Nicolae Băciuț - scurt portret
de Cristina Sava
Nicolae Băciuț (n. 10
decembrie 1956), poet, eseist,traducător, scriitor și jurnalist, editor de
carte românească (Editura Tipomur, Nico și Editura Vatra veche, Tîrgu-Mureș),
fondator al Cenaclului
„Virtus Romana Rediviva” (Bistrita,1975), Cenaclul „Hyperion” (Tîrgu-Mures,
1983, devenit din 1984 „Romulus Guga”, inițiator al Concursului de Poezie „Romulus
Guga”, Tîrgu-Mureș, 1985, cu ediții anuale,fondator al revistei de cultură
„Vatra veche” și „Cadran - jurnal mureșean”, membru al USR și membru în
Consiliul director al UZPR, director executiv al Direcției Județene pentru Cultură
Mureș. Repere temporale., din punct de vedere al abordării genurilor
publicistică, poezie, critică și istorie literară, memorialistică, reportaj de
călătorie, monografii demonstrează activitate prodigioasă, o dăruire de sine în
slujba semenilor.
Și-a început activitatea
publicistică în timpul studenției la revista "Echinox", Cluj-Napoca,
unde a fost redactor, apoi secretar de redacție. Reiterăm doar câteva dintre
preocupările jurnalistice ale lui Nicolae Băciuț, într-o ordine aleatorie:
redactor la revista
„Vatra” (1983-2003), corespondent TVR(1991-2003), redactor-sef la Editura
Tipomur (1991-2003), redactor-sef la revista „Mondo bussines” (1995), redactor
cultural la cotidianul „Cuvântul
liber” (1999), director la revista „Alpha” (1990), director la revista „Gura
lumii” (1997-1999), redactor-șef la revista „Teatru-n teatru” (1998),
redactor-sef la revista
„Ambasador” (1996-2003), fondatorul Grupului de arta religioasa Deisis (),
vicepresedintele Despartamantului Central Mures al Astrei (). Membru al
Cenaclului „Echinox” (1978-1982), al Cenaclului revistei „Vatra” (1981-1989),
al Cenaclului „Romulus Guga” (1984-1989), Deputat în Adunarea Eparhiala Ortodoxă
de Alba Iulia, din 1998, si Deputat în Adunarea Națională Bisericească din
2002, bursier al „Magazine Publishers of America”, doctorand în litere la
Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca, Nicolae Băciuț este distins cu numeroase
premii literare prestigioase, o simbolistică a aprecierii și considerației
pentru o „imperială” activitate literară, jurnalistică și editorială, amintind
pe cele mai concludente.
Premiile Festivalului
Internațional de Poezie „Grigore Vieru (2020), Premiul pentru „Cartea de
ziaristică” din partea UZPR (2018), Premiul „Eminescu” (2016), Marele Premiu pentru
Poezie „Nichita Stănescu”, ediția 26, (2014), Fibula de la Suseni (2013),
Premiul „Maria Ivănescu” (traducere în colaborare cu Alina Cadariu a piesei de
teatru „Prieteni absenți”, de Alan Ayckbourn (2000). A fost nominalizat pentru
Premiul „Oscar” în publicistică (1991), în SUA. A primit numeroase „Diplome de
excelență”. A participat la lucrările Congresului Academiei Româno-Americane de
Arte și Științe, la Reno, Nevada, SUA (1995) și Liege, Belgia (1998). A adunat
„note” de călătorie jurnalistică din SUA, Anglia, Franța, Germania, Italia,
Austria, Belgia, Olanda,
Grecia, Slovenia,
Serbia, Ungaria, Cehia, Slovacia, Polonia,Bulgaria, Ucraina, Republica Moldova,
Israel…
Câteva referințe
critice:
“Calităţile poetice ale
lui Nicolae Băciuţ sunt în afară de orice îndoială”. (C. Pricop, Convorbiri
literare, 1986).
“Nicolae Băciuţ se
relevă a fi un împătimit al poeziei, înţeleasă nu numai ca modalitate de
exprimare a fiinţei, ci şi ca substanţă a acestei fiinţe şi, desigur, a
exprimării poetice.
Poemele sale sunt
structurate de un patetism sobru, adesea ţinut în frâu, spre a nu
sentimentaliza, de ironie sau autoironie”.(Gabriel Rusu, Tomis, 1996).
“Poet instruit şi
inteligent, sigur pe mijloacele sale,Nicolae Băciuţ se afirmă de la început şi
din interior ca o voce originală în lirica tânără”. (Cornel Moraru, Vatra,
1987).
“Nicolae Băciuţ este
unul din acei poeţi rari care încă din tinereţe iubeşte şi exprimă esenţe,
contemplă stări limită şi o face cu calm şi sinceritate emoţionantă”.
(Constanţa Buzea,
Amfiteatru, 1987).
“Provenit din grupul de
la Echinox, Nicolae Băciuţ este în Muzeul
de iarnă un poet interesant, îndeosebi prin fineţea scriiturii, elegantă,
concisă şi cultivată. Se poate cita aproape orice. (…) Remarcabilă este
ingeniozitatea metaforică. (…) Acurateţea stilistică e neîndoielnică, Nicolae
Băciuţ fiind în definitiv un calofil, cu emoţii discrete, o natură aşa-zicând delicată”.
(Nicolae Manolescu, România literară, 1986).
“Grav şi melancolic, geometru abstract al trăirilor, de un senzualism rece, uşor livresc al versurilor, Nicolae Băciuţ se înscrie, prin formulă şi tematică, în cea mai bună tradiţie a poeziei echinoxiste”. (Iulian Boldea, Ambasador, 1997).
“Ardelean prin ascendenţă şi temperament, refuzând arguţia verbală şi misticismul suficienţei existenţiale, repudiind însă neaoşismul, mai mult, pariind pe experienţele ţinând de confluenţele culturale, înşcolit fără ostentaţie, interesat de real, avid de realitate până la privirea acidă a reporterului impenitent, N.B. parcurge stadiul de la discursivitate la metafora revigorată de un sens moral, civic ori chiar (de cenu?) civilizator”. (Al. Pintescu, Poesis, 1991).
“Starea de urgenţă
degajată şi din acest nou titlu (Nostalgii interzise) al lui Nicolae Băciuţ
este cauză/efect alîncolţirii eului nevoit astfel să se retragă în faţa unei
perpetue ofensive a realului”. (Cristian Stamatoiu, Vatra, 1991).
“După trei cărţi de
poezie apărute, Nicolae Băciuţ pare a-şi fi consolidat o formulă poetică care
devine interesantă în contextul a ceea ce, mai demult, numeam Biblioteca din
nord”. (Traian
T.Coşovei, Contemporanul, 1992).
“Starea lirică, statutul
cuvântului, poesisul sunt socotite fără prejudecată drept motivări principale
ale discursului liric,racorduri plauzibile, necontenit reluate, la substanţa sa
intrinsecă.
Biografismului sentimental ori anecdotic i se preferă unul specific, ca
aventură a expresiei. Existenţialului i se conferă un înţeles legat de
existenţa întru poezie, cu nimic mai
prejos, sub raportul complexităţii şi implicaţiilor umane, decât variantele sale ‘clasice’. Tânărul poet îşi divulgă sensibilitatea la nivelul elaborării lirice, aşadar nu într-un chip artificios, convenţional, alienat, ci, contrar aparenţelor, într-unul genuin. (…) Nicolae Băciuţ e un poet ce merită urmărit cu interes.”(Gh.Grigurcu, Steaua, 1986).
“Nicolae Băciuţ e unul
dintre rarii poeţi care (pe urmele lui Nichita Stănescu) dematerializează,
‘dezîncarnează’ cuvântul dintr-o tentaţie absolutorie: poezia sa pare scrisă
într-opurificată stare de rasă, transmiţând continuu o jubilaţie a gândului
autarhic…” (Cezar Ivănescu, Luceafărul, 1983).
“(Poezia sa) atestă de
pe acum o remarcabilă putere de invenţie metaforică, de conturare a unei
atmosfere de notaţii adesea totale, uzând de o anume violenţă a concretului,
menită
să reprime, alături de
comentariul ironic şi autoironic, pornirile sentimentale.” (Ion Pop, Slast,
1982).
“Ştiinţa ambiguizării, a
intersectării planului afectiv cu al discursului, este exemplară. Poemul face
parte din recuzita imagistică, fiziologicul devine limbaj.” (Petru Poantă, Tribuna,
1985).
“Nicolae Băciuţ e un
poet al imaginii şi închipuirii şi nu al ‘textualizării’, ceea ce ne face să
credem că între mai multele modele expresive ce par a-l fi tentat, cel
echinoxist rămâne
predominant.” (Marian
Papahagi, Tribuna ,1986).
OPERA (selecție): Poezie: Muzeul de iarnă (1986); Memoria
zăpezii (1989); Nostalgii interzise (1991); Casa cu idoli (1996); Manualul de
ceară (2001); Poduri de umbră (ediție bilingvă, româno-maghiară, 2001);
Solstițiu la Echinox (2002); Alb pe alb (2003); Anotimpul din colivie
(antologie, 2006); Umbra apei (2007); Arheologia clipei (2007); Interviuri: Anotimpul probabil (1995);
Curs și recurs (1997); Oglinzi paralele (1997); Babel după Babel (2000);
Aproape departe (2001); N. Steinhardt. Între lumi (ajunsă la ediția a IV-a,
2016); Zona liberă (2003); O istorie a literaturii române contemporane în
interviuri (2005); Jurnale: America, partea nevăzută a lunii (1994); A doua
Americă (1996); Muntele Athos din Muntele Athos (2004); De la San Francisco la
Muntele Athos (2004); Muntele Athos – Meteora. Via Bizanț (2006); Sacru și
profan în Țara Sfântă (2006); Publicistică:
Și așa mai departe (1997); Trecut provizoriu (2006); Eseuri: Nichita Stănescu.
Cu colțul inimii (2006); Mihai Sin. Ierarhiile liniștii (2006); Nicu Caranica.
Dincolo de noapte (2006); Credință și ortodoxie (2006); Exilul literaturii,
literatura exilului (2006); Romulus Guga. Bărci în amurg (în coautorat, 2006);
Literatură pentru copii: Lina lumină (1999)
Nota: Date preluate:
Cristina Sava, Poezia lui Nicolae Băciuț,
Târgu Mureș: Editura Vatra veche, 2021.
Foto: Nicolae Băciuț redactând revista „Vatra veche” - Deva, 12 octombrie 2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu