sâmbătă, 23 mai 2020

Lőrinczi Francisc-Mihai: Viața între migrație și înstrăinarea de acasă. O analiză a romanului Migranți fără bagaje, de Constantin Stancu


            Migrația cosonilor de aur în nebănuitul ființei


Migranți fără bagaje continuă ideile din romanul Vadu Ars, destinul unei localități monoindustriale după faliment și viața locuitorilor din zonă, prinși în vuietul tranziției românești din ultimul deceniu. Contextul în care sunt urmărite viața populației și activitățile ei social-politice și culturale este unul foarte larg, încadrat în fluxul lumii globalizate, puternic modificată de migrațiile moderne, de metamorfozele determinate de evoluția tehnologiei și de ritmul acelerat al unei lumi în care omul se preocupă predominant de nevoile materiale, răspunzând unei societăți flămânde după consum.

Constantin Stancu are un panopticum uriaș. Creionează lumea, îi urmărește intrigile, stabilește contururi de finețe și analizează noile sfere de influență și de polarizare ale lumii. Sondează fenomenul migrației și de-a lungul meandrelor sale urmărește nivelul de eroziune al societății, datorat acestui fenomen social, astăzi devenit dramatic la nivel național. Dimensiunea migrației românești pe timp de pace este una nebănuită.O societate agresivă și un stat dezinteresat de calitatea și de cantitatea populației sale. Un sistem de caracatiță îl sugrumă pe omul onest și pregătit profesional și îl ridică în slăvi pe cel mediocru. Scriitorul urmărește, cu finețe, tendințele de manipulare a persoanei, a masei amorfe needucate, controlul lui mental și supunerea fizică. Oamenii încearcă să supraviețuiască într-o localitate de provincie, teritoriu aruncat la periferie, cândva marele combinat, denumit mastodontul, în romanul publicat anetrior, Vadu Ars, avea o forță teribilă, influență economică și politică majoră în teritoriu.
În pasta romanului sunt prinse personaje din diferite pături sociale, de la intelectuali și până la oameni simpli, care își duc viața de zi cu zi în Vadu Ars, unde profilul economic s-a schimbat, comunitatea a prins vigoare, oamenii s-au adaptat unei societăți globalizate, în continuă metamorfozare. Oamenii de afaceri au rămas aceiași care în trecut dețineau puterea economică și financiară, iar prin desființarea combinatului au câștigat de pe urma afacerilor cu fier vechi, au utilizat utilajele existente deja până când firmele lor au devenit competitive; aceștia s-au implicat în proiecte europene obținând fonduri nerambursabile, în agricultură, profitând de avantajele politice și în cârdășie cu politicieni de la nivel local și județean. Oamenii s-au adaptat economiei de piață, noilor cerințe și pieței muncii. Afacerile au continuat să fie ilicite, să se promoveze nepotismul și mediocritatea, ei s-au aflat permanent în căutarea unei vetre bune, care să le înlesnească afacerile și să le sporească venitul.
Personajul principal al cărții, Ana Nor, avocat de profesie, este liantul dintre cele două romane. Alege să emigreze în Europa pentru o viață mai bună. Trăiește în Londra. Are un venit mulțumitor și este o persoană dinamică, se implică în viața comunității românești și oferă sprijin oamenilor nevoiași. Este imaginea emigrantului român, în continua lui luptă de adaptare și de integrare într-o societate străină, căreia simte că nu îi aparține, dar la care nu renunță totuși.
Constantin Stancu pune sub reflector situația migrației din Europa și vorbește de o liniște suspectă în marile metropole. Migranții care vin în Europa vor produce șocuri. Și așază în polul opus atitudinea celor puternici din Occident, care au mentalitatea marilor imperii, nu au timp pentru cei mici, iar ițele pe care prinde formă țesătura e logica economică.
Dintre personajele care dinamizează viața comunitățiise numără Ion Ardelean, fost director al combinatului din localitate, implicat activ în agricultură; Moise Buzatu, om de afaceri, care devine sclavul banilor; Ioan Jude, economist, fost jurnalist, implicat activ în viața economică, juridică, dar și culturală a orașului; Toma Bucur, profesor și autor de romane de aventuri bine vândute în străinătate, care întreține legături cu Ana Nor pe tărâm afectiv; Gigi Zugravu, parlamentar, care îl lansează în afaceri și pe fiul său, Bill Zugravu, artist. Un personaj cu totul deosebit este Radu Costin, pensionar, fost profesor, un bun cunoscător al culturii și al istoriei locale, păstrător al secretelor din Vadu Ars, care o alege pe Ana Nor să poarte taina aurului dacic peste generații.

Pe baza indicației geografice deducem că acțiunea se petrece în regiunea Țării Hațegului, un teritoriu cu rădăcini istorice profunde, taine care sculptează o siluetă de verticalitate spiralică, din ceresc, subceresc până în subterane. Scriitorul vorbește de culturi vechi, fascinante, dar dezinteresul din timpurile noi lasă totul de izbeliște. Este o poveste tandră în roman, când profesorul bătrân, Radu Costin, păstrător al unei taine, găsește persoana aleasă căreia să îi dea în dar trei cosoni de aur, să țină legământul. Află în persoana Anei Nor pe noul discipol care să poarte mai departe taina cosonilor, să fie păzitorul comorii. Dincolo de vânzoleala lumii și de șaradele ei există rădăcinile ființei profunde, acel ținut al nebănuitului sufletesc. Locul tainei. Unde trebuie păstrată demnitatea și măreția unui neam. Și ea trebuie transmisă celorlați. Acel amestec parfumat de mitic, legendar, de material și religios deopotrivă și de metafizic. Cei trei cosoni de aur sunt pecetea unui legământ peste timp.
Noua dictatură se numește birocrație, scrie autorul, după loviluția din '89, făcând un salt în cotidian, lumea liberă se lipește de imagini, de iluzii. Uitarea a vindecat totul, o metodă perfidă, ca formă de ștergere a memoriei. Este o lume a schimbării, scriitorul pune accent mereu pe această nuanță dinamică, a pulsiunilor și a afacerilor ilicite, a neașezării. Tihna și candoarea au dispărut din viața omului de azi. O lume modelată de internet: tehnica îi apropie pe oameni, dar îi și îndepărtează. Sclavie modernă. Omul aruncat în hățișul neastâmpărului, mânat de dorința de a câștiga bani și de a avea putere asupra celuilalt. Fenomenul manipulării este bine surprins și dezbătut în paginile cărții. Politicul are influență asupra tuturor laturilor vieții. Este o dominare prin contaminare. Puterea atrage după sine abuzul: politicienii sunt rupți de realitate, dar manipulează oamenii. Ce sinistru, lumea votează cu orbii!
Constantin Stancu face o radiografie a societății actuale, cu șariajele și derapajele ei, cu manevrele politice și șarlatania mediatică, juridică, toată devălmășia unei tranziții prelungite este amestecată în pasta unei narațiuni care are în centrul său localitatea Vadu Ars. Scriitorul observă o societate în derivă, dezorientată, ruinată de frumos și de morală, golită de religios, cu hazardele ei sociale, punând sub lupă problematica migrației. După o perioadă de emigrație în Anglia, Ana Nor decide să revină în țară, să pornească o afacere și să încerce să se așeze la casa ei, într-un cuvânt, să se întoarcă acasă, dar destinul îi este potrivnic și spune, nemulțumită, cuvinte dureroase: am venit dintre străini și aici am dat de alți străini și mai străini. Parcă aud vorbele lui Brâncuși, „când am plecat v-am lăsat săraci și proști și acum vă găsesc și mai săraci și mai proști”. Durerea că nimic nu se schimbă substanțial, doar la suprafață. Metehnele rămân. Problemele majore sunt uitate. Și scriitorul așază în curgerea romanului câteva dintre ele: inginerii financiare, delapidări, escrocherii, problema lipsei de educație și a influenței nefaste a tehnologiei asupra gândirii active a elevilor: li se tocește creierul, lipsurile din sănătate și afacerile cu medicamente, promovarea unei arte de joasă altitudine, problema emigrației, a prostituției, transportul și comerțul cu carne vie, sclavia modernă, despăduririle și furtul lemnului, apoi manipularea, șantajul și abuzul de putere, ciza forței de muncă și emigrarea masivă a tinerilor, pe când în țară se înregistrează un număr mare al celor care sunt fără serviciu, promovarea mediocrității, a nepotismului, o paletă largă, până la modificări genetice ale produsele alimentare. Până și mierea e falsificată. Și apoi corupția la nivel înalt și manipularea politică a maselor alcătuiesc peisajul unei tranziții la începutul mileniului trei, într-un feroce război hibrid.
În mijlocul vâltorii, oamenii își trăiesc viața, iubesc și suferă, își încearcă norocul în țări străine, unii se întorc acasă, alții se lansează cu afaceri în lumea globalizată. Ana Nor locuiește în Anglia și are o relație afectivă cu Toma Bucur, autor de romane de aventuri, bine vândute în străinătate. Aceștia încearcă, fiecare în felul său, să își găsească fericirea. Destinul Anei este urmărit în planuri narative stratificate. Ana Nor este o femeie dinamică, un tehnocrat cu potențial, serioasă, care muncește cu dăruire la o firmă din Londra, dar este dispusă și să ajute emigranții români și străini ca să își găsească un loc în viață, colaborând cu liderii unui azil și cu pastorul bisericii românești. Păstrează legături cu Vadu Ars, locul natal, prin Ioan Jude, prieten apropiat, fiind la curent cu schimbările care au remodelat fosta localitate monoindustrială, prin oameni de afaceri care au investit în zonă, Ion Ardelean, fostul manager al întreprinderii, reprofilat pe agricultură și Moise Buzatu, un patron local; cu oameni de cultură, sufletiști, care se ocupă de latura imaterială și de istoria localității, persoane cultivate  care își iubesc ținutul și se preocupă de soarta lui, cum este profesorul Radu Costin. Un alt plan narativ este și viața a doi oameni simpli, Margareta și Bil Zugravu, care se căsătoresc și încearcă să răzbată prin agitația vremurilor.
Scriitorul observă modificările la nivelul mentalului colectiv, oameni afectați de criza lumii moderne, de ritmul alert de evoluție materială, care descătușează în om pulsiuni și agresivități. Puterea banului duce la orbirea individului. Omul de afaceri Moise Buzatu este derutat de beția puterii, de mirajul acestuia, de puterea banului care îl conduce la abuz: nu mai accepta poziții contrare, nu mai discuta, nu-l mai interesau ideile altora, se simțea liderul absolut. Era o beție frumoasă, orgoliul îi era alimentat de aceste decizii. [...] Ambiția, egoismul, lăcomia se adunaseră în inima omului de afaceri. În lumea brutală a banilor omul își pierde umanitatea și legătura sfântă cu semenii săi: capitalismul sfâșie relațiile dintre oameni.
Scriitorul așază alături de iertare, dragoste și cumpătare împăcarea cu sine și cu Dumnezeu. Cuvintele, așa cum era și firesc, se regăsesc în vorbele unui om ajuns în anotimpul frumos al senectuții, când înțelepciunea primează asupra vieții: Radu Costin privea spre grădina lui și încerca să înțeleagă ce s-a schimbat în toți acești ani. El se simțea depășit de fenomen, dar scria cu pasiune. Se detașa de cele lumești, vârsta era o povară, dar ceva important se petrecea cu modul său de gândire, era mai profund, vedea lucrurile mai clar, se bucura de lucrurile mărunte, ele deveneau foarte importante în acea perioadă a vieții. Era împăcat cu lumea, cu sine, cu Dumnezeu. E grăitoare teoria fericirii a lui Einstein: „o viață simplă și liniștită aduce mai multă fericire decât urmărirea succesului cu o neliniște constantă.” Cu vorbele înțelepte ale lui Cicero, Radu Costin apreciază lucrurile mărunte și se bucură de frumusețeaadevărată a vieții: cine are o grădină și o bibliotecă la casa lui este bogat!
Și pentru a avea o privire parabolică și sintetică asupra lumii, scriitorul Constantin Stancu, un om sensibil și discret, lucid și profund, ne conduce la izvor, de la puțul cu apă limpede până spre sursa de apă vie christică, într-o inefabilă migrație spre divinitate: e greu să renunți la o așa bunătate, au băut din apa asta români, evrei, nemți, țigani, unguri, polonezi, ce să zic, toate națiile aproape. Poate au băut și romanii pe vremuri! Uite așa, creștini de toate felurile, apoi musulmani, toți au găsit apa bună, lăsată de Dumnezeu pentru locul acesta. Fântâna din curtea uzinei o regăsim și în romanul anterior, Vadu Ars, un loc central, afectiv, izvor care deopotrivă stâmpără setea și tămăuiește sufletul.
Constantin Stancu vine în întâmpinarea noastră cu o nouă carte, Migranți fără bagaje, un roman despre tranziție, despre metamorfozele și fațetele ultimului deceniu, despre emigrație și globalizare, cu toate meandrele societății în schimbare accelerată, cu furia spațiului virtual și beția puterii, cu manipularea maselor și tendința de însingurare a lumii, adâncită tot mai mult în pecuniar, o societate sleită de patima confortului, un om ahtiat după folos, nemăsurat și tot mai departe de aproapele său.
Nu vreau să devoalez finalul romanului. Invit cititorul să-l descopere și să se regăsească în paginile cărții Migranți fără bagaje, apărută la Editura Limes, Florești-Cluj, 2019.



Lőrinczi Francisc-Mihai



Foto: Coperta romanului Migranți fără bagaje
Lorinczi Francisc-Mihai

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu