Deasupra
durerii, un semn de la Ana Podaru
Există
evenimente în viață care marchează ființa omului. Scriitorul simte acut orele
sale astrale. Ana Podaru își consolidează creația prin volumul 13 Octombrie rece – Icarii timpului*,
apărută la Satu Mare: Editura Inspirescu, 2017. Un titlu impropriu pentru o
carte de poezie, dar relevant pentru o mărturie despre destinul uman. Titlul
conține în el moartea și speranța, îngemănate sub semnul timpului și al eroilor
care visează să zboare cu orice risc.
Ea este o poetă
curajoasă, îi place să spună lucrurilor pe nume. Se zbate să depășească
greutățile ivite brusc în viața sa. O face deschis, cu suflet. Ea a decis să-și
zică starea apelând la stilul poeziei clasice, cu ritm și rimă, folosindu-se de
cuvinte brodate, în care a pus bucurie. Întâlnirea cu poezia este un moment de
evadare pentru poetă, este ocazia în care pipăie eternitatea cu aripi de ceară.
Și-a asumat în mod deliberat acest stil pentru că i se potrivește, pentru că
face legătura cu trecutul poeziei și pentru că are o empatie evidentă pentru
cel de lângă ea. Empatia este trăsătura distinctă a creației sale. Totul vine
dintr-o experiență profundă de viață. Ca profesie (asistent medical) a văzut
suferința în stare pură, a văzut oameni care erau presați de limitele
existenței. Limitele provoacă tragedii, angoase, căderi irecuperabile.
Evadarea poetei
este una autentică, în spatele fiecărui poem este o stare depășită, o tragedie
care s-a dizolvat în metafore, imagini, comparații, ziceri cu tâlc. De
asemenea, umorul străbate unele poezii, acceptă că lumea are nevoie de un
zâmbet pentru a ajunge la bucuria dimineților depline.
Limita umană
este fixată temporal, sub pecetea unui anotimp care prevestește disoluția
ființei: „Octombrie rece, cu teamă pășesc/ prin picuri de ploaie ce-mi biciuie
trupul, / sub clopot ce bate mă adăpostesc,/ în mine trăiește pădurea și…
lupul” (13 Octombrie rece, p. 23).
Poezia îi
permite Anei Podaru să-și spună suferința, să exprima durerea, să vadă limita vieții,
să simtă primejdia morții… Ea preferă viața cu toate angoasele. Viața îi dă
posibilitatea să iasă la loc larg, să explice semenilor că în lume există
speranță. Apelează mereu la verb, astfel ivește o poezie dinamică, străbătută
de motive religioase, folclorice, de simboluri general acceptate, sub semnul
unui romantism evident, pe care nu-l ascunde.
Temele sale se
desfășoară sub semnul larg al mamei,
ființa din care țâșnește în mod concret viața. Este matca, punctul de sprijin
în univers. Mama rămâne să-i mângâie ființa. În mod repetat motivul ploii răzbește din versurile scrise de
poetă, este semnul suferinței. Din poezia sa radiază căldura unor gesturi simple care dau speranță. Acele
gesturi care încurajează omul căzut în capcana neputințelor.
Ideile și
viziunile religioase se înfiripă în poezia aceasta, iubirea este tema în jurul căreia se încheagă volumul, o iubire
intensă, uneori neînțeleasă, fără argumente logice. Este legătura care
consolidează poezia și relațiile dintre oameni, relații frânte de durere,
însingurare, cădere în afara timpului. Pentru Ana, cei care iubesc sunt
nemuritori, timpul nu mai are valoarea obișnuită: „ Noi dorim a iubi… fă-ne
nemuritori…/ cum putem fără tine simți a renaște?/ suntem fir de nisip, suntem
mici, trecători,/ casa morții-n tristețe ne paște…” (Femeie din stele, p. 111).
Fiecare poezie
are importanță pentru ea, femeia din stele, faptele ei sunt sub semnul
curcubeului, ea se simte legată de cer, așteaptă ca Dumnezeu să-i vorbească
într-o lume în care plouă cu pene de înger. Mireasa este o prezență puternică, simbolul bucuriei și al
legăturilor cu eternitatea, a lacrimilor de înger, ba chiar se petrece logodna
cu timpul sau complotul florilor. Ea reușește să capteze imagini speciale,
romantice: ninge peste urma potcoavelor
de cai; există un dans al ploilor de vară, dezlănțuite ploi; există și ultimul
vals sub anotimpuri secrete; o punte către Rai; un brăduț nins în codru și
plânsul copilului sărac în drame tainice. Exemplele pot continua, volumul
este bogat și Ana Podaru generoasă.
De remarcat imnul care apare constant de-a lungul
aventurii lirice: iubirea de femeie. Există mereu un bărbat în cer care iubește femeia pentru că ea dă viață, pentru
că ea rezistă sub arcadele timpului. Este secretul femeii, unul etern: „Urma ta
pe patul meu în privirea mea-i tablou,/
Glasul tău dospește-n mine ca un nesfârșit ecou,/ Din mireasma ta adulmec diminețile
târzii/ Și fereastra mi-e deschisă, încă te aștept să vii” (Urma ta, p. 94).
Volumul are un
sens deschis, se încheie cu un colind,
un mesaj purtat de la inimă la inimă: „Bate vântul, ninge lin/ Din coliba mea
de lut/ Bate vântul linu-i lin/ Cânt colindul de demult/ Bate vântul, ninge
lin/ Port în mână crengi de brad/ Bate vântul, linu-i lin/Să le-așez la voi pe
gard” (Colind, p. 216).
Fundalul pe care
se desfășoară realitatea lirismului, partea spirituală a vieții, este format
din pădure, flori, anotimpuri deschise, cântecul tainic al lumii, animale care
sugerează avatarul propriu, fulgere care pun în mișcare muzica lumii (arcușul
de pe cer), nopțile cu lună, ninsorile etc.
Ana Podaru,
însă, va trebui să-și depășească slăbiciunile, există unele imagini comune,
simple care sună facil, va trebui să-și tempereze energiile și să le
convertească în versuri cu putere de a exprima stările metafizice, orele grele
în care poezia înseamnă istorie personală, cu trimiteri la destinul uman în
vremuri concrete. Există, iată, și versuri care exprimă inefabilul, miracolul: pe vise plouă din același nor; noi am simțit
al flăcărilor rană; trăind un minut cât un secol; dansul ploilor de vară pe o
petală de cais; un nou anotimp ce-a uitat că e timp; apusul e plin de petale de
maci…
Sunt versuri
care definesc poezia aceasta: „se plimbă-n mine un pumnal albastru,/ mă sfâșie
durerea-n mădulare,/ se zbate-n mine-un anotimp sihastru/ și pentru-o clipă
înc-o dată moare, (…)” (Se plimbă-n mine
un pumnal albastru, p. 91).
Speranța care dă
putere omului este exprimată prin metafora Icarii
timpului, dovadă că ea este general valabilă și că zborul omului este
înscris în ființa lui, cu toate riscurile: „Din pântec, dorința de zbor către
soare/ copilul o are… născându-se viu/ Purtând moștenirea strămoșilor care/
Rămași fără aripi, păcatul și-l știu, (…), (Icarii
timpului, p. 52).
Dumitru Velea
are o prefață expresivă despre acest
volum, o intitulează Câteva cuvinte de pe
patul de spital despre o carte consolatoare a poetei Ana Podaru, el notând
despre această aventură spirituală: „Cartea aceasta, 13 Octombrie rece, arată
din ce profunzimi și adâncimi își trage sevele și spre ce înalte grădini cu
pomi cu mere de aur se ridică. Deasupra durerii și a omului căzut în suferință
se înalță o clipă de speranță: copiii și urmele făcute pe cărarea vieții,
semnele sub formă de cruce, sau cele despicate de fiară ce se cer pedepsite și
uitate (p. 13)”.
Constantin
Stancu
*Ana Podaru, 13 Octombrie rece – Icarii timpului,
versuri, 226 pagini, cu o prefață de Dumitru Velea, Satu Mare: Editura
Inspirescu, 2017.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu