sâmbătă, 10 august 2024

Adrian Grauenfels, Arta plastică germană între cele două războaie mondiale. Ebook - SAGA Publishing, 2024. Semnal, câteva note introductive


 

Cuvânt înainte

Artele au avut un loc important în anii care au urmat Primului Război Mondial. Până la sfârșitul secolului al XIX-lea, arta germană a fost dominată de forme neoclasice. Descrierile pasionate ale naturii din romantism au fost, de asemenea, prezente pe scena artistică germană, însă stilul clasic direct sau compus a fost forma cea mai răspândită. Muzica și dansul erau, de asemenea, clasice și formale. Acest lucru a început să se schimbe la începutul secolului, când artiștii germani au început să se împartă în grupuri experimentale și au dezvoltat expresionismul german. Arta germană în ansamblu nu va mai fi niciodată la fel; artiștii din fiecare disciplină au început să se împotrivească constrângerilor școlilor clasice și au început să folosească artele lor pentru a se împotrivi tradiției și ordinii sociale.

Arta vizuală din Germania a înflorit în special între 1900 și 1933. Expresionismul german a pus accentul pe emoțiile artiștilor și a respins realismul în favoarea semi-abstracției, a unghiurilor ascuțite și a culorilor intense, precum și a utilizării mijloacelor tradiționale în moduri noi. Această turnură a fost inspirată de dorința de a crea o punte între trecut și prezent într-o nouă formă de artă. În manifestul lor, cei de la Bridge, unul dintre primele colective expresioniste germane, au declarat că, prin arta lor, „îi chemăm pe toți tinerii laolaltă și, în calitate de tineri, care purtăm viitorul în noi, vrem să smulgem libertatea acțiunilor și a viețiinoastre de la forțele mai în vârstă, confortabil stabilite”. După Primul Război Mondial, stilul acestor imagini s-a schimbat. Abstracția și angularitatea au rămas, dar a apărut un fel de realism deformat. Artiștii germani au fost bântuiți de ororile inimaginabile și fără precedent ale războiului - un conflict atât de mecanizat încât un număr mare de soldați puteau fi uciși în câteva secunde fără să vadă vreodată chipurile adversarilor lor. Artiști germani moderniști precum Otto Dix și Ludwig Kirchner au folosit atât forme realiste, cât și forme grotești pentru a descrie ororile pe care le-au văzut ca soldați pe linia frontului. Inspirat de aceste noi forme de expresionism, curentul Dada a apărut în Elveția aproape de sfârșitul Primului Război Mondial, iar în Germania, în timpul și imediat după război, a căpătat o orientare politică deosebit de puternică. La fel ca lucrările grotești ale unor artiști precum Dix, Dada a evidențiat eșecurile factorilor de decizie presupuși logici care au dus lumea la război. Cu toate acestea, această școală a folosit nonsensul și absurdul mai degrabă decât un realism întortocheat pentru a evidenția nedreptatea războiului. Furioși din cauza lipsei de sens a războiului și a morții în masă pe care a provocat-o, artiștii Dada au fost intenționat antiestetici, folosind fotomontajul, obiectele găsite și chiar gunoiul pentru a-și realiza operele stridente.

Mișcarea artelor vizuale către lucrări mai puțin frumoase, mai colțuroase și mai surprinzătoare s-a extins și în artele spectacolului. Filmul german a fost profund influențat de expresionism în anii de după război, iar filme precum „Cabinetul doctorului Caligari” din 1920 foloseau decoruri exagerate, contorsionate, cu unghiuri ascuțite și stiluri de interpretare accentuate pentru a exprima tulburările interioare. Efectele acestei estetici cinematografice au influențat profund genurile filmului noir și horror. Dansul din acea perioadă a fost, de asemenea, inspirat de această creștere a expresionismului și a experimentării. O figură importantă a fost Mary Wigman, o dansatoare și coregrafă germană și pionier al dansului expresionist. Formată în balet, ea a respins fluiditatea și mecanizarea formelor clasice în favoarea unui dans mai liber, care să exprime emoția și pasiunea umană. Lucrările sale foloseau tensiune și eliberare, vibrații, căderi și alte tipuri de mișcare care nu fuseseră catalogate anterior drept dans. Wigman a considerat, totuși, că orice mișcare poate fi dans, atâta timp cât este o expresie fizică a unui sentiment.

https://www.youtube.com/watch?v=aPG9GcykPIY&t=4s

Lotte Lenya sings Weill and Brecht’s “Mack the Knife” from The Threepenny Opera in the original German (Source: YouTube)

Muzica și teatrul au fost, de asemenea, afectate de această mișcare de îndepărtare de rigiditate și de exprimare. Cea mai importantă pentru The Resistible Rise of Arturo Ui este propria experiență a lui Brecht cu aceste forme în schimbare, pe măsură ce își construia bazele carierei sale teatrale în Berlinul postbelic, în mijlocul scenei de cabaret, cufundându-se în teatrul experimental și expresionist. Împreună cu partenerul său frecvent, Kurt Weill, Brecht a creat o serie de piese care foloseau secțiuni muzicale ca instrument de exprimare a opiniilor sale politice. Weill a compus o muzică zdrăngănitoare, uneori discordantă, inspirată mai degrabă din cabaret, jazz și ragtime decât dinformele muzicale clasice, iar în cea mai faimoasă colaborare a lor, The Threepenny Opera, acest colaj de stiluri se îmbină pentru a exprima puncte de vedere politice și sociale, la fel cum încerca să facă și lumea artistică din jurul lor.

Dar toate aceste experimente înfloritoare și depășiri ale limitelor nu aveau să dureze în Germania. Așa cum este descris alegoric în The Resistible Rise of Arturo Ui, Hitler a devenit proeminent la sfârșitul anilor 1920 și începutul anilor 1930. Regimul său a catalogat cea mai mare parte a acestei arte drept „degenerată”, interzicând și arzând o mare parte din ea și amenințând sau exilând artiștii responsabili. Cele mai potrivite forme de artă pentru a critica fascismul au fost reduse la tăcere de ascensiunea acestuia.

În această succintă antologie îmi propun să prezint pe cei mai reprezentanți artiști plastici germani și deasemeni pe evreica Sonia Delaunay care și-a făcut studiile de artă la Karlsruhe, capitala landului Baden din Germania. Veți găsi referințe atât la artiști evrei și autohtoni, la efectul politizării artei la școala Weimer cât și informații utile despre expresionism, umanism și arta protestatară care a deranjat nazismul la culme.

 

AG 2024


Sursa: Adrian Grauenfels

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu