vineri, 4 octombrie 2024

DANIELA GHIGEANU NE-A PROPUS TOLBA FERMECATĂ... Vise, simfonia albă, albina, Pacifida...

 

 

MIRACOLUL BINE TEMPERAT

 

Poveşti şi povestiri pentru copii ne transmite Daniela Ghigeanu în cartea sa  Tolba Fermecată” sau „The Ensorcelled Satchel” (în limba engleză), carte apărută la Editura Contrafort – Craiova, 2009, aceste scrieri fiind sub semnul iubirii aşa cum susţine Gheorghe Dăncilă în prefaţa la carte. Iubirea pentru  copii, o iubire necesară în vremuri de cădere, o iubire explicită pentru autoarea cărţii. Motivul este unul spiritual, nobil şi copii au nevoie de modele, de încurajare şi de exersarea valorilor spirituale la nivelul lor de înţelegere, aparent limitat de vârstă, dar nelimitat de candoare şi prospeţime.

Autoarea însă pune accentul pe modestie în cuvântul său de început şi trimite mintea copiilor spre munca albinei, smerită şi plină de rod, uneori uitată de noi toţi, dar harnică ...


„Oftează albina, trecând din floare în floare … S-a ostenit ziua întreagă cântând prin poiană, adunând picuri de soare…”.

Povestirile au o anumită poezie, pentru că asta aşteaptă cititorul cel mic, au o anumită limpezime şi curgere firească, precum zborul albinei, iar scopul este de a obişnui cu pacea necesară, cu smerenia, cu iubirea, elemente esenţiale pentru viaţă ca viaţă.

Daniela începe călătoria invitând copii în Oraşul de Aur, propune prietenie, remarcă simfonia albă a ninsorii, sau redă povestea unui pui de vulpe, ori povestea discretă a motanului vărgat şi a prinţesei simeze, ori a prinţesei din bordei, o tânără atinsă de miracol şi împlinind visele fetelor când ele visează la castele, la prinţ, la sărbătoarea destinului, aşa cum stă bine într-o povestire spusă liniştit şi curat copiilor de o povestitoare invizibilă, dar protectoare şi grijulie. Povestitoarea este acolo, în spatele draperiei de cuvinte şi glasul ei aduce bucuria unei întâmplări cu final fericit.

Daniela Ghigeanu începe locul adevăratei povestiri: Oraşul de Aur, acel oraş în care am vrea să trăim, unde oameni şi îngeri realizează minunea. Autoarea provoacă minunea pentru că într-o poveste totul este posibil şi pentru că idealul este realizabil când intervine Împăratul Luminilor. Simbolurile, mişcarea de ansamblu a personajelor perfecte vin din lumea credinţei, a valorilor creştine, din păcate autoarea apelează mai mult la tradiţie şi nu la scrierea biblică propriu-zisă, scriere care i-ar fi oferit mai multe posibilităţi de a duce firul povestirii spre un loc cu adevărat luminos. Dar povestea deşi destinată copiilor, trimite, în felul ei simplu, dar nu simplist, la opera Sfântului Augustin despre „Cetatea lui Dumnezeu”. În mod evident autoarea mizează pe valorile creştine tradiţionale, pentru a învălui fiinţa celor mici într-o aură miraculoasă. „ Îngerii se şi apucară de treabă, cu zelul care îi caracterizează. Locul construcţiei era deja stabilit. Ţinutul în care avea să fie ridicat marele oraş se numea Pacifida, pe locul unde se găseşte astăzi continentul european. Era acolo o ţară minunată, prosperă, cu oameni blonzi, înalţi şi inteligenţi, cu o curiozitate vie, înclinaţi spre cercetare şi artă. Ţara era guvernată de oameni alături de îngeri”.

Autoarea doreşte o vindecare morală a lumii noastre afectată de păcat, insistă pe idei înalte ca prietenia, modestia, relaţii normale şi liniştite între oameni, pe armonia şi înţelegerea personajelor propuse a da viaţă povestirilor, pe o muzicalitate internă a textului şi a scrierii, ca temă, pe lumea vietăţilor care nu cuvântă dar care au atâtea de a ne transmite prin sinceritate, onestitate, punctualitate, sacrificiu, răbdare …

Vulpişor reuşeşte să evadeze dintr-o stare de pericol şi se salvează prin energia naivităţii sale, prin întâmplare fericită ivită celor care acţionează.

Fata din bordei ajunge la palat, e un drum a visului realizat, a celei care ştie să aştepte ca Dumnezeu să lucreze în viaţa ei, e lumea compasiunii, a empatiei care dă rezultate pentru cei care rămân smeriţi, păstrându-şi frumuseţea interioară.

Povestirea de final e una a biruinţei binelui asupra răului: „ Iată că bunul Dumnezeu răsplăteşte cu prisosinţă bunătatea, modestia şi nevoinţa omului. Nicio rugăciune nu rămâne fără răspuns şi nicio faptă bună nerăsplătită!”     

Într-o lume contemporană în care copiii sunt agresaţi, autoarea aduce în contrapondere, ca rezolvare a problemelor copilăriei, uneori nevăzute, bunătatea …

„Simfonia albă trăieşte în fiecare fir de iarbă, în albul pietrei de râu, în scoarţa stejarului, în Poarta Sărutului, în pântecul mamei, acolo unde se zămisleşte o nouă fiinţă. Ea a reuşit să învingă răul şi ne veghează cu înţelepciune paşii …” (Simfonia albă ).

Fiecare text din carte are şi o variantă în limba engleză, povestea are deschidere spre alte inimi şi obişnuieşte micul cititor - şi nu numai, cu abilitatea de a comunica spre alte spaţii culturale, spre alte lumi, Oraşul de Aur este acolo, aşteaptă, sub semnul iubirii …

Daniela Ghigeanu îi vrăjeşte pe copii cu muzica discretă a miracolului bine temperat …

 

Constantin Stancu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu