Despre un Rai ce nu
se poate divide…
Cu volumul de versuri Fereastra deschisă (Ed. Art Book, Bacău, 2018), Sorin Micuțiu se lasă dus de valul poeziei. Generozitatea, bucuria de a mărturisi credințele sale, iubirea, viața simplă animă poeziile sale. Titlul este inspirat, denotă deschiderea spre lume, spre alte orizonturi.
Volumele anterioare, Vindecat
de nevisare (Ed. Art Book, 2012) și 40 (Ed. Art Book, 2015) au anunțat
temele sale preferate. Iubirea de oameni, credința creștină, gândurile care
dinamizează viața, întrebările și răspunsurile pe care la primește, toate aduc
o notă de lirism, pace și împăcare cu sine. Poezia a devenit astfel locul unde
se petrec multe taine personale. Pendulând între rugăciune, confesiune,
recunoașterea celor dinainte de sine, așteptarea care aduce roade în versuri,
el se regăsește și își proclamă identitatea. Se simte presiunea timpului asupra
sa, timpul este capcană și eliberare, modul în care viața capătă sens. Poți
iubi, te poți mira, sărbătorile aduc lumină și cuvinte calde, lumea este mai
încăpătoare în astfel de zile. Fereastra rămâne deschisă, poezia are altă
dimensiune, vorbele modelează sufletele. Autorul își asumă libertatea ca un dar, poate alege între a fi
și a nu fi, poate accepta harul care i s-a făcut.
Cristina Ștefan, cea care scrie prefața la volum, afirmă: „Am ales împreună titlul Fereastra deschisă dată fiind simbolistica puternică a sintagmei. În religia creștină Fereastra este simbolul Fecioarei Maria iar deschiderea sa permite pătrunderea nestingherită a luminii, lumina ca purificare sufletească, ca intrare a luminii divine. De aceea, marile catedrale creștine au ferestre în vitralii prin care să pătrundă lumina sfântă a „Ierusalimului ceresc”, în fapt reprezentând spiritul divin... ” (pp. 8-9).
Volumul are mai multe paliere: Fereastra deschisă; Semințe de credință și Psalmi de suflet; Poezii
dedicate. La acestea se adaugă prefața și, la final, câteva date despre
Sorin Micuțiu. Din acestea înțelegem că autorul preferă poezia trăită, poezia
religioasă, poezia dedicată celor care l-au atins cu aripa spiritului și l-au
ajutat să atingă maturitatea omului care speră, crede, se străduiește să
empatizeze cu semenii.
Prima poezie, Poveste
de viață, aduce nostalgia după copilărie, anii frumoși ai devenirii. Ca în
principiul vaselor comunicante, el se pliază pe legenda regelui David,
psalmistul. Se revede ca păstor la oi, apoi ridicat pe treptele sociale, poezia
fiind locul în care poate mărturisi miracolul și harul.
Iubirea este taina la care se raportează mereu. Dar
iubirea este atinsă de tăceri: „prefer tăcerile în doi/ când e o mână lângă
alta/ necuvintele sunt dumnezeiești”(p. 17).
Nostalgia după vremurile care s-au topit, după gesturile
simple și profunde, venind din veșnicia satului, îl fac pe poet să recompună
clipele de aur ale vieții:
„mi-e dor de-o mămăligă aburindă
abia răsturnată din ceaun
de mâinile tatei pline de râvnă
şi de aţa aceea albă întinsă ca pe o strună
tăind de jos în sus felii în care se văd cartofii
mi-e dor să adorm în grădină
cuibărit în căpiţa de fân
să simt cum toarce ca o pisică
în suflet copilăria” (De dor, p. 20).
De reținut ultimele versuri, copilăria toarce ca o pisică în suflet, vindecând prin vibrație,
ființa omului. Versuri simple, capabile să aducă miracolul cinei de taină pe
care o prețuia fiecare familie, sub aripile anilor.
Alteori preia simbolul ritualurilor de sărbători: „tăcerea
frământă gândurile/ prescuri în zi de Paști”(p. 22).
Există o capacitate de a fixa momente speciale în timpul
care ni s-a dat, e luptă cu timpul (pentru a parafraza un poet), există trecut,
prezent și viitor când îmbrățișezi timpul: „azi mă dezleg de el/ fără un plan
de evadare/ îmbrăţişez vântul/ sfidez ecourile trecutului/ şi iubesc/ gustul
sărat al lacrimilor/ nu am ştiut că e acelaşi/ atât la tristeţe cât şi la
bucurie” (p.25).
De obicei calendarele ating ființa omului, cel credincios
simte că anul începe în septembrie. Este și o tradiție veche, autorul o
evidențiază, ființa este atinsă de posibilitatea saltului spre cer: „septembrie/ cu
aripi de humă/ scăldate în ploi/ binecuvântează-mă/ să zbor/ nu pentru a fugi
de sine/ precum cândva Icar/ vreau doar să frâng distanța/ dintre pământ și cer”
(p. 28).
Ca orice
poet, Sorin Micuțiu aderă la panta visului, visul este un reper, un punct de
sprijin, lirismul vine din dorința de a prinde povestea raiului: „statornic e doar visul/ cuibărit în noi/ în fiecare
dimineață/ ne spune altă poveste/ despre un rai/ ce nu se poate divide” (p. 34).
Realitatea pune presiune pe ființa umană, există
capacitatea de a face saltul prin bucuria posibilă, dorită: „dincolo de
realitatea zilei/ e Veșnicia și bucuria de a trăi” (p. 39).
Perspectiva celor care au suferit în închisori pentru
dreptul la credință, speranță, frumusețe apare în poemul Când beciul securității devine birou, un poem ce relevă suferința
celor condamnați nejustificat. Este puterea memoriei de a realiza că fereastra
este deschisă în curtea interioară, închisorile au blocat timpul, istoria,
ființele.
„de n-ar fi zăbrelele
fereastra deschisă
spre curtea
interioară
durerile din ziduri și
moartea topită-n podea
foile ar rămâne virgine
din litere oarbe strigând
fantome
în celula mormânt” (p. 51).
În alt poem ni se
transmite fericirea simplă a copilăriei, un anotimp al purității, treaptă
pentru o maturitate așteptată, omul fiind bogat prin acest sentiment al
fericirii continue: „cât de bogat eram în copilărie/ în grădina casei/ încăpea toată lumea/ la piept încălzeam
fericit/ puful păpădiei purtătoare de noroc/ alergam timpul/ revelația maturității/ era inocență și vis” (p.53).
Elementele fericirii: grădina cu infinitul aparent, legătura cu natura umilă,
timpul ca o posesiune perpetuă, iluzia dintre ieri și azi, puritatea clipei
trăite, jocul (alergam timpul).
În ciclul Semințe de credință și Psalmi de suflet, Sorin Micuțiu aderă la o poezie de
inspirație creștină, deschiderea și generozitatea exprimă o credință sinceră,
fără jocuri de limbaj:
„Azi Te simt lângă mine
Cum vii, Dumnezeu,
Şi îţi pui palmele sfinte
Pe creştetul meu
Mă iartă!...
Crezusem că adie vântul,
Dar erai Tu, Cuvântul!” (p.93).
Credința sa este declarată, are bucuria de a o exprima,
scribul are o afinitatea aparte pentru Traian Dorz, o exprimă în poezii
dedicate, amprenta lăsată de poetul creștin se simte în versurile prezente.
Și ciclul Poezii dedicate reflectă capacitatea de a privi spre modelele care i-au
stat în față, cei apropiați, cei credincioși, cei care i-au oferit tipare de
trăire „sub soare”, cum se exprima Eclesiastul în Biblie. Sunt semne în timp,
cu memoria deschisă spre alte perspective:
„Iartă-mă, Doamne!
Atâta-mi vine-n minte
Căci nu mai am cuvinte...
În faţa morţii
Mă cutremur
Mi-e teamă şi tremur
Şi mă-ntreb cu gândul dus
Oare eu voi ninge-n sus?” (p. 110).
Peste toate, timpul mișcă perspectivele, autorul simte cum
viața îi atinge modul de a privi lumea, de a înțelege, deocamdată peisajul este
neclar, va veni vremea când vom vedea toate mai clar, explicit, fără
ambiguități.
„E-aşa de greu adeseori , ca dup-o viaţă-ntreagă
Să ne vedem, înduioşaţi, pălind iubirea noastră
Să ne mirăm că inima nu vrea să înţeleagă,
De ce privim înceţoşaţi mai des de la fereastră” (p. 116).
Sorin Micuțiu s-a arătat generos în volumul acesta, a
ales un titlu potrivit și marcat de speranțe. Bazându-se pe formele clasice, pe
teme sigure, cu un limbaj propriu, el a realizat o sinteză a trăirilor sale, a
căutărilor, dovedindu-și sieși, dar și cititorului că lumea poate fi un loc
frumos, atins de fulgerul poeziei. Ar trebui să-și cristalizeze temele, ideile în formule
stabile, uneori generozitatea poate duce la risipirea zicerii. Ar merita
efortul, exemplele sunt multiple, chiar în Biblie, în cartea Estera, nu este scris numele lui
Dumnezeu, doar o poveste despre femeia ajunsă regină și responsabilitățile ei.
Dar Dumnezeu este prezent implicit prin derularea evenimentelor. Pe de altă
parte, poezia religioasă românească are/ a avut reprezentanți de seamă în poeți
de primă mărime: Ioan Alexandru, Paul Aretzu, Eugen Dorcescu. Exemplele lor
sunt solide și pertinente, temele credinței profunde aducând la suprafață
mesajul adevărului trăit. Mai putem adăuga pe Lucian Blaga sau Tudor Arghezi cu
poeziile lor rămase ca semne în literatura română și în lista canonică
existentă.
Cu siguranță, Sorin Micuțiu va reflecta asupra stărilor
sale când va scrie poezie, pentru a rămâne pe stânca versului atins de fior…
Constantin Stancu
*Text publicat în revista Boema, aprilie 2024
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu