunt scurte şi corecte, dezvăluind o lume a poeziei prinsă în versuri de Eugen Dorcescu şi acea speranţa pentru altceva, incursiunea în cunoscutul necunoscut, reverenţa pentru viaţa spirituală, curajul de aborda limitele metaforei şi metametaforei.
Cititorul poate recepta şi câteva mărturii ale scribului şi avem o bio-bibliografie destul de completă despre aventura în abis a poetului, călătoria eremitului, de fapt.
Sunt câteva trimiteri spre omul de cenuşă, spre cel care culege alge, sau prinde epistole cu inima, planarea vulturului nopţii, penumbra metaforei şi faptul că poezia este de inspiraţie divină la Eugen Dorcescu, sau cel puţin poetul aplică modul acesta de fiinţare prin literatură, ca formă a credinţei concrete şi vizibile, expresie a credinţei interioare şi a bucuriei.
În mod cert cei care au scris despre eremit, au înţeles că Eugen Dorcescu este o stare a poeziei române contemporane şi o ieşire a ei în lumina universală, a epistolelor importante ale umanităţii. Drumul poetului în literatură e un drum spre esenţe, cutremurător, tragic, marcat de marile simboluri ale existenţei, călătoria spre paradis şi plonjeul în abis.
Deşi în ultima parte a creaţiei sale Eugen Dorcescu a abordat temele biblice, e remarcată maturitatea artistului care ştie să se pună în vehiculul versului adevărat. Conştient că poezia în general, este, într-un fel, la limita ei posibilă, Eugen Dorcescu se întoarce la rădăcini, la valorile creştine, la temele Scripturii, la cuvântul care te cercetează şi nu la cuvintele cercetate. Abordarea temelor biblice: Psalmii, Eccesiastul sau alte asemenea, impune celui care acceptă acest demers o disciplină spirituală de excepţie, cuvântul divin presupune o rânduială în toate şi o maturitate de excepţie care trece dincolo de canoanele obişnuite ale literaturii. Poetul a reuşit, iar reuşita lui este o biruinţă asupra morţii spirituale, asupra superficialităţii, asupra diletantismului. Până la urmă cu poezia nu este de joacă şi trebuie să fii stăpânul versului scris şi zis, pentru ca resorturile interne ale ideii să nu te plesnească peste umerii şi să frângă posibilele aripi ale omului.
Valeriu Anania scrie despre scrib: „Am deschis cartea, am citit primele pagini şi de îndată mi-am dat seama că autorul – un mare meşteşugar al stihului învăţat să zboare cu aripile larg deschise – nu se mulţumeşte să versifice textele biblice, ci le re-creează în măsura limbii române contemporane şi la dimensiunile talentului autentic al unui scriitor modern.” Iar Valeriu Anania ştie ce înseamnă Biblia, a tradus-o, a predicat-o, a înţeles…
Cartea de crestomaţie cuprinde şi dialoguri cu poetul, relevante pentru cei interesaţi, pentru cei care vor să cunoască poezia ca zicere de sus, răspunsurile sale ne dau o lumină intimă despre intimitatea poeziei şi despre ideea care luminează sufletul. Înţelegi că artistul trebuie să rămână artist, că nu trebuie să fie un acrobat, că el descoperă sensuri şi că luminează vieţi.
El zice: „ Aşadar, tot pentru mine, dar, de data aceasta, în calitatea mea de entitate spirituală, acasă înseamnă Împărăţia, precum şi, pe durata vieţii pământeşti, Cartea în care am aflat că Împărăţia există, şi că, dacă mă voi arăta vrednic, , mă aşteaptă, poate, mă va primi cândva. Cuvântul înseamnă cel mai sigur şi consolator acasă.” Mântuirea în sensul limbii koine, greaca veche, întoarcerea acasă asta înseamnă, mântuire
Carte este importantă pentru registrul scribilor, Eugen Dorcescu este prins în ea ca o entitate care străbate veacul pentru a spune, iar cuvântul scris arde, iar arderea aceasta este una care vindecă rănile lumii, rănile tale, cetitorule  


Constantin Stancu

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu