Costache Ioanid sau puritatea tainelor
În anul 1938 Costache Ioanid, poate mai puţin cunoscut
poeţilor şi criticilor de modă nouă, trăieşte o experienţă profundă.. Este
operat, iar în timpul operaţiei atinge stadiul de moarte clinică, totul în urma
unui diagnostic greşit. În această stare, are ocazia să-
şi privească propriul trup imobil, de sus, din tavanul sălii de operaţie. Dumnezeu
i-a acordat o viziune, a ridicat puţin draperia, a ridicat puţin un colţ de
eternitate pentru ca poetul să poată percepe, într-o stare deosebită, taina.
În anul
1939 descoperă legătura dintre profeţie şi Biblie, începe să studieze cu
profunzime pe marii profeţi.
În anul
1940 începe studiul Bibliei, împreună cu Richard Wurmbrand, un mare creştin. Deşi
este pătruns de puterea cuvântului sfânt, preferă să-şi recite doar versurile,
ca mod de comunicare profundă a omului cu Dumnezeu, semn că doar în sfinţenie
se poate împlini cuvântul ca mesaj.
Costache
Ioanid s-a născut artist, a fost marcat de pecetea harului, a suferit, ca lecţie
de iniţiere, dar a şi cunoscut dragostea de veşnicie . A fost
pictor, sculptor, poet. Prin
puterea artei şi a cuvântului sfânt, prin stăruinţa asupra tainelor eterne,
poetul străbate vremurile perioadei comuniste, între anii 1958 – 1961 nu are un
serviciu permanent, dar este aproape de Dumnezeu, de cuvânt, de Biserică. În mod cert poetul a făcut parte din Biserica
vie a Domnului, iar acum face parte din Biserica cerească, acolo unde minunea
este prezentă.
Sunt
cunoscute mai multe cicluri din poezia lui Costache Ioanid, mai ales
credincioşii îl cunosc în dragostea eternă a lui Isus cu Porumbiţe
albe, Taine, Zile şi sărbători în
Betania, Cuvinte pentru Zacheu, Împărăţia copiilor etc.
Dincolo
de versul poeziei sale apare mesajul jertfei,
ale aşteptării minunii, ale destăinuirii, ca mod de părtăşie în cuvânt.
Personajul
principal, tema, stilul operei, sunt toate focalizate în Isus, poezia lui
Costache Ioanid se lipeşte de Dumnezeu, trăieşte prin Dumnezeu, atinge astfel
eternitatea, cu blândeţe, cu bunătate, prin cuvinte care schimbă clipele zilei,
poezia sa demonstrează că din acelaşi izvor nu poate ieşi apă amară şi apă
dulce, refuză putrezirea, acceptă lumina.
“Nu-i singur Iuda vinovat/ de sângele ce se
dădu./ Nici marii preoţi, nici Pilat, / ci lumea –ntreagă prin
păcat !/ Şi eu, şi tu... “ (Nu-i singur
Iuda vinovat).
Existenţa
poetului şi a lumii depinde de Dumnezeu, de Fiul, prin mângâiere cu Duhul. Există
o smerenie necesară în versului poetului, care îşi găseşte bogăţia în chiar
Mântuitorul lumii: “ Nicidecum,
nicăieri, nici o clipă/ nu pot fi fericit fără El./ Lângă El, peste a morţii risipă, / voi sbura ca
un alb porumbel“ (Nicidecum).
Zborul
acesta în alb învinge moartea, învinge putrezirea, e un fulger scurt, aşa cum
ne dorim, este refuzul risipei.
Prin
poezia lui Ioanid se mai pot descoperi tainele creaţiei, mari întâmplări ale
experienţei Isus în viaţa fiecăruia, parcă există aripi în cosmos, sunt şapte
uşi de aşteptare. Peste toate apare natura, anotimpul, o floare care învinge
secunda, există în poezia sa o lecţie de armonie venind de la Dumnezeu, există
taina judecăţii finale şi a împăcării omului cu Cel de Sus, cu toată creaţia,
cu lucrările nevăzute: “Când trandafirii
înfloresc, / o mare taină-n ei se-arată. / Când trandafirii înfloresc, /toţi cei
ce-aşteaptă şi iubesc/ aud un susur îngeresc/ din primăvara neuitata”.
Costache
Ioanid s-a născut în anul 1912 şi s-a
întors la Domnul în anul 1987. În
această perioadă poezia sa a fost un
fulger pur, multe din versuri s-au întâlnit în muzică și cu muzica. Costache
Ioanid nu a trădat frumosul,ci mai mult, a păstrat taina în forma ei primară:
lumina.
Lumina
prin care vedem lumina…
Constantin Stancu
Foto: Frescă din Bis. Ostrov, jud. Hunedoara
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu