FRĂȚIA LUPILOR LA DACII LIBERI
Dacii au fost războinici
neînfricați, aveau un adevărat cult pentru apărarea teritoriului lor. O
atitudine specifică vremii în care au trăi. Pentru a realiza victorii, cu
mijloacele de luptă din acea vreme, era nevoie și de factorul psihologic:
îngrozirea adversarului.
Dacă privim în istorie, constatăm că majoritatea popoarelor
antice, precum grecii sau romani, credeau în existenta unui animal totemic, din
care își avea rădăcinile. Alte popoare barbare, printre care celții, ilirii,
tracii sau germanii, aveau grupuri de războinici care credeau ca pot împrumuta
din ferocitatea animalului totemic, precum ursul, lupul sau mistrețul și alte
asemenea. Tradiția ne relatează că aceștia se puteau metamorfoza în animalul mitic și dădeau
dovada de o ferocitate ieșita din comun pe câmpul de lupta, potențând vitejia
lor. De remarcat că lupul era animalul
totemic al războinicilor geto-daci, ei purtând numele de „daos“, adică lupi.
Hadrian Daicoviciu, important istoric român, consideră că numele putea proveni
și la „daca”, sabia de luptă a vechilor daci liberi.
Războinicii daci au venerat lupul și au format o „frăție” secreta de luptători. Aceștia practicau ritualuri pentru a se „transforma” în lupi, devenind luptători neînfricați, asemeni animalelor feroce, pe câmpul de lupta. Acționau fără teama, cruzi, dorind să sperie adversarul în mod decisiv. Membrii frăției erau tatuați cu însemne magice, atinși de frenezie ritualica, ei intrau în lupta fără scut sau orice alte mijloace de protecție, erau îmbrăcați în piei de animale și mânuind falx-uri care retezau mâini, picioare sau secerau capetele adversarilor. Făceau o impresie puternică pe câmpul de luptă și au rămas în amintirea adversarilor, vechi mărturii arătau că aceștia era viteji și drepți.
Istoricii au transmis ideea că membrii frăției erau
acceptați după o inițiere îndelungata prin care tânărul luptător dac, aspirant
la acest contingent războinic special, considerat de elită, era obligat sa
rătăcească prin locuri pustii, departe de satele locuite, asemenea unei fiare
sălbatice. Ei trebuiau să trăiască din ceea ce prădau, din ceea ce vânau cu
mijloace rudimentare. Daca acesta supraviețuia, urma un ritual secret
magico-religios de transformarea acelui tânăr războinic, care devenea luptător
și trebuia să dovedească calități deosebite, precum animalul totemic, se
metamorfoza în fiară capabilă să accepte orice bătălie, în orice condiții. Ritualul
era bine gestionat, păstrat secret și făcea impresie printre ceilalți membrii
ai colectivității. Cine intra în frăția lupilor își schimba chipul, prezența,
avea glas
aspru, chip sălbatic și era cea mai adecvată întruchipare a zeului
războiului, Marte. Se presupune că parul
si barba lor n-au fost atinse niciodată. Stindardul dacilor
avea cap de lup și corp de șarpe (balaur), el apare ca simbol pe Columna lui
Traian, mărturie a vremurilor vechi.
Despre Frăția Lupilor au scris mai multe personalități ale
antichității: Herodot, istoricul, poetul Ovidiu, cronicile bătăliilor lui
Traian la Dunăre, textele rămase de la Strabon etc. Evenimentele sunt remarcate
pe Columna lui Traian, pe diferite vestigii care au rămas ca amintire de-a
lungul vremurilor. Menționăm: statueta de la Cârlomănești care reprezenta un
lup, apoi un pocal din mormântul princiar de la Agighiol, lupul a fost redat și
pe falera descoperită la Surcea; de reținut și fibula având drept ornament
un cap de lup, scoasa la lumină la Cândești sau pe plăcutele de la Letnița etc.
De fenomen s-a preocupat Mircea Eliade, marele intelectual
român, în cartea sa De la Zalmoxis la Ghenghis Han. Și istoricul Ioan Horațiu Crișan tratează mitul în lucrarea sa Spiritualitatea geto-dacilor.
De asemenea, Vasile Pârvan,
marele istoric, ajungea la concluzia că lupul a fost un animal sacru la
geto-daci, un animal simbolic al locuitorilor din zona Munților Carpați și din
jur, încă din epoca Hallstatt.
Romancierul Gligor Hașa prezintă numeroase fapte și
evenimente în care ar fi fost implicată Frăția Lupilor în bătăliile care au
avut loc pe aceste teritorii, menționând prezența lor în Țara Hațegului, cu
tradiții îndelungate, după ce a prelucrat literar în detaliu mitul acesta
(romanul Vadul barbarilor, Deva: Ed. „Gligor Hașa”, 2016).
De asemenea, Raul Constantinescu în cartea sa despre
folclorul literar, Străvechi
tradiții și creații populare din Țara Hațegului, (culegere
monografică, 512 pagini, București: Editura Saeculum I.O., 2017, Colecția
Mythos) subliniază
importanța acestui mit, reflectat în textele culese și consolidate despre viața
spirituală din această zonă.
Despre Țara Hațegului mai scriem că istoricul a reținut
vitejia dacilor la Ponorici, o localitate aproape de Hațeg, aflată într-o zonă
de excepție. Acolo se află vestigiile unui sistem de apărare în formă de
pieptene, conceput în așa fel încât luptătorii daci să lupte sau să piară, fără
putință de retragere sau de scăpare. Dacii au fost educați, prin modul lor de
viață, să-și apere teritoriul și să fie învingători.
Cer de iarbă la Ponorici
Am urcat spre un cer de iarbă,
visele pământului pulsau în noi,
ne atingeau părul, îl făceau cărunt,
aveam două mii de ani, am fi putut
începe acolo o altă istorie.
Pământul sub tălpi era roşu, nu de sânge, nu de apusuri,
era roşu ca o amintire de adolescent
plecat la război, înainte de venirea ploii.
În toamna aceasta fiecare dac mort acolo
se va ridica, va gusta dulceaţa porumbelor,
în altă parte un soldat roman
îşi va lega sandalele de pulpele pline de pământ roşu,
va veni spre noi ducând un syllabus vechi.
Seara este o armură pentru noi,
intrăm în aceeaşi eroare,
cu toate însemnele bucuriei şi victoriei.
Cuvinte dace precum greierii sar prin iarbă,
spală-ţi faţă de edictele aerului...
Constantin Stancu
*Foto: Sarmisegetusa, cetatea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu