sâmbătă, 26 februarie 2022

Dumitru Hurubă, un portret... „În continuare, precum orice bun şi brav român, am început să scriu versuri. Constatând, însă, în scurtă vreme, că numărul poeţilor depăşea cu mult populaţia ţării, m-am transferat la Departamentul Proză satirico-umoristică unde mai erau câteva locuri libere la Compartimentul „Umor Negru”. La concursul organizat am participat singur clasându-mă al doilea cu coroniţă de scai. Pentru primul loc se punea coroniţa de spini …”.

 

Un umorist jură cu mâna pe Constituție!

 

Dumitru Hurubă* are rara capacitate de a stârni zâmbetul acolo unde iadul este pavat cu bune intenţii. Destul de tânăr, pentru că umorul te menţine în formă, ne atrage atenţia că el scrie asiduu la o carte importantă, cartea de „colorat mintea”. Trebuie să fii cetăţean liber într-o rezervaţie de zăpăciţi, după cum  ne-a sugerat scriitorul într-o carte a sa, cu titlu atât de incitant. El trece prin iad cu zâmbetul pe buze și vorbește despre raiul dintr-un zâmbet... 

Cu mijloace simple, dar nu simpliste, scrierile lui „Hulubă” sunt legate strâns de realismul dur al vremii, plimbarea  prin viaţă pur şi simplu, pe care o propune scriitorul este însoţită de ironie, de sentimentalismul potrivit al iubitorului de frumos, al iubitorului de un gest plin de căldură. Dintr-o întâmplare simplă, scriitorul  pregăteşte un festival reuşit în care satira și umorul fac legea.

Scrierile lui se adresează în primul rând oamenilor simpli care supravieţuiesc cu greu dificultăţilor zilnice. El, omul simplu, trebuie să renunţe la multe pentru a rezista, iar Mitică dă reţeta fericirii: am putea omite clipa la cafea, iar iubita la... clipsuri.

Mitică are mereu un dialog cu o iubită imaginară, este iubita cu cernoziom pe ghete, iubita din parcul liniștit, cu pomi mereu în floare. Iubita misterioasă este chiar viaţa, amărâta noastră de viaţă de care suntem legaţi şi îndrăgostiţi permanent.


Brusc, cea mai importantă clipă devine pentru noi - clipa indexării, clipa miracol de care ne legăm, la care sperăm, ea face parte din timpul  marilor speranţe, ne dezvăluie mecanismul unei filosofii de o viaţă la probele impuse ale răbdării.

Personajele principale  din versurile lui Dumitru Hurubă sunt parcul, rezervația de zăpăciți, Parlamentul, Guvernul, Primăria, primul-ministru, indiferent de nume, anotimpurile, ploaia, iubita, omul din balcon, cel care priveşte oraşul de sus. Oraşul asasin, care distruge încet, dar sigur, speranţa, cu moda lui, cu obiceiurile, cu pasajul de pietoni, cu erorile și SMURD-ul lui...

Dumitru Hurubă s-a impus în literatura de umor cu o abnegaţie demnă de un poet, acolo unde  poeţii au tot timpul la dispoziţie să demonstreze că sunt proprietarii adevărului, el a zâmbit şi a făcut legea, adică a pus degetul pe rană. Cititorii ar trebui să fie foarte atenţi la scrierile lui Hurubă pentru că le arată de fiecare dată calea dreaptă, chiar dacă nu spune aceasta explicit, dar umorul o impune.

El a devenit un fel de consilier local permanent, fără partid, fără vot, care decide unde trebuie să ducă şoseaua naţională, care întâmplător  trece şi prin localitate.

Scriitorul este tot timpul pregătit să inventeze un personaj surpriză, cu nume cunoscut dar care nu există în evidenţele de la primărie, care nu seamănă cu nimeni, dar care este foarte apreciat, este vecinul nostru din compartimentul de tren, este amicul de la coada apărută brusc la covrigăria din centru sau pe scara de bloc.

Cu o fantezie demnă de un adolescent, scriitorul a păcătuit  abordând parodia. Textele sale seamănă cu poezii adevărate, dar sună altfel, sunt mai ale noastre, mai de la pasajul de pietoni, le şi putem reţine, aşa cum se reține tristeţea, uneori. De fapt, Topârceanu, parcă, a scris despre Mitică cu mult înainte, l-a anticipat.

Perseverent, Dumitru Hurubă scrie despre prieteni, scrie despre marile cărţi de cultură, ne pune în sacoşa de piaţă câte o carte despre istoria de ieri şi de mâine, striveşte gogoşarii cu câte o antologie, ne îndulceşte cafeaua cu puţină mitologie sau ne propune divinații. Noi nu observăm aceasta, facem calcule privind indexarea surâsului şi ne-ntrebăm dacă Banca Mondială a prevăzut fonduri suplimentare pentru implementarea umorului la români.

Ştiu cea mai tristă, dar perfectă întâmplare care i se putea petrece lui Mitică Hurubă. Când a venit vremea lansării volumului Carte de colorat mintea, Deva:  editura Emia, 1998, scriitorul a fost plasat în mijlocul  publicaţiilor pentru copii. Cu umor involuntar, distribuitorii de carte au crezut că această lucrare originală era destinată copiilor...  O eroare cât un premiu literar. „Gata, dragă, cu Infernul - /Am ajuns să ştim un rost:/ S-a remaniat Guvernul/Si va fi tot cum a fost”. Cu răbdare, scriitorul a acceptat realitatea care o luase înaintea ficţiunilor sale, realitatea care depăşea  fantezia debordantă a criticului... Acesta este „cântecul de leagăn al tranziţiei”, cântecul amatorilor care adorm un destin...

Stilul scriitorului este  stilul cotidianului acceptabil, nimic nu lasă impresia că Mitică vrea ceva deosebit, el ne povestește cu blândeţe ceva banal, dar la sfârşit ne pune în faţă adevărul crud, dar  drept. Cei fără coloană vertebrală ar trebui să se ferească de acest stil, e un stil periculos, demoralizator...

Nu-l cred pe scriitor, el  e mai tânăr decât îl arată buletinul de identitate, după cum şi scrie: „Dar, în toate e un bine,/Şi nu-i vorbă de minuni:/ Azi mai bine-i decât mâine.../ Plouă, plouă cu minciuni”. (Ploi de toamnă - din volumul Carte de colorat mintea, Deva: Editura Emia, 1998).

Dumitru Hurubă are cultul prieteniei, prietenii nu-l pot uita, unii nu o merită, alţii nu o preţuiesc la adevărata valoare, dar noi ştim că poetul umorist nu uită, este memoria unui  om cu inimă mare, neindexată.

Prietenia lui Hurubă valorează cât un premiu literar, iar alături de scriitorul de la Simeria (cândva locuia la Deva) ne simţim deja implementaţi spre Europa, acolo unde există o piaţă de flori...

I-am pus câteva întrebări despre scriitorii preferați, despre scris. Mi-a răspuns detașat, cu tâlc:

Aş vorbi mai degrabă despre autori, despre cei care, prin cărţile lor, egal-valoaroase, nu mi-au trădat aşteptările, regăsindu-i, de fiecare dată, ca individualităţi artistice şi personalităţi puternice, la fiecare lectură. Deşi, aşezând alături câteva nume, pot părea nehotărât. În realitate, este vorba despre valoare… Jerome K. Jerome, Rabindranath Tagore, Tudor Muşatescu, Mark Twain, Ernest Hemingway, Sigmund Freud, din când în când Aurora şi Gabriel Liiceanu, Andrei Pleşu...”.

          A continuat, simplu și percutant, despre locul cel mai comod pentru el:Ciudat: cel mai bine şi cel mai… incomod, ca să nu spun speriat, atunci când mă aflu în faţa unei coli albe de hârtie şi, mai nou, în faţa paginii albe de calculator”.

Ca să încep povestea: pe Dumitru Hurubă l-am cunoscut într-un timp pe care nu-l pot aşeza în spaţiul spiritual al inimii. De fapt mi se pare că îl cunosc de când este lumea, dar nu a fost aşa. A existat o clipă în care ne-am văzut şi apoi totul a curs normal, ca între un umorist şi un poet. Adică, doi scribi la Curtea Cuvântului.

În mod cert, el a fixat în câteva cuvinte dulci o tristeţe care te atinge, dar totul pare real şi adevărat. Mitică, aşa cum îi spun prietenii, e un prieten adevărat, iar dacă te deplasezi într-un sens contrar, eşti pe contrasens, îţi sugerează că ai intrat în tagma zăpăciţilor de tranziţie, ceea ce este adevărat, dintr-un anumit punct de vedere.

Era o perioadă când el lucra la „Camera de Comerţ şi Industrie”, funcţionar cu umor la butonieră şi de câte ori ajungeam în Deva, ne întâlneam şi discutam despre literatură, despre introducerea falimentului la privaţi, dar mai ales la stat, despre întâmplări cu scriitori, despre crime şi flori, ne încărcam spiritual şi el inventa noi definiţii despre lumea în care trăiam. Acum este pensionar şi încearcă să se pună bine cu Dumnezeu, scriind despre tehnica de a colora mintea cea de pe urmă a românului…

Am înţeles de la Mitică un lucru simplu: dacă priveşti la televizor ai acces la marile idei literare şi intri la idei în ceea ce priveşte lumea. Avea câte un catren pentru fiecare, iar personajele sale aveau idei trăsnite, erau originale pentru că abia au intrat în democraţie şi se bucurau de libertatea de a ieşi pe balcon și la plajă. El a ştiut să dea nume personajelor sale, era un fel de preot mai democrat şi apoi îşi cerea scuze că s-au cunoscut în textul scris și publicat.

L-am admirat pentru pasiunea sa constantă pentru Apostolul Pavel. A dorit să scrie o carte despre faptele acestuia, despre lucrarea acestuia şi aduna mereu material în acest sens. Învăţa şi se dezvăţa de contemporanii săi de la televizor, scriind despre marele om. Sunt sigur că are un manuscris secret despre minunile acestuia…

          A scris și publicat destul de mult pentru revista „România Literară”, revista scriitorilor din Bucureşti şi din ţară, acolo unde doreau bucureştenii, a scris acele cronici despre spectacolul de la televizor. În momentul în care interesele oamenilor de la revistă nu au mai coincis cu satira din cronicile de tranziţie, când oamenii de la revistă au fost  atenţionaţi că există un scriitor a cărui umor atinge „interesul naţional și siguranța națională”, Mitică a fost cenzurat. Puţini ştiu lucru acesta: în plină democraţie cenzura funcţiona de minune. Era cenzura financiară. E cenzura financiară. În spatele scenei financiare sunt cei care manipulează pentru a rămâne la butoanele de fiecare zi.

Iată ce scria Gabriel Dimisianu despre cronicile de tranziţie:

„De mai mulţi ani, cititorii revistei „România Litrerară” pot întâlni, în pagina penultimă a revistei, rubrica de comentarii TV a prozatorului Dumitru Hurubă: spirituală, acidă, mereu incitantă. Este o fereastră deschisă către spectacolul actualităţii această rubrică, aşa cum ni-l prezintă televiziunile şi cum îl percep personajele mucalite ale lui D. Hurubă: el însuşi, prietenul Haralampy, soţia sa Coryntina s.c.l.  Nu este doar o „cronică TV” ce scrie săptămânal în „România Literară” D. Hurubă, ci şi o cronică a vieţii noastre de fiecare zi, prea adesea covârşită de absurd şi de comic involuntar”.

Dar Mitică şi-a pregătit cu nonşalanţă şi tristeţe dosarul său de cadre, o autobiografie de umorist.

Iar Mitică declară despre sine:

„În continuare, precum orice bun şi brav român, am început să scriu versuri. Constatând, însă, în scurtă vreme, că numărul poeţilor depăşea cu mult populaţia ţării, m-am transferat la Departamentul Proză satirico-umoristică unde mai erau câteva locuri libere la Compartimentul „Umor Negru”. La concursul organizat am participat singur clasându-mă al doilea cu coroniţă de scai. Pentru primul loc se punea coroniţa de spini …”.

Dumitru Hurubă are şi avea, culmea, prieteni printre umorişti. Lucru mai rar întâlnit în breasla meşterilor de satiră și umor… Mi l-a prezentat pe Cornel Udrea, la Deva, probabil, am primit o carte din care mi-a fost „interzis” să citez, pentru că eram pasibil să fiu arestat pentru încălcarea drepturilor de autor. Am scris şi despre Cornel Udrea cu sentimentul că Mitică îmi va fi un martor favorabil. Dumitru Hurubă a lăsat un mesaj interesant în romanul Cobaii, un semn că suntem la mâna istoriei, că ieşirea se face prin dragoste și afecțiune.

El a scris despre scriitorii din judeţul Hunedoara şi nu numai, s-a aplecat cu interes asupra operelor care s-au ivit aici, i-a păsat cumva de fiecare scriitor şi a avut puterea de a se detaşa de cultura de gaşcă, cu sentimentul că are ceva mai important de făcut…

…Fără umor  am fi o specie pe cale de dispariţie… Autorul a avut curajul de a fi unul din personajele scrierilor sale, nu a evadat din context s-a simţit solidar cu epoca, cu sine, cu tristeţea primită la promoție …Poate doar la Caravaggio, marele pictor, am găsit acelaşi curaj de a-şi pune căpățâna pe tava condamnatului, pentru ca oamenii din vremea sa să-l poată vedea părtaş suferinţei generale, că este inserat în tabloul vremii de Creator… 

Într-o vreme interesantă, Dumitru Hurubă a dus importante puncte de vedere despre Ţiganiada, atrăgându-ne atenţia că actualitatea lui Ion-Budai  Deleanu este presantă…

A criticat și a fost ironic cu fenomenul Facebook, un loc ideal pentru rătăciții în tranziție. A pus în lumină incultura, oportunismul, obrăznicia, falsul talent, tupeul patentat, manipularea cu detentă.

Oricum, Hurubă ne conduce cu măiestrie prin ţinutul zăpăciţilor de tranziţie…pentru a vedea dacă putem fi și fericiţi…, citându-l cu bucurie… 

Reținem, în final, un scurt text din scrierile lui Mitică:

 

„Din punct de vedere logic, uman și social, încheierea acestei povestiri ar trebui să sune cam așa: și au trăit împreună până la adânci bătrâneți având de la bunul Dumnezeu prunci frumoși și cuminți… Aiurea! Sfârșitul sună așa: după trei săptămâni am hotărât să divorțăm, eveniment de la care vom comemora în această vară doi ani, iar procesul de împărțirea bunurilor continuă cu martori, cu țipete și expresii care amuțesc nu numai asistența ci și completul de judecată. O doamnă judecătoare, blonduță și cu trei cruciulițe patriarhice, atârnând senzual printre o pereche de sâni ceva mai viguroși decât ai Pamelei Anderson, a jurat cu mâna pe Constituție că ea n-a mai auzit asemenea trivialități. Dar cine a obligat-o să vină la procesul nostru?” (Dumitru Hurubă, Scuzați că ne-am cunoscut, Florești-Cluj: Editura Limes, 2017: Uraaa, îmi refac viața… p. 185).

 

Constantin Stancu

Noiembrie 2021

*Câteva din cărțile scrise de Dumitru Hurubă: Iubita mea, e ora indexării (1994); Rezervaţia de zăpăciţi (1995); Carte de colorat mintea (1998); Un scorpion pe contrasens (1999); Scuzaţi că ne-am cunoscut (2001); Balamucul, dragostea mea (2002); Cronici TV din vremea zăpăciţilor de tranziţie, (2004); Cititorul de iluzii (2010); BATE VÂNTUL PRIN CĂMARĂ, (poezii patriotice) (2012); BIROUL DUŞILOR DE-ACASĂ, (2013); SPONDILOZA LA ŞARPELE CU CLOPOŢEI,  (2015); Să ne mai reamintim de… MICROBIOGRAFII (Coşbuc, Jerome, Seceleanu, Sin, Topârceanu), (2016); SCHEPSIS (2017); IUBIRI DE IPOCRIȚI (2019) etc.

** Vezi: Constantin Stancu, Dumitru Hurubă – Glumim, nu?, Florești, Cluj: Editura Limes, 2019.

Text publicat în revista „Banchetul”, nr. 70-71-72/2021 (toamna). Dumitru Velea

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu