Ionuţ Caragea: Ritual sub aripa umbrei
(Ionuţ Caragea, Umbră lucidă, versuri, Iași: Editura Fides, 2016)
Viaţa are misterele ei. Însoţitorul
omului rămâne ascuns, în limita subtilului. Ionuţ Caragea abordează acest
mister cu pasiune și densitate. Volumul de versuri Umbră lucidă, apărut la Iași: Editura Fides, 2016, ne poartă într-o
călătorie spirituală paradoxală. Prezentul este locuit de trecut și viitor,
fotografiile se suprapun. Poetul își pune în evidenţă personalitatea și
urmărește cu asiduitate umbra, sub
presiunea ideilor care izvorăsc din gândirea lui Platon și se ramifică în
cultura universală, atingând știinţele exacte și umbra fotonului.
Îngerul păzitor, îngerul din cuvinte,
sufletul părinţilor, amprenta divină de umbră, daimonul, prezenţa invizibilă,
dar reală, care ne însoţește, iată personajul din spatele cortinei. Intermediarul dintre om și zeu (sau zei), cel
care face legătura între carne și lumea spirituală, cel care protejează sau
provoacă, energia din spatele draperiei, iată misterul care pătrunde în poemele
autorului.
Imaginea alunecă în abis, abisul o redă
poetului. El o prezintă materializată în stări, proiecţie în carnea viitorului,
valul care aruncă lumea pe ţărmul zilei. Lumea este casantă, poetul fragil,
cititorul vulnerabil, umbra dă sens realităţii și toate se încheagă într-o naraţiune
pe buzele zeului de serviciu. Arta are capacitatea de a reflecta partea subtilă
a existenţei, Caragea își asumă riscurile, limitele sale sunt certitudinile
sale.
Volumul are menirea de a prezenta
cititorului poetul „cu bune și rele”, Ionuţ Caragea se descoperă cu rigoare și
pasiune, poemele curg de la paradoxala prezenţă la o nouă viaţă, toate atinse
de aripa umbrei. În prefaţa volumului Maria-Ana Tupan reţine: „Metaliteratura e
un loc geometric al postmodernităţii, dar Ionuţ Caragea nu pare interesat de
afilierea stilistică, ci de modul analogic, de complementarităţi, în care
prelucrează metafora centrală” (p. 15).
Experienţele scriitorului pasionat de
adânc, normele știinţei, paradoxul artei, puterea rugăciunii, întâmplări
curente, toate pot intra în poem, umbra este acolo, puternică, organizând
materia primă pusă la dispoziţie de sufletul poetului.
Tema este generoasă, absconsă și
tentantă. Artistul, indiferent de formele de exprimare, a fost mereu pe urmele
umbrei, a căutat-o, a găsit-o în locuri surprinzătoare, a rămas dator umbrei
harnice.
Jocul de-a timpul, organul special al celui
iniţiat în mersul cuvintelor pe sârma realităţii, Dumnezeu care se impune prin
copleșitoarea prezență, cel care umbrește și lumea se schimbă, lumea își
recapătă dinamismul și sensul. Cuvintele
au povestea lor în povestea mai mare a destinului, explodează în naraţiunea de
pe buzele universului, cuvintele vin și fac legătura cu imperiul umbrei. Peste
toate planează viaţa, dragostea, fericirea, banalul din mituri, fluturele cu
aripi de cuvinte. Citind atent aceste poeme, am redescoperit rigoarea
spiritului alunecând pe gheaţa materiei. Prin toate aceste, Ionuţ Caragea se
detașează de experienţele facile ale poeţilor tineri, ale poeţilor prinși în
roata marketingului literar coagulat în cărţi rapide, cărţi de tonomat.
Cartea declanșează marile întrebări despre
subiectele care au frământat lumea şi poeţii dintotdeauna: Adevărul care
așteaptă, cel despre care refuzăm să vorbim, cel care ne spune rugăciunea în
timpul prezent. Poetul este prins între cele două planuri ale existenţei, este
„lacrima de foc curgând pe obrazul pământului!”
Destinul
lui este unul special: „braţ la braţ/ cu doamna moarte/ spunându-i ceva la ureche/
zâmbindu-le apoi celorlalţi/ ca și când/ i-au mai rămas/ multe vieţi de trăit”
(Perplexanta prezenţă, p. 21).
Într-o lume confuză, Caragea afirmă: Eu simt și presimt dumnezeirea! Este o
replică la poezia Rugăciune aparţinând
poetei Ana Blandiana, cunoscută în istoria literară ca o poetă de forţă.
Această certitudine declanșează
responsabilităţi, revelaţia personală, logica textului poetic, rigoarea dintre
idei, toate magnetizează poemele.
Discursul poetic este lung, respiraţia
autorului denotă un exerciţiu constant și percutant. Poetul renunţă voit la
fiorul liric, mizează pe raţiune și pe reţeaua ideilor care leagă lumile. El
știe dincolo de metafore ce și cum, el știe cum e jocul umbrei în magica
existenţă. Poetul reţine: „Dumnezeu care știi dinainte/ tot ce i se va întâmpla
fiecăruia/ dar care ţi-ai autoimpus să uiţi” sau „Dumnezeu al fiului care a
venit printre noi/ pentru a ne aminti că toţi suntem unul și același/ parte și
întreg, timp și nontimp, moarte și eternitate” ( Eu simt și presimt dumnezeirea, p. 23-24).
Caragea forţează limita, recunoaște că în
prezenţa lui Dumnezeu puterea sa se multiplică, dar riscă o afirmaţie
paradoxală, creatura se face egală creatorului, e năzuința omului care scapă
din capcanele gravitaţiei, plonjând în transcendență…
Fiecare poem are esenţe și puncte nodale
în logica volumului, umbra își fixează reperele în destinul omului: „sunt o
reciclare a trecutului meu” – exclamă poetul, el are ceva de spus „cu gust amar
de viaţă în gură” (Cuvinte nepotrivite,
p. 25).
Ideile se dezvoltă arborescent în mintea
scriitorului, Dumnezeu și-a autoimpus să uite, salvarea noastră vine din
această uitare care este mai degrabă o umbrire a destinului uman. Cităm: „e
ușor să dăm vina pe Dumnezeu/ pentru toate relele/ e ușor să găsim pe altcineva
responsabil/ decât pe noi înșine/ noi cei care prin toate alegerile noastre/
facem orice rău posibil” (Dumnezeu și-a
impus să uite, p. 26).
Da, oamenii pleacă dincolo cu toate
amintirile lui Dumnezeu…, posibilă concluzie a managementului umbrei în viaţa
individului efemer/etern.
Uneori frust, totuși limbajul poetului
coagulează poeme echilibrate, bine articulate și semnificative:
„Din carnea mea nu au mai rămas
decât câteva fâșii de singurătate
din timpul meu nu au mai rămas
decât niște amintiri fugărite
de neiertătoare uitare
din ochii mei nu au mai rămas
decât niște luminiţe plăpânde
din pașii mei nu au mai rămas
decât niște urme risipite de vânt
da, știu, viaţa merge înainte
cu ce a mai rămas din mine
important este ca sufletul meu
să lustruiască oasele din rastel
să fiu pregătit pentru ultima luptă
cu putreziciunea timpului” (Putreziciune timpului, p. 32).
Tema finalului de epocă se definește prin
putreziciunea timpului, mecanismele istoriei ne prind pe toţi, chiar dacă viaţa
merge înainte!
În panoplia istoriei există un nesfârșit
mister, o intrare secretă, un întuneric viu, petale de umbre, o stâncă neagră,
judecata de acum, se iscă un dialog între omul simplu și poet sub dansul
fulgilor de întuneric. Presiunea necesităţii ca trambulină a libertăţii
limitate îl împinge pe acesta spre banalul din fiecare zi. Notăm: „iar în viaţa
de zi cu zi/ mă conformez banalului/ chiar acum îi spun umbrei/ că trebuie să
socializeze/ și să facă schimb de tăceri/și îmbrăţișări cu alte umbre” (Mă conformez banalului, p. 78).
Un poem mai lung este Imn umbrei (colaj), un ritual poetic
pentru prezenţa umbrei, un cântec păgân pentru stări divine. Un imn venit de la
„un om descheiat la șireturi, cu mâinile-n buzunare şi șapca trasă bine pe cap”
(p. 55)…
Din această relaţie a poetului cu umbra
rezultă judecata, o judecată aspră, în paradigma unei lucidităţi asumate: „nu
cred în Judecata de Apoi/ judecata mea e acum/ e un proces al conștiinţei/ stau
în faţa voastră și citesc/ propriile mele poeme/ iar umbra mi-e martor” (Judecata de acum, p. 76).
Grafia poemelor este una modernă,
cuvintele se ating în fraze care încep cu literă mică, virgulele s-au topit în
magma versurilor, poetul își spune povestea cu aplomb și sinceritate, nu este
un postmodernist, este un clasic în căutarea viitorului, cu rigoare, cu
slăbiciuni și ambiţie. Renunţă la firul liric, abordează ritualul de atragere a
adevărului pur, uneori inaccesibil. Discursul său se bazează pe metafora cea
mare, a întregului care domină partea. Uneori
își pune cu prea mare pasiune eul în prim-planul cărţilor sale, sub forţa motoarelor de căutare atât de specifice
vremurilor de azi. În fond, așa cum declară, s-a născut pe Google.
Volumul are câteva repere critice, note
literare, cronici, fraze de suflet venite din partea unor critici literari
precum Alexandru Cistelecan, Theodor Codreanu, Daniel Corbu, Adrian Dinu
Rachieru, Maria-Ana Tupan, dovadă că Ionuţ Caragea este o prezenţă importantă
în peisajul literar contemporan, dinamic pe scena cu poeţi care continuă să-l
aștepte pe Godot.
O simplă concluzie: „și nici nu pot
zbura/ atât de sus încât/ să nu mi se vadă umbra” (Neputinţă, p. 69).
Constantin Stancu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu