Poetul strigă în temnița
libertății
Un poet original se va deosebi de restul poeților, va avea semne particulare care-l pun în oglinda timpului. Ele vor indica spre starea aceea unică, locul unde timpul se preface-n spațiul cuvintelor dantelate. Semnele particulare aparțin doar lui, este un fel de lăcomie asupra harului. Ele îl leagă, însă, de restul poeților și-l leagă de poezie până la limita maximă, imposibil de evadat din metaforă. Nicolae Crepcia își definește aceste semne în cartea de versuri Semne particulare*, apărută la Editura Rafet în anul 2022. Cartea a fost premiată în cadrul proiectului cultural „Festivalul Internațional de Creație literară Titel Constantinescu”, Ediția a XV-a, Râmnicu Sărat, legat de Editura Rafet, director Constantin Marafet, un alt scriitor pasionat de literatura bună și de cărți. Distincția a fost Premiul „Dumitru Pricop”***, iar organizatorii au ținut să remarce versurile lui Crepcia**, unul cu o amprentă lirică distinctă, onorând dinamica literară de azi.
În această plachetă, poetul a transmis cititorului versurile sale, unele
într-o formă scurtă, concisă, eliminând zgura din cuvinte. Nu avem titluri la
începutul blocului de texte, ele par a face același corp cu restul mesajului.
Lirismul, starea de inspirație sunt evidente. La acestea se adaugă și pasiunea
și dragostea pentru poezia eliberată de fulgerele modernismului și
postmodernismului care spintecă versul. Este un poet așezat, preluând firul
roșu al poeziei care marchează viața, speranța, credința, iubirea de natură,
marile clipe ale existenței, puncte cruciale care lasă semne în mintea omului.
Versurile de început indică atmosfera cărții, impregnată de lumina cuvintelor
alese. De remarcat, poetul evită poezia urâtului, la modă în unele cercuri
literare. Iată detenta poetică: „Să luăm aminte/ un fluture/ nu rănește
niciodată/ o floare” (p.5). Avem de a face și cu un fel de jurnal liric, poetul notând faptele, evenimentele, mirările,
semnele lui și ale celor din jur.
Grafia poemelor este eliberată de regulile ortografice, libertatea este
asumată ca formă, stil acceptat în ultima vreme în poezia română, un pașaport
spre libertatea absolută presupusă. În esență, însă, poezia aceasta se supune
rigorii inspirației, regulilor care țin ființa în putere și-n lumină, sub călcâiul poeziei. Semnele
discrete din istoria de azi și de ieri dau greutate versurilor. Dacă am alătura
mai multe versuri, am forma poemul.
Toate versurile din volum formează poemul
care sugerează identitatea poetului și a ființei care acceptă destinul ca
un dat special, fără regrete. Avem în față și un jurnal liric, așa cum am precizat, impus de trecerea timpului și
maturizarea poetului. Sunt frânturi de gânduri care se materializează în
versuri, ca o terapie a singurătății și ca rezistență în fața dezintegrării
societății.
Iată istoria văzută din afara istoriei, ciclurile care au pus sigiliu pe
destinele fiecăruia, nimeni nu poate evada din această istorie: „oamenii cei
mai mulți au murit/ generații după generații/ și crucile care purtau câte un
nume/ au putrezit și s-au nimicit/ unele după altele/ și nimic nu mai amintește
de ei/ și nimeni nu-și mai amintește de ei/ sufletele lor s-au retras la
origini/ să se desăvârșească” (p.15). Istoria este a oamenilor simpli, crucile
sunt de lemn, specific culturii valahe. Credința lor a fost/ este creștină, de
aici paradigma salvării, care aparține lui Dumnezeu, chiar dacă oamenii uită
șirul lung de înaintași. În fond, nimeni nu vine singur pe Pământ, deși se
întoarce-n țărâna lui, contra uitării este memoria acesteia.
Comunicarea între oameni, comunicarea între om și Creație, într-un Univers de unică folosință, se face pe căi nebănuite, ecoul poate fi „mai înfricoșător decât strigătul din care a țâșnit”… O remarcă dureros de adevărată. Dumnezeu strigă la o margine de Univers, omul se cutremură la cealaltă… Deși mesajul este sugerat, fără unele detalii concrete, el cuprinde răspunsul pe care îl primește cititorul la cuvintele poetului aflat în starea maximă a receptării mesajului…
Libertatea absolută, libertatea visată este greu de accesat. Poetul afirmă,
privind la oamenii care se zbat între gratiile istoriei: „ei sunt dinainte de a
se naște/ condamnați la moarte prin înfometare/ în temnița libertății/ din ce
în ce mai neîncăpătoare” (p.30). Libertatea fabricată de om nu este una
autentică…
Tăcerea biruie timpurile, există o tăcere eternă în care mesajul pare mai
acut decât orice dialog: „pe piatră/ e tăcerea/ în tăcere/ glasul lui Dumnezeu”
(p.40).
Aceste versuri scurte, poemul minim practicat de Octavian Doclin și alți
poeți ai tăcerilor asurzitoare, exprimă, condensat, paradigma existenței umane.
Cuvântul care este divin, păstrat de la Început… Versurile nu intră în
categoria poeziei religioase, dar exprimă adevărul trăit și asta îl apropie pe
poet de har și matrice…
Căutările poetului, ale omului în fața infinitului și a diverselor
posibilități, îl duc pe acesta în Centrul
Lumii. Fiecare are acest privilegiu, are un loc aparte și se situează în
Centrul Lumii. De aici, toate lucrurile sunt posibile: „nu sunt în est/ și nici
în vest/ nu sunt în nord/ și nu în sud/ unde mă aflu eu/ oriunde mă voi afla/
sunt și voi fi/ în centrul lumii/ din care se răsfrâng/ punctele cardinale
(p.59). Este o dimensiune a artei naive, dar profunde. Geografia are misterele
ei și presupune o deschidere spre alte dimensiuni.
Numele omului îi definește esența. Când nu te mai strigă/ alungă/ mângâie/
insultă/ cheamă omul pe numele lui, abandonul este posibil, inclusiv abandonul
personal, căderea în singurătate. Explicația: „numele meu are forma chipului
meu/ numele meu are greutatea crucii mele/ tot ce sunt încape în numele meu”
(p.108). Tragic și optimist, trăind în singurătatea poemului, dar racordat la
freamătul lumii, poetul se autodefinește prin ceea ce-l caracterizează: numele,
mai presus de lepădare.
Misterul unei seri în Centrul Lumii, arată diferențele: „în fiecare râu/ în
fiecare ochi de apă/ în fiecare băltuță/ chiar și-n urma de ciută/ din care bea
mierla/ se așează luna fără să coboare/ se împarte fără să se împartă/ la fel
în fiecare suflet/ Dumnezeu (p.97). De observat plasarea în spațiu a poemului,
simetric, urcă și coboară, cuvintele sunt ramuri ale po(e)mului, Dumnezeu e
numele singur, pur, neîmpărțit, egal în sine și cu restul Creației, despărțit
de ea și aflat în fiecare suflet.
Contextul în care rezistă versurile este dominat de natură, anotimpuri
eterne, misterul existenței, prezența divină, foamea după eternitate, poezia
care modelează fiecare clipă. Cartea demonstrează capacitatea lui Nicolae
Crepcia de a depăși limitele liricii sale și, totodată, de a conserva materia
fină din poemele sale.
Evaziv și esențializat, versul încapsulează trăirile unui poet care și-a
acceptat menirea. Poezia afectează ființa umană, poetul devine captiv poemului
pe care l-a transmis mai departe ca pe un mesaj prins în sticla cuvintelor:
„din coasta mea/ modelez poemul/ și el/ mă va duce/ la pierzanie” (p.18).
Editura Rafet a acordat un premiu pentru poezie, poetul râmând pitit în
versurile sale până la dispariție. Poate fi recunoscut după semnele
particulare, dacă cititorul este atent la textul și contextul liric, la
muzicalitatea interioară a cuvintelor care se leagă într-un timp al
sincerității și tăcerii asurzitoare.
Constantin Stancu
Text publicat în Revista „Boema” - Galați, nr. 2/2023
*Nicolae Crepcia, Semne particulare,
versuri, 109 pagini, Editura Rafet, 2022.
** Nicolae Crepcia, scriitor, membru al Uniunii Scriitorilor din România,
Filiala Alba-Hunedoara. Data şi locul naşterii: 16 februarie 1952, localitatea
Brotuna, judeţul Hunedoara. Locuiește în comuna Vaţa de Jos, satul Brotuna,
judeţul Hunedoara. Debut literar: „Tribuna”, 1974. Debut editorial: Pe umărul lui Rimbaud, Edit. Călăuza,
1996.
Alte cărţi publicate: Între iarnă şi
somn, Edit. Călăuza, 1998; Îngenuncheat
în lacrimă, Edit. Corvin, 2000;
Elegii provinciale, Edit. Biblio 4 You, 2003; Scrisorile de la Brotuna, Edit. Danimar, 2004; Durerea ca fericire, Edit. Danimar, 2005; Halucinaţiile unui hoinar singuratic, Edit. Danimar, 2005; În intimitatea frigului, Edit. Danimar,
2006; Spovedaniile Iancului, Edit.
Gligor Haşa, 2011 etc.
Referinţe critice: Răzvan Codrescu, Sabin Selagea, D. Enache, Dumitru
Hurubă, Miron Ţic, Petrică Birău, Eugen Evu, Gligor Haşa, Adrian Botez, Ioan
Evu, Marioara Aslău, Constantin Stancu, Ovidiu Vasilescu, Mihai I. Vlad.
***Dumitru Pricop
(n.21 mai 1943 – 29 iulie 2007) – profesor, scriitor, jurnalist român,
personalitate omagiată de Editura Rafet. Născut la Negrilești, Vrancea. A
colaborat la revistele literare cunoscute. A fost interesat de creația populară
din Vrancea, atent cu personale care au iubit folclorul și a cules și publicat
acest tezaur românesc din Vrancea. Autoportret: „Ce-as mai putea acum cerși
tăcerii?/ O lacrima,o mare ,un potop?/ A inserat,Dumitru al lui Pricop,/ Tot
pruncul orb jertfindu-se-n dureri”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu