Jurnalul din jurnalul unor migranți
Voicu Lăzăruț este pasionat de istoria contemporană văzută prin ochii unor oameni care au suferit de pe urma evenimentelor destul de cunoscute. El își asumă o viziune subiectivă cu pasiune. Suferința înnobilează ființa umană, dar deschide și noi perspective sociale și spirituale. Cu narațiunea BLESTEM BASARABEAN (Deva: Tipografia Guttenberg, 2019), o monografie a unei familii extinse, o saga reală și pătrunzătoare despre românii de lângă noi, autorul continuă această dramă extinsă a vremurilor noi și vechi. Curajul său este evident, ne prezintă lucruri știute și neștiute despre familiile unor basarabeni care fost obligați să migreze în România și în alte zone ale lumii, împinși de forțele unor sisteme sociale diferite, aflate la limita dintre occident și orient, la granița unei țări afectate de comunism, de fascism, de capitalism, globalism economic etc. Povestea se derulează în mai mulți ani, începe din vremea celui de al Doilea Război Mondial și continuă până în epoca actuală, marcată de regulile globalismului economic, cu multe digresiuni și cu un remember care se impune mereu. Sunt fapte dure, contradictorii, de la agonie la extaz lumea se modelează prin eroii din carte, sub ochii lor, pe spinarea lor de oameni obișnuiți.
Cartea este în fapt o repovestire a evenimentelor
consemnate de rudele sau de Margareta Morar, un fost bun specialist în domeniul
programelor complexe de calculator, om de bază cândva la Centrala Minereurilor
Deva. Autorul a cunoscut-o, femeia i-a fost șefă și a lucrat în colectivul
coordonat de ea. Ea a lăsat mărturie un blog pe care a postat multe narațiuni
din lumea basarabeană. Viața Margaretei Morar a fost cumplită, a avut și mari
satisfacții profesionale în perioada comunistă, lucru mai rar, dar specialiștii
aveau un loc a lor în sistem. Jurnalele mamei sale, doamna Fenea, au stat la
baza narațiunii lui Voicu Lăzăruț, de asemenea, el a empatizat cu basarabenii
și a înțeles drama lor, plus blogul doamnei Margareta Morar. Atenția acordată
de autor întregii povestiri este meritorie, el reînvie vremuri care au fost și
pe care generația actuală nu le cunoaște sau le cunoaște puțin. Ruptura dintre
generații și stilul de viață trăit a dus la acest decalaj spiritual în viața
românilor. Faptele basarabenilor fac parte din istoria recentă care a ars pe
pământul românesc.
Cartea ne prezintă jurnalul domnișoarei Fenea Fecla
Movilă, ținut de prin anul 1926, o proză
intimă, cu multe detalii despre Kilia-Nouă, despre comunitatea de români
basarabeni din zonă. Domnișoara scria cândva: „Simt și acum plăcerea de atunci,
când în acea seară m-am refugiat la malul Dunării, unde am călcat cu plăcere pe
nisipul fin și fierbinte de la malul Grindului nostru sau pe scândura bărcii de
la vârful lotcii noastre pescărești, care ardea și mirosea urât, de la soarele
la care era expusă vechea noastră barcă pescărească aflată acolo de mulți ani”
(p. 17). Localitatea avea un miraj aparte, Dunărea o înnobila, activitatea
intensă a oamenilor făcea istoria mai agreabilă, fluviu curgea prin localitate
și prin inimile lor. Era un loc unde se ciocneau civilizațiile mânate de
interese comerciale, de destin, de credințe. Jurnalul reține: „Dunărea ne-a dat
bogăție, distracție, griji, pericole, o prosperitate generală, dar EA își lua
jertfele de marinari, locuitori, agricultori, pescari, într-o natură
luxuriantă, lină sau periculoasă, iar în apropierea Deltei se făcea ca această
apă să fie o binecuvântare pentru viața
tuturor românilor de pe cele două maluri ale Dunării. O minunăție a naturii, o
prosperitate dată de Dumnezeu pentru viața concitadinilor mei de sute de ani”
(p. 34).
Ultimul război mondial a adus ruptura în istoria, în
geografia, în comunitatea de basarabeni din zonă. Suferințele au năvălit peste
oameni, boli, bombardamente, jafuri, nedreptăți, destine frânte, oameni în
mișcare spre o Românie dominată de marile puteri sau spre gulagul sovietic.
Suferințele au marcat viața familiilor, au fost boli crunte, violuri, oameni
morți, oameni alungați, oameni în căutarea destinului. Unii au rezistat
impactului, alții s-au prăbușit și împreună cu ei au căzut averi, afaceri, rude
apropiate, tradiții… Au fost, cum scrie Lăzăruț, dorințe, blesteme, suferințe,
moarte și speranțe…
Mâna lui Dumnezeu la lucru în viața basarabenilor,
darurile lor naturale, meseriile acceptate de nevoie, puterea de a rezista, i-a
dus la liman, și-au construit o viață departe de Kilia, aproape de români. Unii
au reușit să se afirme și în străinătate, în Canada sau în occident, mânați de vântul
istoriei care i-a împins la margine de imperii. Au fost „migranții de acasă”,
cei care au făcut din pământul românesc o Basarabie spirituală, una care să-i
țină în picioare. Ei au trăit cu senzația că rușii au decis soarta Basarabiei
pentru mulți ani, imperiu era/ este aproape de zona de trece dintre o lume și
alta.
Monografia familiilor de basarabeni este presărată cu
portretele unor bărbați atipici, rezistenți, capabili să învingă capcanele
istoriei, credincioși, atenți la glasul sorții. Căpitanul de marină Ioan
Plămădeală este acel erou din umbră, care a învins sistemul comunist, a reușit
să evadeze din zona dictaturii în occident împreună cu familia, a cunoscut
tristețea, aventura, eșecul, a biruit. Inteligența lui l-a ajutat în momente de
cumpănă și i-a oferit șansa de a cunoaște lumea și a se implica în afaceri de
tot felul. Personajul merită un roman special, povestea lui spectaculoasă este
una tipică pentru regimul dictatorial care s-a instalat în România în perioada
1945-1989.
Simatoc, un mare fotbalist basarabean, a reușit într-o
lume ciudată, în lumea sportului. S-a impus prin talent, printr-o nebunie
frumoasă, a jucat la mari echipe de fotbal din Europa, inclusiv la Barcelona,
înaintea lui Gheorghe Hagi sau Gică Popescu, vedete ale generației de aur
(1986-2003) în fotbalul românesc . A fost un personaj remarcabil, cu plusuri și
minusuri, a iubit intens și a avut succes acolo unde puțini au reușit.
Portretul lui iese din normalul de fiecare zi, este personajul care a trecut
prin zidul dintre Est și Vest într-o perioadă cruntă.
Un alt personaj ciudat, aflat sub aura puterii
strămoșilor, este un inginer basarabean care a avut curajul să-l semneze pe
Lenin pentru a salva militarii basarabeni aflați pe frontul în care au fost
implicată Armata Bolșevicilor în anii 1917, într-o perioadă de confuzie suprareală.
Într-o stare de revoltă, sentiment care i-a marcat
mereu pe basarabeni, este prezentat în carte portretul lui Wiston Churchill,
personalitatea care influențat istoria din Estul Europei, inclusiv pe cea a
românilor din Basarabia. Revolta este dusă până la limita adevărului istoric,
alături de Stalin și Roosevelt, la Yalta, când marile puteri și-au impus
voința, imediat după finalul ultimului război mondial. Așa a rămas România în sfera
de influență sovietică…
În cuprinsul cărții se face o analiză personală a
evenimentelor istorice, inclusiv a Revoluției din Octombrie, plus alte
alegații. Intrând în această zonă, autorul riscă unele concluzii care nu au întotdeauna
fundament socio-istoric, dar este un autor incomod care îi place mult să intre
în meandrele istoriei, să pluseze. Nu o face numai în această carte. A făcut-o
și în alte scrieri precum Viața după
dosar (2015) sau În umbra fricii
(2016), pentru a aminti doar de câteva scrieri. Memoria este materia primă a
cărților lui Voicu Lăzăruț, de aici și o doză de subiectivism dar și de curaj
literar mai greu de pipăit în zilele noastre.
Evenimentele din cărțile sale se petrec pe fondul
războaielor mondiale, ale Marii Uniri, ale Revoluției, pe fundalul marilor
tragedii și pe fondul marilor trădări. Fiecare are dosarul său în arhivele
istoriei, pare să afirme autorul.
Și, totuși, iubirea aduce echilibru în viața
oamenilor, ea îi adună la masa istoriei sub forme și-n locuri pe care personajele
nu le-au bănuit.
Fraza curge simplu, avântat și scriitorul face trimiteri
la starea personajelor, la epoca pe care ele au trăit-o. Lăzăruț are plăcerea
de a povesti, de a explica vremurile în stilul său, se vede mereu la Terasă,
undeva în orașul istoriei, are pe
tăblia mesei dosarele eroilor, stă la până să apară eroina care pune punct și o
ia de la capăt. Pe alocuri este simplist și un aer de ziar de succes străbate
tablourile prezentate. Personajele au curajul de a spune adevărul așa cum îl
văd ele, la limita dintre literatură, jurnalistică, politică, eseu, epistolă și
dramă.
Cartea nu este o carte de aventuri, este o monografie
a unor familii, este cartea care ne prezintă lumea prin ochii celor care au
trăit-o în perioade de criză și-n perioade de liniște, sub arcadele credinței
creștine.
Voicu Lăzăruț scrie în cartea sa: „Personajele din
acest volum vor purta, ca o cruce, destin, talisman, un blestem de existență,
provocat de fugă sau de migrație. (…) Și migrația nu s-a oprit nici până în ziua
de azi și nici nu s-a limitat la România, că generațiile aceste de „blestemați
și dezmoșteniți” își vor lua viața în piept și cu… minte se vor transforma,
dar, încă vor supraviețui pe alte plaiuri, după durerea, puterea lor și
blestemele suferite, pentru a arăta Lumii un triumf apoteotic a vieții
românilor” (p.14).
Un jurnal în jurnal la care Voicu Lăzăruț ia parte,
alături de personajele sale pe care le-a admirat pentru o perioadă, sub umbra
fricii de uitare.
Constantin Stancu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu