Miercuri, 8 mai 1991
Am
fost aseară la Teatru, la O noapte
furtunoasă. Ce
batjocură!
Un adevărat scandal! Am plecat la pauză. Numai
obscenităţi.
Nu mă mir de regizor, probabil un veleitar, un
nenorocit
ce vrea să pară interesant. Mă nedumerește că s‐au
găsit
actori care să accepte o asemenea rușine. Câteva exemple de demenţă
(sau de cinică sfidare): încă din primele momente, Nae Ipingescu
fuge, ţinându‐se de burtă, undeva în culise, la toaletă, desigur.
Ceva mai târziu, Dumitrache, Ipingescu și Chiriac fac, chipurile,
pipi, pe scenă, executând gesturi elocvente. În tot acest timp,
în camera de sus, în pat, se află Veta, în poziţie ginecologică.
Ziţa
apare și ea, în chiloţi, acoperită cu un voal transparent.
Coboară
Veta, în chiloţi și sutien, vorbește cu Chiriac,
așezându‐se
pe scaun, cu mișcări sacadate. Își miroase ciorapii.
Încalecă
apoi pe Chiriac, acesta o duce sus, în odaie, se vâră
amândoi
în pat, strigând, gemând, în vreme ce o găleată, atârnată într‐un
scripete, descrie mișcări copulatorii. Încă ceva: Ziţa, așa dezbrăcată
cum era, se strecoară la pieptul lui Spiridon, sub palton,
și se leagănă amândoi, în picioare, oftând, scrâșnind, după
care Ziţa, lăsându‐se pe vine, se uită la trupul lui Spiridon și‐l
admonestează șăgalnic: „Năzdrăvanule!” Adică: „... ești în erecţie!”
Cum ziceam, am plecat la pauză, stârnind, probabil, iritare.
Dar n‐am mai putut îndura. Am decis să nu mai calc în Teatru
până nu se primenește protipendada specifică. Aşa înţelege
ea libertatea de expresie? Este chiar așa de... năucă? Sau, tacit,
perfid, discreditează, cu bună știinţă și înciudată intenţie, pomenita
libertate, cu tot cu revoluţia ce a adus‐o, terfelindu‐le, jignindu‐le
pe amândouă? Jignind, totodată, grav, impardonabil, bunul
simţ public, prestigiul Teatrului, desfigurând o piesă celebră
din patrimoniul naţional, insultând memoria unui mare scriitor
clasic... Rânjind: „Aha! Vreţi libertate de expresie? Vă dau eu o
libertate de expresie de n‐o s‐o puteţi duce! Vă momesc la Teatru
și vă fac să roşiţi, două ore, pe banii voștri!” Oricum ai privi
lucrurile, e un sabotaj. Poate inconştient, poate neintenţionat,
poate
doar pervers, poate generat de prostie sau de
tembelism,
dar, ca efecte, tot sabotaj rămâne. Alături, la acelaşi
balcon
I, se afla actorul Vladimir Jurăscu. În sală erau regizorul
Emil
Reus, Valentin Silvestru și mulţi alţi oameni de teatru. Nu
aplaudau.
Am întâlnit privirea consternată a lui Vladimir Jurăscu.
În
spate, cunoscutul Profesor și om de cultură Erich Pfaff
comenta,
revoltat, în picioare, cu voce tare, gesticulând, trivialitatea, grobianismul
acestei interpretări scenice. O interpretare genito‐urinară
și fecaloidă. O infamie, exact în selectul, aristocraticul
Teatru timișorean...
Iar
azi‐dimineaţă aud la Radio Timișoara că a fost un mare
succes! Bravo nouă! Așa
ne trebuie, bată‐ne norocul de faliţi!
Eugen Dorcescu
Fragment din Îngerul adâncului – pagini de jurnal (1991-1998), Timișoara: Ed. Mirton, 2020.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu