Un cosmos
suav cu Radu Ulmeanu
Orfeu este arhetipul artistului, muzica lui clătinată de
dragoste, dor, speranță, animă cosmosul, lucrurile se fac luminoase,
melodioase, ziua încape într-un strop de frumusețe. Poetul își asumă mesajul
direct sau subliminal al mitului, intră în pielea artistului, acceptă forțele
dragostei sub pecetea tinereții, istoria cu meandrele ei, poziția cerului în
cuvinte, realitatea pregătită să vibreze sub aripa poeziei. O muzică discretă, dragă,
dramatică străbate poemele. Titlurile devoalează capacitatea artistului de a
găsi intrare în realitate, în viață, el întră într-un cosmos suav, pregătit să accepte literatura ca stare naturală a
omului, cu necesitățile sale spirituale și fizice. Cosmosul apare omului ca un
loc al haosului, dar aici avem unul suav, modelat de poezie, fragil în fața
forței muzicii. Poetul se preschimbă-n Orfeu, muzica, poezia sa pot aduce la
viață lucrurile perisabile, cele trecătoare. Imaginea femeii iubite, obiect al
migrației într-o altă stare, de unitate structurală a ființei, răzbate din
multe poeme. Prezența șarpelui ca motiv liric în multe poeme, face legătura cu
mitul vechi ale dragostei, dar și cu slăbiciunile umane.
Presiunea
timpului, a dragostei, a căutărilor febrile, a zicerii atrag temele cărții:
predestinarea, vina, lumi în mișcare, înger activ, noaptea ca magie a
existenței, visul de aur, finalul care marchează timpul trăit. Noaptea se
conturează ca timp al creației, inspirația o face luminoasă și penetrabilă.
În poemul Orfeu (pp.100-101), avem portretul
artistului care face natura să vibreze, acceptă universul pe care-l modelează
după sunete fundamentale, mitice. Natura este-n mișcare, zăpezile sunt limpezi,
ele aduc noaptea. Luna își scutură solzii pe umerii lui. Mireasa apare dintre
umbre, el o privește cu ochi făcuți pentru „zei și fluturi”. Ar putea asculta
de zei, să înainteze, dar este atras de mirajul ființei, o cădere sub aspru
destin în pecetea dragostei. Apare mitul, interdicția pe care omul nu o poate
respecta, la fel ca-n Geneza/ Facerea (Biblia), fiecare religie își are
interdicțiile ei, zeii sunt atrași de pământ, pășind pe țărână, lasă urmele
vântului. Dragostea, arta, natura în vibrație, noaptea cu vălul ei, devin
motive ale religiei dragostei. Orfeu
intră în memoria oamenilor ca victimă a limitelor sale, atras de dragostea
pentru Euridice.
Starea
poetului, atins de istorii vechi, de istorii personale este prinsă:
„Îngăduie-mi totuși să urlu/ cu gura în cenușă/ cu fierbinții mei creieri/ în
frumoasa noapte cu lună, senină/ fruntea mea acoperă fulgerul și blestemul” (Fremătă lângă mine, p. 12).
Realitatea
zilelor, în tinerețea bărbatului matur, este abruptă, departe de magnetismul
dragostei: „Plumbul alcătuirii tale pe pereții uzinelor,/ fabrici de duhuri,
seminariști la plimbare/ cu muzica peste capetele lor/ amețind./ Fiasco al
tulburării mentale,/ mentalitate de sprijin pentru trei președinți de
republică/ ce ies din biserici, picturi murale/ fulminante/ sânge aprins al
Stanei” (…,p. 14).
Dragostea
revine ca un răsărit, femeia este o prezență fulgerată, venită de sus: „Nu va
fi greu să ne stingem în iarba amară/ două ardori, una ca alta mai sfântă,/
plutind ca un hohot spre Steaua Polară,/ simțind cum tăcerea ne sfarmă și
zvântă” (Răsărit, p. 29). Trupul
femeii este o realitate atroce, necesară, din el și cu el vin razele ființei:
„Trupul tău, femeie, vioară de aur,/ a răgușit cântând./ Mâinile tale, coarde
ale rumorii,/ mă înconjoară blând./ Lângă tine îmbătrânesc copacii,/ și-aruncă
spre tine o coajă amară./ Frunzele ți se năruie-n păr/ ca o ploaie de vară./
Rară ești pe pământ și rară în cer/ singură, acoperită de rouă./ Trupul meu
fulgerând/ te taie în două” (Trupul tău,
p. 31). O realitate palpabilă, concretă. Poemul apare și pe ultima copertă ca
definiție a vremurilor.
Există o matrice a iubirii, din ea bărbatul nu
poate ieși, o capcană de carne, o legătură divină: „Dă-mi carnea ta s-o sufăr
în ochiul meu vibrând/ dă-mi ochiul tău de gresie tăcută,/ întoarce-te spre
mine și strigă-mă din cer,/ tu, luminată și pierdută” (Matrice, p. 55).
Îngerul este
agentul divin, intervine-n cele lumești, dar dragostea îl amețește. El atinge
oamenii, aerul se face greu, un „nămol de aur”: „S-a îmbătat un înger de prea
multă dragoste/ și umblă pe pământ în clătinare,/ cu cârji de flori se
încovoaie spre umbra lui/ pe care o vede singur” (Un înger, p. 48). Efectul prezenței lui: „O aripă a lui desface
orizontul/ prin care intră-n noi oștile cerești”. Îngerul este beat de atâta
realitate concretă, materială, dureroasă.
Prezența lui
Dumnezeu aduce mister, siguranță, dor nedefinit, omenesc, o milă abisală:
„Îngăduie-mi Doamne să mă apropii,/ să-ți ating obrajii uscați,/ carnea să mi
se umple de Tine,/ fruntea să mi-o înalț” (Milă,
p. 39). Este o relație spre care tânjește poetul, pentru o „ninsoare cu pământ
și flori”, într-un aici strălucitor.
Istoria are
magnetismul ei, poetul este atras spre o lume amestecată, una în care trecutul
și prezentul au casă, zbucium și „hărți sparte”, un pământ care urlă, spaime,
moarte, chin, lumini… O lume agitată, speriată de „arhaice chinuri”…
„Ne-ntindem frățește sub arămile lumii/ și caii ne-nhumă zburând precum hunii/
spre Roma uitată, spre Roma de veacuri/ pierdută sub stele, blesteme și lacuri”
(Galop, p. 104). Peste zbucium,
Demiurgul prezent cu pecetea lui: „O, cum mai devoră lumina amurgul,/ cum curge
prin ele setos Demiurgul/ O, cum ne devoră cu brațe flămânde/ lumină și chin,
deopotrivă de blânde”. Erorile vechi sunt sugerate prin cuvinte amare: iască, tămâie, râie, arămi, ceață, satanica
miere, archebuze, diluviu…
Radu Ulmeanu
iese din poezie, se izbește de o realitate de oțel, complicată și complexă,
fiecare are drumul său, preocupările sale. Toate sub privirile filozofilor,
tipare reluate de-a lungul timpului: „Iată-l pe Moise cu tabla de legi,/ cu
calendarul de legi,/ Zarathustra sau Dumnezeu sau Alah/ predică în biserica
plină, / până când ea devine peșteră goală/ iar vizavi altă peșteră e
transformată-n biserică” (În genunchi
filozofi, p.130). O poezie socială gravă, cu limita umană la minim, uși
care se închid, carne muncitoare. Lanțul căderilor: „maț cu maț/ legat unul de
altul dă funia de spânzurat” (p. 128). O viziune întunecată asupra perspectivei,
una de pe strada populată cu oameni, atmosferă subliniată de cuvinte fără
gravitație: minciună, interesele individului, cor de îngeri, nările
principelui, degetele gâdei, iluzii, obrazul curat, dinții de aur, peșteră,
lespezi adânci, beznă suavă…
Fericirea
vine târziu, există un vis de aur, ea
și el apropiați, cineva cântă frumos și descreierat: cu „sufletul greu rodind
propria ta greutate”. Există o șansă: „Există intrări/ și există ieșiri. Și
multe furnici. Îngerii ard/ ca niște fleacuri undeva peste cer./ E o noapte
adâncă” (Visul de aur, 124). În acea
noapte abisală: „Trosnetul greu al instinctelor”.
Demontând
trecutul, istoria, prezentul după regulile sale, poetul reclădește o lume
aparte. Își permite să evadeze din destin, e un joc, apoi destinul îl apasă,
există femeia ca jumătatea care aduce sensul, uneori absurd, alteori luminos.
Se folosește de toate mijloacele poeziei, de ritm și rimă, de la sonoritatea
cuvintelor înșirate-n idee, la versul liber, viu. Uneori trist, pesimist,
alteori suav. O carte smulsă din trecutul poetului, face parte din istoria sa,
demonstrând capacitatea de a rezista prin poezie, prin adevărul liric, spus
tăios. Mitul lui Oedip este rotund prin aceste poeme, chiar dacă realitatea
vine într-o epocă abruptă, cu miturile ei modernizate, repede călcate-n picioare
de caii în galop peste hărțile sparte…
Poetul
rămâne în așteptare, noi lumi vin, cele vechi pleacă: „Este ceva sau nu este
nu/ face să fie, prea ar fi mult./ Curge peste toate un râu./ Stau nemișcat și
ascult. (Sfârșit, p.134). Undeva
Oedip își cântă melodia, el speră că Euridice se va reîntoarce suavă și
imponderabilă pentru o lume de începuturi pure...
Constantin
Stancu
Text publicat în Rev. „Acolada”, nr. 8/2024
*Radu Ulmeanu, Orfeu, poeme, 140 pagini, Cluj-Napoca:
Editura Grinta, 2024. Coperta I – Gheorghe Tăttarascu – Orfeu și Euridice; coperta IV: Foto din arhiva autorului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu