miercuri, 15 octombrie 2025

SALONUL HUNEDOREAN AL CĂRȚII: Editura Vatra veche - Lidia Pop, DINCOLO DE CICATRICI... Vremuri jupuite... Deva, 23 octombrie 2025

 

Vremuri jupuite și speranțe –

dincolo de cicatrici

 

Într-un limbaj simplu, dar sincer, încărcat de suflet trecut prin suferință continuă, Lidia Pop ne prezintă povestea vieții în cartea Dincolo de cicatrici, apărută la Editura Vatra veche, în anul 2025. Narațiunea curge firesc, dar fiecare pagină are un mesaj despre schimbările pe care evenimentele neprevăzute din viața omului pot forța destinul.


O tânără în floarea vârstei, dintr-un loc obișnuit al țării, Rodna, din județul Bistrița-Năsăud, a plecat în Franța în căutarea unui viitor mai bun. Speranțele au împins-o spre alte orizonturi, optimistă, încrezătoare, pregătită să muncească pentru oportunitățile care ar fi putut veni dintr-o libertate presupusă. Un eveniment atroce, un incendiu îi atinge ființa, este afectată profund, trece prin numeroase operații pentru a-și reveni într-o stare acceptabilă fizic, dar cu deschidere spre timpul fragil.  Deși a fost sinceră, muncitoare, optimistă, cu energii nebănuite, Booba, un personaj straniu, ivit din peșterile moderne, o agresează, ilogic, fără limite umane. Incendiul îi afectează trupul, trupul are impact asupra sufletului, asupra femeii în putere și în frumusețe. Aflată în Franța, este purtată de valul vieții la Spitalul de Arși din Saint-Louis, apoi la Centrul de Recuperare, trece prin reconstrucția ființei, nu numai fizic ci și psihic. Reușește să învingă, medicii i-au redat identitatea în măsura posibilului. Ultimul salt, procesul în care s-au judecat faptele puse la cale de Booba și doi tineri, doar pentru 300 de euro. Procesul în sine a fost un experiment unic în viața Lidiei, cu impact asupra revenirii în societate și în lume. Puntea spre o realitate crudă.

O carte cu destinație precisă, victoria ființei umane în fața morții, a violenței, a evenimentelor care pot afecta sensul în viață. Este o carte de mărturii despre viața posibilă în vremuri complicate, despre libertatea transformată în libertinaj. O carte de mulțumire pentru cei care fac posibilă recuperarea unui timp pierdut în labirintul vremurilor. Este o carte despre lupta care poate răsturna lumile arse. Povestea ei este povestea lumii de astăzi. Răul poate fi întrupat în personaje reale. Patronii sunt mereu îngrijorați de afacere, nu de oameni. Relația lor cu Booba este ascunsă, perfidă, alunecoasă. Lumea participă la evenimente extreme, dar nu se implică. Cei care au filmat incendiul din 11 iunie 2017 nu au văzut durerea, frica, moartea. Erau preocupați doar de evenimentul în sine, cu impact, nu vedeau omul. Omul este inexistent, la fel suferințele, fricile, spaimele sale. O lume a știrilor șocante, nu a realității cu durere. Domnica, colega Lidiei, nu a scăpat din incendiu. O umbră de vină planează asupra Lidiei, între viață și moarte luminile joacă asupra ființelor. Umbra aceasta este potențată de agresor, de eveniment în sine, de conjunctură. Cineva trăiește, cineva cade: a fi sau a nu fi.

În această lume jupuită există persoane care pot oferi susținerea celui afectat de focurile vremurilor: medicii, prietenii adevărați, familia, cei dedicați. Sunt aproape de Lidia membrii familiei, apoi prietenele românce aflate în Franța, Anca, Dana, Corina. Ele înțeleg, acceptă, se implică în recuperare tinerei, atât fizic cât și psihic. Apoi Ela și Ben, ei o susțin, o încurajează, sunt aproape. Medicii dedicați care își fac meseria cu empatie: prof. dr. Maurice Mimonn și medicul Kevin Serror. Un medic cu suflet, dr. Richard Sebaali, este aproape de Lidia. Așa trece Lidia prin cele 74 de operații, la limita suportabilității. În timpul recuperărilor lumea avea reacții negative, doar la Centrul de Recuperare Coubert, cei în suferință, înțelegeau, se înțelegeau pe ei, pe ceilalți, o lume în regenerare. O lume complexă, în lumea reală.

În timpul procesului, la întrebările judecătorului, Booba a dat mereu dovadă de o atitudine inumană, captiv răului. Totuși, unul din tinerii implicați în producerea incendiului, marcat de un prezent al sincerității, prezintă adevărata față a agresorului, animal de pradă scăpat pe marile bulevarde. O fisură în zidul de oțel în care s-a înconjurat agresorul. Probele din dosar sunt momente de fixarea unui timp absolut, necesar pentru revenirea în realitatea posibilă, amintiri externe despre o viață supusă presiunii generate de incendiu. Puncte de reper în trecut pentru un viitor posibil. De asemenea, arta reprezintă o cheie a deschiderilor spre un viitor cu certitudini. Lidia începe să deseneze, o forță o ajută să iasă din carapacea născută din foc. O lumină, alături de cei care înțeleg suferința.

O ființă se poate recompune parte cu parte, fragment cu fragment, dincolo de trup există sufletul, Dumnezeu care lucrează în felul lui, prin oameni, prin energii nevăzute. Există o lume dincolo de cicatrici, există speranță, mai există și dragoste, forța credinței care împinge omul spre biruință. Autoarea se descrie: „Blondă, cu ochii verzi și o fire rebelă, Lidia a fost întotdeauna un suflet viu, curios și pozitiv. Nu se temea de schimbări, ci le căuta. A învățat devreme să își pună în valoare feminitatea și să transforme simplitatea în autenticitate” (p. 5).  

După incendiu, Lidia poate să-și redescopere corpul: „A fost pentru prima dată când mi-am văzut corpul cu ochii deschiși. Eram într-o cadă verde, într-o încăpere rece. Și acolo…mi-am văzut trupul. Un corp roșu, plin de răni deschise, de pansamente sângerânde care se scurgeau încet sub mine. Am amețit. Nu doar fizic. Am început să plâng, privind…la ce a fost supus corpul meu” (p. 71).  

Cartea pune problema ființei, a unității dintre parte fizică și partea spirituală, amprenta despre o unitate divină. Dintr-o dată, Lidia a devenit prizonieră în propriul corp. O experiență crudă, dincolo de simțurile fizice.

La proces, sunt reluate evenimentele din ziua incendiului, o experiență unică, să-și revadă ființa alergând sub flăcări, imagini cutremurătoare: ”Imaginile de pe camera de supraveghere din interiorul restaurantului. Acea cameră…care a văzut tot ce ochii mei n-au mai putut reține. Ni s-a oferit opțiunea: dacă nu dorim să privim, putem aștepta afară. Am stat pe gânduri. O parte din mine voia să fugă. Să se protejeze. Să nu mai sape în acea rană deja vie. Dar… o altă parte din mine…voia să știe. Voia să vadă cu ochii mei ce s-a întâmplat cu mine, cu noi. Am ales să rămân. Nu știu dacă a fost curaj sau nevoia de închidere. Poate amândouă. Poate niciuna. Când s-a pornit video-ul, a fost ca și cum mi s-a oprit inima” (p. 151).

Booba nu a putut recunoaște gravitatea faptelor sale, a fost construit dintr-un material de zguri acide. Era atunci, posibilitatea de a se elibera din închisoarea întunericului. Nu a putut. Condamnarea oamenilor este relativă, deciziile divine sunt absolute. Lidia a povestit în carte cum agresorul, urmărind-o, a intrat la ea în cameră, înainte de incendiu, a avut cheile potrivite. Patronii nu au avut curajul să admită că ei i-au dat cheile acelui individ. Ea a rezistat, un fapt șocant pentru cei care nu pot înțelege, cum nu pot avea controlul asupra altor ființe, că există o aripă care protejează lumea vulnerabilă în fața răului absolut.

Frazele în care este desfășurată narațiunea sunt scurte, brutal de sincere într-o vreme a relativităților de toate felurile, este o mărturie. Un poem epic în proză, pendulând între jurnal și revoltă. Autoarea nu caută impactul stilului autoimpus, este convinsă că adevărul are fețele lui, care au mesajul corect. Face efortul de a reda cât mai obiectiv acest traseu al durerii. Dar și cicatricile produse de focul ce mocnește sub tălpile oamenilor presupuși. Ele rămân, semne în univers, în suflete care înțeleg sensul.

Sunt evenimente care apar în viață, ele produc schimbări ireversibile, psihologii se ocupă de aceste fenomene. Omul de după eveniment este altul față de cel de dinaintea evenimentului, o altă ființă, dar vie, cu sensul pe umeri. Filmul interior este altul decât filmul din sala de judecată, conținând probe referitoare la om, lume, bine și rău.

Lidia mărturisește, pe ultima copertă: „Aceasta este povestea mea, a unei femei care a ars – la propriu – și a fost forțată să se regăsească din cenușă. Un incendiu criminal care mi-a furat chipul, degetele și o parte din viață. Dar nu și curajul de a trăi mai departe”.

 

 

Constantin Stancu

Promo: 2025

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu