Epistola Sfântului Părinte Francisc despre rolul literaturii
1.
Scrisesem inițial un titlu referitor la formația sacerdotală, dar apoi m-am
gândit că, în mod analog, aceste lucruri pot fi spuse în legătură cu formarea
tuturor agenților pastorali, la fel ca și despre a oricărui creștin. Mă refer
la valoarea lecturii de romane și poezii pe drumul maturizării personale.
2.
Adesea în plictiseala vacanțelor, pe căldură și-n singurătatea unor cartiere
pustii, găsirea unei cărți bune de citit devine o oază care ne îndepărtează de
alte opțiuni care nu ne fac bine. Nu ne lipsesc nici momentele de oboseală, de
furie, de dezamăgire, de prăbușire, iar când nici prin rugăciune nu reușim să
ne regăsim liniștea sufletească, o carte bună ne ajută măcar să trecem peste furtună,
căci putem avea un pic mai multă seninătate. Și poate că acea lectură ne
deschide noi spații lăuntrice care ne ajută să evităm închiderea în puținele
idei obsesive care ne prind în cursă fără milă. Înainte ca media, rețelele
sociale, telefoanele celulare și alte dispozitive să devină omniprezente,
aceasta era o experiență frecventă iar cei care au trăit-o știu bine despre ce
vorbesc. Nu e vorba însă doar de ceva depășit.
3.
Spre deosebire de media audiovizuale, unde produsul e mai complet iar marginea
și timpul lăsate pentru „îmbogățirea” narațiunii sau pentru interpretarea ei
sunt, de regulă, reduse, cititorul e mult mai activ în lectura unei cărți.
Într-un fel el rescrie opera, o amplifică cu propria sa imaginație, creează o
lume, își folosește abilitățile, memoria, visele, propria istorie plină de
drame și simbolisme iar în felul acesta ceea ce rezultă e o opera diversă de
cea pe care autorul voia s-o scrie. O operă literară e astfel un text viu
și întotdeauna fecund, în stare să vorbească din nou în multe feluri și să
producă o sinteză originală împreună cu fiecare cititor pe care-l întâlnește.
În lectură, cititorul se îmbogățește cu ceea ce primește de la autor, iar asta
îi îngăduie, în același timp, să facă să înflorească bogăția propriei persoane,
astfel încât orice nouă operă pe care o citim ne reînnoiește și amplifică
universul personal.
4. Asta mă determină să
apreciez foarte pozitiv faptul că, măcar în anumite Seminarii, e depășită
obsesia pentru ecrane – și pentru veninoasele, superficialele și
violentele fake news – și se consacră timp
literaturii, momentelor de senină și gratuită lectură, discuțiilor despre
aceste cărți, noi sau vechi, care continuă să ne spună atâtea lucruri. Dar în
general trebuie constatat, cu amărăciune, că în parcursul formativ trimis
ministerului responsabil, atenția acordată literaturii nu-și găsește, pentru
moment, o plasare potrivită. Literatura e adesea considerată o formă de
divertisment, sau chiar de-a dreptul ca o expresie minoră a culturii și care
n-ar aparține parcursului formativ și, prin urmare, nici experienței pastorale
concrete a viitorilor sacerdoți. Cu puține excepții, atenția acordată
literaturii e considerată drept ceva in-esențial. În această privință, țin să
afirm că un asemenea tratament e greșit. El stă la originea unei grave sărăciri
intelectuale și spirituale a viitorilor preoți, care sunt, în felul acesta,
privați de un acces privilegiat, tocmai prin intermediul literaturii, spre
inima culturii umane și mai cu seamă spre inima ființei omenești.
5. Cu această scrisoare
vreau să propun o radicală schimbare de pași în privința marii atenții care, în
contextul formării candidaților la sacerdoțiu, trebuie acordată literaturii. În
acest sens, găsesc foarte potrivit ceea ce afirmă un teolog: „Literatura /…/
iese din ceea ce o persoană are mai ireductibil în misterul său /…/ Ea e viața care capătă conștiință de sine însăși
când ajunge la deplina expresie, făcând apel la toate resursele limbajului”.1
6.
Literatura are deci de-a face, într-un fel sau altul, cu ceea ce fiecare dintre
noi dorește de la viață, deoarece intră într-un raport intim cu existența
noastră concretă, cu tensiunile sale esențiale, cu dorințele ei și cu
semnificațiile ei.
7. Am învățat asta de
tânăr, cu studenții mei. Între 1964 și 1965, la 28 de ani, am fost profesor de
literatură la Santa Fe, în cadrul unei școli a iezuiților. Predam la clasele
din ultimii doi ani de liceu și trebuia să fac în așa fel încât elevii mei să
studieze Cidul. Dar băieților nu le
plăcea. Voiau să citească Garcia Lorca. Atunci am hotărât să citească Cidul acasă, iar în timpul lecțiilor vorbeam despre autori care
le plăceau lor mai mult. Firește că ei voiau să citească opere literare
contemporane. Dar, citind aceste lucruri care-i atrăgeau pe moment, prindeau
gust pentru literatură în general, pentru poezie, și apoi treceau la alți
autori. La sfârșit, inima caută mai mult și fiecare își găsește drumul său în
literatură.2 Eu, bunăoară, prefer scriitorii
tragici, pentru că toți putem simți operele lor ca pe ale noastre, ca expresie
a propriilor noastre drame. Plângând pentru soarta personajelor, plângem în
fond pentru noi înșine și pentru stările noastre de gol, pentru lipsurile
noastre, pentru singurătatea noastră. Desigur, nu vă pretind să faceți aceleași
lecturi cu cele făcute de mine. Fiecare va găsi acele cărți care-i vor vorbi
propriei vieți și care vor deveni adevărați tovarăși de drum. Nu e nimic mai
contraproductiv decât să citești ceva din obligație, făcând o sforțare
considerabilă numai pentru că alții au zis că e esențial. Nu, trebuie să
alegem lecturile noastre cu deschidere, cu surpriză, cu flexibilitate,
lăsându-ne sfătuiți, dar și cu sinceritate, căutând să găsim ceea ce ne trebuie
în fiecare moment al vieții noastre.
Credință și cultură
8. De fapt, pentru un
credincios care vrea în mod sincer să intre în dialog cu cultura timpului său
ori pur și simplu cu viața persoanelor concrete, literatura e ceva
indispensabil. Pe drept cuvânt. Concicliul Vatican II susține că „literatura și
artele /…/ încearcă să exprime firea
proprie a omului” și „să ilustreze nenorocirile și bucuriile
sale, nevoile sale și capacitățile sale”.3 Literatura, în
realitate, își primește impulsul de la cotidianitatea vieții, de la pasiunile
și întâmplările sale adevărate, cum sunt „acțiunea, munca, iubirea, moartea și
toate bietele lucruri care ne umplu viața”.4
9.
Cum am putea ajunge în inima vechilor și noilor culturi dacă ignorăm, aruncăm
și/sau reducem la tăcere simbolurile lor, mesajele, creațiile și poveștile cu
care au capturat și au vrut să dezvăluie și să evoce cele mai frumoase fapte și
idealuri ale lor, precum și violențele lor, spaimele și pasiunile cele mai
profunde? Cum am putea vorbi inimilor oamenilor dacă ignorăm, relegăm sau nu
punem în valoare „acele vorbe” prin care au vrut să-și manifeste și, de ce nu?,
să releve drama viețuirii și a sentimentelor lor prin intermediul romanelor și
poeziei?
10. Misiunea eclezială a
știut să-și etaleze toată frumusețea, prospețimea și noutatea în cadrul
întâlnirilor cu diferite culturi – de multe ori mulțumită literaturii –, în
care s-a înrădăcinat fără teama de a risca și a știut extrage ce e mai bun din
ceea ce a găsit. E o atitudine care a eliberat-o de ispita unui solipsism
asurzitor și fundamentalist care constă în a crede că o anume gramatică
istorico-culturală ar avea capacitatea de a exprima toată bogăția și
profunzimea Evangheliei.5 Multe profeții ale
nenorocirilor care azi se străduiesc să semene disperare sunt înrădăcinate
tocmai în acest aspect. Contactul cu diverse stiluri literare și gramaticale ne
va permite totdeauna să aprofundăm polifonia Revelației fără a o sărăci
sau reduce la propriile noastre exigențe istorice ori la propriile noastre
structuri mentale.
11. Nu e întâmplător că,
de pildă, creștinismul originar a intuit necesitatea unei confruntări strânse
cu cultura clasică a vremurilor. Un Părinte al Bisericii Răsăritene precum
Vasile din Cezareea, de pildă, în Cuvîntarea către
tineri, compusă între 370 și 375 și adresată, probabil, nepoților
săi, exalta valoarea literaturii clasice, produsă de éxothen („cei de afară”), cum îi numea el pe autorii păgâni –
atât pentru modul de argumentare, adică pentru lógoi („discursurile”) de folosit în teologie și în exegeză,
cât și pentru mărturia de viață ca atare, sau pentru práxeis („actele, comportamentele”) de luat în considerare în
ascetică și morală. Și conchidea îndemnându-i pe tineri să-i considere pe
clasici un ephódion („un viatic”) pentru
instruirea și formarea lor, invocând pentru asta „profitul pentru suflet” (IV,
8-9). Și tocmai din acea întâlnire a evenimentului creștin cu cultura epocii a
ieșit o originală reelaborare a vestirii evanghelice.
12. Mulțumită
discernământului evanghelic al culturii putem recunoaște prezența Spiritului în
policroma realitate umană, putem, adică, să culegem semințele deja plantate de prezența Spiritului în evenimentele,
sensibilitatea, dorințele, tensiunile profunde ale inimilor și ale contextelor
sociale, culturale și spirituale. Putem, de pildă, recunoaște în Faptele apostolilor, acolo unde se vorbește de prezența lui
Pavel în Areopag (cf. Fapte, 17, 16-34), o abordare
similară. Pavel, vorbind de Dumnezeu, afirmă: „… noi în el viețuim și ne mișcăm
și suntem, așa cum au spus unii dintre poeții voștri: Că neam al Lui suntem și noi.” (Fapte, 17, 28).6În acest verset sunt
prezente două citate: unul, indirect, în prima parte, unde e citat poetul
Epimenide (sec. VI A.C.), și unul direct, în care se citează din Fenomenele poetului Aratos din Silo (sec. III, A.C.), în care
sunt cântate constelațiile și semnele vremurilor bune și rele. Aici, „Pavel se
dovedește cititor de poezie și ne
permite să intuim modul său de a se apropia de un text literar, care nu poate
să nu ne facă să reflectăm asupra discernământului evanghelic al culturii. El e
numit de atenieni spermologos, adică „flecar,
băsmuitor, șarlatan”, dar în sens literal „culegător de semințe”. Ceea ce era
în mod sigur o injurie, pare, în mod paradoxal, un adevăr profund. Pavel culege
semințele poeziei păgâne și, depășind o precedentă atitudine de profundă
indignare (cf Fapte, 17,16), ajunge să-i
considere pe atenieni drept „foarte evlavioși” și vede în paginile literaturii
clasice o adevărată preparatio
evangelica”.7
13. Ce anume a făcut
Pavel? El a înțeles că „literatura revelă abisurile în care locuiește omul, în
vreme ce revelația și apoi teologia le asumă pentru a demonstra cum Christos
ajunge să le străbată și să le ilumineze”.8 În direcția acestor
abisuri, literatura e, așadar, „o cale de acces”9 care-l ajută pe
sacerdot să intre într-un dialog productiv cu cultura vremurilor sale.
Niciodată un Christos fără carne
14. Înainte de a
aprofunda rațiunile specifice pentru care trebuie să promovăm atenția acordată
literaturii pe calea formării viitorilor sacerdoți, fie-mi îngăduit să
reamintesc aici un gând despre contextul religios actual: „Reîntoarcerea la
sacru și la căutarea spirituală care caracterizează epoca noastră sunt fenomene
ambigue. Mai mult decât pe cea a ateismului, avem în față sfidarea de a
răspunde adecvat setei de Dumnezeu a multor oameni, pentru ca ei să nu încerce
să și-o stingă cu propuneri alienante sau cu un Christos fără carne.”10 Misiunea urgentă a
propovăduirii Evangheliei în timpurile noastre le pretinde, așadar,
credincioșilor – și sacerdoților îndeosebi – angajamentul ca toți să se poată
întâlni cu un Isus Christos întrupat, făcut uman,
făcut istorie. Trebuie să fim cu toții atenți să nu pierdem din
vedere „trupul” lui Isus Christos: acea carne făcută din pasiuni, emoții,
sentimente, povestiri concrete, mâini care ating și vindecă, priviri care
eliberează și încurajează, făcută din ospitalitate, din iertare, din indignare,
din curaj, din cutezanță: cu un cuvânt, din dragoste.
15. Și tocmai la acest
nivel o asiduă frecventare a literaturii îi poate face pe viitorii sacerdoți și
pe toți agenții pastorali și mai sensibili la deplina umanitate a Domnului
Isus, în care se revarsă deplin divinitatea sa, astfel încât să propovăduiască
Evanghelia într-un fel în care toți, chiar toți!, să poată experimenta cât de
adevărat e ceea ce afirmă Conciliul Vatican II: „în realitate numai în misterul
Cuvântului întrupat își găsește adevărata lumină misterul omului.”11Asta nu înseamnă misterul
unei umanități abstracte, ci misterul acelei ființe umane concrete, cu toate
rănile, dorințele, amintirile și speranțele vieții sale.
Un mare bine
16.
Dintr-un punct de vedere pragmatic, mulți oameni de știință susțin că obiceiul
de a citi produce multe efecte pozitive în viața persoanei: o ajută să
dobândească un vocabular mai bogat și, prin urmare, să dezvolte diferite
aspecte ale propriei inteligențe. Stimulează și imaginația și creativitatea. În
același timp, ne permite să învățăm și să exprimăm într-un mod mai bogat
propriile noastre narațiuni. Îmbunătățește totodată și capacitatea de
concentrare, reduce nivelul de deteriorare cognitivă, calmează stressul și
angoasele.
17.
Și mai bine încă: ne pregătește să înțelegem și, deci, să înfruntăm diversele
situații care survin în viața noastră. În timpul lecturii, ne scufundăm în
personaje, în preocupările, dramele, primejdiile, spaimele persoanelor care au
depășit la sfârșit sfidările vieții, ori poate în timp ce citim le dăm sfaturi
personajelor, sfaturi care, la urmă, ne vor folosi nouă înșine.
18.
Pentru a încerca să încurajăm și mai mult la lectură, citez cu plăcere câteva
texte de autori foarte cunoscuți care, cu puține cuvinte, ne învață atât de
multe:
Romanele deschid „în noi
în decurs de o oră toate bucuriile posibile și toate nenorocirile pentru care,
în viață, ne trebuiesc ani întregi spre a le cunoaște în mică parte și dintre
care cele mai intense nu ne-ar fi revelate niciodată, din pricina lentorii cu
care se produc și care ne împiedică perceperea lor”.12
„Citind marile opere
literare devin mii de oameni și, în același timp, rămân eu însumi. Precum cerul
nocturn al poeziei grecești, văd cu un miliard de ochi, dar sunt tot timpul eu
cel care vede. Aici, precum în religie, în dragoste, în acțiunea morală și în
procesul cunoașterii, mă depășesc pe mine și totuși, când o fac, sunt mai eu
însumi decât oricând.”13
19.
În orice caz, nu am de gând să mă opresc doar la acest nivel al utilității
personale, ci încerc să reflectez asupra rațiunilor mai decisive pentru a
retrezi dragostea de lectură.
Să ascultăm vocea cuiva
20. Când gândul meu se
îndreaptă spre literatură, îmi aduc aminte de ceea ce le spunea marele scriitor
argentinian Jorge Luis Borges studenților săi: cel mai important e să citești, să intri în contact direct cu literatura,
să te scufunzi în textul viu care-ți stă în față, mai degrabă decât să te
oprești asupra ideilor și comentariilor critice. Iar Borges le explica
această idee studenților spunându-le că poate la început vor înțelege puțin din
ceea ce citesc, dar că în orice caz ei ar asculta astfel „vocea cuiva”. Iată o
definiție a literaturii care-mi place mult: a asculta vocea cuiva. Și să nu uităm cât de periculos e să
încetăm să ascultăm glasul celuilalt care ne interpelează! Cădem numaidecât în
auto-izolare, începe un fel de surzenie „spirituală” care apasă negativ chiar
și asupra raportului cu noi înșine și asupra relației cu Dumnezeu, trecând
peste câtă teologie ori psihologie am reușit să studiem.
21. Parcurgând această
cale, care ne face sensibili la misterul altora, literatura ne învață cum să
ajungem la inimile lor. Cum să nu pomenim, odată ajunși aici, vorbele curajoase
pe care, în 7 mai 1964, Paul al VI-lea le-a adresat artiștilor și, prin urmare,
și marilor scriitori? Zicea așa: „Noi avem nevoie de voi. Slujirea noastră are
nevoie de colaborarea voastră. Pentru că, după cum știți, menirea noastră e
aceea de a propovădui și de a face accesibilă și comprehensibilă, ba chiar
emoționantă, lumea spiritului, a invizibilului, a inefabilului, a Domnului. Iar
în această operațiune, care transpune lumea invizibilă în formule accesibile,
inteligibile, voi sunteți maeștrii”.14 Iată punctul
esențial: sarcina credincioșilor, și îndeosebi a sacerdoților, constă tocmai în
„atingerea” inimii omului de azi, pentru a-l emoționa și a-l face să se
deschidă către vestirea Domnului Isus, iar în această misiune aportul pe care
literatura și poezia îl pot oferi e de o valoare inegalabilă.
22. T.S. Eliot, poetul al
cărui spirit creștin ne-a dăruit opere care au marcat contemporaneitatea, a
descris în mod just criza religioasă modernă ca pe una a unei difuze
„incapacități emotive”.15 În lumina acestei
lecturi a realității, problema credinței, azi, nu e înainte de toate de a crede
mai mult ori mai puțin în propozițiile doctrinare. E mai degrabă aceea legată
de incapacitatea atât de multora de a se emoționa în fața lui Dumnezeu, în fața
creației sale, în fața altor ființe umane. E vorba, așadar, de misiunea de a ne
vindeca și îmbogăți propria sensibilitate. De aceea, la întoarcerea mea din
călătoria apostolică în Japonia, când m-au întrebat ce are de învățat
Occidentul de la Orient, am răspuns: „cred că Occidentului îi lipsește puțină
poezie.”16
Sală de antrenament pentru discernământ
23. Și atunci ce anume
câștigă un sacerdot din acest contact cu literatura? De ce trebuie să
reconsiderăm și să promovăm cititul marilor romane ca pe o componentă
importantă a paideia sacerdotale? De ce e
important să recuperăm și să implementăm în parcursul formativ al candidaților
la sacerdoțiu intuiția, definită, după teologul Karl Rahner, de o afinitate
spirituală profundă între sacerdot și poet?17
24. Să încercăm să
răspundem acestor întrebări, urmând considerațiile teologului german.18 Cuvintele poetului,
scrie Rahner, sunt „pline de nostalgie”, sunt „uși care se deschid spre
infinit, uși larg deschise către imensitate. Ele evocă inefabilul, tind către
inefabil.” Cuvântul poetic „se expune infinitului, dar nu ne poate dărui acest
infinit, nici nu poate duce sau ascunde în sine pe cel ce e Infinitul”. Aceasta
e specific Cuvântului lui Dumnezeu, de fapt, și – continuă Rahner – „cuvântul
poetic invocă așadar cuvântul lui Dumnezeu”.19 Pentru creștini
Cuvântul e Dumnezeu și toate cuvintele omenești poartă urma unei intrinseci
nostalgii de Dumnezeu, tinzând către acel Cuvânt. Se poate zice că într-adevăr cuvântul
poetic participă în mod analog la Cuvântul lui Dumnezeu, așa cum ni-l prezintă,
într-o manieră explozivă, Epistola către
evrei (Cf. Evrei,
4, 12-13).
25. În felul acesta Karl
Rahner poate stabili o frumoasă paralelă între sacerdot și poet: „numai
cuvântul e în stare să elibereze ceea ce ține în temniță toate realitățile
nespuse: mutismul tendinței lor către Dumnezeu”.20
26. În literatură sunt
puse apoi în joc probleme care țin de forma
expresiei și de sens. Ea reprezintă cu toate
astea un fel de sală de
antrenament al discernământului, care împrospătează capacitățile sapiențiale
ale scrutării interioare și exterioare ale viitorului sacerdot. Locul în care
se deschide această cale de acces către propriul adevăr e interioritatea
cititorului, implicat direct în procesul lecturii. Iată așadar desfășurându-se
scenariul discernământului spiritual personal din care nu vor lipsi angoasele
și nici crizele. Sunt, de fapt, numeroase paginile literare care pot corespunde
definiției ignațiene a „dezolării”.
27. „Înțelegem prin
dezolare /…/ obscuritatea sufletului, tulburarea lăuntrică, impulsul către
lucruri joase și pământești, neliniștea datorată diverselor agitații și ispite:
în acest fel sufletul înclină către neîncredere, ajunge fără speranță și fără
iubire, și se trezește trândav, lânced, trist, ca și cum ar fi despărțit de
Creatorul și Domnul său.”21
28. Durerea sau
plictiseala pe care le simțim citind anumite texte nu sunt neapărat senzații
urâte sau inutile. Același Ignazio de Loyola notase că, „în cele ce trec din
rău în mai rău”, spiritul bun acționează provocând neliniște, agitație,
insatisfacții.22 Aceasta ar fi aplicația literală a
primei reguli ignațiene în privința discernământului spiritelor rezervată celor
ce „merg din păcat mortal în păcat mortal” și, prin urmare, în cazul acestor
persoane spiritul bun se comportă „împungându-le și mușcându-le conștiința cu
remușcările rațiunii”23 pentru a le duce
către bine și frumusețe.
29. Se-nțelege astfel că
cititorul nu e destinatarul unui mesaj edificant, ci o persoană care e
solicitată în mod activ să înainteze pe un teren deloc stabil unde limitele
dintre salvare și pierdere nu sunt a priori definite și
despărțite. Actul lecturii e, deci, asemeni actului de „discernământ”,
mulțumită căruia cititorul e implicat în prima persoană ca „subiect” al
lecturii și, totodată, ca „obiect” a ceea ce citește. Citind un roman sau o
operă poetică, cititorul, de fapt, trăiește experiența de „a fi citit” el însuși
de cuvintele pe care le citește.24 În acest fel
cititorul e asemeni unui fotbalist: el face jocul, dar în același timp jocul se
face prin intermediul lui, în sensul că el e total implicat în ceea ce face.25
Atenție și digestie
30. În ce privește conținutul,
trebuie să recunoaștem că literatura e ca un „telescop” – după celebra imagine
născocită de Proust26 – îndreptat către
ființe și lucruri, indispensabil pentru a pune în discuție „marea distanță” pe
care cotidianul o sapă între percepția noastră și ansamblul experienței umane.
„Literatura e asemeni unui laborator fotografic în care se pot elabora imagini
ale vieții pentru că dezvăluie împrejurimile ei și nuanțele. Iată,
așadar, la ce folosește literatura:
la obținerea imaginilor vieții”,27 la interogarea
asupra sensului ei. E folositoare, pe scurt, la a face eficientă experiența vieții.
31. În mod obișnuit,
privirea noastră asupra lumii e „redusă” și limitată din cauza presiunii pe
care scopurile operative și imediate ale activității noastre o exercită asupra
noastră. Chiar și serviciul – cultual, pastoral, caritabil – poate deveni un
imperativ care ne îndreaptă puterile și atenția doar asupra obiectivelor
urmărite. Dar, așa cum ne amintește Isus în parabola semănătorului, sămânța
trebuie să cadă pe un teren adânc pentru a se maturiza fecund în timp, fără a
fi sufocată de superficialitatea lui ori de spini. (Matei, 13, 18-23). Riscul devine așadar acela de a cădea într-un
eficientism care banalizează discernământul, sărăcește sensibilitatea și
restrânge complexitatea. De aceea e necesar și urgent să contrabalansăm această
inevitabilă accelerare și simplificare a vieții noastre cotidiene, învățând să
luăm distanță de ceea ce e imediat, să încetinim, să contemplăm și să ascultăm.
Iar aceasta se poate face când o persoană se oprește în mod gratuit pentru a
citi o carte.
32.
Trebuie să recuperăm modul de a ne raporta mai binevoitor la realitate,
nu strategic, nu direct finalizat într-un rezultat, iar în acest fel s-ar
putea să lăsăm să se vadă surplusul infinit al existenței. Distanța, lentoarea,
libertatea sunt caracteristicile unei abordări a realității care găsește tocmai
în literatură o formă de expresie nu, desigur, exclusivă, dar privilegiată.
Literatura devine astfel o sală de antrenat privirea pentru a căuta și explora
adevărul persoanelor și al situațiilor ca mister, pline de un exces de sens
care poate fi doar parțial manifestat în categorii, scheme explicative,
dinamici lineare cauză-efect, mijloace-finalitate.
33. O altă imagine
frumoasă care exprimă rolul literaturii ne parvine din fiziologia aparatului
uman și anume din actul digestiei. Aici modelul oferit e cel al rumegării specific vacilor, după cum afirmă călugărul
Guillaume de Saint-Thierry, din secolul al XI-lea, și iezuitul din secolul XVII
– Jean-Joseph Surin. Acesta din urmă vorbește, la rândul lui, de „stomacul
sufletului” iar iezuitul Michel De Certeau a vorbit despre o adevărată
„fiziologie a lecturii digestive”.28 Iată așadar:
literatura ne ajută să ne spunem prezența noastră în lume, să o „digerăm” și să
o asimilăm, culegând ceea ce trece dincolo de suprafața trăirii; prin urmare,
se cuvine să interpretăm viața, discernându-i sensurile și tensiunile
fundamentale.29
A vedea cu ochii altuia
34. În ce privește forma
discursului, se întâmplă cam așa: citind un text literar, suntem puși în
condiția de „a vedea prin intermediul ochilor altora”,30 câștigând o
amplitudine a perspectivei care ne lărgește umanitatea noastră. Se activează
astfel în noi puterea empatică a imaginației, care e vehiculul fundamental
pentru capacitatea de identificare cu punctul de vedere al celuilalt, condiția
– ascultarea celuilalt – fără de care nu există solidaritate, împărtășire,
compasiune, milă. Citind, descoperim că ceea ce simțim nu e doar ceva al
nostru, ci e universal și astfel chiar și cea mai abandonată persoană nu se mai
simte singură.
35.
Diversitatea minunată a existenței umane și pluralitatea diacronică și
sincronică a culturilor și științelor se configurează în literatură într-un
limbaj capabil să respecte și să exprime varietatea, dar în același timp sunt
traduse într-o gramatică simbolică a sensului care le face inteligibile, nu
stranii, ci împărtășite. Originalitatea cuvântului literar constă în faptul că
el exprimă și transmite bogăția experienței fără să o obiectiveze în
reprezentarea descriptivă a științei analitice ori în examenul normativ al
judecății critice, ci propunând-o drept conținut al unei sforțări expresive și
interpretative de a da sens experienței respective.
36.
Când citim o povestire, datorită viziunii autorului fiecare dintre noi își
imaginează în felul lui plânsul unei copile abandonate, pe bătrânica ce acoperă
trupul nepoțelului adormit, pasiunea unui mic întreprinzător care se
străduiește să meargă înainte în pofida greutăților, umilința celui care se
vede criticat de toată lumea, pe băiatul care visează la singura cale de ieșire
din suferința unei vieți mizerabile și violente. În vreme ce simțim urme din
lumea noastră lăuntrică în miezul acelei povestiri, devenim mai sensibili față
de experiențele altora, ieșim din noi înșine pentru a intra în profunzimea lor,
putem înțelege un pic mai bine necazurile și dorințele lor, vedem realitatea cu
ochii lor iar până la urmă devenim tovarășul lor de drum. În acest fel ne
scufundăm în existența concretă și lăuntrică a bătrânicii care încă mai crede
că-și va întâlni prințul. Și o putem face cu empatie și adesea cu toleranță și
înțelegere.
37. Jean Cocteau îi
scrisese lui Jacques Maritain: „Literatura e imposibilă, trebuie să ieșim
din ea, și e inutil să încercăm să ne scoatem afară prin literatură, deoarece
numai iubirea și credința ne îngăduie să ieșim din noi înșine.”31 Dar ieșim cu
adevărat din noi dacă nu ard în inima noastră suferințele și bucuriile altora?
Țin să reamintesc aici că, fiind creștini, nimic din ceea ce e omenesc nu ne e
indiferent.
38. Mai mult chiar de
atât, literatura nu e relativistă, pentru că nu ne despoaie de criteriile de
valoare. Reprezentarea simbolică a binelui și răului, a adevărului și falsului,
ca dimensiuni care în literatură capătă corp de existențe individuale și de
întâmplări istorice colective, nu neutralizează judecata morală, ci o împiedică
să devină o oarbă și superficială condamnare. „Cum de vezi paiul din ochiul
fratelui tău, dar bârna din ochiul tău nu o iei în seamă” – ne întreabă Isus (Matei, 7,3).
39.
Iar în violența, mărginirea sau fragilitatea celuilalt, descoperim șansa de a
reflecta mai bine asupra alor noastre. Deschizându-i cititorului o amplă
viziune a bogăției și mizeriei experienței umane, literatura îi educă privirea
pentru lentoarea înțelegerii, a umilității non-simplificării, a blândeții de a
nu pretinde să controlezi realul și condiția umană prin intermediul judecății.
E, firește, nevoie de judecată, dar nu trebuie niciodată uitată capacitatea sa
limitată: niciodată, de fapt, judecata nu trebuie să devină o sentință de
moarte, o anulare, o suprimare a umanității în beneficiul unei aride aplicări a
legii.
40.
Privirea asupra literaturii îl predispune pe cititor la descentrare, în sensul
limitei, la renunțarea la dominația, cognitivă ori critică, asupra experienței,
propunându-i o sărăcie care e izvorul unei extraordinare bogății. În
recunoașterea inutilității și poate chiar a imposibilității de a reduce
misterul lumii și al existenței la o polaritate antinomică de tipul
adevărat/fals sau just/nedrept, cititorul are parte de datoria de a judeca nu
ca de un instrument de dominație, ci ca de un impuls către ascultarea neabătută
și ca de o disponibilitate de a se implica în acea extraordinară bogăție a
istoriei trăite în prezența Spiritului, care se dăruiește și ca Har: sau, să
zicem, ca eveniment imprevizibil și incomprehensibil care nu depinde de
acțiunea umană, dar redefinește umanul ca speranță de
mântuire.
Puterea spirituală a literaturii
41.
Sper că am subliniat, pe parcursul acestor scurte reflecții, rolul pe care
literatura îl poate avea în educarea inimii și a minții preotului sau
viitorului preot în direcția unui exercițiu liber și umil al propriei
raționalități, al recunoașterii fertile a pluralismului limbajelor umane, al
creșterii propriei sensibilități umane și, în fine, al unei mai mari deschideri
spirituale pentru a asculta Vocea prin intermediul atâtor glasuri.
42. În acest sens
literatura îl ajută pe cititor să-și înfrângă idolii limbajelor
autoreferențiale, fals autosuficiente, static convenționale, prin care adesea
riscăm să pătăm și discursul nostru eclezial, întemnițând libertatea
Cuvântului. Cel literar e un cuvânt care pune în mișcare limbajul, îl
eliberează și îl purifică: îl deschide, în fine, spre propriile sale
posibilități expresive și explorative, îl face primitor pentru Cuvântul care-și
face casă în cuvântul omenesc, nu când el se autopropune ca știință deja
deplină, definitivă și desăvârșită, ci când el devine ajunul ascultării și
așteptării Celui ce vine pentru a înnoi toate
lucrurile (cf. Fapte…).
43. Puterea spirituală a
literaturii reamintește, în ultimă instanță, prima sarcină încredințată omului
de către Domnul: sarcina de a „numi” toate ființele și lucrurile (Facerea, 2, 19-20). Misiunea de custode al creației, încredințată
de Domnul lui Adam, începe în primul rând tocmai de la recunoașterea propriei
realități și a sensului pe care-l are existența celorlalte ființe. Sacerdotul e
și el învestit de această sarcină originară de „a da nume”, de a da sens, de a
se face instrument de comunicare între creat și Cuvântul întrupat și al puterii
de iluminare a oricărui aspect al condiției umane.
44. Afinitatea dintre
sacerdot și poet se manifestă astfel în această misterioasă și indisolubilă
uniune sacramentală dintre Cuvântul divin și cuvântul uman, dând viață unei
magistraturi care devine un serviciu deplin de ascultare și compătimire, unei
carisme care devine responsabilitate, unei viziuni a adevărului și binelui care
se dezvăluie ca frumusețe. Nu putem face altceva decât să ascultăm cuvintele pe
care ni le-a lăsat poetul Paul Celan: „Cine învață cu adevărat a vedea, se
apropie de invizibil.”32
Dată la Roma, în San Giovanni in Laterano, în 17 iulie din anul 2024, în al
doisprezecelea an al Pontificatului meu.
Francesco
Bolletino,
Sala stampa della Santa Sede, 4. VIII., 2024
Note:
R.
Latourelle, Letteratura, în: R. Latourelle, R.
Fisichella, Dizionario di Teologia
Fondamentale, Assisi (PG), 1990, p. 631.
2 Cf.Antonio
Spadaro, J. M. Bergoglio, il „maestrillo”
creativo. Intervista all’alunno Jorge Milla”, în: La Civiltá Cattolica, 2014, I, pp. 523-534.
3 Conc. Ecum. Vatican
II, Cost. Past. Sulla Chiesa nel mondo contemporaneo, Gaudium et spes, 62.
4 K. Rahner, „Il
future del libro religioso”, în: Nuovi saggi
II, Roma,
1968, p. 647.
5 Cf. Esortazione
Apostolica, Evangelii gaudium, 117.
6 Citatul preluat
din Biblia sau Sfînta Scriptură, Ediție jubiliară a
Sfîntului Sinod, 2001, p.1607 (nota trad.)
7 A. Spadaro, Svolta di respiro. Spiritualità della vita contemporanea, Milano, Vita e pensiero,
101.
8 R. Latourelle, Letteratura, p. 633.
9 S. Giovanni Paolo
II, Lettera agli artisti, n. 6.
10 Esortazione
Apostolica, Evangelii gaudium, 89.
11 Costituzione
pastorale sulla Chiesa nel mondo contemporaneo, Gaudium et spes, 22.
2 M. Proust, Alla ricerca del tempo perduto, I, La strada di
Swann, Milano,
Mondadori, 1983, p. 104.
3 C.S. Lewis, Lettori e letture. Un esperimento di critica, Milano, 1997, p. 165.
4 S. Paolo VI,
Omelia, ”Messa degli Artisti”, în Capela Sixtină, 7 mai 1964.
5 T.S. Eliot, The Idea of a Christian Society, Londra, 1946, p. 30.
6 Conferința de presă
a Sanctității Sale în timpul zborului de întoarcere din călătoria apostolică a
Sanctității Sale Francisc în Thailanda și Japonia, 26 nov. 2019.
7 Cf. Antonio
Spadaro, La grazia della parola. Karl Rahner e
la poesia, Milano, Jaca Book,2006.
8 K. Rahner,
„Sacerdot și poet”, în La fede in mezzo
al mondo,
Alba, 1963, pp. 131-173.
9 Idem, p. 171.
20 Idem, p. 146.
21 S. Ignazio di
Loyola, Esercizi spirituali, n. 317.
22 Idem, n. 335.
23 Idem, n. 314.
24 Cf. Karl Rahner,
„Sacerdot și poet”, în La Fede in mezzo
al mondo, Alba, 1963, p. 141.
25 Cf. A.
Spadaro, La pagina che illumina. Scrittura
creativa come esercizio spirituale, Milano, Ares, 2003, pp. 46-47.
26 M. Proust, A la recherche du temp perdu. Le temps retrouvé, Paris, 1954, vol. III, p.
1041.
27 A. Spadaro, op. cit.,
p. 14.
28 M. De
Certeau, Il parlare angelico. Figure per una
poetica della lingua (Secolele XVI-XVII), Florența, 1989, p. 139.
29 Cf. A.
Spadaro, op. cit., p. 16.
30 C.S. Lewis, Lettori e lettura. Un esperimento di critica, Milano, 1997, p. 165.
31 J. Cocteau, J.
Maritain, Dialogo sulla fede, Florența, Passigli, 1998,
p. 56, apud A. Spadaro, op. cit., pp. 11-12.
32 P. Celan, Microliti, Milano, 2020, p. 101.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu