miercuri, 15 octombrie 2025

Psalmii de la miezul nopții... Eugen Dorcescu și frumusețea relației cu divinitatea... - Aflat pe terasă, sub cerul deschis, scriitorul simte abisul din univers, imensitatea, infinitul vizibil limitat de cel cu ochiul limitat, simte un „templu vag”, sau fără de templu, acest „părăsit paraclis”. „Cât de sterp,/ cât de vast/ e acest Nu!/ Câtă nonpenitență!/ Fiindcă Da ești doar/ Tu, numai Tu,/ în imensa-Ți absență!” (Psalmul 3, p. 18). Întreaga creație este Templul lui Dumnezeu…

 

Psalmul de la miezul nopții…

 

Volumul Psalmi miezonoptici, semnat scriitorul Eugen Dorcescu, a apărut la Editura Waldpress din Timișoara, în anul 2025. Prima copertă ne prezintă un soclu pe piatră, ceramică, purtând titlul Comunicare, autor Remus Irimia, având un mesaj real. Cu alte cuvinte, se mai poate comunica în această vreme de tsunami informațional, chiar lucruri esențiale. Pe ultima copertă este un portret al autorului și un psalm special, momentul în care s-a revelat Cel Ascuns, atât cât să „rupă lanțul morții de la gât” (Cândva). 


Volumul are o temă esențială, dificilă literar, cu amprentă existențială evidentă. Este relația dintre om și Creator, psalmul fiind un gen literar complex, cu rădăcini religioase, necesitând cunoașterea Scripturii, cultură, capacitatea de a rămâne obiectiv, cu abisul deasupra, modul în care omul se poate adresa lui Dumnezeu, fără să impieteze. Necesită un exercițiu îndelung, experiență de viață, capacitatea de a fi purtat destinul pe linia subțire, acceptat din ambele părți. După cum aflăm din Nota autorului, avem 25 de Psalmi inediți (2-26), scriși între finele lunii martie 2025 și începutul lunii mai 2025, apoi munca necesară desăvârșirii lor, forma finală până la începutul verii anului 2025.  Primul și ultimul dintre psalmi, purtând amprenta vremii, sunt din anul 1995, prezența lor lămurind înțelesurile, mesajul, starea, orizonturile. Se face legătura între revelațiile poetice primite de-a lungul timpului, unite sub același semn.

Psalmii se leagă între ei, au puternice legături pe orizontală, dar și legături pe verticală, scribul având capacitatea de a lăsa semnificațiile să vină spre cititor, ideile să intre în legătură unele cu altele. Psalmul Fatum, poem inaugural, definește mărturia și credința lui Eugen Dorcescu, legând volumul într-un întreg bine șlefuit, până la esență, zgura fiind eliminată, rămânând aurul din cuvintele limbii române.

Autorul se definește ca hieratic scrib, purtând greutățile vremii, cavaler al tainelor într-o luptă spirituală necesară. El are posibilitatea de a intra în oștile Celui care a fost numit de Scriptură Domnul Oștirilor, Iehova Savaot (cum îl numeau și evreii în Vechiul Testament, conform credinței de începuturi, idee preluată și de creștini). Tensiunea apare în versetele în care psalmistul mărturisește: „Hieratic scrib, psalmist stihuitor,/ Târând ghiuleaua vremii la picior/ Și mușcături de spadă și de cnut,/ Același sunt: eternul luptător/ Al Crucii, în Războiul Nevăzut” (Fatum/ Predoslovie, p. 7).

Ciclul debutează cu moartea omului și se încheie cu posibilitatea învierii, între psalmi existând acea narațiune spirituală a relației dintre scrib și Dumnezeu (Yhwh/ Yahwe sau Iehova), Creatorul Cerului și Al Pământului, Tată și Mamă a Universului, după cum rezultă din traducerea fidelă din limba aramaică. De aici complexitatea mesajului, a semnificațiilor, a trăirilor exprimate prin versuri bine armonizate.

Începutul este lauda dedicată lui Dumnezeu, psalm din aprilie-mai, 1995, în care argumentele sunt cele din Biblie, o laudă adusă creației, prin natura prezentă, pentru grija purtată omului creat, faptul că se acceptă un dialog cu omul creat, pentru ca această laudă să culmineze, paradoxal pentru iubitorul de literatură, dar foarte exact pentru credinciosul creștin: „Lăudat pentru-nmiresmatele ierburi. Pentru/ frunze și flori./ Lăudat că-n final/ mă omori…” (Cel de început, p.11). Finalul era necesar, datorită păcatului săvârșit de om, neascultarea, acesta a gustat finitudinea, omul și-a schimbat paradigma, moartea vine cu degradarea omului, aceasta aduce suferința, pecete a neascultării, ori moartea eliberează și deschide un alt orizont. Omul e limitat, dar această limitare era necesară pentru că se limitează și păcatele, erorile, ratarea țintei, răul fiind diminuat de această  stare. Deci lauda este corectă din punctul de vedere al credinciosului, dar incomodă, șocantă, pentru cel care nu înțelege tainele vieții (taina e taină doar pentru cel neinițiat).

Psalmul 27 (Cel de sfârșit), este un psalm de mulțumire, poartă data de 7 octombrie 1995, scribul mulțumind pentru viață, „drumul prea lung” pe care-l străbate, unul complex, cu greutăți, cu multe taine, descoperite treptat, cu posibilitatea de a cunoaște contextul în care viețuiește omul. O mulțumire pentru semnele primite pe acest drum: „Îți mulțumesc pentru raza spre care/ mă-ndrept,/ rupându-mă de simțuri, de ceea ce știu/ de mine cel sensibil, imaginativ, înțelept,/ rupându-mă de tot ce părea altădată/ a fi/ paradisul terestru, cohorta/ de umbre și nimicnicii” (p. 70). Pe acest drum omul își poartă „în spate cadavrul și crucea”! Drumul are o destinație: „Îți mulțumesc pentru treapta aceasta, unde/ nu există nici liberi, nici robi, nici/ bătrâni, nici copii./ Îți mulțumesc că-n final/ mă învii” (p. 70). Iată sensul, traseul petrecut în trup, marea academie în care este modelat omul, dar totul are un final, apoi capacitatea Creatorului de a învia, puterea tăriei Sale (cum scria Ap. Pavel). Este firul roșu din Biblie, o colecție de cărți care oferă Adevărul din punct de vedere divin. O carte despre Adevăr, nu doar o carte de ritualuri, mituri, legende, istorii de tot felul, de la viața primului om, la viața în triburi, apoi în grupuri de triburi, popoare, grupuri de popoare, imperii…O istorie cu început și sfârșit, lămuritoare pentru cine acceptă, depășind poziția filozofului care se întreabă de unde vine și unde ajunge omul. Mitul lui Sisif este spart de proiectul divin, desfășurat prin Omul Iisus…

Psalmii redau cu sfială relația dintre om și Dumnezeu, una aparte. Omul își caută Creatorul, o căutare neîntreruptă. Răspunsul nu vine, dar psalmistul constată: „Și-acum, tac și,/ sub povara zdrobirii,/ mă-nchin./ Sunt, dintr-odată, precum/ albia mării de ape,/ de cunoașterea Ta/ legănat și prea plin” (Psalmul 2, p.14). Este un răspuns indirect, copleșitor, dovada prezenței. Ființa omului receptează acest mod de cunoaștere.

Aflat pe terasă, sub cerul deschis, scriitorul simte abisul din univers, imensitatea, infinitul vizibil limitat de cel cu ochiul limitat, simte un „templu vag”, sau fără de templu, acest „părăsit paraclis”. „Cât de sterp,/ cât de vast/ e acest Nu!/ Câtă nonpenitență!/ Fiindcă Da ești doar/ Tu, numai Tu,/ în imensa-Ți absență!” (Psalmul 3, p. 18). Întreaga creație este Templul lui Dumnezeu…

În alt psalm scribul descoperă cum, fără Creator, credința nu ar fi posibilă. Există „bolta sinelui duhovnicesc” (p. 23)…

Cunoașterea celor divine presupune un alt fel de cunoaștere, una subtilă, specială, a inițiatului, venind prin lungul șir al celor inițiați: „Abia întreb și/ mă cutremur/ întreg./ Nu cu mintea,/ nu cu sufletul,/ ci cu neînțelegerea/ mea înțeleg” (Psalmul 6, p.26).

Căutarea Celui Preaînalt se poate face cu toată inima, atunci omul poate găsi pe Celălalt, Yhwh, Dumnezeul Prezent...

Poetul afirmă: „Dar Tu/ ești peste tot și/ niciunde./ Între noi e/ prăpastia, e veșnicia/ fiecărei/ secunde” (Psalmul 12, p.38).

Fiecare psalm are o cheie privind modul cum se petrece relația dintre om și Cel Atotputernic, afară din timp, cu timpul prezent, în orașul lumesc ori „deasupra delirului mării”…

Textele au un ritm special, pulsează viața și moartea aparentă, se simte acest ritm, acest pas spiritual, acest salt fără de salt. Frazele sunt cizelate cu atenție, resturile cuvintelor, deșeul vorbirii, sunt eliminate, ideea curge limpede, clară, cu fața și interfața alunecoasă și luminoasă. Fiecare psalm este sculptat în stânca vremii, șlefuit, capătă oglinda aceea imponderabilă.

Din când în când, scribul apelează la nume sau termeni biblici, consolidați de-a lungul timpului, specifici. Este modul în care se pliază pe stările certe, cimentate de-a lungul istoriei de ceilalți scribi. Este rigoarea care aduce mai aproape mesajul, disciplina creatoare. Cei cunoscători ai limbii ebraice vechi sau greaca veche, în care s-a scris revelația inițială, recunosc patina credinței care vine din trecut, năvălește în prezent, curge spre viitor. Când se fac referiri la Dumnezeu, se folosește litera mare, după canonul scribilor, respectul cuvenit Împăratului Oștirilor… Sunt referințe cu nuanță antropologică: Degetele Tale, Tată și Fiu, apoi Maran atha (Domnul Vine), Yah Elohim (Domnul Dumnezeu), Hashem (Numele) etc…O atenție aparte este dată Numelui lui Dumnezeu, semn al reverenței și cinstei cuvenite doar Creatorului și a recunoașterii autorității. În rest, se folosește terminologia cunoscută: Domnul, preferată și de traducătorii Bibliei în limba română.

Titlul volumului, Psalmi miezonoptici, are cheia lui. Sunt texte ivite la miez de noapte, atunci se întâlnesc întunericul și lumina, iar întunericul nu a biruit-o. De asemenea, la miez de noapte, Iisus Omul a fost dat morții, în Grădina Ghetsimani, semn a Grădinii/ Raiului inițial. Apoi, tot la acel moment al zilei, Iisus a înviat, biruind lumea, păcatul, moartea, împotrivirile etc. La miez de noapte vorbește, tăcând, Dumnezeu. Cam tot atunci, în unele denominațiuni se săvârșesc rugăciuni de laudă, mijlocire, chiar de vindecare, în alte biserici. Peste aceste ritualuri se suprapun psalmii lui Eugen Dorcescu, o închinare prin mijloace literare, acceptând că la Început a fost Cuvântul. Este jertfa scribului, arderile lui…

Unii scriitori apelează la istorie, la mituri, la legendele grecești, indiene, japoneze, toate preluate din cultură etc. Autorul de față apelează la teologia cunoscută pentru revelația generală, dar punând în lumină revelația personală, modul de relaționare cu divinul… În această revelație prezența pendulează între a fi și a nu fi, este și nu este, descoperit și ascuns, stare accentuată de marii scriitori ai lumii: Shakespeare, Tolstoi, Eminescu, Blaga etc.  

Ion Pop, în revista „Viața Românească”, afirma: „<<Poet religios>> nu e, totuși, Eugen Dorcescu, în sensul limitat-convențional al calificativului, ci mai degrabă unul al stării de religiozitate, în sens goetheean-blagian. Adevărata religiozitate poetul o transmite, însă, prin intermediar biblic, în excelentele transpuneri în versuri ale Psalmilor și Ecclesiatului, unde sunt recuperate, cu o vigoare nouă, dexteritatea și rafinamentul articulărilor discursive din mai vechile poezii, cu echilibrarea deplină a cuvântului arhaic cu cel neologistic” (Opinii, p. 76).

O carte aparte, în care descoperim ce nou este ceea ce a fost revelat în vechime, ce modern este Universul în care stăm ca-ntr-un Templu, doborând capcanele trupului și ale timpurilor…   

 

 

Constantin Stancu

*Text publicat în rev. „Zenit 22”, nr. 15/2025

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu