O dimineață a lalelelor,
paradox și sens la Viena
Viața ne pune în situații inedite, ne scoate din cercul
în care locuim comod, ca la început de lume. Mișcarea omului pe harta
destinului, evadarea din ziua de fiecare zi, generează noi provocări. Ladislau
Daradici le acceptă, efectele acestei mișcări în spațiu și timp constituie
experiențe aparte, ele scot la iveală noi perspective, noi gânduri, noi iubiri.
Cu volumul de poeme Să
nu îndrăznești să mori fără mine, apărut la Editura Biscara din București,
în anul 2023, scriitorul ne propune un fals jurnal vienez, un jurnal al
ființei. Titlul este inedit, sugerează finalul unei lumi, apocalipsele necesare
într-o lume în perpetuă schimbare. Rapiditatea schimbărilor generează ipoteze
de final, iubirea ține legate ființele, ea și el se agață de viața primită în
dar, se leagă de infinitul dintr-o secundă. Sensul în viață există, dă direcția
trăirilor de fiecare zi.
Poemele se leagă, au continuitate, exprimă sentimentul aparte al participării la viața unui imperiu global, clădit pe ruinele unui fost imperiu care s-a stins, cu măreția trecutului, gloria prezentului, strălucirea viitorului. Iubirea leagă oamenii, este greu de frânt, deși forțele lumii de azi apasă pe inimile și mințile oamenilor. Iubirea apare mereu în poeme, ca un fir roșu, părțile se caută pentru a forma întregul într-o capitală a speranțelor, este sensul pentru care merită să mori, conform motto-ului de la începutul volumului.
Ladislau Daradici le abordează în nota sa specifică, a
celor o sută de cuvinte, se disciplinează, o disciplină impusă de nevoia de
timp, istorie, viitor. Disciplina generează noi perspective, tablouri care
șochează sau care îmblânzesc ființa, evenimente care au dimensiunea unor ore astrale pentru cei implicați în
dinamica vieții. El surprinde aceste tablouri, le dă o deschidere literară
evidentă. Tristețea, singurătatea, bucuria, întâlnirile, accidentele,
abandonul, toate au o cheie a lor, poetul prinde esența, extrage rădăcinile
unor idei care marchează cititorul, punctează substanța vieții. Călătoriile
poetului sunt spirituale, moartea și viața fac alianță într-o lume dinamică,
presată de limitele ei. Rămân mereu întrebări, gânduri nespuse, paradigme bine
conturate. Experiențele de zi cu zi sunt depășite de perspectivele culturale
mai largi. Europa nu este numai un continent legat de normele economico-sociale,
este un continent al culturii, al vieții, al credințelor subsumate, a
subconștientului.
Plimbarea prin oraș înseamnă o aventură, lumea este
prinsă într-o centrifugă halucinantă,
tăcerile umbresc străzile, parcurile, deși zgomotul de fond este abrupt. Lebăda
apare mereu în peisaj, ca o emblemă, alături de iubire. Îngerii trec strada, cu
istorii secrete pe umeri, catedralele punctează eternitatea care se ascunde în
arbori vechi. Brusc, pe Dunărea care străbate Viena, plutește o fată, un
boschetar cerșește pe marile bulevarde, sufletul se dizolvă în sânge. Cei în
vârstă caută vechile trasee ale dragostei, sufletul este ca un arbore. Ninge
lin peste lumea capitalei, moartea este o posibilitate pentru cei care speră
într-o viață eternă.
Ladislau Daradici prinde esențele: „Viena pare o imensă
grădină a iubirii” (p.9); trecutul este un mormânt incert, cețos (p. 15); prin
Viena, prin ochii negri ai nopții: „simt cum sufletul mi se divide în două” (p.
17). Peisajul este frânt de căderile lumii: „peste parcul înțesat de lume/ pe
lacul verzui o lebădă tristă/ își așteaptă zadarnic perechea/ ucisă de doi
boschetari tuciurii/ flămânzi” (p. 18).
Sensibil și atent, poetul caută sensul în orașul
capitală, omul își caută
deznădăjduitsufletul într-o lume fără suflet (p. 25). Evadările sale sunt
spirituale: „Îți voi clădi o catedrală/ de cuvinte să-ncapă toate/ rugăciunile
tale” (p. 33). Singurătatea atrage poezia, sufletul caută spre infinit: „parfum
de tăcere vuiet surd în infinit” (p.37). Există o lumină discretă în oraș, una
care învăluie destinele: „un miliard de fluturi incandescenți/ mi-au acoperit
trupul/ atâta lumină încât păsările/ ard de beția zborului” (p.41).
Istoria își are regulile ei, răzbate prin continentele
orașului: „noaptea când e liniște/ auzi îngerii respirând în orașul imperial”
(p.45).
Fiecare zi are o dimensiune aparte, poate însemna finalul
sau începutul: „e o după-amiază aurie pe Lisztgasse/
în care se poate muri fără regrete” (p.55).
Exemplele pot continua, avem un jurnal existențial, lumea
concretă se desfășoară într-un areal spiritual. Tineri, bătrâni, copii, sfinți,
vagabonzi, trecători, îndrăgostiți, nebuni, străini, toți au loc sub acoperișul
orașului, mereu la intersecția marilor drame. Iată starea: „morții tac laolaltă
cu vii/ amintindu-și unii de alții” (p.97).
Există și un ghid real în acest jurnal, cititorul este
purtat prin parcuri, pe malul Dunării, pe marile bulevarde, în locuri unde
istoria a intrat în pietre și-n mințile oamenilor, în locuri simbol, cu deschidere
spre alte orizonturi: Prater,
Zieglergasse, Stadtpark, Lisztgasse, Kohlmarkt etc. Aceste puncte nodale spirituale
declanșează poemul, îl duc într-o realitate a suprarealității, cu drame,
tristeți, bucurii noi, iubiri care declanșează baletul sufletului între o lume
și alta.
Regulile poeziei moderne sunt respectate, un prezent
apăsător planează peste cuvinte, idei, deschideri…O panoramă suprarealistă se
desfășoară în versuri: „ÎN STADTPARK O DOMNIȘOARĂ/ bătrână se ofilește pe o
bancă/ un puști obez înfulecă un hamburger/ din carne de vită modificată
genetic/ dintr-un platan găunos/ păianjenii păroși se scutură/ în creștetul
unui grup de asiatici/ un pedofil creponat transpiră/ într-un costum elegant de
lână/ la umbra fărădelegilor sale/ sunt patruzeci de grade la umbră/ și parcul
pare o oază în deșert…” (p. 13).
Poetul a prins și tarele vremii: carne modificată
genetic, migranții, deviantele de comportament, singurătatea, natura afectată
de haosul existenței etc. Iubirea oferă oportunitatea unui dinamism straniu,
poemul continuă: „aștept să te ivești să reînverzească totul/ să se pogoare
vraja/ pe undele verzi ale lacului/ pe care plutesc șapte lebede/ exact sub
malul unde/ stafia unui puști înecat/ își așteaptă cuminte mama/ să-l ducă
acasă” (p.13).
Ultimul poem dă titlul volumului, teama de moarte ca
sentiment al despărțirilor definitive, declanșează un sentiment profund de
iubire, una existențială, dincolo de carnea fragilă, bărbatul dorește să
îmbrățișeze trupul ființei femeii„cu teama de moarte”, deslușindu-i respirația „de
la celălalt capăt al lumii”, o „gutuie însângerată zăcând în iarba ninsă de
blândele sângerări ale toamnei” (p.104).
Fiecare poem are primul vers scris cu litere mari, el
preia titlul acestuia, face un corp comun cu restul versetelor, se încrustează
în idee, în temă, în peisaj. Toate poeme adunate spun o poveste, povestea celor
care au evadat din spațiul și timpul lor, intrând într-un spațiu familiar și străin
totodată, parte din Europa; parte din acest timp curgător, greu de prins în
malurile unui poem. Un jurnal liric, poetul lasă textul să respire liber, fără
semne de punctuație, într-o geometrie urbană bine ordonată, capabilă să
asimileze această civilizație aflată într-o perioadă de trece, cu un final
între perioade, zid ale stărilor și viziunilor.
O carte de literatură existențială, cu multe trimiteri
între viața reală și viața din sufletul omului în mișcare, prin lumea care i-a
fost dată prin destin.
Lumea poate încăpea într-un poem de o sută de cuvinte, nu
prea multe, nu prea puține, pentru că „poeții mor sângerând în poeme lor” (p.
100)…
Constantin Stancu
*Ladislau Daradici,
Să nu îndrăznești să mori fără mine, poeme,
fals jurnal vienez, 110 pagini, București: Editura Biscara, 2023. Moto:
„Paradoxal, viața are sens câte mai există lucruri pentru care merită să mori”.
Texte coperta a IV-a: Ana Ardeleanu, Monica Grosu, Iulian Chivu. La final, câteva
date despre autor: profesor, prozator, poet, critic literar, membru al Uniunii
Scriitorilor din România etc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu